Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.214.2023.1.JSU

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług oraz braku prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 31 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług oraz braku prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, w związku z realizacją projektu pn.: „(...)” wpłynął 9 czerwca 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „(...)”. Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Jednym z warunków rozliczenia dofinansowania z Instytucją Zarządzającą jest dostarczenie interpretacji indywidualnej z Biura Krajowej Informacji Skarbowej dotyczącej informacji, czy beneficjent (w tym przypadku przez beneficjenta należy rozumieć Miasto) ma prawo czy też nie ma prawa odzyskać podatku VAT w ramach projektu. Jest to o tyle istotne, że według przepisów regulujących zasady dofinansowanie ze środków UE, podatek VAT który jest możliwy do odzyskania nie może stanowić tzw. kosztu kwalifikowanego.

Projekt zakłada wykonanie prac budowlanych mających na celu adaptację istniejących pustostanów znajdujący się w budynkach wielorodzinnych należących do Miasta, na mieszkania o charakterze socjalnym przeznaczonych dla uchodźców, a docelowo dla mieszkańców (mieszkania o najmie socjalnym). Każde z mieszkań zostanie wyposażone w minimum: wannę lub kabinę natryskową, umywalkę, miskę ustępową, zlewozmywak oraz czteropaleniskową kuchenkę gazową lub kuchenkę elektryczną. Będzie więc spełniać minimalny standard mieszkań o najmie socjalnym. Wszystkie mieszkania będą ogrzewane za pomocą nowoczesnych dwufunkcyjnych kondensacyjnych kotłów gazowych, spełniających aktualne normy techniczne dla tego typu urządzeń, umieszczonych w każdym z mieszkań z osobna. Praktycznie wszystkie mieszkania (z wyjątkiem 1) to mieszkania 2 pokojowe o powierzchni użytkowej od (…) m2 do (…) m2 oraz powierzchni pokoi od (…) m2 do (…) m2.

Mieszkania o charakterze socjalnym powstałe w ramach projektu, będą w pierwszej kolejności przyznawane rodzinom, które przebywają w miejscach zbiorowego zakwaterowania. Wynika to z faktu, iż osoby te przebywają w warunkach niestandardowych, w których niezwykle trudno stworzyć podstawy do ekonomicznego usamodzielnienia. Osoby, które już przebywają w różnego typu „zwykłych” mieszkaniach są więc obiektywnie w dużo lepszej sytuacji.

Podstawą do typowania rodzin celem zaoferowania im mieszkania o charakterze socjalnym będzie praca pracowników miasta opiekujących się na co dzień uchodźcami przebywającymi w miejscach zbiorowego zakwaterowania, gdzie panują obiektywnie najgorsze warunki do dłuższego przebywania rodzin. Pracownicy będą typować rodziny, które mają potencjał do usamodzielniania ekonomicznego (m.in. pracują lub aktywnie poszukują pracy, mają inne dochody, które potencjalnie pozwalają im na utrzymanie się w wynajmowanym mieszkaniu). Z uwagi na trudną sytuację osób, obiektywna, formalna weryfikacja ich dochodów jest w praktyce niemożliwa, stąd też w praktyce będą brane pod uwagę zarobki i świadczenia otrzymywane w systemie polskim oraz ewentualne oświadczenia. W przypadku gdy rodzin potencjalnie chętnych na mieszkania będzie więcej niż mieszkań, przy przydzielaniu mieszkań pierwszeństwo będą miały kobiety z małoletnimi dziećmi (im więcej małoletnich dzieci tym lepiej, z uwzględnieniem zasady związanej z minimalnym metrażem przypadającym na 1 osobę), następnie rodziny z osobami niepełnosprawnymi oraz seniorami. Nie można również wykluczyć sytuacji, że w przypadku wyrażenia chęci, do 1 mieszkania zostaną skierowane dwie niezależne matki z dziećmi (rodzaj co-housingu).

Formą przyznawania mieszkań o charakterze socjalnym wytworzonych w ramach realizacji projektu będzie najem instytucjonalny opisany w rozdziale 2b ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Mieszkania będą przyznawane na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta będącego aktem wykonawczym określającym formę i tryb udzielania pomocy opisanej w uchwale Rady Miasta w sprawie określenia zakresu pomocy świadczonej przez Miasto na rzecz obywateli, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Uchwała rady miasta została podjęta na podstawie art. 12 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom (…) w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa i przewiduje m.in. remont mieszkań wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy , których najemcami będą obywatele (...). Stawka za 1 m2 najmu instytucjonalnego mieszkania o charakterze socjalnym zostanie ustalona na poziomie zbliżonym lub identycznym ze stawką stosowaną przy „klasycznym” najmie socjalnym lokalu mieszkalnego.

Opłaty za mieszkanie nie będą opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w odniesieniu do projektu „(...)” realizowanego przez Miasto, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W odniesieniu do projektu pn. „(...)” Miasto w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT. Powstałe w wyniku prac budowlanych w pustostanach, mieszkania o charakterze socjalnym, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku VAT gdyż zakupione towary i usługi związane z przedmiotową inwestycją nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z ww. projektem. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W przepisie tym wskazano, że:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do zwrotu podatku możliwe jest do zrealizowanie w następstwie odliczenia podatku naliczonego i wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w danym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561).

Jak wynika z wniosku, Gmina w ramach realizacji projektu: „(...)” poniesie wydatki na wykonanie prac budowlanych mających na celu adaptację istniejących pustostanów znajdujący się w budynkach wielorodzinnych należących do Miasta, na mieszkania o charakterze socjalnym przeznaczonych dla uchodźców, a docelowo dla mieszkańców (mieszkania o najmie socjalnym). Formą przyznawania mieszkań o charakterze socjalnym wytworzonych w ramach realizacji projektu będzie najem instytucjonalny opisany w rozdziale 2b ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Opłaty za mieszkanie nie będą opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nabycia które Państwo dokonacie w związku z realizacja ww. projektu będą związane z działalności zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36) ustawy.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia ani do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zauważyć, że pojęcie „koszty kwalifikowane” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00