Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-1.4019.11.2023.2.WK

Ustalenie czy napoje bezalkoholowe z dodatkiem substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, podlegają opłacie od środków spożywczych

Interpretacja indywidualna  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy przedstawione w stanie faktycznym:

-Wino bezalkoholowe nr 1 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 2 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 3 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 4 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 5 (…),

podlega opłacie, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie opłaty od środków spożywczych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 czerwca 2023 r. (wpływ 13 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) zwana dalej Spółką lub Wnioskodawcą (...).

(...) Spółka dokonuje sprzedaży między innymi tzw. win bezalkoholowych (dalej: „Wina bezalkoholowe”). Z uwagi na brak zawartości alkoholu lub zawartość alkoholu poniżej 0,5% Wina bezalkoholowe nie stanowią wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy akcyzowej.

Aktualnie w ofercie Spółki znajdują się następujące rodzaje Win bezalkoholowych:

1)(...) (dalej: „Wino bezalkoholowe nr 1”);

2)(...) (dalej: „Wino bezalkoholowe nr 2”);

3)(...) (dalej: „Wino bezalkoholowe nr 3”);

4)(...) (dalej: „Wino bezalkoholowe nr 4”);

5)(...) (dalej: „Wino bezalkoholowe nr 5”).

Jednocześnie, Spółka podkreśla, że nie jest producentem ww. Win bezalkoholowych, lecz pełni funkcję dystrybutora jak niżej.

(...)

Zgodnie z etykietami wyżej wskazane rodzaje Wina bezalkoholowego posiadają następujący skład:

(...)

Etykiety Win bezalkoholowych zawierają informacje dotyczące jego wartości odżywczych, w tym ilość węglowodanów (w tym cukrów) w przeliczeniu na 100 ml Wina bezalkoholowego. Jak wynika z tych etykiet w 100 ml:

-Wina bezalkoholowego nr 1 znajduje się (...) g cukru (...);

-Wina bezalkoholowego nr 2 znajduje się (...) g cukru (...);

-Wina bezalkoholowego nr 3 znajduje się (...) g cukru (...);

-Wina bezalkoholowego nr 4 znajduje się (...) g cukru (...);

-Wina bezalkoholowego nr 5 znajduje się (...) g cukru (...).

Wnioskodawca jednocześnie oświadcza iż:

-Wino bezalkoholowe nr 1 nie posiada w swoim składzie co najmniej 20% soku owocowo/warzywnego lub owocowo-warzywnego (...);

-Wino bezalkoholowe nr 2 nie posiada w swoim składzie co najmniej 20% soku owocowo/warzywnego lub owocowo-warzywnego (...);

-Wino bezalkoholowe nr 3 posiada w swoim składzie (...)% (...);

-Wino bezalkoholowe nr 4 nie posiada w swoim składzie co najmniej 20% soku owocowo/warzywnego lub owocowo-warzywnego (...);

-Wino bezalkoholowe nr 5 posiada w swoim składzie (...)% soku (...).

Będący w składzie Win bezalkoholowych (...) to sok (...).

Wnioskodawca jednocześnie potwierdza, że (...) stanowi sok (...), który jest sokiem 100% w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U.UE.L.2002.10.58 ze zm.).

(...)

Wszystkie Wina bezalkoholowe posiadają oznaczenie PKWiU znajdujące się w dziale 11 tej klasyfikacji (tj. PKWiU 11.07.19.0).

Zgodnie z etykietami żadne ze wskazanych Win bezalkoholowych nie ma w swoim składzie wymienionego cukru jako składnika dodanego na etapie produkcji, albowiem zarówno (...) nie jest środkiem spożywczym pochodzenia innego niż naturalne.

W konsekwencji na żadnym etapie produkcji Win bezalkoholowych nie następuje dodanie substancji słodzących/cukrów innych niż te, które występują naturalnie.

Żadne z Win bezalkoholowych nie zawiera również w swoim składzie substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE. L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), kofeiny oraz tauryny.

Wino bezalkoholowe nr 1 jest produkowane bez dodatku cukrów, tylko naturalne cukry z (...) otrzymane ze 100% soku (...).

Wino bezalkoholowe nr 2 jest produkowane bez dodatku cukrów, tylko naturalne cukry z (...) ze 100% soku (...).

Wino bezalkoholowe nr 3 jest produkowane bez dodatku cukrów, tylko naturalne cukry z (...).

W przypadku wina bezalkoholowego nr 4 dodany cukier pochodzi z (...) zawierającego monosacharydy.

W przypadku wina bezalkoholowego nr 5 receptura nie zawiera dodatku cukru ani substancji słodzącej.

Wskazane wyżej wina produkowane są bez substancji słodzących wymienionych w Rozporządzeniu nr 1333/2008.

Proces produkcyjny Wina bezalkoholowego nr 1 wygląda nastepująco: (...).

Proces produkcyjny Wina bezalkoholowego nr 2 wygląda nastepująco: (...).

W zakresie Wina bezalkoholowego nr 4 – tak, (...), są dodawane na etapie procesu produkcji tego produktu.

W zakresie Wina bezalkoholowego nr 5 – (...) nie jest dodawane na etapie produkcji, lecz dodawany jest sok.

W przypadku Wina bezalkoholowego nr 1, Wina bezalkoholowego nr 2 i Wina bezalkoholowego 3 – zawierają one w swoim składzie cukry będące monosacharydami lub disacharydami, tj. naturalne cukry z (...), jak wspomniano powyżej.

W przypadku Wina bezalkoholowego nr 4 i Wina bezalkoholowego nr 5 – zawierają one w swoim składzie cukry będące monosacharydami lub disacharydami, tj. naturalne cukry z (...) oraz soku (...) jak wspomniano powyżej.

Jak zostało wskazane wyżej proces produkcyjny Wina bezalkoholowego nr 1 wygląda następująco: (...)

Jak zostało wskazane wyżej proces produkcyjny Wina bezalkoholowego nr 2 wygląda następująco: (...)

Proces produkcyjny Wina bezalkoholowego nr 3 wygląda następująco: (...)

Proces produkcyjny Wina bezalkoholowego nr 4 wygląda następująco: (...)

Proces produkcyjny Wina bezalkoholowego nr 5 wygląda następująco: (...)

Wino bezalkoholowe nr 1 podlega najpierw (...), a następnie na etapie procesu produkcji dodawany jest (...).

Wino bezalkoholowe nr 2 podlega najpierw (...), a następnie na etapie procesu produkcji dodawany jest (...).

W zakresie Wina bezalkoholowego nr 4 podlega najpierw (...), a następnie na etapie procesu produkcji dodawany jest (...).

W zakresie Wina bezalkoholowego nr 5 – (...) nie jest dodawane na etapie produkcji, (...).

Wskazane w poniższym wniosku Wina bezalkoholowe kupowane są od podmiotów zagranicznych, a nie od podmiotów krajowych.

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż Win bezalkoholowych na rzecz kontrahentów prowadzących sprzedaż napojów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – zarówno hurtową jak i detaliczną oraz na rzecz odbiorcy detalicznego (konsumenta).

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż Win bezalkoholowych na rzecz konsumentów i sprzedaż ta odbywa się w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287 ze zm.).

Wniosek doprecyzowali Państwo o następujące informacje:

(...).

(...) nie jest dodawane na etapie produkcji do Wina bezalkoholowego nr 4. (...) nie jest dodawane lecz stanowi „bazę”, do której dodawane są poszczególne składniki (...).

Wino bezalkoholowe nr 5 jest wytwarzane z (...). W procesie nie dodaje się (...).

(...)

W Winie bezalkoholowym nr 1 występują tylko naturalne cukry pochodzące z (...) pochodzącego ze 100% soku (...). Wino bezalkoholowe nr 1 produkowane jest (...), które także zawiera naturalne cukry.

W Winie bezalkoholowym nr 2 występują tylko naturalne cukry pochodzące z (...) pochodzącego ze 100% soku (...). Wino bezalkoholowe nr 2 produkowane jest (...), które także zawiera naturalne cukry.

W przypadku Wina bezalkoholowego nr 4 występujące cukry pochodzą z (...) zawierającego monosacharydy. Wino bezalkoholowe nr 4 produkowane jest (...), które także zawiera naturalne cukry.

W przypadku Wina bezalkoholowego nr 5 występujące cukry pochodzą z (...) soku (...). Receptura Wina bezalkoholowego nr 5 nie zawiera dodatku cukru ani substancji słodzącej.

W Winie bezalkoholowym nr 1 występują tylko naturalne cukry pochodzące z (...) pochodzącego ze 100% soku (...). Wino bezalkoholowe nr 1 produkowane jest (...), które także zawiera naturalne cukry. Do Wina bezalkoholowego nr 1 na etapie produkcji dodawany jest (...), który to zawiera naturalne cukry. Wino bezalkoholowe nr 1 nie zawiera również w swoim składzie substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE. L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), kofeiny oraz tauryny.

W Winie bezalkoholowym nr 2 występują tylko naturalne cukry pochodzące z (...) pochodzącego ze 100% soku (...). Wino bezalkoholowe nr 2 produkowane jest (...), które także zawiera naturalne cukry. Do Wina bezalkoholowego nr 2 na etapie produkcji dodawany jest (...), który to zawiera naturalne cukry. Wino bezalkoholowe nr 2 nie zawiera również w swoim składzie substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE. L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), kofeiny oraz tauryny.

W przypadku Wina bezalkoholowego nr 3 występujące cukry pochodzą z (...) soku (...). Receptura Wina bezalkoholowego nr 3 nie zawiera dodatku cukru ani substancji słodzącej.

W przypadku Wina bezalkoholowego nr 4 występujące cukry pochodzą z (...) zawierającego monosacharydy. Wino bezalkoholowe nr 4 produkowane jest (...), które także zawiera naturalne cukry. Do Wina bezalkoholowego nr 4 dodawany jest (...), który to zawiera naturalne cukry.

W przypadku Wina bezalkoholowego nr 5 występujące cukry pochodzą z (...) soku (...). Receptura Wina bezalkoholowego nr 5 nie zawiera dodatku cukru ani substancji słodzącej.

Pytania

1.Czy przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 1 podlega opłacie, o której mowa w art. 12a ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1608 z późn. zm.) (dalej: „Opłata cukrowa”)?

2.Czy przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 2 podlega Opłacie cukrowej?

3.Czy przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 3 podlega Opłacie cukrowej?

4.Czy przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 4 podlega Opłacie cukrowej?

5.Czy przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 5 podlega Opłacie cukrowej?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad.1

Zdaniem Spółki, przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 1 nie podlega Opłacie cukrowej, o której mowa w art. 12a Ustawy.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 Ustawy podlega opłacie wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE.L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem Nr 1333/2008”,

2)kofeiny lub tauryny.

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, zgodnie z art. 12a ust. 2 Ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1 Ustawy, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 Ustawy, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 Ustawy.

W myśl art. 12b ust. 1 Ustawy za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w PKWiU w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Na podstawie art. 12d ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1)podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2)zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy.

Podsumowując, jak wynika z wyżej powołanego art. 12a ust. 1 Ustawy, Opłacie cukrowej podlega napój:

-z dodatkiem cukrów (monosacharydów i/lub disacharydów),

-z dodatkiem środków spożywczych zawierających wskazane cukry,

-z dodatkiem substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Nr 1333/2008, a także,

-który w swoim składzie zawiera kofeinę lub taurynę.

Jednocześnie, rozważając wskazane wyżej przepisy w tym w szczególności art. 12b ust. 1 Ustawy, należy zauważyć, że:

-substancje, o których mowa w tym przepisie zostały precyzyjnie określone poprzez odwołanie do regulacji art. 12a ust. 1 Ustawy,

-słowo występować, które zostało użyte w kontekście Substancji, zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego oznacza m.in. po prostu wchodzić w skład czegoś (https://sjp.pl/wyst%C4%99powa%C4%87),

-natomiast pojęciem, które ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego odczytania przepisu art. 12b ust. 1 Ustawy jest słowo naturalnie.

Zgodnie z Słownikiem Języka Polskiego PWN słowo naturalny oznacza: właściwy naturze, przyrodzie, zgodny z jej prawami; zrobiony z surowców występujących w naturze (podkreślenie Wnioskodawcy); stanowiący właściwość czyjejś natury, wrodzony; zgodny ze zwykłym porządkiem rzeczy, zrozumiały sam przez się; wynikający z czyjejś natury, szczery, niewymuszony; uiszczany w towarach, w naturze (https://sjp.pwn.pl/szukaj/naturalny.html).

Zatem, zgodnie ze wskazanymi powyżej słownikowymi definicjami słowa „naturalny”, zdaniem Spółki przepis art. 12b ust. 1 Ustawy należy rozumieć w ten sposób, że dla celów stosowania Ustawy przez Substancje występujące naturalnie w napojach należy rozumieć, wszystkie te substancje, które:

-są zrobione (pochodzą) z surowców występujących w naturze, jak np. sok z owoców i zawarty w nich cukier, czy też cukier w słodzie piwnym,

-wchodzą w skład danego napoju.

Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż zgodnie z przepisami Ustawy, dana substancja występuje naturalnie w napoju, jeśli wchodzi ona w jego skład ze względu na charakterystykę danego napoju. A zatem, aby dany napój podlegał opłacie konieczne jest, aby do niego została dodana jedna z substancji wymienionych art. 12a ust. 1 Ustawy.

Wino bezalkoholowe nr 1 zawiera w swoim składzie naturalne cukry (...). Są to cukry naturalnie występujące w (...).

(...).

Wino bezalkoholowe nr 1 będące przedmiotem wniosku ujęte jest w PKWIU pod znaczeniem 11.07.19.0, w jego składzie nie znajduje się żadna substancja wymieniona w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nim naturalnie.

Spółka pragnie również podkreślić, że zgodne z powyższym stanowisko zostało przedstawione w interpretacji podatkowej nr 0111-KDSB1-1.4019.172.2021.3.KP z dnia 12 października 2021 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdzie potwierdzono iż z uwagi na to, że piwo bezalkoholowe zawiera cukry ze słodu i nie została do niego dodana żadna z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to nie podlega ono Opłacie cukrowej.

Co więcej, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt III FSK 934/22 z dnia 22 listopada 2022 r. orzekł, iż Opłata cukrowa nie obejmuje cukrów występujących w napojach naturalnie. Albowiem, jak orzeczono we wskazanym wyżej wyroku: „za błędny należy uznać pogląd (…), jakoby pojęcie "zawartości cukrów" należało odnosić do łącznej sumy wszystkich cukrów znajdujących się w napoju, tj. zarówno pochodzenia naturalnego, jak i dodatków wyszczególnionych w art. 12a ust. 1 pkt 1 Ustawy.”

Z uwagi na to, że Wino bezalkoholowe nr 1 zawiera cukry z (...) i nie są do nich dodawane żadne z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to zdaniem Spółki Wino bezalkoholowe nr 1 nie podlega Opłacie cukrowej.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 2 nie podlega Opłacie cukrowej, o której mowa w art. 12a Ustawy.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 Ustawy podlega opłacie wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Nr 1333/2008,

2)kofeiny lub tauryny.

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, zgodnie z art. 12a ust. 2 Ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1 Ustawy, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 Ustawy, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 Ustawy.

W myśl art. 12b ust. 1 Ustawy za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w PKWiU w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Na podstawie art. 12d ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1)podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2)zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy.

Podsumowując, jak wynika z wyżej powołanego art. 12a ust. 1 Ustawy, Opłacie cukrowej podlega napój:

-z dodatkiem cukrów (monosacharydów i/lub disacharydów),

-z dodatkiem środków spożywczych zawierających wskazane cukry,

-z dodatkiem substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Nr 1333/2008, a także,

-który w swoim składzie zawiera kofeinę lub taurynę.

Jednocześnie, rozważając wskazane wyżej przepisy w tym w szczególności art. 12b ust. 1 Ustawy, należy zauważyć, że:

-substancje, o których mowa w tym przepisie zostały precyzyjnie określone poprzez odwołanie do regulacji art. 12a ust. 1 Ustawy,

-słowo występować, które zostało użyte w kontekście Substancji, zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego oznacza m.in. po prostu wchodzić w skład czegoś (https://sjp.pl/wyst%C4%99powa%C4%87),

-natomiast pojęciem, które ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego odczytania przepisu art. 12b ust. 1 Ustawy jest słowo naturalnie.

Zgodnie z Słownikiem Języka Polskiego PWN słowo naturalny oznacza: właściwy naturze, przyrodzie, zgodny z jej prawami; zrobiony z surowców występujących w naturze (podkreślenie Wnioskodawcy); stanowiący właściwość czyjejś natury, wrodzony; zgodny ze zwykłym porządkiem rzeczy, zrozumiały sam przez się; wynikający z czyjejś natury, szczery, niewymuszony; uiszczany w towarach, w naturze (https://sjp.pwn.pl/szukaj/naturalny.html).

Zatem, zgodnie ze wskazanymi powyżej słownikowymi definicjami słowa „naturalny”, zdaniem Spółki przepis art. 12b ust. 1 Ustawy należy rozumieć w ten sposób, że dla celów stosowania Ustawy przez Substancje występujące naturalnie w napojach należy rozumieć, wszystkie te substancje, które:

-są zrobione (pochodzą) z surowców występujących w naturze, jak np. sok z owoców i zawarty w nich cukier, czy też cukier w słodzie piwnym,

-wchodzą w skład danego napoju.

Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż zgodnie z przepisami Ustawy, dana substancja występuje naturalnie w napoju, jeśli wchodzi ona w jego skład ze względu na charakterystykę danego napoju. A zatem, aby dany napój podlegał opłacie konieczne jest, aby do niego została dodana jedna z substancji wymienionych art. 12a ust. 1 Ustawy.

Wino bezalkoholowe nr 2 zawiera w swoim składzie naturalne cukry (...). Są to cukry naturalnie występujące w (...).

(...).

Wino bezalkoholowe nr 2 będące przedmiotem wniosku ujęte jest w PKWIU pod znaczeniem 11.07.19.0, w jego składzie nie znajduje się żadna substancja wymieniona w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nim naturalnie.

Spółka pragnie również podkreślić, że zgodne z powyższym stanowisko zostało przedstawione w interpretacji podatkowej nr 0111-KDSB1-1.4019.172.2021.3.KP z dnia 12 października 2021 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdzie potwierdzono iż z uwagi na to, że piwo bezalkoholowe zawiera cukry ze słodu i nie została do niego dodana żadna z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to nie podlega ono Opłacie cukrowej.

Co więcej, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt III FSK 934/22 z dnia 22 listopada 2022 r. orzekł, iż Opłata cukrowa nie obejmuje cukrów występujących w napojach naturalnie. Albowiem, jak orzeczono we wskazanym wyżej wyroku: „za błędny należy uznać pogląd (…), jakoby pojęcie "zawartości cukrów" należało odnosić do łącznej sumy wszystkich cukrów znajdujących się w napoju, tj. zarówno pochodzenia naturalnego, jak i dodatków wyszczególnionych w art. 12a ust. 1 pkt 1 Ustawy.”

Z uwagi na to, że Wino bezalkoholowe nr 2 zawiera cukry z (...) i nie są do niego dodawane żadne z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to zdaniem Spółki Wino bezalkoholowe nr 2 nie podlega Opłacie cukrowej.

Ad. 3

Zdaniem Spółki, przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 3 nie podlega Opłacie cukrowej, o której mowa w art. 12a Ustawy.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 Ustawy podlega opłacie wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Nr 1333/2008,

2)kofeiny lub tauryny.

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, zgodnie z art. 12a ust. 2 Ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1 Ustawy, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 Ustawy, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 Ustawy.

W myśl art. 12b ust. 1 Ustawy za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w PKWiU w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Na podstawie art. 12d ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1)podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2)zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy.

Podsumowując, jak wynika z wyżej powołanego art. 12a ust. 1 Ustawy, Opłacie cukrowej podlega napój:

-z dodatkiem cukrów (monosacharydów i/lub disacharydów),

-z dodatkiem środków spożywczych zawierających wskazane cukry,

-z dodatkiem substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Nr 1333/2008, a także,

-który w swoim składzie zawiera kofeinę lub taurynę.

Jednocześnie, rozważając wskazane wyżej przepisy w tym w szczególności art. 12b ust. 1 Ustawy, należy zauważyć, że:

-substancje, o których mowa w tym przepisie zostały precyzyjnie określone poprzez odwołanie do regulacji art. 12a ust. 1 Ustawy,

-słowo występować, które zostało użyte w kontekście Substancji, zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego oznacza m.in. po prostu wchodzić w skład czegoś (https://sjp.pl/wyst%C4%99powa%C4%87),

-natomiast pojęciem, które ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego odczytania przepisu art. 12b ust. 1 Ustawy jest słowo naturalnie.

Zgodnie z Słownikiem Języka Polskiego PWN słowo naturalny oznacza: właściwy naturze, przyrodzie, zgodny z jej prawami; zrobiony z surowców występujących w naturze (podkreślenie Wnioskodawcy); stanowiący właściwość czyjejś natury, wrodzony; zgodny ze zwykłym porządkiem rzeczy, zrozumiały sam przez się; wynikający z czyjejś natury, szczery, niewymuszony; uiszczany w towarach, w naturze (https://sjp.pwn.pl/szukaj/naturalny.html).

Zatem, zgodnie ze wskazanymi powyżej słownikowymi definicjami słowa „naturalny”, zdaniem Spółki przepis art. 12b ust. 1 Ustawy należy rozumieć w ten sposób, że dla celów stosowania Ustawy przez Substancje występujące naturalnie w napojach należy rozumieć, wszystkie te substancje, które:

-są zrobione (pochodzą) z surowców występujących w naturze, jak np. sok z owoców i zawarty w nich cukier, czy też cukier w słodzie piwnym,

-wchodzą w skład danego napoju.

Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż zgodnie z przepisami Ustawy, dana substancja występuje naturalnie w napoju, jeśli wchodzi ona w jego skład ze względu na charakterystykę danego napoju. A zatem, aby dany napój podlegał opłacie konieczne jest, aby do niego została dodana jedna z substancji wymienionych art. 12a ust. 1 Ustawy.

Wino bezalkoholowe nr 3 zawiera w swoim składzie naturalne cukry (...). Są to cukry naturalnie występujące w (...).

Wino bezalkoholowe nr 3 będące przedmiotem wniosku ujęte jest w PKWIU pod znaczeniem 11.07.19.0, w jego składzie nie znajduje się żadna substancja wymieniona w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nim naturalnie.

Spółka pragnie również podkreślić, że zgodne z powyższym stanowisko zostało przedstawione w interpretacji podatkowej nr 0111-KDSB1-1.4019.172.2021.3.KP z dnia 12 października 2021 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdzie potwierdzono iż z uwagi na to, że piwo bezalkoholowe zawiera cukry ze słodu i nie została do niego dodana żadna z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to nie podlega ono Opłacie cukrowej.

Co więcej, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt III FSK 934/22 z dnia 22 listopada 2022 r. orzekł, iż Opłata cukrowa nie obejmuje cukrów występujących w napojach naturalnie. Albowiem jak orzeczono we wskazanym wyżej wyroku: „za błędny należy uznać pogląd (…), jakoby pojęcie "zawartości cukrów" należało odnosić do łącznej sumy wszystkich cukrów znajdujących się w napoju, tj. zarówno pochodzenia naturalnego, jak i dodatków wyszczególnionych w art. 12a ust. 1 pkt 1 Ustawy.”

Z uwagi na to, że Wino bezalkoholowe nr 3 zawiera cukry z (...) i nie są do niego dodawane żadne z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to zdaniem Spółki Wino bezalkoholowe nr 3 nie podlega Opłacie cukrowej.

Ad. 4

Zdaniem Spółki, przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 4 nie podlega Opłacie cukrowej, o której mowa w art. 12a Ustawy.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 Ustawy podlega opłacie wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Nr 1333/2008,

2)kofeiny lub tauryny.

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, zgodnie z art. 12a ust. 2 Ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1 Ustawy, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 Ustawy, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 Ustawy.

W myśl art. 12b ust. 1 Ustawy za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w PKWiU w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Na podstawie art. 12d ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1)podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2)zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy.

Podsumowując, jak wynika z wyżej powołanego art. 12a ust. 1 Ustawy, Opłacie cukrowej podlega napój:

-z dodatkiem cukrów (monosacharydów i/lub disacharydów),

-z dodatkiem środków spożywczych zawierających wskazane cukry,

-z dodatkiem substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Nr 1333/2008, a także,

-który w swoim składzie zawiera kofeinę lub taurynę.

Jednocześnie, rozważając wskazane wyżej przepisy w tym w szczególności art. 12b ust. 1 Ustawy, należy zauważyć, że:

-substancje, o których mowa w tym przepisie zostały precyzyjnie określone poprzez odwołanie do regulacji art. 12a ust. 1 Ustawy,

-słowo występować, które zostało użyte w kontekście Substancji, zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego oznacza m.in. po prostu wchodzić w skład czegoś (https://sjp.pl/wyst%C4%99powa%C4%87),

-natomiast pojęciem, które ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego odczytania przepisu art. 12b ust. 1 Ustawy jest słowo naturalnie.

Zgodnie z Słownikiem Języka Polskiego PWN słowo naturalny oznacza: właściwy naturze, przyrodzie, zgodny z jej prawami; zrobiony z surowców występujących w naturze (podkreślenie Wnioskodawcy); stanowiący właściwość czyjejś natury, wrodzony; zgodny ze zwykłym porządkiem rzeczy, zrozumiały sam przez się; wynikający z czyjejś natury, szczery, niewymuszony; uiszczany w towarach, w naturze (https://sjp.pwn.pl/szukaj/naturalny.html).

Zatem, zgodnie ze wskazanymi powyżej słownikowymi definicjami słowa „naturalny”, zdaniem Spółki przepis art. 12b ust. 1 Ustawy należy rozumieć w ten sposób, że dla celów stosowania Ustawy przez Substancje występujące naturalnie w napojach należy rozumieć, wszystkie te substancje, które:

-są zrobione (pochodzą) z surowców występujących w naturze, jak np. sok z owoców i zawarty w nich cukier, czy też cukier w słodzie piwnym,

-wchodzą w skład danego napoju.

Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż zgodnie z przepisami Ustawy, dana substancja występuje naturalnie w napoju, jeśli wchodzi ona w jego skład ze względu na charakterystykę danego napoju. A zatem, aby dany napój podlegał opłacie konieczne jest, aby do niego została dodana jedna z substancji wymienionych art. 12a ust. 1 Ustawy.

Wino bezalkoholowe nr 4 zawiera w swoim składzie naturalne cukry (...). Są to cukry naturalnie występujące w (...).

(...)

Wino bezalkoholowe nr 4 będące przedmiotem wniosku ujęte jest w PKWIU pod znaczeniem 11.07.19.0, w jego składzie nie znajduje się żadna substancja wymieniona w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nim naturalnie.

Spółka pragnie również podkreślić, że zgodne z powyższym stanowisko zostało przedstawione w interpretacji podatkowej nr 0111-KDSB1-1.4019.172.2021.3.KP z dnia 12 października 2021 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdzie potwierdzono iż z uwagi na to, że piwo bezalkoholowe zawiera cukry ze słodu i nie została do niego dodana żadna z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to nie podlega ono Opłacie cukrowej.

Co więcej, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt III FSK 934/22 z dnia 22 listopada 2022 r. orzekł, iż Opłata cukrowa nie obejmuje cukrów występujących w napojach naturalnie. Albowiem jak orzeczono we wskazanym wyżej wyroku: „za błędny należy uznać pogląd (…), jakoby pojęcie "zawartości cukrów" należało odnosić do łącznej sumy wszystkich cukrów znajdujących się w napoju, tj. zarówno pochodzenia naturalnego, jak i dodatków wyszczególnionych w art. 12a ust. 1 pkt 1 Ustawy.”

Z uwagi na to, że Wino bezalkoholowe nr 4 zawiera cukry z (...) i nie są do niego dodawane żadne z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to zdaniem Spółki Wino bezalkoholowe nr 4 nie podlega Opłacie cukrowej.

Ad. 5

Zdaniem Spółki, przedstawione w stanie faktycznym Wino bezalkoholowe nr 5 nie podlega Opłacie cukrowej, o której mowa w art. 12a Ustawy.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 Ustawy podlega opłacie wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Nr 1333/2008,

2)kofeiny lub tauryny.

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, zgodnie z art. 12a ust. 2 Ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1 Ustawy, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 Ustawy, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 Ustawy.

W myśl art. 12b ust. 1 Ustawy za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w PKWiU w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Na podstawie art. 12d ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1)podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2)zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy.

Podsumowując, jak wynika z wyżej powołanego art. 12a ust. 1 Ustawy, Opłacie cukrowej podlega napój:

-z dodatkiem cukrów (monosacharydów i/lub disacharydów),

-z dodatkiem środków spożywczych zawierających wskazane cukry,

-z dodatkiem substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Nr 1333/2008, a także,

-który w swoim składzie zawiera kofeinę lub taurynę.

Jednocześnie, rozważając wskazane wyżej przepisy w tym w szczególności art. 12b ust. 1 Ustawy, należy zauważyć, że:

-substancje, o których mowa w tym przepisie zostały precyzyjnie określone poprzez odwołanie do regulacji art. 12a ust. 1 Ustawy,

-słowo występować, które zostało użyte w kontekście Substancji, zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego oznacza m.in. po prostu wchodzić w skład czegoś (https://sjp.pl/wyst%C4%99powa%C4%87),

-natomiast pojęciem, które ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego odczytania przepisu art. 12b ust. 1 Ustawy jest słowo naturalnie.

Zgodnie z Słownikiem Języka Polskiego PWN słowo naturalny oznacza: właściwy naturze, przyrodzie, zgodny z jej prawami; zrobiony z surowców występujących w naturze (podkreślenie Wnioskodawcy); stanowiący właściwość czyjejś natury, wrodzony; zgodny ze zwykłym porządkiem rzeczy, zrozumiały sam przez się; wynikający z czyjejś natury, szczery, niewymuszony; uiszczany w towarach, w naturze (https://sjp.pwn.pl/szukaj/naturalny.html).

Zatem, zgodnie ze wskazanymi powyżej słownikowymi definicjami słowa „naturalny”, zdaniem Spółki przepis art. 12b ust. 1 Ustawy należy rozumieć w ten sposób, że dla celów stosowania Ustawy przez Substancje występujące naturalnie w napojach należy rozumieć, wszystkie te substancje, które:

-są zrobione (pochodzą) z surowców występujących w naturze, jak np. sok z owoców i zawarty w nich cukier, czy też cukier w słodzie piwnym,

-wchodzą w skład danego napoju.

Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż zgodnie z przepisami Ustawy, dana substancja występuje naturalnie w napoju, jeśli wchodzi ona w jego skład ze względu na charakterystykę danego napoju. A zatem, aby dany napój podlegał opłacie konieczne jest, aby do niego została dodana jedna z substancji wymienionych art. 12a ust. 1 Ustawy.

Wino bezalkoholowe nr 5 zawiera w swoim składzie naturalne cukry (...). Są to cukry naturalnie występujące w soku (...).

Wino bezalkoholowe nr 5 będące przedmiotem wniosku ujęte jest w PKWIU pod znaczeniem 11.07.19.0, w jego składzie nie znajduje się żadna substancja wymieniona w art. 12a ust. 1 Ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nim naturalnie.

Spółka pragnie również podkreślić, że zgodne z powyższym stanowisko zostało przedstawione w interpretacji podatkowej nr 0111-KDSB1-1.4019.172.2021.3.KP z dnia 12 października 2021 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdzie potwierdzono iż z uwagi na to, że piwo bezalkoholowe zawiera cukry ze słodu i nie została do niego dodana żadna z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to nie podlega ono Opłacie cukrowej.

Co więcej, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt III FSK 934/22 z dnia 22 listopada 2022 r. orzekł, iż Opłata cukrowa nie obejmuje cukrów występujących w napojach naturalnie. Albowiem jak orzeczono we wskazanym wyżej wyroku: „za błędny należy uznać pogląd (…), jakoby pojęcie "zawartości cukrów" należało odnosić do łącznej sumy wszystkich cukrów znajdujących się w napoju, tj. zarówno pochodzenia naturalnego, jak i dodatków wyszczególnionych w art. 12a ust. 1 pkt 1 Ustawy.”

Z uwagi na to, że Wino bezalkoholowe nr 5 zawiera cukry z soku (...) i nie są do niego dodawane żadne z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 Ustawy, to zdaniem Spółki Wino bezalkoholowe nr 5 nie podlega Opłacie cukrowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia czy przedstawione w stanie faktycznym:

-Wino bezalkoholowe nr 1 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 2 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 3 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 4 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 5 (…),

podlega opłacie, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608), zwanej dalej ustawą,

wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",

2)kofeiny lub tauryny

– podlega opłacie.

Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy,

przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Natomiast w myśl art. 12b ust. 1 ustawy,

za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Stosownie do art. 12b ust. 2 ustawy,

Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów:

(…)

5) w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju;

(…)

Zgodnie z art. 12d ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1)podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2)zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Dodatkowo, jak wskazuje art. 12e ust. 3 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Stosownie do art. 12f ustawy:

1.Na wysokość opłaty składają się następujące części:

1)0,50 zł za zawartość cukrów w ilości równej lub mniejszej niż 5 g w 100 ml napoju, lub za zawartość w jakiejkolwiek ilości co najmniej jednej substancji słodzącej, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008,

2)0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju

-w przeliczeniu na litr napoju.

2.Wysokość opłaty dla napojów zawierających powyżej 5 g cukrów w 100 ml napoju stanowi sumę części, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, z wyłączeniem ust. 7.

(...)

5.Do obliczenia opłaty zawartość cukrów w 100 ml napoju jest zaokrąglana w górę do pełnego grama.

6.Maksymalna wysokość opłaty wynosi 1,2 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju.

7.Napoje:

1)w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, (...) zawierające powyżej 5 g cukrów w 100 ml napoju są objęte wyłącznie częścią opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że (...) sprzedają Państwo m.in. Wina bezalkoholowe, które nie posiadają w swoim składzie alkoholu bądź zawartość alkoholu wynosi poniżej 0,5% - nie stanowią wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy akcyzowej.

Aktualnie w Państwa ofercie znajdują się następujące rodzaje Win bezalkoholowych:

-(...) „Wino bezalkoholowe nr 1”;

-(...) „Wino bezalkoholowe nr 2”;

-(...) „Wino bezalkoholowe nr 3”;

-(...) „Wino bezalkoholowe nr 4”;

-(...) „Wino bezalkoholowe nr 5”.

Wymienione Wina bezalkoholowe są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 11. Nie zawierają one w swoim składzie substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008, a także kofeiny oraz tauryny. Natomiast, podali Państwo, że zawierają one w swoim składzie cukry będące monosacharydami lub disacharydami. Wina bezalkoholowe produkowane są bez dodatku cukrów. W przypadku Wina bezalkoholowego nr 1, nr 2 oraz nr 4 naturalne cukry pochodzą z (...) dodawanego na etapie produkcji napoju – co również wynika z procesu produkcyjnego ww. napojów przedstawionego przez Państwa we wniosku. Ponadto, wskazali Państwo, że Wina bezalkoholowe nr 1, nr 2 oraz nr 4 produkowane są (...) które także zawiera naturalne cukry. W zakresie Wina bezalkoholowego nr 3 oraz nr 5 wyjaśnili Państwo, że źródłem pochodzenia ww. cukrów jest (...) sok (...).

W odniesieniu do Wina bezalkoholowego nr 1 wskazali Państwo, że posiada ono w swoim składzie (...). Zawartość cukrów wykazana w tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykiecie produktu wynosi (...) g w przeliczeniu na 100 ml napoju. Ponadto, ww. Wino bezalkoholowe nie posiada w swoim składzie co najmniej 20% soku owocowego/warzywnego lub owocowo-warzywnego (...).

W zakresie Wina bezalkoholowego nr 2 wskazali Państwo, że zawiera ono w swoim składzie (...). Zawartość cukrów wykazana w tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykiecie produktu (...) g w przeliczeniu na 100 ml napoju. Wino bezalkoholowe zawiera w swoim składzie mniej niż 20% soku owocowego/warzywnego lub owocowo-warzywnego (...).

Następnie, przedstawiając skład Wina bezalkoholowego nr 3 wskazali Państwo, że zawiera ono (...), a zawartość cukrów znajdująca się w tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykiecie towaru wynosi (...) g w przeliczeniu na 100 ml napoju. Ponadto, (...) zawarty w ww. Winie bezalkoholowym stanowi (...)% składu surowcowego napoju.

Z kolei, skład Wina bezalkoholowego nr 4 przedstawia się następująco: (...). Zawartość cukrów wykazana w tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykiecie produktu (...) g w przeliczeniu na 100 ml napoju. Wino bezalkoholowe zawiera w swoim składzie mniej niż 20% soku owocowego/warzywnego lub owocowo-warzywnego (...).

Podali Państwo, że Wino bezalkoholowe nr 5 posiada w swoim składzie (...), a zawartość cukrów wykazana w tabeli wartości odżywczych znajdującej się na etykiecie towaru wynosi (...) g w przeliczeniu na 100 ml napoju. Ponadto, sok (...) stanowiący składnik Wina bezalkoholowego stanowi (...)% jego składu surowcowego.

W odniesieniu do każdego z wymienionych powyżej win bezalkoholowych opisali Państwo proces jego produkcji.

(…)

Wyjaśnili Państwo również, że (...) stanowi sok (...), który jest sokiem 100% w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U.UE.L.2002.10.58 ze zm.). (...).

Podkreślili Państwo, że nie jesteście producentem ww. Win bezalkoholowych, lecz ich dystrybutorem. Przedmiotowe napoje nabywane są przez Państwa od podmiotów zagranicznych oraz sprzedawane na rzecz kontrahentów prowadzących sprzedaż zarówno hurtową jak i detaliczną napojów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także na rzecz odbiorcy detalicznego (konsumenta). Sprzedaż na rzecz konsumentów odbywa się w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287 ze zm.).

Państwa wątpliwość budzi, czy przedstawione przez Państwa Wina bezalkoholowe podlegają opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Art. 12a ust. 1 ustawy zawiera katalog substancji, których dodanie do napoju rodzi obowiązek zapłaty opłaty, tj.:

-cukry będące monosacharydami lub disacharydami,

-środki spożywcze zawierające te cukry,

-substancje słodzące, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008, oraz

-kofeinę lub taurynę.

Jednocześnie ustawa nie precyzuje sformułowania „substancje występujące w nich naturalnie”.

Natomiast jak wskazano w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (Druk sejmowy nr 210) „przez substancje występujące naturalnie rozumie się substancje, które nie zostały dodane do produktu, natomiast znajdują w składzie zgodnie z jego charakterystyką, np. cukry występujące w owocach (w odniesieniu do soków) lub kofeina zawarta w naparze z kawy (podkreślenie Organu).

Cukry, substancje słodzące lub aktywne jako dodatki podlegające opłacie powinny być ujęte w wykazie składników zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie żywności i żywienia. W odniesieniu do napojów fermentowanych (np. piwa) opłacie podlegałyby napoje, które w wykazie składników zawierają cukry (monosacharydy lub disacharydy) oraz środki spożywcze zawierające te substancje oraz substancje słodzące, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności, kofeinę lub taurynę”.

Ustawodawca substancje występujące naturalnie odnosi do napoju podlegającego opłacie, a nie do składników, na bazie których napój jest wyprodukowany. Tym samym substancje występujące naturalnie w napoju powinny być zgodne z charakterystyką napoju, a nie jego składników.

W związku z powyższym środki spożywcze zawierające cukry będące monosacharydami lub disacharydami, nawet występujące naturalnie w tych środkach spożywczych, dodane w trakcie procesu produkcji napoju – nie stanowią substancji występujących w nim naturalnie. Sok owocowy, warzywny lub owocowo-warzywny zawierający występujący w nim naturalnie cukier, dodawany w procesie produkcyjnym napoju, stanowi dodatek środka spożywczego zawierającego cukier. Należy również podkreślić, że jeżeli mamy do czynienia z napojem, który powstał wskutek połączenia chociażby dwóch produktów, nawet jeżeli oddzielnie nie podlegają one opłacie od środków spożywczych (np. sok 100% czy woda), to należy produkt ten traktować jako mieszaninę z dodatkiem środków spożywczych, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, w pierwszej kolejności Organ odniesie się do Win bezalkoholowych nr 1, nr 2 oraz nr 4.

Wino bezalkoholowe nr 1, nr 2 oraz nr 4 będące przedmiotem wniosku spełniają definicję napoju, o którym mowa w art. 12b ust. 1 ustawy. Napoje te są ujęte w dziale 11 PKWiU oraz zawierają w swoim składzie dodatek substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 ustawy.

Analizując zatem skład surowcowy ww. Win bezalkoholowych oraz ich proces produkcji, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem zgodnie, z którym do ww. Win bezalkoholowych nie są dodawane żadne z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 ustawy. Jak wynika z powyżej przytoczonego procesu produkcji, a także co sami Państwo potwierdzili w opisie stanu faktycznego, (…) jest dodawany na etapie produkcji ww. napojów, zatem stanowi dodatek środka spożywczego zawierającego cukry. Dodanie do ww. Win bezalkoholowych środka spożywczego zawierającego cukry będące monosacharydami lub disacharydami, powoduje, że obliczając opłatę od środków spożywczych, należy uwzględnić zawartość cukrów ogółem, a zatem nie tylko cukry dodane, ale również cukry naturalnie występujące w napoju (…).

Podstawą do obliczenia opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy będzie zawartość cukrów w przeliczeniu na 100 ml napoju wykazana w tabeli wartości odżywczych umieszczonej na etykiecie produktu.

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy. Z kolei przez wprowadzenie na rynek krajowy tych napojów zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 (sprzedaż napojów do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową).

W związku z powyższym, wprowadzenie na rynek krajowy Wina bezalkoholowego nr 1, nr 2 oraz nr 4 podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Z kolei w odniesieniu do Wina bezalkoholowego nr 3 i nr 5, należy ponownie zauważyć, że jeżeli napój produkowany jest poprzez połączenie m.in. dwóch produktów, nawet jeśli oddzielnie nie podlegają one opłacie od środków spożywczych (np. sok 100% czy woda), to produkt ten stanowi mieszaninę z dodatkiem środków spożywczych, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Mając również na uwadze wyjaśnienia Organu przedstawione powyżej, odnoszące się do pojęcia wprowadzenia na rynek krajowy napoju, z którym ustawa wiąże obowiązek uiszczenia opłaty od środków spożywczych, a także do pojęcia substancji występujących naturalnie w napoju, analogicznie jak w przypadku Win bezalkoholowych nr 1, nr 2 oraz nr 4, w zakresie Win bezalkoholowych nr 3 i nr 5 – również nie sposób się zgodzić, że cukry występujące w przedmiotowych napojach, których źródłem pochodzenia jest (…) są cukrami występującymi naturalnie w ww. Winach, gdyż w świetle powyższych wyjaśnień stanowią dodatek środka spożywczego zawierającego cukier.

W konsekwencji Wina bezalkoholowe nr 3 oraz nr 5 będące przedmiotem wniosku spełniają definicję napoju, o którym mowa w art. 12b ust. 1 ustawy. Napoje te są ujęte w dziale 11 PKWiU oraz zawierają w swoim składzie dodatek substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 ustawy (środki spożywcze zawierające cukry – (…) sok (…).

Jak podali Państwo we wniosku, w Winie bezalkoholowym nr 3 (…) stanowi (…)% jego składu, natomiast udział masowy soku (…) w Winie bezalkoholowym nr 5 wynosi (…)% jego składu.

W opisie stanu faktycznego zawarli Państwo informację, iż (…) stanowi sok (…), który jest sokiem 100% w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U.UE.L.2002.10.58 ze zm.).

Powołany powyżej art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy stanowi, że opłacie od środków spożywczych nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.

Jednocześnie należy zauważyć, że stosownie do przytoczonego wcześniej art. 12f ust. 7 pkt 1 ustawy napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, zawierające powyżej 5g cukrów w 100 ml napoju są objęte wyłącznie częścią opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2, czyli 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju w przeliczeniu na litr napoju.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że udział masowy soków owocowych w Winie bezalkoholowym nr 3 i nr 5 wynosi nie mniej niż 20% ich składu surowcowego, natomiast z uwagi na zawartość cukru w wyrobach, która przekracza 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju, ww. Wina bezalkoholowe podlegają opłacie wyłącznie za zawartość cukru powyżej 5 g/100 ml napoju.

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów ustawy, ponownie należy stwierdzić, że opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy. Z kolei przez wprowadzenie na rynek krajowy tych napojów zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż napojów do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

W związku z powyższym, wprowadzenie na rynek krajowy Wina bezalkoholowego:

-nr 3, w którym udział masowy soku owocowego wynosi (…)% składu surowcowego,

-nr 5, w którym udział masowy soku owocowego wynosi (…)% składu surowcowego,

- objęte jest wyłącznie częścią opłaty, o której mowa w art. 12f ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na zawartość cukrów w ww. napojach, przekraczającą 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy przedstawione w stanie faktycznym:

-Wino bezalkoholowe nr 1 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 2 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 3 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 4 (…),

-Wino bezalkoholowe nr 5 (…),

podlega opłacie, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo, odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, wskazać należy, że wydawane interpretacje dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o treści niniejszego rozstrzygnięcia.

Natomiast, w zakresie powołanego przez Państwa we własnym stanowisku w sprawie wyroku z 22 listopada 2022 r., sygn. akt III FSK 934/22 wskazać należy, iż zapadł on w indywidualnej sprawie. Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00