Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.290.2023.1.MŻA

Opodatkowanie świadczonych usług oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczonych usług oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B.

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Z uwagi na okoliczność, że opis zdarzenia przyszłego dotyczy zarówno Wnioskodawcy (dalej również jako „Zamawiający”) jak i Zainteresowanego – B., dalej „B.” lub „Wykonawca”, występują Państwo łącznie z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 14r § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, wskazując jednocześnie Wnioskodawcę jako stronę postępowania. W dalszej części wniosku, Wnioskodawca oraz Wykonawca są łącznie zwani „Zainteresowanymi”.

Wykonawca (B) jest publiczną uczelnią akademicką oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z kolei Wnioskodawca - A (dalej również jako „A”) - oraz korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług i nie świadczy czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z zawartej pomiędzy Zainteresowanymi umowy wynika, że Wykonawca zobowiązuje się do wykonania na rzecz Zamawiającego usługi badawczo-rozwojowej (dalej też „usługa badawcza-rozwojowa”), a Zamawiający zobowiązuje się do uiszczania na rzecz Wykonawcy umówionego wynagrodzenia. Przedmiotem usługi jest wykonanie przez B. usługi badawczo-rozwojowej w ramach konsorcjum międzynarodowego i w oparciu o wniosek złożony (…) 2021 roku do Narodowego NCBR Badań i Rozwoju (dalej jako „NCBR”), o numerze (…) pt.: „(…)” akronim (…) w ramach 31 Konkursu Programu (…), realizowanym wraz C. oraz D., zwanym dalej „Projektem”.

Usługa zostanie zrealizowana w ramach projektu pt. „(…)” akronim (…) w ramach 31 Konkursu Programu (…), dalej „Projekt”. Głównym celem (…) jest opracowanie indywidualnie (…), która może być wytwarzana za (…). Niezależnie od zawartej Umowy między Wykonawcą i Wnioskodawcą, A. zawarło umowę o dofinansowanie Projektu z Narodowym NCBR Badań i Rozwoju (dalej „NCBR”) w sprawie udzielenia Wnioskodawcy dofinansowania na realizację ww. Projektu. Przedmiotem dofinansowania są wydatki kwalifikowalne wynikające z umowy, które będzie przekazane A. według harmonogramu wpłat kolejnych transz.

Projekt służy realizacji ściśle założonym i skonkretyzowanym celom, których efekty powinny powstać w wyznaczonym ramami umowy o finansowanie czasie.

Natomiast wskutek zobowiązania Wykonawcy usługi badawczo-rozwojowej do przeniesienia całości autorskich praw majątkowych na Wnioskodawcę, wyznaczony jest konkretny świadczeniobiorca, tj. Wnioskodawca. Wykonawca badań otrzymuje wynagrodzenie sfinansowane w związku z realizacją Projektu, który zakłada uzyskanie ściśle określonych celów, w zamian za co zobowiązuje się do dostarczenia i przeniesienia praw do rezultatów usługi badawczo-rozwojowej na Wnioskodawcę.

Otrzymane przez Wykonawcę w postaci finansowania środki pieniężne nie mogą być przeznaczone na ogólną działalność Wykonawcy, lecz mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określone cele. Otrzymane środki stanowią zatem wynagrodzenie za świadczone usługi. W ramach jednego zobowiązania (stosunku prawnego), w zamian za skonkretyzowane świadczenie, Wykonawca badań otrzymuje skonkretyzowane świadczenie wzajemne - środki pieniężne (finansowanie).

Istnieje tutaj bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymanym od osoby trzeciej wynagrodzeniem w zamian za wykonanie świadczenia wraz z przekazaniem praw autorskich do rezultatów wykonanej usługi.

Zaznacza się, że wynagrodzenie należne Wykonawcy za wykonanie przedmiotu umowy obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi i przeniesienie praw autorskich do rezultatów usługi badawczo-rozwojowej. Umowa nie przewiduje odrębnego honorarium za przekazanie praw autorskich na Wnioskodawcę. Wykonawca w związku z wykonaniem usługi badawczo-rozwojowej nie będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego lub podmiotowego od podatku od towarów i usług.

W celu prawidłowego wykonania zleconej Wykonawcy usługi badawczo-rozwojowej w Projekcie konieczne jest zawarcie odpowiednich zapisów w kosztorysie Projektu stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie, w którym należałoby ująć „należny podatek VAT” jako wydatek kwalifikowany i powiększyć tym samym wartość dofinansowania z NCBR dla Wykonawcy badań.

Wnioskodawca zamierza wykorzystać rezultaty otrzymanej usługi badawczo-rozwojowej wyłącznie do własnych celów statutowych i na tej podstawie nie zamierza wykorzystywać wydatków związanych z nabyciem tej usługi (rezultatów usługi badawczo-rozwojowej) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Intencją Zainteresowanych jest potwierdzenie, że:

  • wynagrodzenie przysługujące Wykonawcy w związku z realizacją usługi badawczo-rozwojowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji winno być powiększone o należny podatek VAT według stawki 23%;
  • Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Wykonawcę w związku z realizacją Projektu.

Pytania

1.Czy w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, wynagrodzenie przysługujące Wykonawcy w związku z realizacją usługi badawczo-rozwojowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji winno być powiększone o należny podatek VAT według stawki 23%?

2.Czy w sytuacji gdy Wnioskodawca jest podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług a wydatki udokumentowane fakturami wystawionymi przez Wykonawcę nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Wykonawcę?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

1)wynagrodzenie przysługujące Wykonawcy w związku z realizacją usługi badawczo-rozwojowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji winno być powiększone o należny podatek VAT według stawki 23%,

2)w sytuacji gdy Wnioskodawca jest podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług a wydatki udokumentowane fakturami wystawionymi przez Wykonawcę nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Wykonawcę.

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z kolei, stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Artykuł 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, Wykonawca usługi badawczo-rozwojowej jest publiczną uczelnią akademicką oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zawarł z Wnioskodawcą umowę na realizację Projektu.

Konsekwencją podjętej przez Wykonawcę usługi badawczo-rozwojowej będzie uzyskanie określonej wiedzy oraz opracowanie (...). W ten sposób w ramach Projektu powstanie dokumentacja i wiedza chronione określonymi przepisami prawa własności intelektualnej.

Zgodnie z postanowieniami umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Wykonawcami badań, przeniosą oni odpłatnie prawa majątkowe autorskie do przedmiotów własności intelektualnej na Wnioskodawcę.

Na zrealizowanie Projektu, będącego przedmiotem wniosku, podmioty zainteresowane (Wnioskodawca oraz Wykonawca usługi badawczo-rozwojowej) otrzymają dofinansowanie. Każdy z tych podmiotów jest zobowiązany do wykorzystania przyznanych środków finansowych wyłącznie na realizację określonych zadań. Wnioskodawca jest także zobowiązany do zaangażowania własnych środków finansowych (poza środkami otrzymanymi w ramach dofinansowania od NCBR) w realizację Projektu, w zakresie wynikającym z umowy o dofinansowanie Projektu, w szczególności do wniesienia wkładu własnego oraz do pokrycia kosztów niekwalifikowalnych niezbędnych do realizacji projektu w zakresie dotyczącym Wykonawcy usługi badawczo-rozwojowej. Środki finansowe otrzymane od NCBR w ramach umowy o dofinansowanie Projektu będą przekazywane Wykonawcy usługi badawczo-rozwojowej za pośrednictwem Wnioskodawcy zgodnie z harmonogramem i kosztorysem, pod warunkiem uprzedniego otrzymania tychże środków.

Dofinansowanie będzie przekazywane przez NCBR, a Wnioskodawca niezwłocznie będzie przekazywał Wykonawcy środki finansowe (otrzymane uprzednio od NCBR), w kwotach zapewniających właściwą realizację Projektu/płynność finansową w Projekcie. Do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki Wnioskodawca będzie zobowiązany do finansowania realizacji Projektu ze środków własnych. Dofinansowanie otrzymane od NCBR ma pokryć wyłącznie koszty kwalifikowane poniesione w Projekcie.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy przeniesienie przez Wykonawców badań na Wnioskodawcę autorskich praw majątkowych do wyników badań, w ramach kwoty dofinansowania otrzymanego od NCBR, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenia. Przekazywane przez NCBR środki finansowe na realizację opisanego projektu, które następnie zgodnie z harmonogramem Wnioskodawca przekaże Wykonawcy usługi badawczo-rozwojowej - należy uznać za otrzymane od osoby trzeciej środki (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze) mające bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez poszczególnych uczestników realizacji Projektu usług. Należy bowiem zauważyć, że otrzymane środki od NCBR nie zostaną przeznaczone na ogólną działalność zainteresowanych podmiotów, w tym Wykonawcy usługi badawczo-rozwojowej, lecz mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określone i wskazane w umowie zawartej pomiędzy konsorcjum a NCBR działanie, tj. na wykonanie Projektu zgodnie z umową oraz na konkretne działania wykonywane w ramach tego Projektu przez Wykonawcę. Otrzymane środki finansowe powinny zatem być uznane za zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej (NCBR).

Ponadto, co wynika z treści wniosku, środki z dofinansowania od NCBR będą w całości wykorzystane na działania związane z realizacją projektu i przeznaczone na pokrycie jego kosztów.

Zatem uznać należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe z NCBR na realizację ww. projektu stanowią należności za świadczone usługi. Przy czym, dla kwalifikacji otrzymanych od NCBR środków jako zapłaty za świadczone usługi, bez znaczenia jest fakt, że część wydatków zostanie pokryta ze środków własnych Wnioskodawcy.

Z uwagi na powyższe, kwota dofinansowania otrzymanego od NCBR stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy VAT, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, według stawki podstawowej 23%.

Analogicznie kwoty przekazywane przez Wnioskodawcę na rzecz Wykonawcy usługi badawczo-rozwojowej, wynikające z otrzymanego od NCBR dofinansowania, stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i powinno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W rezultacie, w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, wynagrodzenie przysługujące Wykonawcy w związku z realizacją usługi badawczo-rozwojowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji winno być powiększone o należny podatek VAT według stawki 23%.

Ad. 2

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
  • wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  • nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Z kolei zgodnie z treścią art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Uwzględniając zatem fakt, iż realizując Projekt, o którym mowa w treści wniosku, A. nie występuje jako podatnik VAT czynny i nie będzie wykorzystywało rezultatów Projektu do czynności opodatkowanych - przesłanki określone w art. 86 ust. 1 oraz art. 87 ustawy o VAT nie zostaną spełnione.

Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na ww. Projekt wydatków z występującymi po stronie Wnioskodawcy czynnościami opodatkowanymi VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Wykonawcę w związku z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi zaś art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozstrzygania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył Trybunał w wyroku w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council: „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Należy też zwrócić uwagę na wyrok w sprawie C-16/93 Tolsma, gdzie Trybunał zauważył, że czynność: „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z powołanego powyżej art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawą opodatkowania jest wszystko to, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną nie tylko od nabywcy, usługobiorcy, ale również od osoby trzeciej z tytułu dostawy towaru lub wykonania usługi. Ponadto regulacja ta wskazuje, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości, zgodnie z którym:

W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy zwrócić uwagę, że z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub konkretną dostawę.

Przedstawili Państwo informacje, z których wynika, że:

  • Wykonawca zobowiązuje się do wykonania na rzecz Zamawiającego usługi badawczo-rozwojowej, a Zamawiający zobowiązuje się do uiszczania na rzecz Wykonawcy umówionego wynagrodzenia;
  • niezależnie od zawartej Umowy między Wykonawcą i Wnioskodawcą, A. zawarło umowę o dofinansowanie Projektu z NCBR w sprawie udzielenia Wnioskodawcy dofinansowania na realizację ww. Projektu;
  • Wykonawca usługi badawczo-rozwojowej przeniesie całość autorskich praw majątkowych na Wnioskodawcę - wyznaczony jest konkretny świadczeniobiorca, tj. Wnioskodawca;
  • Wykonawca badań otrzymuje wynagrodzenie sfinansowane w związku z realizacją Projektu, który zakłada uzyskanie ściśle określonych celów, w zamian za co zobowiązuje się do dostarczenia i przeniesienia praw do rezultatów usługi badawczo-rozwojowej na Wnioskodawcę;
  • otrzymane przez Wykonawcę w postaci finansowania środki pieniężne nie mogą być przeznaczone na ogólną działalność Wykonawcy, lecz mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określone cele;
  • w ramach jednego zobowiązania (stosunku prawnego), w zamian za skonkretyzowane świadczenie, Wykonawca badań otrzymuje skonkretyzowane świadczenie wzajemne - środki pieniężne (finansowanie);
  • istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymanym od osoby trzeciej wynagrodzeniem w zamian za wykonanie świadczenia wraz z przekazaniem praw autorskich do rezultatów wykonanej usługi;
  • wynagrodzenie należne Wykonawcy za wykonanie przedmiotu umowy obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi i przeniesienie praw autorskich do rezultatów usługi badawczo-rozwojowej. Umowa nie przewiduje odrębnego honorarium za przekazanie praw autorskich na Wnioskodawcę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą rozstrzygnięcia kwestii, czy wynagrodzenie przysługujące Wykonawcy w związku z realizacją usługi badawczo-rozwojowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji powinny być powiększone o podatek VAT.

W opisanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występują skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Wynagrodzenie należne Wykonawcy za wykonanie przedmiotu umowy obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi i przeniesienie praw autorskich do rezultatów usługi badawczo-rozwojowej Wykonawca zobowiązuje się do wykonania na rzecz Zamawiającego usługi badawczo-rozwojowej, a Zamawiający zobowiązuje się do uiszczania na rzecz Wykonawcy umówionego wynagrodzenia. Wykonawca usługi badawczo-rozwojowej przeniesie całość autorskich praw majątkowych na Wnioskodawcę - wyznaczony jest konkretny świadczeniobiorca, tj. Wnioskodawca.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenie przyszłego i przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku Wykonawca na rzecz Zamawiającego zobowiązuje się do wykonania usługi badawczo-rozwojowej, za którą otrzyma umówione wynagrodzenie, to należy uznać, że pomiędzy ww. podmiotami dochodzi do świadczenia usług. Zatem w tym przypadku ma miejsce świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które z uwagi na odpłatny charakter podlega – zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt ww. ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Zgodnie z ww. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku od towarów i usług mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Analogicznie w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia na poziomie wyższym, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo instytutem badawczym. Również w tym przypadku niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku od towarów i usług nie ma zastosowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wykonawca (uczelnia wyższa) świadczy usługę badawczo-rozwojową i przeniesie całość autorskich praw majątkowych na Wnioskodawcę. Świadczona przez uczelnię usługa badawczo-rozwojowa ze względu na swój charakter oraz krąg odbiorców nie może zostać uznana za usługę kształcenia na poziomie wyższym. Usługa ta nie będzie też stanowić usługi ściśle związanej z usługą kształcenia na poziomie wyższym. Jak wskazano we wniosku przedmiotem świadczenia będzie „(…)”. Wskazali Państwo, że Głównym celem (…) jest opracowanie (…), która może być wytwarzana za (…). Tym samym nie można uznać, że wykonana usługa badawczo-rozwojowa jest usługą ściśle związaną z usługą kształcenia korzystającą ze zwolnienia od podatku.

W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczona przez Wykonawcę usługa badawczo-rozwojowa nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Ty samym, z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że pomiędzy a Zamawiającym występują czynności podlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy - odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Należy zatem stwierdzić, że wynagrodzenie przysługujące Wykonawcy w związku z realizacją usługi badawczo-rozwojowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także ustalenia, czy w sytuacji gdy Wnioskodawca jest podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług a wydatki udokumentowane fakturami wystawionymi przez Wykonawcę nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Wykonawcę.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi ust. 2 pkt 1 lit. a) przywołanego artykułu:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza wykorzystać rezultaty otrzymanej usługi badawczo-rozwojowej wyłącznie do własnych celów statutowych i na tej podstawie nie zamierza wykorzystywać wydatków związanych z nabyciem tej usługi (rezultatów usługi badawczo-rozwojowej) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ Zamawiający zamierza wykorzystać rezultaty otrzymanej usługi badawczo-rozwojowej wyłącznie do własnych celów statutowych i na tej podstawie nie zamierza wykorzystywać wydatków związanych z nabyciem tej usługi (rezultatów usługi badawczo-rozwojowej) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z uwagi na powyższe okoliczności, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Wykonawcę, gdyż nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania świadczonych usług oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego. W zakresie ustalenia stawki podatku VAT, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy również zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00