Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.237.2023.2.END

Czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT Spółka będzie uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z likwidacją działu, w szczególności dobrowolnych odpraw dla pracowników

 Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT Spółka będzie uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z likwidacją działu PC, w szczególności dobrowolnych odpraw dla pracowników.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lipca 2023 r. (wpływ 24 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Sp. z o.o. dalej jako „(…)”, „Spółka” lub „Wnioskodawca” jest producentem (…).

Spółka świadczy też usługi na rzecz innych podmiotów z Grupy (…).

Usługi te świadczą wewnętrzne działy, jednym z nich jest dział nazywany „Process Center” dalej jako „PC”. Dział ten świadczy usługi z zakresu procesów zakupowych w tym w szczególności:

-tworzenie oraz analizowanie harmonogramów dla dostawców,

-weryfikacja oraz optymalizacja procesów pod względem rozwoju,

-budowanie zapytań ofertowych na podstawie zleceń od handlowców,

-przygotowanie i przeprowadzanie negocjacji internetowych z kontrahentami oraz techniczna obsługa procesu w systemach.

Usługi świadczone przez ten dział nie wymagają specjalistycznej wiedzy, wymagają natomiast znajomości obsługiwanych systemów koncernowych i znajomości języków obcych.

Jakkolwiek usługi świadczone przez PC (…), są to usługi o charakterze podobnym do usług administracyjnych czy też usług oceny wiarygodności kontrahentów. Pracownicy (…) nie maja żadnych uprawnień do zawierania umów. Praca tego działu wspiera handlowców w procesach zakupowych, przede wszystkim poprzez wprowadzanie danych do odpowiednich systemów zarządzających procesami.

Przychody tego działu stanowią promil w ogólnych przychodach i dochodach (…), generując przy tym niewspółmiernie wysokie nakłady czasu pracy personelu kierowniczego, na zarządzanie.

Dział ten nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku ze zmianami jakie wprowadza Grupa (…) w organizacji swoich jednostek, celem zwiększenia ich efektywności, (…) ma zlikwidować dział PC i skupić się na rozwoju i powiększeniu swojej głównej działalności tj. produkcji (…).

Spółka wypowiedziała już umowy klientom, których obsługuje dział PC. Umowy te powinny wygasnąć najdalej do końca roku 2023. Umowy z klientami nie zawierają żadnych zapisów o konieczności wypłaty odszkodowania w przypadku wypowiedzenia. Wypowiedzenie następuje z zachowaniem uzgodnionego okresu wypowiedzenia, który pozwala klientom na znalezienie innego usługodawcy.

Obsługę tych podmiotów, o ile będą one zainteresowane, może przejąć wyspecjalizowana Spółka usługowa z Grupy (…), ale mogą to też być podmioty z dywizji (…) czy (…). (…) nie będzie podejmowała żadnych czynności związanych z przeniesieniem obsługi swoich dotychczasowych klientów do innej spółki. (…) nie zawarła ani nie zawrze żadnej umowy ze spółkami, które ewentualnie przejmą obsługę klientów.

Spółka nie otrzyma też żadnego wynagrodzenia za rezygnację z prowadzenia działalności PC ponieważ nie dojdzie do cesji umów z klientami. Klienci będą musieli uzgodnić warunki z nowym usługodawcą. Spółka nie przekaże też użytkowanych narzędzi do obsługi klientów (oprogramowania czy sprzętu).

Pracownicy, którzy nie zostaną przeniesieni do innych działów Spółki (rekrutacja wewnętrzna), po złożeniu wypowiedzeń będą szukać zatrudnienia na rynku, w tym także w innych spółkach z Grupy (…). Spółka będzie pracowników wspierać w znalezieniu zatrudnienia w innych spółkach z Grupy (…) w Polsce, a także zaoferuje im dobrowolne, godziwe odprawy.

Spółka nie zamierza opodatkowywać przedmiotowej transakcji podatkiem dochodowym od osób prawnych ponieważ nie widzi podstawy do takiego opodatkowania skoro transakcja nie wygeneruje żadnych przychodów. Prawidłowość tego stanowiska potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 2 maja 2023 r.

znak 0111-KDIB1-1.4010.131.2023.2.

Jak już wspomniano wyżej Spółka poniesie koszty związane z likwidacją PC, przede wszystkim są to koszty dobrowolnych odpraw jakie wypłaci odchodzącym pracownikom. Wśród kosztów związanych z likwidacją PC nie będzie kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.) dalej jako „ustawa o CIT”.

Spółka zamierza zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszystkie wydatki, za wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT związane z likwidacją PC, w tym w szczególności dobrowolne odprawy dla odchodzących pracowników.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

-wydatki na dobrowolne odprawy dla odchodzących z pracy pracowników zostaną poniesione wyłącznie ze środków finansowych (…) Sp. z o.o. i nie zostaną Spółce w żaden sposób zwrócone,

Wydatki te są definitywne i udokumentowane na liście płac tak jak pozostałe wynagrodzenia wypłacane przez Spółkę.

Tak jak opisano we wniosku wydatki te mają na celu zabezpieczenie i rozwój źródła przychodów jakim jest produkcja (…). Spółka likwiduje niewielkie i przynoszące nieznaczące dochody, wewnętrzne jednostki organizacyjne, świadczące usługi administracyjne na rzecz innych podmiotów z Grupy (…), celem całkowitego skoncentrowania się na działalności podstawowej czyli produkcji (…). Rozstając się z pracownikami w taki sposób Spółka pragnie utrzymać renomę dobrego i odpowiedzialnego pracodawcy, co zaprocentuje w przyszłości, kiedy Spółka rozwijając swoją działalność podstawową, w kolejnych latach będzie poszukiwała na trudnym rynku w (…), nowych pracowników.

-odprawy dobrowolne wypłacane są wyłącznie pracownikom zatrudnionym w dziale PC na podstawie umów o pracę,

-odprawy wypłacane są na podstawie wewnętrznych regulacji Spółki, której Zarząd podjął decyzję o takiej rekompensacie za rozwiązanie ze Spółką umów o pracę (często po wielu latach pracy). Spółka jest pracodawcą odpowiedzialnym, traktującym swoich pracowników z troską i szacunkiem. Wypłata dobrowolnych odpraw ma tym pracownikom zabezpieczyć środki na życie, na czas poszukiwania pracy,

-odprawy będą wypłacane wszystkim pracownikom Działu PC, którzy rozwiążą ze Spółką umowy o pracę,

-pod pojęciem innych wydatków, które Spółka poniesie w związku z likwidacją Działu PC należy rozumieć składki na ubezpieczenie społeczne, które od wypłaconych odpraw pokryje Spółka jako pracodawca. Składki te zostaną zapłacone ze środków Spółki, mają charakter definitywny, a Spółka obowiązana jest je ponieść na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących; wydatki te nie zostaną Spółce zwrócone w żaden sposób. Wydatki te zostaną prawidłowo udokumentowane - tak samo jak inne składki na ubezpieczenie społeczne do których uiszczania zobowiązana jest Spółka jako pracodawca.

Pytanie

Czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.) Spółka będzie uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z likwidacją PC, w szczególności dobrowolnych odpraw dla pracowników?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

W świetle przytoczonego wyżej przepisu kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia.

Zgodnie z orzecznictwem organów podatkowych i sądów administracyjnych, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych danego podatnika,

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 stycznia 2023 r. sygn. akt II FSK 1342/20 stwierdził: „Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących warunków - faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. Nie każdy zatem wydatek, nawet związany z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem podatkowym, zmniejszającym podstawę opodatkowania, ale tylko taki, który realizuje cel wskazany w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować bądź co najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia.”

W ocenie Wnioskodawcy wydatki ponoszone w związku z likwidacją PC należy zakwalifikować do wydatków ponoszonych w celu osiągnięcia w przyszłości przychodów, w znaczeniu zwiększenia przychodów z działalności podstawowej Spółki, którą jest produkcja (…).

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 21 lipca 2022 r. sygn. akt I SA/GI 267/22 „Zwrot „w celu” oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym. Poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Wydatek należy oceniać mając na uwadze racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Poniesienie wydatku musi zatem być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, ukierunkowaną na uzyskanie przychodów. Wydatek powinien, przynajmniej potencjalnie, wpływać na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z tej działalności. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku.”

Podobnie Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 czerwca 2022 r. sygn. akt II FSK 2830/19 „Uznanie wydatków za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że są to wydatki celowe i racjonalnie uzasadnione w tym znaczeniu, że przysparzać one będą konkretne przychody lub też zachowają (zabezpieczą) źródło przychodów.”

Zgodnie z założeniami dotyczącymi dalszej działalności Spółki likwidacja pobocznych aktywności a do takich należy zaliczyć działalność PC zwiększy efektywność zarządzania Spółką, przez co powinny zwiększyć się przychody z produkcji (…).

Zatem wydatki związane z likwidacją PC, w szczególności dobrowolne odprawy dla odchodzących pracowników stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Jako konieczne do spełnienia warunki przy kwalifikacji kosztu do kosztów uzyskania przychodów zarówno w literaturze, jak i orzecznictwie przyjmuje się, że aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na podatniku spoczywa więc ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a.„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b.„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c.„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Podsumowując, wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w związku ze zmianami, jakie wprowadza Grupa (…) w organizacji swoich jednostek, celem zwiększenia ich efektywności, (…) planuje zlikwidować dział PC i skupić się na rozwoju oraz powiększeniu swojej głównej działalności tj. produkcji (…). Pracownicy, którzy nie zostaną przeniesieni do innych działów Spółki, po złożeniu wypowiedzeń będą szukać zatrudnienia na rynku, w tym także w innych spółkach z Grupy (…). Spółka będzie pracowników wspierać w znalezieniu zatrudnienia w innych spółkach z Grupy, a także zaoferuje im dobrowolne odprawy.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT Spółka będzie uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z likwidacją działu PC, w szczególności dobrowolnych odpraw dla pracowników.

Jak Państwo wskazali, wydatkami tymi są dobrowolne odprawy dla pracowników wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, które od wypłacanych odpraw pokryje Spółka, jako pracodawca.

Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ww. wydatków związanych z likwidacją działu PC zauważyć należy, że w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie wymieniono wprost ww. wydatków jako wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Nieujęcie określonych wydatków w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie oznacza jednakże automatycznie, że poniesiony z tego tytułu wydatek stanowi koszty uzyskania przychodów. Należy, bowiem wówczas ustalić, czy spełnia on ww. przesłanki pozytywne kwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów, wynikające z cytowanego art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak Państwo wskazali Spółka zdecydowała się na likwidację jednego z działów, którego przychody stanowią promil przychodów ogółem Spółki i który generuje niewspółmiernie wysokie nakłady czasu pracy personelu kierowniczego na zarządzanie. Spółka ma się skupić na rozwoju i powiększeniu swojej głównej działalność, tj. produkcji (…). Wnioskodawca wypłaci pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę dobrowolne odprawy. Spółka pragnie utrzymać renomę dobrego i odpowiedzialnego pracodawcy, co w przyszłości zaprocentuje, kiedy Spółka rozwijając swoją podstawową działalność będzie poszukiwała nowych pracowników.

Zatem powyższe przesłanki świadczą o związku przyczynowo-skutkowym poniesionych wydatków z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, a także wydatki te zostaną pokryte ze środków finansowych Spółki i nie zostaną w żaden sposób zwrócone. Zatem są one celowe i definitywne, a ponadto zostaną prawidłowo udokumentowane.

W konsekwencji, wydatki związane z likwidacją działu PC tj. kwoty dobrowolnych odpraw dla pracowników wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, które od wypłacanych odpraw pokryje Spółka jako pracodawca, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00