Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.217.2023.2.JKU

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym: 1) opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 1 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP? 2) opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 2 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP? 3) opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 3 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP? 4) opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 4 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP?

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 1 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP,

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 2 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP,

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 3 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP,

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 4 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 czerwca 2023 r., które wpłynęło do Organu 15 czerwca 2023 r..

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X S.A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży opakowań. Działalność produkcyjna odbywa się w kilku zakładach Spółki. Wnioskodawca będąc w ciągłym rozwoju, w celu poprawy efektywności prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi systematyczne prace udoskonalające ofertę produktową, optymalizujące procesy wewnętrzne, a także zwiększające bezpieczeństwo oraz podnoszące jakość sprzedawanych towarów.

W tym celu, Spółka realizuje działalność badawczo-rozwojową (dalej: „Działalność B+R”) w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, poprzez wyodrębnioną komórkę wyposażoną w specjalistyczne laboratorium, polegającą m.in. na realizacji projektów zmierzających do rozwoju produktów (lepsza wydajność, atrakcyjność, niższa waga), technologii produkcji czy też na weryfikacji nowych materiałów produkcyjnych, ich walidacji oraz wdrożeniu.

W zakresie działalności badawczo-rozwojowej Spółka otrzymała interpretację indywidualną z 11 stycznia 2019 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.535.2018.2.JKT, w ramach której potwierdzony został charakter prowadzonych prac badawczo-rozwojowych tj.: (…) (dalej: „Interpretacja”).

Wynikiem prowadzonej Działalności B+R są opracowane wersje wstępne produktu, które w następnej kolejności poddawane są procesowi wdrożenia pilotażowego w małej skali, w celu przeprowadzenia prób i testów przy zastosowaniu dotychczasowej technologii. Na podstawie przeprowadzonych testów, Spółka uzyskuje wiedzę w zakresie finalnego kształtu produktu lub jego odstępstw od cech pożądanych, w tym wymagających kontynuowania Działalności B+R w celu ich osiągnięcia. W przypadku gdy, próby i testy, wykonywane w ramach wdrożenia pilotażowego na liniach produkcyjnych, zostaną zakończone sukcesem, następuje dodanie nowego produktu do oferty Spółki (dalej: „Nowy Produkt”).

Jako Nowe Produkty, Spółka traktuje wyłącznie te produkty, które łącznie spełniają poniższe przesłanki:

- nie znajdowały się dotychczas w jej ofercie produktowej, tj. wcześniej nie były produkowane przez Spółkę,

- stanowią produkty w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 120, dalej: „ustawa o rachunkowości”),

- w odniesieniu do których pozytywnie został zakończony proces Rozruchu technologicznego.

Zanim Nowy Produkt (tj. produkt gotowy po zakończeniu Działalności B+R) zostanie wdrożony do produkcji przemysłowej, może zostać przeprowadzony rozruch technologiczny na jednej lub kilku liniach, również w ramach kilku zakładów Spółki, w celu przygotowania linii produkcyjnych do pełnoskalowej produkcji przemysłowej, polegający na wyprodukowaniu próbnej partii Nowego Produktu w celu skalibrowania linii produkcyjnych (dalej: „Rozruch technologiczny”).

W następstwie powyższego, Spółka ponosi koszty Rozruchu technologicznego Nowego Produktu obejmujące koszty kwalifikowane wymienione w art. 18ea ust. 5 ustawy o PDOP, tj.:

- koszty nabycia fabrycznie nowych środków trwałych,

- koszty poniesione na ulepszenia aktualnie używanych środków trwałych w celu dostosowania ich do produkcji próbnej Nowego Produktu, a także

- koszty nabycia materiałów i surowców, tj.:

- blachy,

- lakiery,

- koszty mediów (w tym energii elektrycznej),

- środki chemiczne,

- czyściwa,

- płyty litograficzne,

- gumy drukarskie,

- nabycie lub modyfikacja narzędzi testowych,

- rolki grawerowane, będące specyficznymi narzędziami wykorzystywanymi w celu wytworzenia niektórych rodzajów Nowego Produktu.

Tym samym, przed rozpoczęciem produkcji w skali przemysłowej może nastąpić Rozruch technologiczny. W ramach Rozruchu technologicznego, Spółka nie wyklucza, że mogą pojawić się następujące szczególne przypadki:

1. Opracowane przez Spółkę Nowe Produkty mogą być najpierw wdrażane do produkcji w innych spółkach Grupy, będących podmiotami powiązanymi dla Spółki w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Spółka podkreśla, że mogą wystąpić sytuacje, w których to w ramach poszerzenia oferty produktowej na rynku krajowym, podejmowana jest decyzja biznesowa o wdrożeniu do produkcji Nowego Produktu również w Spółce. Procedura wdrożenia w powyższej sytuacji jest tożsama jak dla innych Nowych Produktów wdrażanych do produkcji, niemniej sam proces wdrożenia, ze względu na specyfikę konkretnych linii produkcyjnych, może różnić się w zależności od typu produktu oraz zainstalowanych maszyn na danej linii (dalej: „Typ 1”).

2. Opracowane przez Spółkę Nowe Produkty wdrożone już w jednym zakładzie produkcyjnym Spółki mogą być następnie wdrażane w innym zakładzie Spółki w celu zwiększenia wielkości produkcji, lub zaspokojenia innych (lokalnych) potrzeb rynkowych. Spółka podkreśla, że w sytuacjach, w których to podejmowane są decyzje biznesowe mające na celu wdrożenie wprowadzonego już w innym zakładzie Nowego Produktu, proces wdrożenia, ze względu na specyfikę konkretnych linii produkcyjnych (różnią się między sobą maszynami, istotnymi szczegółami konfiguracji i innymi właściwościami), może różnić się w zależności od typu produktu oraz zainstalowanych maszyn na danej linii w Spółce (dalej: „Typ 2”).

3. Opracowane przez Spółkę Nowe Produkty wdrożone już do produkcji w danym zakładzie Spółki mogą być dodatkowo wdrażane na innej linii produkcyjnej w ramach tego samego zakładu, w celu zwiększenia mocy produkcyjnych Nowego Produktu, która to linia produkcyjna różni się parametrami technicznymi i możliwościami od linii, na której dokonano już Rozruchu technologicznego Nowego Produktu. Spółka podkreśla, że w sytuacjach, w których to podejmowane są decyzje biznesowe mające na celu wdrożenie, wprowadzonego już na innej linii produkcyjnej w obrębie jednego zakładu Nowego Produktu, procedura wdrożenia jest tożsama, niemniej proces wdrożenia, ze względu na specyfikę konkretnych linii produkcyjnych może różnić się w zależności od typu produktu oraz zainstalowanych maszyn na danej linii w Spółce (dalej: „Typ 3”).

4. Opracowane przez Spółkę Nowe Produkty mogą wyróżniać się od dotychczas produkowanych produktów zmianą w postaci:

a. koloru (…) w wyniku zastosowania innych lakierów;

b. efektów graficznych, w tym specjalnych pokryć, będących efektem zastosowania odpowiednich lakierów;

c. rodzaju materiałów z których wykonane jest opakowanie, bądź element składowy produkowanego opakowania;

d. tak opracowane Nowe Produkty, podlegają identycznemu procesowi wdrożenia jak pozostałe Nowe Produkty implementowane do produkcji (dalej: „Typ 4”). Przy czym, Spółka zaznacza, że jeżeli zmienia się waga, pojemność lub kształt produktu poprzez zmiany w zakresie wysokości, średnicy bądź grubości blachy wymagające przeprowadzenia prac wpisujących się w zakres Działalności B+R, to zgodnie z uzyskaną Interpretacją Spółka traktuje powyższe zmiany jako prace badawczo-rozwojowe, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Samo zaś wprowadzanie zmian opisanych w punktach a, b lub c nie jest Działalnością B+R.

W tym kontekście Wnioskodawca zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP (dalej: „ulga na prototyp”). Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że:

- dokona odliczenia zgodnie z art. 18ea ust. 2, 5 oraz 7-11 ustawy o PDOP, w szczególności:

- nie dokona odliczenia materiałów ani fabrycznie nowych środków trwałych na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, czyli nie dokona odliczenia w ramach tzw. ulgi badawczo-rozwojowej,

- Nowy Produkt mieści się w zakresie przedmiotowym pojęcia produktu (z wyłączeniem usług), w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości,

- odliczenia od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na prototyp, dokona jedynie w stosunku do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,

- art. 18ea ust. 4 i 6 ustawy o PDOP nie jest przedmiotem wniosku.

Jednocześnie należy wskazać, iż Wnioskodawca:

- nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o PDOP,

- nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474).

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 15 czerwca 2023 r., wskazali Państwo, że:

- Spółka potwierdza, że fabrycznie nowe oraz aktualnie używane środki trwałe będą spełniały przesłanki, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1-2 ustawy o PDOP, a tym samym zostały lub będą zaliczone przez Spółkę do grupy 3-6, 8 Klasyfikacji Środków Trwałych.

- Zadając pytania we wniosku o wydanie interpretacji Spółka dąży do ustalenia, czy opisane w stanie faktycznym przypadki spełniają warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 u.p.d.o.p., a zatem czy, zdaniem Organu, spełniają definicję „produkcji próbnej nowego produktu” w świetle przesłanek wskazanych w tym przepisie.

W konsekwencji Spółka wskazuje, że koszty produkcji nowego produktu ponoszone przez Spółkę zostały/zostaną faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest/będzie dokonywane odliczenie. Jednocześnie Spółka informuje, że sposób rozumienia przesłanki faktycznego poniesienia kosztu w odniesieniu do środków trwałych jest już przedmiotem postępowania wszczętego na podstawie odrębnego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Ponadto, w najbliższym czasie, Spółka planuje wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie sposobu rozumienia przesłanki faktycznego poniesienia kosztu w odniesieniu do materiałów użytych do produkcji.

- Koszty Nowych ŚT nie zostały/zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie ani nie zostały/zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Pytania

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:

1) opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 1 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP?

2) opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 2 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP?

3) opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 3 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP?

4) opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 4 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

1) W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 1 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

2) W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 2 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

3) W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 3 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

4) W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 4 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Przepisy dot. ulgi na prototyp.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 18ea ust. 2 ustawy o PDOP, przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Zgodnie z art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP, przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Z kolei zgodnie z art. 18ea ust. 4 ustawy o PDOP, przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

W myśl art. 18ea ust. 5 ustawy o PDOP, za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 6 ustawy o PDOP, do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:

1) badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;

2) badania cyklu życia produktu;

3) systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

Natomiast, zgodnie z art. 18ea ust. 7 ustawy o PDOP, koszty produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 18ea ust. 8 ustawy o PDOP, w przypadku skorzystania z odliczenia do kosztów produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

Zgodnie z art. 18ea ust. 9 ustawy o PDOP, odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1) zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2) nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 18ea ust. 10 ustawy o PDOP, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Natomiast zgodnie z art. 18ea ust. 11 ustawy o PDOP, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 1

Art. 18ea ustawy o PDOP, odnosi się do preferencyjnego traktowania podatników ponoszących koszty związane z wprowadzeniem nowego produktu - będącego rezultatem działalności badawczo-rozwojowej podatnika - na rynek.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Nowe Produkty (w ramach Typu 1) mogą być najpierw wdrażane do produkcji w innych spółkach Grupy będących podmiotami powiązanymi dla Spółki w rozumieniu 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, po czym mogą wystąpić sytuacje, w których to w ramach poszerzenia oferty produktowej na rynku krajowym, podejmowana jest decyzja biznesowa o wdrożeniu następnie do produkcji Nowego Produktu również w Spółce.

W tym kontekście, należy podkreślić, iż zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Nowe Produkty (obejmujące produkty powstałe w wyniku prac wskazanych jako Typ 1) są rezultatem Działalności B+R prowadzonej przez Spółkę. Jedynie w wyniku decyzji o charakterze biznesowym, taki Nowy Produkt może być pierwotnie wdrażany do produkcji w innych spółkach Grupy.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że z uwagi na możliwe różnice w liniach produkcyjnych, przy podjęciu decyzji o wdrożeniu produkcji takiego Nowego Produktu mogą być wymagane nie tylko dodatkowe prace w związku z realizacją Rozruchu Technologicznego, ale także dodatkowe prace B+R zmieniające produkt oraz przystosowujące do wdrożenia na innej linii produkcyjnej przy zachowaniu tych samych parametrów.

Uwzględniając specyfikę produkcji Typ 1, zdaniem Wnioskodawcy, fakt że Nowy Produkt może być produkowany już przez inny podmiot z Grupy nie wpływa na prawo Spółki do zastosowania odliczenia na podstawie art. 18ea ustawy o PDOP.

Należy bowiem zauważyć, że ulga na prototyp przysługuje wyłącznie podatnikowi, który wytworzył dany produkt w ramach prowadzonej przez siebie działalności badawczo-rozwojowej, a odliczenie obejmuje wyłącznie koszty produkcji próbnej dotyczące nowego produktu. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/opis zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości fakt, że Nowy Produkt jest efektem prowadzonej przez niego Działalności B+R w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP (co zostało potwierdzone w Interpretacji wydanej na rzecz Wnioskodawcy i wynika wprost z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego).

Odnosząc się z kolei do warunku w zakresie nowości produktu będącego przedmiotem produkcji próbnej (Rozruch Technologiczny), należy zaznaczyć, że art. 18ea ustawy o PDOP nie precyzuje co należy rozumieć poprzez pojęcie „nowy”. W szczególności, ww. przepis nie wskazuje czy nowy produkt powstały w rezultacie działalności badawczo-rozwojowej podatnika, musi być nowy na skalę rynku, kraju czy międzynarodową.

W celu dokładnego określenia zakresu ulgi na prototyp oraz idei jaka przyświecała ustawodawcy przy jej wdrażaniu, należy odnieść się do wyjaśnień opublikowanych przez Ministerstwo Finansów. Zgodnie z komunikacją przekazaną w wyjaśnieniach, ideą ulgi na prototyp jest podatkowe wsparcie podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową w przekuciu pomysłu w praktyczne rozwiązanie. Zdaniem Wnioskodawcy więc, podstawowym celem wprowadzenia art. 18ea ustawy o PDOP było wsparcie rzeczywistych działań podatników mających na celu wprowadzenie nowych produktów do produkcji, zwłaszcza tych, które były rezultatem działalności badawczo-rozwojowej realizowanej przez podatników.

Uwzględniając ścisłe powiązanie ulgi na prototyp (art. 18ea ustawy o PDOP) oraz ulgi badawczo-rozwojowej (art. 18d ustawy o PDOP), zdaniem Wnioskodawcy zasadne jest odwołanie się do zasad określających zakres stosowania ulgi badawczo-rozwojowej. Szczególnie istotny jest fakt, że powszechna praktyka stosowania tych przepisów wskazuje, że ulga ta znajduje zastosowanie do tych działań, które posiadają przymiot badawczo-rozwojowy na skalę działalności danego podatnika (w tym przypadku Wnioskodawcy). Oznacza to, że dla zaklasyfikowania danej działalności (np. rozwoju produktu) nie jest konieczne, żeby rezultat takiej działalności był innowacyjny bądź odkrywczy na szeroką skalę (np. międzynarodową).

W powyższym kontekście, warto również zwrócić uwagę na to, że ulga na prototyp (art. 18ea ustawy o PDOP), może znaleźć zastosowanie do produkcji próbnej „nowych” produktów będących przedmiotem działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez podatnika. Jako że przepisy ustawy o PDOP nie zawierają definicji pojęcia nowych produktów, zasadne jest zatem odwołanie się do językowego znaczenia tego słowa. Zgodnie z słownikiem języka polskiego PWN „nowy” to:

- «niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony»

- «taki, który zajął miejsce poprzedniego»

- «od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony»

- «następny, dalszy».

Odwołując się do literatury istnieje wiele definicji „nowego produktu”. Przykładowo I. Rutkowski (Rozwój nowego produktu. Metody i uwarunkowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007) definiuje pojęcie „nowy produkt” jako „zupełnie oryginalny, usprawniony bądź zmodyfikowany wyrób, który charakteryzują istotne zmiany techniczno-technologiczne i konkurencyjność oraz który w większym stopniu zaspokaja dotychczasowe bądź nowe potrzeby nabywców, jest wytwarzany w procesie badawczo-rozwojowym i oferuje się go w kanałach dystrybucji nie dłużej niż jeden rok od momentu wprowadzania go na rynek”.

Zdaniem E. Michalskiego natomiast (Marketing. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007) „nowy produkt” należy definiować jako produkt, który nie był dotychczas oferowany przez podmiot, mimo że podobne produkty są już dostępne rynku i były wytwarzane przez innych producentów. Nowym produktem można określić również produkt, który po raz pierwszy został wyprodukowany przez producenta lub też po raz pierwszy jest sprzedawany przez pośrednika w innym segmencie rynku.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że Nowy Produkt nie był oferowany oraz produkowany przez Wnioskodawcę oznacza, że nadal należy go postrzegać jako nowy produkt w rozumieniu art. 18ea ustawy o PDOP. Dla takiej klasyfikacji Nowego Produktu nie ma znaczenia to, że był on produkowany przez podmioty powiązane z Grupy - w ocenie Wnioskodawcy, Nowy Produkt nadal stanowić będzie nowy produkt z perspektywy działalności Spółki, jako że dotychczas Wnioskodawca nie produkował takiego produktu w ramach własnej działalności gospodarczej.

Końcowo Wnioskodawca wskazuje, że art. 18ea ustawy o PDOP, ani pozostałe przepisy ustawy o PDOP, nie przewidują żadnych ograniczeń w stosowaniu odliczenia na podstawie art. 18ea ustawy o PDOP dla podatników wdrażających nowe produkty do produkcji, które uprzednio zostały wdrożone w grupie.

Należy zatem zauważyć, że na gruncie stanu faktycznego/opisu zdarzenia przyszłego:

- Nowy Produkt powstał w rezultacie działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez Wnioskodawcę;

- Nowy Produkt nie był dotychczas produkowany przez Wnioskodawcę;

- Rozruch Technologiczny (obejmujący Nowy Produkt wdrożony w ramach Typ 1) dotyczy produkcji próbnej Nowego Produktu;

- nie ma w przepisach wskazanego wyłączenia stosowania ulgi w takich przypadkach.

Tym samym, należy zauważyć, że w praktyce, Wnioskodawca wprowadza na rynek Nowy Produkt, która spełnia warunki wskazane w art. 18ea ustawy o PDOP pomimo, że ten Nowy Produkt mógł być wcześniej wdrożony do produkcji przez podmioty powiązane z Grupy.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 1 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 2

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, opracowane przez Spółkę Nowe Produkty wdrożone już w jednym zakładzie produkcyjnym Spółki mogą być następnie wdrażane w innym zakładzie Spółki w celu zwiększenia wielkości produkcji, lub zaspokojenia innych (lokalnych) potrzeb rynkowych. Spółka podkreśla, że w sytuacjach, w których to podejmowane są decyzje biznesowe mające na celu wdrożenie wprowadzonego już w innym zakładzie Nowego Produktu, proces wdrożenia, ze względu na specyfikę konkretnych linii produkcyjnych (różnią się między sobą maszynami, istotnymi szczegółami konfiguracji i innymi właściwościami), może różnić się w zależności od typu produktu oraz zainstalowanych maszyn na danej linii w Spółce (Typ 2).

Należy zauważyć, że w ramach opisanej procedury (Typ 2) może dojść do sytuacji, gdzie z uwagi na specyfikę linii produkcyjnych istniejących w danym zakładzie Wnioskodawcy, mogą mieć miejsce prace mające na celu dostosowanie Nowego Produktu do właściwości linii produkcyjnych. W rezultacie takich prac może dojść do sytuacji, kiedy Nowy Produkt będzie poddawany procesowi wdrożenia do produkcji charakterystycznemu dla linii produkcyjnej znajdującej się w innym zakładzie Wnioskodawcy i będzie to w rzeczywistości osobny proces Rozruchu technologicznego, choć dotyczącego tego samego Nowego Produktu (jeśli jego projekt został sfinalizowany, tzn. zakończono Działalność B+R jego dotyczącą).

W ocenie Wnioskodawcy, w takiej sytuacji dochodzi do spełnienia przesłanek uprawniających go do stosowania ulgi na prototyp, które wskazane zostały w art. 18ea ustawy o PDOP, a mianowicie:

- Nowy Produkt powstał w rezultacie Działalności B+R prowadzonej przez Wnioskodawcę;

- Nowy Produkt stanowi przed wdrożeniem w innym zakładzie produkt wcześniej nieoferowany przez Spółkę;

- Nowy Produkt poddawany jest Rozruchowi Technologicznemu i jest już produktem po zakończonych pracach konstrukcyjnych oraz technologicznych.

W świetle powyższego, należy w szczególności zauważyć, że Nowy Produkt stanowi produkt nieistniejący do tego czasu na rynku w ofercie danego zakładu Wnioskodawcy, którego wytwarzanie rozpoczęło się po raz pierwszy w danym zakładzie produkcyjnym. Jednocześnie jednak, wymogi biznesowe powodują, że Spółka zmuszona jest do przeprowadzenia dodatkowych prac technicznych w zakresie produkcji także w pozostałych zakładach produkcyjnych.

W ocenie Wnioskodawcy, fakt, że wdrożenie do produkcji Nowego Produktu może odbywać się także w innych zakładach produkcyjnych (z uwzględnieniem konieczności kalibrowania poszczególnych linii produkcyjnych) nie wpływa na prawo zastosowania ulgi na prototyp w odniesieniu do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę także na potrzeby skalibrowania linii produkcyjnej w pozostałych zakładach.

Literalne brzmienie art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP (oraz pozostałych przepisów regulujących ulgę na prototyp) nie wskazuje na istnienie zakazu dokonywania produkcji próbnej w kilku zakładach produkcyjnych jednego podatnika. Innymi słowy, przepisy ustawy o PDOP nie wskazują, że produkcja próbna musi odbywać się wyłącznie raz w toku wprowadzania nowego produktu na rynek. Ze względu na dużą skalę działań prowadzonych przez podatników, możliwa jest sytuacja, w której dany podatnik (Wnioskodawca) będzie kilkukrotnie realizował proces produkcji próbnej w zakresie wdrażania jednego nowego produktu. Przepisy zaś nie zawierają ograniczeń w tym zakresie.

Powyższe stanowisko wydaje się tym bardziej zasadne, mając na względzie wykładnię celowościową art. 18ea ustawy o PDOP. Podstawowym celem tej preferencji jest bowiem wsparcie działań podatników mających na celu (i) rozwój działalności badawczo-rozwojowej oraz (ii) wdrożenie efektów działalności badawczo-rozwojowej w postaci wprowadzenia nowych produktów na rynek. Zasadniczo zatem, zdaniem Wnioskodawcy, należy przyjąć, że nadrzędnym celem ustawodawcy było wsparcie wszelkich działań podejmowanych przez podatników, które związane są z wdrożeniem rezultatów ich działalności badawczo-rozwojowej na rynek.

Jednocześnie, warto zwrócić uwagę na fakt, że produkcja próbna nowych produktów może być procesem długotrwałym oraz obejmującym wiele czynności. Zwłaszcza w przypadku dużych podmiotów, które prowadzą swoją działalność w oparciu o kilka zakładów produkcyjnych (co jest normalną praktyką wśród największych podmiotów), niezbędne jest przeprowadzenie kilku testów tego samego produktu, w taki sposób, żeby jego produkcja mogła odbywać się w sposób niezakłócony w kilku różnych lokalizacjach.

Odnosząc powyższe na grunt stanu faktycznego/opisu zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, że fakt prowadzenia wdrożenia Nowego Produktu również w innych zakładach produkcyjnych Wnioskodawcy (tj. Typ 2), nadal stanowi produkcję próbną w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP. Zasadniczo bowiem, celem prac związanych z produkcją próbną w innych zakładach produkcyjnych Wnioskodawcy jest ich dostosowanie do wymogów oraz specyfikacji linii produkcyjnych i dalszego wdrożenia Nowego Produktu (tj. produktu spełniającego warunki określone w art. 18ea ustawy o PDOP) do procesu produkcji.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 2 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 3

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, opracowane przez Spółkę Nowe Produkty wdrożone już do produkcji w danym zakładzie Spółki mogą być dodatkowo wdrażane na innej linii produkcyjnej w ramach tego samego zakładu, w celu zwiększenia mocy produkcyjnych Nowego Produktu. Spółka podkreśla, że w sytuacjach, w których to podejmowane są decyzje biznesowe mające na celu wdrożenie wprowadzonego już na innej linii produkcyjnej w obrębie jednego zakładu Nowego Produktu, procedura wdrożenia jest tożsama, niemniej z uwagi na różnice pomiędzy liniami w obrębie parametrów technicznych i możliwości w stosunku do linii, na której dokonano już Rozruchu technologicznego Nowego Produktu, proces wdrożenia może różnić się w zależności od typu produktu oraz zainstalowanych maszyn na danej linii w Spółce (Typ 3).

Należy zauważyć, że w ramach opisanej procedury (Typ 3) może dojść do sytuacji, gdzie z uwagi na specyfikę linii produkcyjnych istniejących w danym zakładzie Wnioskodawcy, mogą mieć miejsce prace mające na celu dostosowanie Nowego Produktu do właściwości linii produkcyjnych. Ponadto, zainstalowane w Spółce linie produkcyjne, z uwagi na swój stopień skomplikowania, a także wcześniejszego przeznaczenia produkcyjnego mogą posiadać, bądź posiadają różne parametry techniczne i możliwości produkcyjne. W rezultacie, może dojść do sytuacji, gdzie Nowy Produkt będzie poddawany procesowi wdrożenia do produkcji charakterystycznemu dla danej linii produkcyjnej znajdującej się w tym samym zakładzie Wnioskodawcy i będzie to w rzeczywistości osobny proces Rozruchu technologicznego, choć dotyczącego tego samego Nowego Produktu (jeśli jego projekt został sfinalizowany, tzn. zakończono Działalność B+R jego dotyczącą).

Wnioskodawca wskazuje, iż w przypadku wdrażania Nowego Produktu na innej linii tego samego zakładu produkcyjnego należy zauważyć, iż nadal stanowić on będzie produkt spełniający warunki wskazane w art. 18ea ustawy o PDOP, tj.:

- powstał w rezultacie prowadzonej przez Wnioskodawcę Działalności B+R;

- stanowi produkt, który nie był wcześniej oferowany przez Spółkę (choć z różnych względów Rozruch technologiczny mógł zostać przeprowadzony wcześniej na innej linii Spółki);

- poddawany jest Rozruchowi Technologicznemu i jest już produktem po zakończonych pracach konstrukcyjnych oraz technologicznych.

W świetle powyższego, należy w szczególności zauważyć, że Nowy Produkt stanowi produkt nieistniejący do tego czasu na rynku w ofercie Wnioskodawcy, którego wytwarzanie rozpoczęło się po raz pierwszy w danym zakładzie produkcyjnym na dostosowanej pod ten produkt linii produkcyjnej. Jednocześnie jednak, podejmowane decyzje biznesowe powodują, że Spółka zmuszona jest do przeprowadzenia dodatkowych prac technicznych, w tym prac dostosowujących istniejące już linie do produkcji Nowego Produktu w danym zakładzie.

W ocenie Wnioskodawcy fakt, że wdrożenie do produkcji Nowego Produktu może odbywać się także na innych liniach produkcyjnych (z uwzględnieniem konieczności kalibrowania poszczególnych linii produkcyjnych) nie wpływa na prawo zastosowania ulgi na prototyp w odniesieniu do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę także na potrzeby skalibrowania pozostałych linii produkcyjnych w obrębie tego samego zakładu.

Literalne brzmienie art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP (oraz pozostałych przepisów regulujących ulgę na prototyp) nie wskazuje na istnienie zakazu dokonywania produkcji próbnej na kilku liniach produkcyjnych w obrębie jednego zakładu produkcyjnego jednego podatnika. Innymi słowy, przepisy ustawy o PDOP nie wskazują, że produkcja próbna musi odbywać się wyłącznie raz w toku wprowadzania nowego produktu na rynek. Ze względu na dużą skalę działań prowadzonych przez podatników, możliwa jest sytuacja, w której dany podatnik (Wnioskodawca) będzie kilkukrotnie realizował proces produkcji próbnej w zakresie wdrażania nowego produktu. Sam zaś Nowy Produkt jest, zdaniem Wnioskodawcy, nowością w skali Spółki, nawet jeśli wcześniej nastąpił Rozruch technologiczny na innej linii produkcyjnej Spółki.

Powyższe stanowisko wydaje się tym bardziej zasadne, mając na względzie wykładnię celowościową art. 18ea ustawy o PDOP. Podstawowym celem tej preferencji jest bowiem wsparcie działań podatników mających na celu (i) rozwój działalności badawczo-rozwojowej oraz (ii) wdrożenie efektów działalności badawczo-rozwojowej w postaci wprowadzenia nowych produktów na rynek. Zasadniczo zatem, zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że nadrzędnym celem ustawodawcy było wsparcie wszelkich działań podejmowanych przez podatników, które związane są z wdrażaniem rezultatów ich działalności badawczo-rozwojowej na rynek.

Jednocześnie, warto zwrócić również uwagę na fakt, że produkcja próbna nowych produktów może być procesem długotrwałym oraz obejmującym wiele czynności. Zwłaszcza w przypadku dużych podmiotów realizujących znacznej wielkości zamówienia, niezbędne jest przeprowadzenie kilku testów tego samego produktu w taki sposób, by jego produkcja mogła odbywać się w sposób niezakłócony na kilku liniach produkcyjnych.

W przeciwnym przypadku, ulga na prototyp sztucznie ograniczałaby możliwość kwalifikacji wydatków poniesionych w ramach wdrożenia nowych produktów do produkcji. Rozruch technologiczny Nowego Produktu ograniczony wyłącznie do jednej linii produkcyjnej ogranicza potencjalne możliwości produkcyjne, jest nieefektywny z punkty widzenia ekonomicznego podatników, a także jest sprzeczne z wykładnią celowościową art. 18ea ustawy o PDOP. Tym samym, Spółka byłaby sztucznie ograniczona z perspektywy odliczenia z art. 18ea ustawy o PDOP do dokonywania Rozruchu technologicznego tego samego Nowego Produktu na różnych liniach produkcyjnych w tym samym czasie (gdyby uznać, że Rozruch technologiczny dla potrzeb art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP dotyczy rozruchu na tej linii, na której miał miejsce najwcześniej, mimo że jest to zupełnie inny proces).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 3 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 4

Zgodnie z art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP, przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Należy zatem zauważyć, że ulga na prototyp, o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, dotyczy wyłącznie kosztów produkcji próbnej tych nowych produktów, które powstały w rezultacie działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez podatnika.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, opisany przez Wnioskodawcę Nowy produkt obejmujący powstałe w rezultacie prac wskazanych jako Typ 4, jest efektem prowadzonej przez Spółkę Działalności B+R (tj. zakres prac realizowanych w ramach prac oznaczonych jako Typ 4 stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP). Przy czym Nowy produkt (tj. produkty powstałe w ramach prac Typ 4), może wyróżniać się od dotychczas oferowanych produktów zmianami nie będącymi samymi w sobie efektami Działalności B+R w zakresie:

- rodzaju materiałów z których wykonane jest opakowanie, bądź element składowy produkowanego opakowania;

- koloru (…), w wyniku zastosowania innych lakierów;

- efektów graficznych, w tym specjalnych pokryć, będących efektem zastosowania odpowiednich w tym celu lakierów.

Natomiast zmiany wagi, pojemności lub kształtu produktu poprzez zmiany w zakresie wysokości, średnicy bądź grubości blachy wymagające przeprowadzenia prac wpisujących się w zakres Działalności B+R, które zgodnie z uzyskaną Interpretacją Spółka traktuje jako prace badawczo-rozwojowe, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku.

W kontekście wymogów wskazanych przez art. 18ea ustawy o PDOP, należy również zauważyć, że ulga na prototyp odnosi się wyłącznie do produkcji próbnej nowych produktów. Należy zatem wskazać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości przez rzeczowe aktywa obrotowe rozumie się materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby, wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji, półprodukty oraz towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonym.

Pomimo, iż art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości nie definiuje wprost znaczenia pojęcia „produkt” do którego odwołuje się art. 18ea ust. 2 ustawy o PDOP, to w ramach definicji rzeczowych aktywów obrotowych mówi o produktach gotowych, wytworzonych przez jednostkę. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 14 listopada 2019 r. (sygn. I SA/Wr 619/19) Sąd wskazuje, iż przez „produkt” na gruncie przepisów ustawy o rachunkowości, rozumie się wytworzony lub przetworzony przez jednostkę produkt gotowy.

W konsekwencji należy wskazać, że Nowy Produkt wprowadzony lub dopiero wprowadzany do oferty przez Spółkę, po zastosowaniu zmian wskazanych jako Typ 4, będzie innym produktem niż oferowane do tej pory produkty przez Spółkę. Będzie miał postać produktu ze zmienioną szatą graficzną oraz wyprodukowany będzie przy zastosowaniu innych materiałów lub elementów składowych produktu.

Należy zauważyć, że termin „nowy” nie został zdefiniowany na gruncie ustawy o PDOP, tym samym należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Zgodnie z słownikiem języka polskiego PWN „nowy” to:

- «niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony»,

- «taki, który zajął miejsce poprzedniego»,

- «od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony»,

- «następny, dalszy».

Uwzględniając powyższe, w świetle stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, Nowy Produkt oferowany przez Spółkę spełnia przesłanki umożliwiające uznanie go za nowy produkt na potrzeby ulgi na prototyp, o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, gdyż:

- stanowi on produkt w rozumieniu przepisów Ustawy o rachunkowości oraz

- nie był wcześniej oferowany przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie, jak zostało wskazane, spełnione są pozostałe warunki wskazane w art. 18ea ustawy o PDOP, a odliczeniu podlegałyby wyłącznie koszty określone w tym przepisie.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 4 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. ulga na prototyp mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18ea ust. 2 updop:

przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Stosownie do art. 18ea ust. 3 updop:

przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop:

za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Jak stanowi art. 18ea ust. 7 updop:

koszty produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 18ea ust. 8 updop:

w przypadku skorzystania z odliczenia do kosztów produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18ea ust. 9 updop:

odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1) zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2) nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18ea ust. 10 updop:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 18ea ust. 11 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Z powyższych przepisów prawa wynika, że odliczenie będzie miało zastosowanie w odniesieniu do produktów, powstałych w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

Wysokość odliczenia nie może w danym roku przekroczyć 10% dochodu ze źródeł innych niż zyski kapitałowe.

Ad. 1.

Państwa wątpliwości objęte pytaniem oznaczonym we wniosku nr 1, dotyczą ustalenia, czy opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 1 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop. W przypadku określonym jako Typ 1 opracowane przez Spółkę Nowe Produkty mogą być najpierw wdrażane do produkcji w innych spółkach Grupy, będących podmiotami powiązanymi dla Spółki w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 updop.

Odnosząc się do powyższego, wskazać należy, że ulga na produkcję próbną to rozwiązanie skierowane do tych podatników, którzy w wyniku prowadzonych prac badawczo-rozwojowych wytworzyli nowy produkt i obejmie koszty ponoszone na etapie produkcji próbnej takiego produktu, a także koszty wprowadzenia w celu sprzedaży na rynek nowego produktu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 1 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop jest prawidłowe.

Ad. 2-3.

Państwa wątpliwości objęte pytaniami oznaczonymi we wniosku nr 2-3, dotyczą ustalenia, czy:

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 2 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop,

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 3 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop.

Z opisu sprawy wynika, że:

- opracowane przez Spółkę Nowe Produkty wdrożone już w jednym zakładzie produkcyjnym Spółki mogą być następnie wdrażane w innym zakładzie Spółki w celu zwiększenia wielkości produkcji, lub zaspokojenia innych (lokalnych) potrzeb rynkowych. Spółka podkreśla, że w sytuacjach, w których to podejmowane są decyzje biznesowe mające na celu wdrożenie wprowadzonego już w innym zakładzie Nowego Produktu, proces wdrożenia, ze względu na specyfikę konkretnych linii produkcyjnych (różnią się między sobą maszynami, istotnymi szczegółami konfiguracji i innymi właściwościami), może różnić się w zależności od typu produktu oraz zainstalowanych maszyn na danej linii w Spółce (dalej: „Typ 2”),

- opracowane przez Spółkę Nowe Produkty wdrożone już do produkcji w danym zakładzie Spółki mogą być dodatkowo wdrażane na innej linii produkcyjnej w ramach tego samego zakładu, w celu zwiększenia mocy produkcyjnych Nowego Produktu, która to linia produkcyjna różni się parametrami technicznymi i możliwościami od linii, na której dokonano już Rozruchu technologicznego Nowego Produktu. Spółka podkreśla, że w sytuacjach, w których to podejmowane są decyzje biznesowe mające na celu wdrożenie, wprowadzonego już na innej linii produkcyjnej w obrębie jednego zakładu Nowego Produktu, procedura wdrożenia jest tożsama, niemniej proces wdrożenia, ze względu na specyfikę konkretnych linii produkcyjnych może różnić się w zależności od typu produktu oraz zainstalowanych maszyn na danej linii w Spółce (dalej: „Typ 3”).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że tzw. ulga na prototyp koncentruje się na dwóch elementach związanych z rozwojem działalności podatnika, tj. na produkcji próbnej nowego produktu i na wprowadzeniu nowego produktu na rynek.

Z kolei, aby uruchomić produkcję próbną i wprowadzić na rynek nowy produkt, konieczne może być opracowanie prototypu jako „pierwowzoru” nowego produktu. Prototyp taki nie powinien wymagać dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych i powinien być efektem prowadzonych wcześniej przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

Należy zauważyć, że termin „nowy” nie został zdefiniowany na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dlatego należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Zgodnie z słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/) „nowy” to:

1. niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony;

2. taki, który zajął miejsce poprzedniego;

3. od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony;

4. następny, dalszy.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w ramach tzw. ulgi na prototyp, o której mowa w art. 18ea ust. 1 updop, Wnioskodawca nie ma prawa odliczyć kwoty stanowiącej 30% sumy kosztów produkcji próbnej Nowych Produktów Typ 2 i Typ 3 oraz wprowadzenia na rynek Nowych Produktów Typ 2 i Typ 3. Bowiem Nowe Produkty Typ 2 i Typ 3 nie spełniają warunków wskazanych w art. 18ea ust. 3 updop, gdyż jak sam Wnioskodawca wskazał, Produkty Typ 2 i Typ 3 zostały już wdrożone do produkcji w innym zakładzie lub na innej linii u Wnioskodawcy, zatem nie można uznać że mają przymiot „nowości”.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 2 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop,

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 3 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop

jest nieprawidłowe.

Ad. 4.

Państwa wątpliwości objęte pytaniem oznaczonym we wniosku nr 4, dotyczą ustalenia, czy opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 4 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop.

Z opisu sprawy wynika, że opracowane przez Spółkę Nowe Produkty mogą wyróżniać się od dotychczas produkowanych produktów zmianą w postaci:

a. koloru (…) w wyniku zastosowania innych lakierów;

b. efektów graficznych, w tym specjalnych pokryć, będących efektem zastosowania odpowiednich lakierów;

c. rodzaju materiałów z których wykonane jest opakowanie, bądź element składowy produkowanego opakowania;

d. tak opracowane Nowe Produkty, podlegają identycznemu procesowi wdrożenia jak pozostałe Nowe Produkty implementowane do produkcji (dalej: „Typ 4”). Przy czym, Spółka zaznacza, że jeżeli zmienia się waga, pojemność lub kształt produktu poprzez zmiany w zakresie wysokości, średnicy bądź grubości blachy wymagające przeprowadzenia prac wpisujących się w zakres Działalności B+R, to zgodnie z uzyskaną Interpretacją Spółka traktuje powyższe zmiany jako prace badawczo-rozwojowe, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Samo zaś wprowadzanie zmian opisanych w punktach a, b lub c nie jest Działalnością B+R.

Wskazać należy, że produkcja próbna nowego produktu to etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Z uzasadnienia wprowadzenia opisanej ulgi (druk sejmowy nr 1532) wynika, że „rozwiązanie to skierowane jest do tych podatników, którzy w wyniku prowadzonych prac badawczo-rozwojowych wytworzyli nowy produkt i obejmie koszty ponoszone na etapie produkcji próbnej takiego produktu”. Zatem istotne jest, aby wytworzenie nowego produktu nastąpiło w wyniku prac badawczo-rozwojowych. Natomiast, jak wynika z treści wniosku Nowe Produkty mogą wyróżnić się od dotychczas produkowanych produktów zmianą w postaci koloru (…) w wyniku zastosowania innych lakierów; efektów graficznych, w tym specjalnych pokryć, będących efektem zastosowania odpowiednich lakierów; rodzaju materiałów z których wykonane jest opakowanie, bądź element składowy produkowanego opakowania, jednakże wprowadzenie tych zmian nie jest działalnością badawczo-rozwojową. Tym samym, Nowy Produkt wskazany jako Typ 4 nie spełnia warunków wskazanych w art. 18ea ust. 3 updop kwalifikujących Typ 4 jako produkcję próbną nowego produktu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepisy dotyczące ulg muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową i nie powinny być one przedmiotem wykładni rozszerzającej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 4 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop jest nieprawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 1 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop – jest prawidłowe,

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 2 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop – jest nieprawidłowe,

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 3 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop – jest nieprawidłowe,

- opisany przez Wnioskodawcę Nowy Produkt wskazany jako Typ 4 spełnia warunki wskazane w art. 18ea ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 30% kosztów dotyczących Nowego Produktu, ograniczonych do 10% dochodu uzyskanego z innych źródeł przychodów niż zysków kapitałowych, na podstawie art. 18ea ust. 1 updop – jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00