Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.261.2023.2.AK

Zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 świadczonych usług związanych z nauką języków obcych.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 świadczonych przez Państwa usług związanych z nauką języków obcych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 czerwca 2023 r. (wpływ 21 czerwca 2023 r.) oraz pismem z 6 lipca 2023 r. (wpływ 6 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskująca spółka jest podatnikiem podatku VAT.

Spółka prowadzi szereg różnego rodzaju aktywności gospodarczych zgodnie z przedmiotem działalności wskazanym w rejestrze sądowym. Działalnością wiodącą pozostaje branża budowlana – wznoszenie budynków (41.20.Z, Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych).

Zgodnie z wpisem do rejestru Spółka między innymi świadczy usługi związane z nauką języków obcych – co odpowiada wpisowi w KRS – PKD 85.59.A, nauka języków obcych.

Czynności związane z edukacją (nauka języków obcych) Spółka wykonuje za pomocą swoich pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę.

Usługa świadczona jest tak na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, jak też na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Podkreślić trzeba, że usługa związana z nauką języka obcego świadczona jest na rzecz innych podmiotów i nie łączy się z innymi dobrami lub usługami świadczonymi na ich rzecz, przez co nie możemy mówić o tym, że usługa nauczania ma charakter elementu usługi kompleksowej – jest samodzielnym świadczeniem, niezwiązanym z innymi usługami i sprzedażą.

Spółka nie jest jednostką (placówką) oświatową, uczelnią, ani organizacją pożytku publicznego.

Wątpliwość Państwa budzi kwestia objęcia czynności zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 43 ust. 1 punkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Świadczone przez Spółkę usługi, związane z nauką języków obcych, nie stanowią usług  w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a i b ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego.

Wykonywane usługi, związane z nauką języków obcych, nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w pkt 26 ustawy, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Wnioskodawca nie świadczy innych usług w zakresie kształcenia, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze.

Usługi w zakresie prowadzenia zajęć związanych z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego.

Nabyte w trakcie zajęć związanych z nauką języków obcych umiejętności, nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i nie będą miały na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.

Opisane we wniosku usługi w zakresie prowadzenia zajęć związanych z nauką języków obcych, nie będą stanowiły usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowy i wyższym, świadczonej przez nauczycieli.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Czy zwolnienie przedmiotowe określone w art. 43 ust. 1 punkt 28 ustawy o podatku od towarów dotyczy świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych  w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotem opodatkowania jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W obliczu regulacji art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług charakter prawny usługi jako przedmiotu opodatkowania nie podlega wątpliwościom.

Bez wątpienia ta ogólna zasada jest objęta szeregiem wyjątków, tak podmiotowych jak  i przedmiotowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotem zwolnienia jest świadczenie usługi nauki języka obcego.

Mając na uwadze samodzielność świadczonej usługi (brak związku z innym obrotem skutkującym powstaniem obowiązku podatkowego) w zakresie korzystania z ulgi przez co nie mają tutaj zastosowania ograniczenia z ust. 17 ww. przepisu.

Tym samym, należy rozważyć charakter zwolnienia przedmiotowego – tj. tego, czy jest ono uzależnione od innych czynników.

Na wstępie zwrócić trzeba uwagę na ogólną normę prawa podatkowego – art. 2a ordynacji podatkowej który stanowi że niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.

Przede wszystkim sam przepis nie zawiera ograniczeń co do podmiotu świadczącego usługę, nabywcy dobra i warunków jej świadczenia. Zwolnienie przedmiotowe ma charakter ogólny, niezależny od innych kryteriów.

Dokonując wykładni należy mieć na uwadze ogólne reguły jej wykonywania takie jak zasada Lege non distinguente nec nostrum est distinguere – zgodnie z którą w sytuacji, w której ustawa nie wprowadza rozróżnień, to i w drodze wykładni nie sposób jest takich różnic wprowadzić.

Podkreślić też trzeba, że gdy ustawodawca zamierza wprowadzić różnice (dla nałożenia lub zwolnienia z podatku) to wówczas przy wyjątkach, jakimi są przepisy stanowiące podstawę zwolnienia, wprost takie ograniczenia wprowadza: vide punkt 27 – „świadczone przez nauczycieli” czy też ust. 17 – w zakresie usług związanych. Wówczas jasnym jest, że zwolnienie nie dotyczy każdego stanu faktycznego a tylko tych, które ustawa przewiduje.

Konkludując, nie dostrzegają Państwo podstaw do tego, by ograniczyć możliwość skorzystania ze zwolnienia w opisanym przez Państwa stanie faktycznym.

W tym zakresie powołują się Państwo na pogląd doktrynalny: Matarewicz Jacek. Ustawa  o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany Opublikowano LEX/EL 2023 r., zgodnie z którym: „Do zastosowania zwolnienia nie ma znaczenia, kto świadczy usługę, ani też to, na czyją rzecz usługa jest świadczona. Usługę nauczania języków obcych może świadczyć placówka oświatowa, uczelnia, prywatny nauczyciel, a nawet osoba niemająca żadnych kwalifikacji do nauczania języków obcych. Tak samo odbiorcą może być np. podmiot gospodarczy lub osoba fizyczna. W każdym przypadku nauka języków obcych podlega zwolnieniu z VAT”.

Tym samym, stanowisko wyrażone na wstępie uznać trzeba za uzasadnione, za czym interpretacja indywidualna winna je potwierdzić.

Państwa zdaniem, zwolnienie przywołane w pytaniu ma zastosowanie do Państwa sytuacji prawnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Ponadto stosownie do art. 43 ust.1 pkt 29 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955), zwanym dalej rozporządzeniem:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka świadczy usługi związane z nauką języków obcych. Czynności związane z edukacją (nauka języków obcych) wykonuje za pomocą swoich pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę. Usługa świadczona jest tak na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, jak też na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Usługa związana z nauką języka obcego świadczona jest na rzecz innych podmiotów i nie łączy się z innymi dobrami lub usługami świadczonymi na ich rzecz, jest samodzielnym świadczeniem, niezwiązanym z innymi usługami i sprzedażą.

Spółka nie jest jednostką (placówką) oświatową, uczelnią, ani organizacją pożytku publicznego. Świadczone przez Spółkę usługi, związane z nauką języków obcych, nie stanowią usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka nie posiada statusu jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego.

Wykonywane usługi, związane z nauką języków obcych, nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w pkt 26 ustawy, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Spółka nie świadczy innych usług w zakresie kształcenia, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze. Usługi w zakresie prowadzenia zajęć związanych z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego. Nabyte w trakcie zajęć związanych z nauką języków obcych umiejętności, nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i nie będą miały na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Opisane we wniosku usługi w zakresie prowadzenia zajęć związanych z nauką języków obcych, nie będą stanowiły usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowy i wyższym, świadczonej przez nauczycieli.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku – na podstawie art. 43 ust. 1  pkt 28 ustawy – usług w zakresie prowadzenia lekcji z języków obcych.

Odnosząc się do poruszanej przez Spółkę kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wskazać należy, że zawarte  w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych.

Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy. Zatem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy usługi wykonywane przez Spółkę nie stanowią usług wymienionych  w tych punktach.

W konsekwencji, dla oceny tego, czy usługi wykonywane przez Spółkę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie, czy usługi te nie spełniają przesłanek zawartych w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.

Analizując przedstawione we wniosku okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że usługi związane z nauką języków obcych nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Spółka bowiem nie jest jednostką objętą systemem oświaty, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym. Ponadto – jak Państwo wskazali – świadczone przez Spółkę usługi, związane z nauką języków obcych, nie stanowią usług w zakresie kształcenia  i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a i b ustawy.

Kolejnym przepisem, który należy przeanalizować celem zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług jest art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Wynika z niego, że warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że powyższe jest zgodne ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, zgodnie z którym nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. Z kolei, w wyroku C-473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady).

Tym samym, brak jest więc w analizowanej sprawie okoliczności wskazujących na prywatne nauczanie na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym, świadczone przez nauczycieli. Zatem, oferowane przez Spółkę usługi nie będą mogły korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

W związku z tym należy przeanalizować, czy spełnione zostaną przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Zatem, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

Jak Państwo wskazali, wykonywane usługi, związane z nauką języków obcych, nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w pkt 26 ustawy, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Zatem, oferowane przez Spółkę usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, b, c ustawy.

Powyższe powoduje również, że przedmiotowe usługi, które nie są usługami kształcenia zawodowego, nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie przywołanych wcześniej przepisów rozporządzenia, tj. § 3 ust. 1 pkt 13 i pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów  w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Skoro zatem wykluczono zastosowanie zwolnienia od podatku dla przedmiotowych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy i przepisów rozporządzenia, tj. § 3 ust. 1  pkt 13 i pkt 14, to należy przeanalizować czy w sprawie, tj. dla świadczenia wskazanych we wniosku usług związanych z nauką języków obcych, znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Skoro ww. usługi stanowią usługi nauczania języków obcych, to tym samym spełnione zostaną warunki dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Podsumowując, świadczone przez Spółkę usługi związane z nauką języków obcych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00