Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.201.2023.3.AR

Zwolnienie od podatku VAT dostawy gruntu wraz z budowlą (przepompownią ścieków) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu działki nr B.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowiska w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie pytania nr 1 i 2 są nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT dostawy gruntu wraz z budowlą (przepompownią ścieków) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu działki nr B. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 czerwca 2023 r. (wpływ 14 czerwca 2023 r.) i pismem z 19 czerwca 2023 r. (wpływ 19 czerwca 2023 r.) oraz pismem z 30 czerwca 2023 r. (data wpływu 30 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w dniu 3 września 2015 r. zawarła z Panem Z. umowę, w której treści wyraził on zgodę na posadowienie na jego działce kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków, zjazdem, drogą dojazdową oraz instalacją energetyczną zasilającą przepompownię ścieków na działce o nr ewid. A, obr…. w miejscowości X. W umowie zawarto postanowienie, że po wybudowaniu przepompowni ścieków teren, na którym została ona wybudowana zostanie wydzielony geodezyjnie, a Gmina wykupi niezwłocznie od Właściciela powstałą działkę gruntu za cenę ustaloną w następujący sposób: cena za 1m2 ustalona w drodze porozumienia pomiędzy właścicielem nieruchomości, a Inwestorem razy powierzchnia nowopowstałej działki utworzonej w skutek podziału. W 2018 roku doszło do wydzielenia nowej działki z przepompownią o pow. …. ha (nr działki B), której właścicielem jest Pan Z. W ewidencji gruntów dla działki wykazany jest użytek gruntowy Ps – pastwisko klasy V. Działka nie jest objęta ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego, gdyż w Gminie nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Działka ta została wydzielona zgodnie z decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego pod budowę pompowni znak: …. z dnia 18 września 2015 r. Przepompownia została wybudowana w 2020 roku i do tej pory nie była modernizowana. Przepompownia ścieków jest integralną częścią sieci kanalizacji sanitarnej, a jej budowa i późniejsza eksploatacja przez Gminę wynika z realizowania przez Gminę swoich ustawowych zadań w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków.

Właściciel działki Pan Z. jest rolnikiem i ma status czynnego podatnika podatku VAT. Nie jest rolnikiem ryczałtowym. Prowadzi produkcję rolną. Przedmiotową działkę nie wykorzystuje do produkcji rolnej, ponieważ jest ona w całości zagospodarowana przez Gminę i ogrodzona.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

 a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim

 b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Z uwagi na fakt, że na działkę wydano decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego nie można uznać jej za działkę niezabudowaną.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 przez pierwsze zasiedlenie – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu. Obecnie Gmina użytkuje przepompownie od dnia 23 czerwca 2020 roku, czyli ponad dwa lata.

Zgodnie z art. 48 kodeksu cywilnego „Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.”

Zgodnie z art. 47 k.c. „Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.” Nie ulega wątpliwości, że przepompownia ścieków jest innym urządzeniem - w rozumieniu art. 48 k.c. - trwale związanym z gruntem. Jest zatem częścią składową gruntu, tj. ww. działki nr B i dzieli prawo własności gruntu. W umowie sprzedaży nieruchomości dojdzie do przeniesienia własności działki nr B wraz z posadowioną na niej przepompownią ścieków. Cena sprzedaży ustalona zostanie w odniesieniu do wartości gruntu.

W uzupełnieniu wniosku z 14 czerwca 2023 r. wskazali Państwo, że:

Interes prawny Gminy w uzyskaniu interpretacji indywidualnej sprowadza się do ustalenia czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT.

1.Numer sprzedawanej działki to B. Działka jest zabudowana przepompownią ścieków, instalacją kanalizacji sanitarnej, instalacją energetyczną niezbędną do funkcjonowania przepompowni ścieków, zjazdem i drogą dojazdową. Działka jest również ogrodzona.

 2. Jeśli władztwo ekonomiczne rozumiemy jako zdefiniowane w kodeksie cywilnym w art. 336 posiadanie lub jako władztwo wynikające np. z umowy użyczenia, to należy uznać, że władztwo ekonomiczne przepompowni ścieków na dzień sprzedaży należy przypisać Gminie.

 3. Grunt, na którym znajduje się przepompownia będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

 4. Gmina wskazuje, że własność przepompowni ścieków znajdującej się na działce nr B stanowi własność sprzedawcy, w zw. z tym faktem wskazują Państwo:

 a. Przepompownia ścieków stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych

 b. Symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych to 2223.

 c. Przedmiotowa przepompownia ścieków jest trwale związana z gruntem.

 d. Przedmiotowa przepompownia ścieków nie była w żaden sposób wykorzystywana przez sprzedawcę.

 e. Gmina wykorzystuje przepompownie do realizacji swoich ustawowych zadań, tj. zadań własnych gminy w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (do czynności opodatkowanych).

 f. W odniesieniu do przedmiotowej przepompowni ścieków nie zostały poniesione ani nie będą poniesione do dnia dostawy żadne wydatki na jej ulepszenie.

 g. Pytanie nieaktualne w zw. z odpowiedzią na pytanie z litery f.

5. Pytanie nieaktualne w zw. z odpowiedzią na pytanie 4.

W uzupełnieniu wniosku z 19 czerwca 2023 r. dokonali Państwo sprostowania uzupełnienia wniosku z 14 czerwca 2023 r., w którym wskazali Państwo że:

 2. Jeśli władztwo ekonomiczne rozumiemy jako zdefiniowane w kodeksie cywilnym w art. 336 posiadanie lub jako władztwo wynikające np. z umowy użyczenia, czy też własność na zasadzie art. 49 ust. 1 k.c., to należy uznać, że władztwo ekonomiczne przepompowni ścieków na dzień sprzedaży należy przypisać Gminie.

 4. Pytanie nieaktualne w zw. z odpowiedzią na pytanie 5.

 5. Nie nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez Gminę. Przed sprzedażą nie nastąpi przekazanie faktycznego władztwa ekonomicznego do Gminy, gdyż Gmina obecnie już włada przepompownią i gruntem.

W uzupełnieniu wniosku z 30 czerwca 2023 r. wskazali Państwo, że:

 1. Na dzień sprzedaży w aspekcie władztwa ekonomicznego instalacja kanalizacji sanitarnej, instalacja energetyczna, zjazd, droga dojazdowa i ogrodzenie będzie własnością Gminy.

2. Pytania w ad. 2 lit. od a do i nieaktualne w związku z treścią odpowiedzi na pytanie ad. 1.

3. W przypadku sprzedaży nie nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez Gminę na wybudowanie ww. instalacji kanalizacji sanitarnej, instalacji energetycznej, zjazdu, drogi dojazdowej i ogrodzenia. Gmina posiada faktyczne władztwo ekonomiczne nad tymi obiektami, tj. faktyczną możliwość dysponowania tymi obiektami.

Pytania (pytanie nr 2 sformułowane w piśmie z 14 czerwca 2023 r.)

 1. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym dostawa gruntu wraz z budowlą (przepompownią ścieków) będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?

 2. Czy w zw. z przedstawionym stanem faktycznym Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu działki nr B?

Państwa stanowisko w sprawie (stanowisko do pytania nr 2 sformułowane w piśmie z 14 czerwca 2023 r.)

 1. Zdaniem wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Przedmiotowa działka gruntu o powierzchni …. ha (działka nr B) zabudowana została ponad 2 lata temu przepompownią ścieków wraz z dojazdem i koniecznymi instalacjami. Inwestycji dokonała Gmina – na mocy użyczenia tego terenu przez Pana Z. Obecnie użytkownikiem przepompowni oraz działki nr B jest Gmina. Pan Z. planuje sprzedać ww. nieruchomość zabudowaną przepompownią na rzecz Gminy, a z uwagi na fakt upływu ponad 2 lat od pierwszego zasiedlenia do dostawy budowli znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10.

 2. W związku ze zwolnieniem z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, po stronie Gminy nie wystąpi możliwość odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowiska, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań nr 1 i 2 są nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Jak wynika z opisu sprawy w dniu 3 września 2015 r. zawarli Państwo z Panem Z. umowę, w której treści wyraził on zgodę na posadowienie na jego działce kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków, zjazdem, drogą dojazdową oraz instalacją energetyczną zasilającą przepompownię ścieków na działce o nr. ewid. A. W umowie zawarto postanowienie, że po wybudowaniu przepompowni ścieków teren, na którym została ona wybudowana zostanie wydzielony geodezyjnie, a Gmina wykupi niezwłocznie od Właściciela powstałą działkę gruntu za cenę ustaloną w następujący sposób: cena za 1m2 ustalona w drodze porozumienia pomiędzy właścicielem nieruchomości, a Inwestorem razy powierzchnia nowopowstałej działki utworzonej w skutek podziału. W 2018 roku doszło do wydzielenia nowej działki z przepompownią o pow. … ha (nr działki B), której właścicielem jest Pan Z. Działka nie jest objęta ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego, gdyż w Gminie nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Działka ta została wydzielona zgodnie z decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego pod budowę pompowni z 18 września 2015 r. Przepompownia została wybudowana w 2020 roku i do tej pory nie była modernizowana. Obecnie Gmina użytkuje przepompownie od dnia 23 czerwca 2020 roku, czyli ponad dwa lata. W umowie sprzedaży nieruchomości dojdzie do przeniesienia własności działki nr B wraz z posadowioną na niej przepompownią ścieków.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że numer sprzedawanej działki to B. Działka jest zabudowana przepompownią ścieków, instalacją kanalizacji sanitarnej, instalacją energetyczną niezbędną do funkcjonowania przepompowni ścieków, zjazdem i drogą dojazdową. Działka jest również ogrodzona.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że jeśli władztwo ekonomiczne rozumiemy jako zdefiniowane w kodeksie cywilnym w art. 336 posiadanie lub jako władztwo wynikające np. z umowy użyczenia, czy też własność na zasadzie art. 49 ust. 1 k.c., to należy uznać, że władztwo ekonomiczne przepompowni ścieków na dzień sprzedaży należy przypisać Gminie. Ponadto nie nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez Gminę. Przed sprzedażą nie nastąpi przekazanie faktycznego władztwa ekonomicznego do Gminy, gdyż Gmina obecnie już włada przepompownią i gruntem.

Na dzień sprzedaży w aspekcie władztwa ekonomicznego instalacja kanalizacji sanitarnej, instalacja energetyczna, zjazd, droga dojazdowa i ogrodzenie będzie własnością Gminy. W przypadku sprzedaży nie nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez Gminę na wybudowanie ww. instalacji kanalizacji sanitarnej, instalacji energetycznej, zjazdu, drogi dojazdowej i ogrodzenia. Gmina posiada faktyczne władztwo ekonomiczne nad tymi obiektami, tj. faktyczną możliwość dysponowania tymi obiektami.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości w opisanej sprawie dotyczą zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy gruntu wraz z budowlą (przepompownią ścieków).

W celu wyjaśnienia Państwa wątpliwości najpierw należy ustalić, co będzie przedmiotem dostawy.

W świetle art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zgodnie z art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Stosownie do art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego:

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Na mocy art. 48 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.

Zaznaczenia wymaga, że przepis art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W celu właściwego zinterpretowania pojęcia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy mieć na uwadze, że dotyczy ono tego rodzaju czynności, które dają nabywcy prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem wyrażenia „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawo własności”.

Należy ponadto wskazać, że czynności przejęcia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejęcie własności w sensie prawnym, bowiem „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. W konsekwencji, pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z nabyciem towaru jest, co do zasady, wydanie towaru.

Powyższe tezy znajdują potwierdzenie zarówno w orzecznictwie krajowym (wyrok NSA z dnia 10 października 2013 r., sygn. akt I FSK 310/12), jak również w orzecznictwie europejskim (orzeczenie C-320/88 Shipping and Forwarding Safe B.V. v. Staatsecretaris van Financiën), w którym to orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że „wyrażenie «dostawa towarów» w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy oznacza także przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, nawet jeżeli nie dochodzi do przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym” (pkt 1), jednak jednocześnie zastrzegł, że „zadaniem sądu krajowego jest określenie w każdym przypadku, na podstawie stanu rzeczy, czy przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy, miało miejsce” (pkt 2).

Zatem rozważając skutki podatkowe transakcji polegającej na dostawie gruntu na rzecz Gminy która poniosła nakłady na wybudowanie przepompowni ścieków wraz z instalacją kanalizacji sanitarnej, instalacją energetyczną, zjazdu, drogi dojazdowej i ogrodzenia, na tym gruncie, należy mieć na uwadze nie jej aspekty cywilnoprawne, lecz te, które mają znaczenie z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług.

O ile jest oczywiste, że zbycie gruntu spowoduje przeniesienie na nowego właściciela (Gminę) także własności posadowionych na nim budowli, jako części składowych gruntu, to bynajmniej nie jest oczywiste, że tym samym dojdzie do dostawy towarów, jakimi są niewątpliwie budowle w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że naniesienia znajdujące się na gruncie Pana Z. zostały wybudowane i są eksploatowane przez Gminę. W opisie sprawy wskazali Państwo, że władztwo ekonomiczne na dzień sprzedaży należy przypisać Gminie. Nie nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez Gminę. Przed sprzedażą nie nastąpi przekazanie faktycznego władztwa ekonomicznego do Gminy, gdyż Gmina obecnie już włada przepompownią, instalacją kanalizacji sanitarnej, instalacją energetyczną, zjazdem, drogą dojazdową oraz ogrodzeniem i gruntem. Ponadto cena sprzedaży nieruchomości zostanie ustalona w odniesieniu do wartości gruntu.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, w ramach planowanej dostawy, nie dojdzie więc do przeniesienia prawa do rozporządzania ww. nakładami jak właściciel. W rozpatrywanej sprawie nastąpi wyłącznie przeniesienie prawa do rozporządzania gruntem, a nie ww. nakładami, które stanowią odrębną ekonomiczną własność innego podmiotu, tj. Gminy. Zatem w istocie ww. nakłady nie będą stanowiły przedmiotu dostawy, bowiem nakłady przed dniem sprzedaży nie będą w ekonomicznym posiadaniu Pana Z. Pomimo, że z punktu widzenia prawa cywilnego na nabywcę formalnie przejdzie prawo własności gruntu wraz z naniesieniami, to jednak biorąc pod uwagę rozwiązania przyjęte w ustawie o podatku od towarów i usług, w ramach planowanej transakcji nie wystąpi dostawa towarów w postaci naniesień posadowionych na gruncie, ponieważ to Państwo dysponują nimi jak właściciel.

W rezultacie przedmiotem opodatkowania po stronie Pana Z. z tytułu planowanej dostawy nieruchomości na Państwa rzecz w rozumieniu art. 7 ustawy, będzie wyłącznie prawo własności gruntu (działki nr B), którego jednak nie można uznać za teren niezabudowany.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – w świetle art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się:

grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C 468/93 Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.):

kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku w zależności od rodzaju inwestycji będzie to albo decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzja o warunkach zabudowy.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Jeżeli nie można zastosować zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na postawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją sprzedaży na Państwa rzecz gruntu – stanowiącego działkę nr B – na której znajdują się dokonane przez Państwa naniesienia w postaci budowli przepompowni ścieków, instalacji kanalizacji sanitarnej, instalacji energetycznej niezbędnej do funkcjonowania przepompowni ścieków, zjazdu i drogi dojazdowej oraz ogrodzenia, a więc budowa tych obiektów wymagała pozyskania przez Państwa (inwestora) odpowiednich dokumentów (pozwoleń/decyzji). Z perspektywy ekonomicznej od momentu wzniesienia na gruncie Pana Z. tych naniesień, to Państwo, a nie sprzedający, znajdują się w faktycznym posiadaniu naniesień i korzystają z nich jak właściciel. Co istotne podali Państwo w zdarzeniu przyszłym, że przed sprzedażą nie nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez Gminę na wybudowanie przepompowni ścieków, instalacji kanalizacji sanitarnej, instalacji energetycznej, zjazdu, drogi dojazdowej i ogrodzenia. Gmina posiada faktyczne władztwo ekonomiczne nad tymi obiektami, tj. faktyczną możliwość dysponowania tymi obiektami.

Skoro znajdujące się na działce nr B naniesienia są własnością nabywcy (Państwa), nie sposób przyjąć, że sprzedawca dokona na Państwa rzecz dostawy gruntu wraz ze znajdującymi się na nim obiektami budowlą przepompownią ścieków, instalacją kanalizacji sanitarnej, instalacją energetyczną, zjazdem, drogą dojazdową i ogrodzeniem. Zatem, przedmiotem dostawy na Państwa rzecz będzie wyłącznie grunt, którego jednak nie można uznać za teren niezabudowany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że na tej działce posadowiona jest budowla przepompownia ścieków będąca Państwa (użytkownika gruntu) własnością. Zatem dostawa ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż przepis ten stosuje się tylko do dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, a w przedstawionej sytuacji grunt ten jest zabudowany.

Ponieważ w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy działki wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak już wyjaśniono wyżej warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest konieczność wykorzystywania towarów, będących przedmiotem dostawy przez podatnika, wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. W konsekwencji z tego zwolnienia nie może korzystać dostawa towarów, które nigdy nie zostały wykorzystane na cele działalności zwolnionej. Warunek wykorzystania wyłącznie na cele działalności zwolnionej oznacza, że od momentu ich nabycia do momentu zbycia muszą służyć wyłącznie takiej działalności, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania.

W świetle przedstawionych okoliczności należy stwierdzić, że dla dostawy na Państwa rzecz gruntu działki nr B nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Powyższe wynika z faktu, że działka ta (wydzielona geodezyjnie w 2018 r. działka nr B) nie była wykorzystywana przez sprzedawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT. Jak Państwo wskazali we wniosku, właściciel działki Pan Z. jest rolnikiem i ma status czynnego podatnika podatku VAT. Nie jest rolnikiem ryczałtowym. Prowadzi produkcję rolną. Pan Z. przedmiotową działkę nie wykorzystuje do produkcji rolnej, a jedynie udostępnia ją Gminie na podstawie umowy zawartej w dniu 3 września 2015 r. w której treści wyraził on zgodę na posadowienie na jego działce kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków, zjazdem, drogą dojazdową oraz instalacją energetyczną zasilającą przepompownię ścieków. Inwestycji dokonała Gmina – na mocy użyczenia tego terenu przez Pana Z.

W konsekwencji, brak zaistnienia jednego z warunków (które dla zastosowania zwolnienia spełnione muszą być łącznie) wyklucza zwolnienie dla dostawy ww. działki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym, uwzględniając przedstawiony opis sprawy oraz ww. regulacje prawne należy stwierdzić, że dostawa działki nr B nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy. W konsekwencji, sprzedaż przedmiotowej działki winna być opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki podatku od towarów i usług.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Dalsze Państwa wątpliwości sformułowane w niniejszej sprawie dotyczą kwestii czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu działki nr B.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak zostało rozstrzygnięte w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1, w opisanym zdarzeniu przyszłym dostawa na Państwa rzecz gruntu (działki nr B) nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy lecz będzie opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług. Podali Państwo, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a grunt na którym znajduje się przepompownia ścieków będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Zatem w związku z nabyciem działki nr B, będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony i jednocześnie nie znajdzie zastosowanie przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że w kwestii skutków prawnych, jakie wywołuje interpretacja indywidualna wydana dla Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego – niniejsza interpretacja skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00