Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.193.2023.1.NF

Uznanie, że nie wystąpi obowiązek w zakresie odprowadzenia podatku VAT w związku z otrzymanym dofinansowaniem.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że nie wystąpi obowiązek w zakresie odprowadzenia podatku VAT w związku z otrzymanym dofinansowaniem.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat A (dalej: Powiat, Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku VAT. Powiat składa deklaracje VAT za okresy miesięczne.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, 1 stycznia 2017 r. Powiat rozpoczął rozliczenie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne – przede wszystkim określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.) w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te wykonywane są zarówno w oparciu o relacje administracyjnoprawne, w których działa jako organ władzy publicznej, a w szczególności zadania z zakresu geodezji, gospodarki nieruchomościami, administracji architektoniczno-budowlanej, oświaty, kultury, zdrowia, sportu, rolnictwa, ochrony środowiska, leśnictwa, zarządzania kryzysowego, komunikacji, pomocy społecznej jak i w oparciu o zawierane przez Powiat umowy cywilnoprawne.

Powiat uzyskuje wpływy zarówno z czynności, które pozostają poza sferą opodatkowania VAT (niepodlegających opodatkowaniu VAT) np.: w postaci opłat administracyjnych za wydanie praw jazdy lub w zakresie rejestracji pojazdów, z uwagi na ich realizację w ramach władztwa administracyjnego, których nie wykazuje w składanych deklaracjach VAT, jak również uzyskuje wpływy w oparciu o umowy cywilnoprawne dotyczące przede wszystkim:

·gospodarki nieruchomościami (sprzedaż, najem, dzierżawa nieruchomości, oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, dokonuje refaktur tzw. mediów związanych z dzierżawionymi lokalami użytkowymi itp.) wszystkie te czynności podlegają opodatkowaniu VAT, a w zależności od danego przypadku opodatkowane są według właściwej stawki VAT lub są zwolnione przedmiotowo z VAT;

·ochrony środowiska i leśnictwa – w zakresie zadań dotyczącej gospodarki łowieckiej (na podstawie zawieranych umów dzierżawy obwodów łowieckich z kołami łowieckimi).

W związku z powyższym, Powiat wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu VAT, czynności zwolnione przedmiotowo z VAT oraz czynności niepodlegające VAT, tj. pozostające całkowicie poza sferą rozliczeń VAT. Powiat ww. czynności, tj. zarówno opodatkowane, zwolnione oraz o charakterze administracyjnoprawnym (niepodlegające VAT) wykonuje przy pomocy aparatu pomocniczego, jakim jest Starostwo Powiatowe. Celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów Powiat corocznie ustala zarówno Współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do wykonywania w ramach działalności gospodarczej transakcji dających prawo do odliczeń (tj. ze stawkami VAT), jak i transakcji niedających prawa do odliczenia (tj. zwolnionych z VAT), jak i też Prewspółczynnik stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności gospodarczej (tj. ze stawkami VAT) oraz działalności niepodlegającej VAT. Jednakże, gdy wydatek związany jest ze wszystkimi rodzajami działalności (tj. z działalnością opodatkowaną VAT, ze zwolnioną z VAT oraz z niepodlegającą) to odliczając VAT naliczony Powiat stosuje zarówno Współczynnik struktury sprzedaży oraz Prewspółczynnik (łącznie). Przy obliczaniu Prewspółczynnika dla Starostwa Powiatowego w A jako urzędu obsługującego Powiat stosowany jest wzór wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999). Jednocześnie zgodnie z rozporządzeniem, Prewspółczynnik każda jednostka organizacyjna Powiatu oblicza odrębnie.

Jedną z jednostek organizacyjnych Powiatu jest Zespół Szkół (…).

(…) grudnia 2022 r. została podpisana Umowa (…) na czas określony (…) pomiędzy: Zespołem Szkół (…) a B SPÓŁKA AKCYJNA (dalej Spółka).

Umowa (…) została zawarta (…) w związku z dynamicznym rozwojem sektora (…). Strony wyraziły przekonanie o potrzebie wspólnego działania na rzecz promowania edukacji w dziedzinach (…) odpowiadających na potrzeby B. W (…) umowy wskazano również, iż Szkoła prowadzi kształcenie młodzieży w klasach technikum (…) oraz posiada wydzielone pomieszczenia na pracownie i wymaganą kadrę dydaktyczną dla prowadzenia kształcenia we wskazanym zakresie. Strony dostrzegły konieczność odpowiedniego przygotowania absolwentów Szkoły do podjęcia pracy zawodowej. Intencją stron niniejszej umowy jest określenie zasad wzajemnej współpracy m.in. w zakresie wspierania kształcenia młodzieży poprzez współfinansowanie przez B wyposażenia i oprzyrządowania stanowisk laboratoryjno-warsztatowych, współfinansowanie kursów i egzaminów branżowych, wspieranie inicjatyw uczniów, organizowanie staży i praktyk.

W (…) umowy B wyraziła chęć współdziałania ze Szkołą poprzez:

·objęcie patronatem klas technikum kształcących uczniów w zakresie zawodu technik (…) (dalej: klasy patronackie);

·współfinansowanie projektów technicznych realizowanych przez uczniów oraz przyznawanie nagród uczniom realizującym najlepsze projekty. Zasady przyznawania nagród i współfinansowania projektów są określone w (…) umowy;

·współfinansowanie kursów i egzaminów (…) dla uczniów klas patronackich. Zasady przyznawania i wypłaty stypendiów są określone w (…) umowy;

·współuczestniczenie w organizacji praktyk zawodowych dla uczniów klas patronackich, w zakresie i na zasadach określonych w (…) umowy;

·organizowanie, w miarę posiadanych możliwości, warsztatów terenowych dla klas patronackich;

·współuczestniczenie w procesie kształcenia uczniów poprzez realizację wykładów eksperckich prowadzonych przez pracowników B;

·współfinansowanie wyposażenia i oprzyrządowania stanowisk laboratoryjno-warsztatowych w pracowniach Szkoły wykorzystywanych do kształcenia klas patronackich, na zasadach określonych w (…) umowy;

·wspieranie działań mających na celu promocję kształcenia w klasach patronackich Szkoły;

·przekazywanie w celach edukacyjnych wycofanego z eksploatacji w B sprzętu bądź elementów (…);

·organizowanie programu stażowego dla uczniów, którzy ukończyli naukę.

Współfinansowanie projektów technicznych , będzie odbywało się na podstawie projektów zgłoszonych do B zgodnie z wnioskiem Szkoły. B na podstawie wszystkich zgłoszonych projektów wyłoni te objęte dofinansowaniem oraz określi wysokość dofinansowania projektu, Dofinansowanie będzie przekazane Szkole. Szkoła jest zobowiązana do koordynacji projektów uczniów oraz czuwania nad ich prawidłową i terminową realizacją. Po zakończeniu realizacji uczniowie wraz ze Szkołą zobowiązani są do przedłożenia B sprawozdania z realizacji projektu. Współfinansowanie kursów i egzaminów (…), będzie odbywało się na podstawie listy uczniów przesyłanej do Spółki. B na podstawie wszystkich zgłoszeń ze Szkół określi poziom dofinansowania uczniów w danym roku szkolnym. Dofinansowaniem objęci mogą być uczniowie z ostatniej klasy, uczący się w klasie objętej B

Szkoła kieruje uczniów klas patronackich na praktyki zawodowe do B, jeśli Spółka zwróci się z takim wnioskiem. Liczba uczniów przyjmowanych na praktyki, czas trwania praktyk w danym roku oraz zakres merytoryczny każdej praktyki są uzgadniane corocznie przez Strony umowy. Obowiązkiem Spółki, w związku z przyjmowaniem uczniów Szkoły na praktyki, jest:

·przeszkolenie praktykantów w zakresie BHP i instruktażu stanowiskowego;

·zapewnienie praktykantom, niezbędnych warunków materialnych do odbywania praktyk, w tym odpowiednio wyposażonego stanowiska szkoleniowego oraz dostępu do urządzeń higienicznych i sanitarnych;

·wyznaczenia dla każdego praktykanta Opiekuna Praktyk, który ustala harmonogram odbywania zajęć w ramach praktyki zgodnie z uzgodnionym zakresem merytorycznym, a po jej zakończeniu wystawia ocenę z odbytych zajęć.

Obowiązkiem Szkoły, w związku z kierowaniem uczniów na praktyki do B, jest sprawowanie nadzoru dydaktyczno-wychowawczego oraz organizacyjnego nad przebiegiem praktyk, ubezpieczenie uczestników praktyk od następstw nieszczęśliwych wypadków, zapewnienie odbycia przez uczniów kierowanych na praktykę wymaganych badań lekarskich, potwierdzających brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania zajęć praktycznych, wyposażenia uczniów kierowanych na praktykę w wymaganą odzież i obuwie robocze zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Szkoła zobowiązuje się do 30 listopada danego roku przekazać B informację na temat planowanych wydatków w danym roku szkolnym. Informacja musi zawierać plan danej inwestycji, ze wskazaniem celu i terminu zakupu, ilości i rodzaju nabywanych przedmiotów oraz całkowitego kosztu zakupu/wydatku. B w ciągu miesiąca od otrzymania planu inwestycji informuje Szkołę o jego wstępnej akceptacji lub o konieczności dokonania korekt w planie. Ostateczna decyzja o udzieleniu dofinansowania, a także o jego wysokości oraz terminie i sposobie wypłaty należy do B.

B zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia w każdym czasie kontroli dokumentacji dotyczącej realizacji postanowień niniejszej umowy, w szczególności w zakresie zgodności wydatkowania przez Szkołę środków otrzymanych od Spółki tytułem dofinansowania, z uzgodnionym planem danej inwestycji.

W każdym roku szkolnym, w którym obowiązuje niniejsza umowa, Szkoła zobowiązuje się zorganizować co najmniej dwa wydarzenia promujące kształcenie w klasach patronackich oraz B. Szkoła powinna poinformować Spółkę o planowanym wydarzeniu promocyjnym nie później niż na dwa tygodnie przed terminem wydarzenia. Do końca czerwca każdego roku szkolnego, Szkoła zobowiązuje się przekazać Spółce listę rekomendowanych do zatrudnienia absolwentów Szkoły.

W (…) niniejszej umowy Szkoła zobowiązuje się do:

·umieszczania znaku graficznego z nazwą Spółki w materiałach informacyjnych (foldery, ulotki, plakaty, informatory itp.) dotyczących Szkoły;

·kolportowania materiałów informacyjnych Spółki wśród uczniów Szkoły i ich rodziców, a także podczas wydarzeń organizowanych przez Szkołę;

·umieszczania znaku graficznego z nazwą Spółki oraz linku do strony internetowej Spółki na stronie internetowej Szkoły;

·umieszczania baneru reklamowego Spółki podczas wydarzeń organizowanych przez Szkołę oraz na stałe w siedzibie Szkoły lub na jej terenie; na co B wyraża zgodę.

Umieszczenie przez Szkołę znaku graficznego Spółki na jakimkolwiek nośniku reklamowym wymaga każdorazowo pisemnej akceptacji B.

Pytanie

Czy w związku z podpisaną 20 grudnia 2022 r. Umową (…) pomiędzy Zespołem Szkół (…) a B i otrzymanym na podstawie ww. Umowy przez Zespół Szkół (…) dofinasowaniem wystąpi obowiązek podatkowy w zakresie odprowadzenia podatku VAT należnego?

Państwa stanowisko w sprawie

Przyjęcie dofinansowania od B, przeznaczonego na zakup przez Szkołę ściśle określonego wyposażenia dydaktycznego w wykonaniu zapisów umowy (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Treść przepisu art. 29a ustawy o VAT wydaje się nie pozostawiać wątpliwości, że za podstawę opodatkowania VAT uznaje się wszystko, co stanowi zapłatę, którą dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Szkoła, która otrzymała dofinansowanie na zakup ściśle określonego wyposażenia, co do zasady nie świadczy żadnych odpłatnych usług lub sprzedaży towarów, a zakupiony sprzęt wykorzystywać będzie w ramach swojej działalności edukacyjnej ukierunkowanej na wspieranie kształcenia młodzieży. Dlatego dofinansowanie nie wpływa na obniżenie cen świadczonych przez nią usług na rzecz uczniów, bowiem takich odpłatnych usług nie świadczy beneficjent dofinansowania. Odnosząc się zaś do zapisu (…) umowy (…), to w pierwszej kolejności ustalić należy jaki jest rzeczywisty cel świadczenia ze strony B. Otóż, finansujący nie czyni tego w zamian za zamieszczenie reklamy o Spółce na zakupionym z przekazanych środków sprzęcie, jak również nie stawia warunku poinformowania o tym, że wyposażenie zostało zakupione ze środków przekazanych przez Spółkę. Zatem głównym celem dofinansowania nie jest otrzymanie jakiegoś w zamian świadczenia wzajemnego od beneficjenta, lecz podjęcie wspólnych działań w zakresie wspierania kształcenia młodzieży, poprzez m.in. współfinansowanie wyposażenia i oprzyrządowania stanowisk laboratoryjno-warsztatowych – Spółka współfinansuje, Szkoła na tym sprzęcie kształci. To zaś oznacza, że Spółka nie świadczyła na rzecz Szkoły w zamian za świadczenie wzajemne, lecz w celu realizacji wspólnego celu, którym jest współpraca w związku z dostrzeżoną koniecznością odpowiedniego przygotowania absolwentów Szkoły do podjęcia pracy zawodowej, tak by sprostać wyzwaniom, o których stanowi się w umowie. Dziedzina, w której strony (Szkoła i Spółka) zobowiązały się współdziałać w zakresie podnoszenia standardów oraz możliwości kształcenia młodzieży, z racji zadań statutowych Spółki jest jej bliska, dlatego w ogólnym interesie Spółki jest podjęcie wspólnych działań na rzecz promowania edukacji w dziedzinach (…) odpowiadających na potrzeby B, na co wprost wskazano w (…) umowy (…). I tam jest właśnie określony właściwy cel działania oraz wytłumaczenie dla podejmowanych działań w zakresie współfinansowania pewnych sektorów składających się na rzeczową współpracę.

Dlatego nieuprawniona byłaby konstatacja, jakoby Spółka podejmowała działania współfinansowania określonych projektów Szkoły w zamian za „reklamę”, bo nie taki był cel świadczenia, co wynika wprost z umowy. Co więcej, zapis z umowy (…) nie stanowi o działaniach mających na celu reklamę Spółki, lecz zamieszczenie informacji o Spółce, skoro jest ona partnerem w zakresie podjętej przez strony współpracy. Spółka – w ramach wspomnianej umowy (…), jak sama nazwa wskazuje współpracuje ze Szkołą, dlatego nie ma podstaw by w związku z tym pozostawała anonimowa. Zdaniem Powiatu obydwu podmiotom przyświecają cele wskazane właśnie w preambule umowy, dlatego za nieuprawniony uznać należy ewentualny wniosek, jakoby współfinansowanie pewnych przedsięwzięć w zakresie wspierania kształcenia młodzieży miałoby być „zapłatą” za świadczenia wzajemne Szkoły na jej rzecz, ponieważ nie to stanowi istotę współpracy. Zatem, zapisy umowy (…) nie stanowią o obowiązku podejmowania działań mających na celu reklamę Spółki i oferowanych przez nią towarów lub usług, lecz jedynie zamieszczenie informacji o podmiocie, skoro razem współdziałają w zakresie wskazanym treścią umowy (…). I wydaje się, że jest to w pełni zrozumiałe i praktykowane powszechnie przy tego rodzaju umowach (…).

Niezależnie wskazać należy, iż wniosek o dofinansowanie na podstawie złożonego kosztorysu dotyczył ściśle określonej wartości cen brutto zakupu wyposażenia. W przypadku pomniejszenia wartości tychże środków o podatek VAT, zakup całego wyposażenia, na którego zakup Spółka przekazała środki pieniężne, nie będzie możliwy. Tymczasem, zarówno Szkole jak i Spółce zależy na sfinansowaniu całego wyposażenia potrzebnego w kształceniu młodzieży, zgodnie z zawartym kosztorysem do wniosku. Bowiem taki był cel udzielonego dofinansowania, a nie zapłatę za wzajemne świadczenie usług reklamowych, bowiem te nie są świadczone.

Reasumując, Powiat uważa, że otrzymanie dofinansowania od Spółki, przeznaczonego na zakup przez Szkołę ściśle określonego wyposażenia w wykonaniu zapisów umowy (…) (cele współpracy określone w umowie w części jej głównych założeń) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwana dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W odniesieniu natomiast do odpłatności za ww. świadczenie to ustawa nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną. Jednak dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność, co wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 1 kwietnia 1982 r. w sprawie w sprawie C-89/81 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council wskazał, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. C-154/80 Association coopérative „Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA”, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje również orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem (podatnikiem) podatku VAT. 1 stycznia 2017 r. Powiat rozpoczął rozliczenie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Jedną z jednostek organizacyjnych Powiatu jest Zespół Szkół (…).

(…) grudnia 2022 r. została podpisana Umowa (…) pomiędzy Zespołem Szkół (…) a B SPÓŁKA AKCYJNA.

Umowa (…) została zawarta (…). Strony wyraziły przekonanie o potrzebie wspólnego działania na rzecz promowania edukacji (…) odpowiadających na potrzeby B. W (…) wskazano również, iż Szkoła prowadzi kształcenie młodzieży w klasach technikum w zakresie (…) oraz posiada wydzielone pomieszczenia na pracownie i wymaganą kadrę dydaktyczną dla prowadzenia kształcenia we wskazanym zakresie. Strony dostrzegły konieczność odpowiedniego przygotowania absolwentów Szkoły do podjęcia pracy zawodowej. Intencją stron niniejszej umowy jest określenie zasad wzajemnej współpracy m.in. w zakresie wspierania kształcenia młodzieży poprzez współfinansowanie przez B wyposażenia i oprzyrządowania stanowisk laboratoryjno-warsztatowych, współfinansowanie kursów i egzaminów branżowych, wspieranie inicjatyw uczniów, organizowanie staży i praktyk.

(…) umowy Szkoła zobowiązuje się do:

·umieszczania znaku graficznego z nazwą Spółki w materiałach informacyjnych (foldery, ulotki, plakaty, informatory itp.) dotyczących Szkoły;

·kolportowania materiałów informacyjnych Spółki wśród uczniów Szkoły i ich rodziców, a także podczas wydarzeń organizowanych przez Szkołę;

·umieszczania znaku graficznego z nazwą Spółki oraz linku do strony internetowej Spółki na stronie internetowej Szkoły;

·umieszczania baneru reklamowego Spółki podczas wydarzeń organizowanych przez Szkołę oraz na stałe w siedzibie Szkoły lub na jej terenie; na co B wyraża zgodę.

Umieszczenie przez Szkołę znaku graficznego Spółki na jakimkolwiek nośniku reklamowym wymaga każdorazowo pisemnej akceptacji B.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania, że w związku z otrzymanym dofinansowaniem wystąpi obowiązek odprowadzenia podatku VAT.

Należy zauważyć, że opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa. Sam fakt otrzymania dofinansowania nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Ponadto, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

I tak w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie (…)

Odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem VAT otrzymanych środków pieniężnych należy wskazać, że czynności jakie Wnioskodawca podejmuje w zamian za przekazane mu od Spółki środki finansowe wypełniają warunki dla uznania ich za odpłatne świadczenie usług.

Jak już wcześniej wskazano, aby możliwe było opodatkowanie na gruncie przepisów ustawy określonych czynności konieczne jest spełnienie poniższych warunków:

1)istnienie związku prawnego między świadczeniodawcą i świadczeniobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

2)wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

3)istnienie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści po stronie dostawcy towaru lub usługi oraz po stronie nabywcy towaru lub usługi,

4)istnienie bezpośredniego związku pomiędzy odpłatnością za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) a czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

5)istnienie możliwości wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W analizowanym przypadku nie mamy do czynienia z sytuacją w której Spółka przekazuje środki finansowe na rzecz Wnioskodawcy, natomiast Wnioskodawca dobrowolnie może zadecydować o umieszczeniu informacji, że fundacja uczestniczyła w sfinansowaniu danego przedsięwzięcia. W sytuacji opisanej w złożonym wniosku Wnioskodawca jest zobowiązany do określonych zachowań, które nie stanowią dobrowolnych czynności w ramach których Wnioskodawca niejako honoruje Spółkę za otrzymane wsparcie. Szkoła zobowiązuje się zorganizować co najmniej dwa wydarzenia promujące kształcenie w klasach patronackich Spółki. Ponadto, zgodnie z zawartą umową Szkoła zobowiązuje się do:

·umieszczania znaku graficznego z nazwą Spółki w materiałach informacyjnych (foldery, ulotki, plakaty, informatory itp.) dotyczących Szkoły;

·kolportowania materiałów informacyjnych Spółki wśród uczniów Szkoły i ich rodziców, a także podczas wydarzeń organizowanych przez Szkołę;

·umieszczania znaku graficznego z nazwą Spółki oraz linku do strony internetowej Spółki na stronie internetowej Szkoły;

·umieszczania baneru reklamowego Spółki podczas wydarzeń organizowanych przez Szkołę oraz na stałe w siedzibie Szkoły lub na jej terenie; na co Spółka wyraża zgodę.

W rezultacie w przypadku otrzymania środków pieniężnych, które jest uwarunkowane określonymi zachowaniami po stronie Szkoły, nie może pozostać neutralne podatkowo. W analizowanym przypadku występuje wyraźny związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy otrzymanymi środkami a zobowiązaniem Szkoły do określonego zachowania w stosunku do Spółki przekazującej środki przeznaczone na realizację konkretnego przedsięwzięcia.

Zachowanie Wnioskodawcy polegające na prowadzeniu ww. działań informacyjnych wypełnia przesłanki dla uznania takiego zachowania Powiatu jako odpłatnego świadczenia usług.

Umowa, jaka łączy Wnioskodawcę za pośrednictwem Szkoły ze Spółką zobowiązuje Powiat do określonego zachowania wobec Spółki przekazującej na rzecz Szkoły środki finansowe. Usługi świadczone przez Szkołę stanowią niewątpliwie usługi promocyjno-informacyjne i reklamowe, które polegają na skojarzeniu pozytywnego obrazu Szkoły ze Spółką, którego logo towarzyszy działaniom Szkoły. Działania podjęte w tej formie niewątpliwie kształtują pozytywny wizerunek Spółki.

Tym samym należy stwierdzić, że opisane we wniosku czynności – wykonywane przez Szkołę w ramach zawartej ze Spółką umowy – stanowią odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wnioskodawca działa w tej sprawie jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.

W stosunku do niektórych czynności ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ustawy. Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usług dotyczących promocji lub reklamy. Ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są wymienione wśród usług, które objęte są zwolnieniem od podatku VAT. W konsekwencji Wnioskodawca jest zobowiązany do naliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki.

W swoim stanowisku wskazują Państwo na treść art. 29a ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis art. 29a ust. 6 ustawy, precyzuje dodatkowe elementy jakie obejmuje podstawa opodatkowania. Jak stanowi ww. przepis:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powołanego art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą usługodawca otrzyma z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej.

Z kolei w art. 29a ust. 6 i ust. 7 ustawy ustawodawca wskazuje dodatkowe elementy jakie podstawa opodatkowania może obejmować, jak również kwoty które są wyłączone z tej podstawy.

Jak wskazano wyżej, Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe, które stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem – mając na uwadze treść przepisów art. 29a ustawy – otrzymane wynagrodzenie stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki, za które otrzymuje dofinansowanie – na mocy podpisanej Umowy (…) – zobowiązany jest do odprowadzenia podatku VAT należnego.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00