Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.194.2023.1.MF

Dotyczy ustalenia, czy celem obliczania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych Spółka jako „podatek należny wykazany w zeznaniu”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT powinna przyjąć sumę podatku obliczonego wg stawki 19% CIT oraz wg stawki 5% CIT (stosownie do przepisów o IP Box) po uwzględnieniu wszystkich przysługujących jej odliczeń i ulg, wynikającą z zeznania podatkowego CIT-8 złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki uproszczone mają być stosowane.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy celem obliczania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych Spółka jako „podatek należny wykazany w zeznaniu”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT powinna przyjąć sumę podatku obliczonego wg stawki 19% CIT oraz wg stawki 5% CIT (stosownie do przepisów o IP Box) po uwzględnieniu wszystkich przysługujących jej odliczeń i ulg, wynikającą z zeznania podatkowego CIT-8 złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki uproszczone mają być stosowane.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w obszarze produkcji (rozwoju) programów komputerowych. Spółka oferuje również usługi szkoleniowe i doradcze. Programy komputerowe, tworzone, rozwijane oraz ulepszane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności badawczo-rozwojowej, przeznaczone są w szczególności dla szkół, przedszkoli i jednostek samorządu terytorialnego.

Część działalności Spółki opodatkowana jest na zasadach ogólnych wynikających z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. z zastosowaniem stawki 19%. Natomiast uzyskiwane przez Spółkę kwalifikowane dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej opodatkowane są na zasadach wynikających z art. 24d ustawy o CIT, tj. z zastosowaniem stawki 5% (dalej: „przepisy o IP Box”).

Spółka wpłaca miesięcznie zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych stosownie do art. 25 ust. 6 ustawy o CIT (dalej: „zaliczki uproszczone”).

Po zakończeniu roku podatkowego, w ustawowym terminie Spółka składa do naczelnika właściwego urzędu skarbowego roczne zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „zeznanie podatkowe CIT-8”). Rok podatkowy Spółki jest równy kalendarzowemu. W zeznaniu podatkowym CIT-8 składanym po zakończeniu roku podatkowego Spółka wskazuje wartości dochodu opodatkowanego według zasad ogólnych (z zastosowaniem stawki 19% CIT), dochodu opodatkowanego 5% stawką CIT na podstawie przepisów o IP Box, a także dokonuje odliczeń od dochodu i podstawy opodatkowania (jeżeli Spółka jest uprawniona do skorzystania ze wskazanych mechanizmów).

W zeznaniu podatkowym za 2021 r. (złożonym w 2022 r.) Spółka wykazała:

  • stratę podatkową z tytułu działalności opodatkowanej stawką 19% CIT
  • dochód z tytułu działalności opodatkowanej stawką 5% (stosownie do przepisów o IP Box).

W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą sposobu ustalenia wysokości zaliczek uproszczonych w 2023 r.

Pytanie

Czy celem obliczania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych Spółka jako „podatek należny wykazany w zeznaniu”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT powinna przyjąć sumę podatku obliczonego wg stawki 19% CIT oraz wg stawki 5% CIT (stosownie do przepisów o IP Box) po uwzględnieniu wszystkich przysługujących jej odliczeń i ulg, wynikającą z zeznania podatkowego CIT-8 złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki uproszczone mają być stosowane?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, celem obliczania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych Spółka jako „podatek należny wykazany w zeznaniu”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT powinna przyjąć sumę podatku obliczonego wg stawki 19% CIT oraz wg stawki 5% CIT (stosownie do przepisów o IP Box) po uwzględnieniu wszystkich przysługujących jej odliczeń i ulg, wynikającą z zeznania podatkowego CIT-8 złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki uproszczone mają być stosowane.

Uzasadnienie:

  1. Możliwość skorzystania z zaliczek uproszczonych przez podatników korzystających z ulgi IP Box

Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o CIT, podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

W świetle ww. przepisu jedynym warunkiem dla zastosowania przez podatnika uproszczonych zaliczek na CIT jest wykazanie podatku należnego w zeznaniu podatkowym złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy albo w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Znajduje to potwierdzenie w doktrynie prawa podatkowego: „Jedyne ograniczenia mają charakter techniczny - zaliczek uproszczonych nie mogą stosować podmioty, u których w latach uwzględnianych przy obliczaniu wysokości zaliczki uproszczonej nie wystąpił podatek należny” [K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 3, 2019, Legalis].

Co wymaga podkreślenia, powyższy przepis nie wprowadza jakichkolwiek innych przesłanek, które miałyby warunkować możliwość skorzystania z uproszczonych zaliczek na CIT. W szczególności taka możliwość nie została uzależniona od:

  • faktu osiągania dochodu z działalności opodatkowanej według zasad ogólnych,
  • rodzajów (struktury) dochodów podlegających opodatkowaniu,
  • statusu podatnika,
  • faktu korzystania przez podatnika z wybranych preferencji podatkowych, np. ulgi IP Box.

Zdaniem Spółki, na potrzeby wykładni pojęcia „podatku należnego wykazanego w zeznaniu” nie ma zatem znaczenia, czy jest to podatek obliczony w oparciu o stawkę wynikającą z art. 19 ustawy o CIT (tj. odpowiednio 19% albo 9%) czy też stawkę wynikającą z art. 24d ustawy o CIT (5%). Istotne jest tylko to, że podatnik wykazał podatek należny w deklaracji podatkowej za określony rok podatkowy. Zdaniem Wnioskodawcy, do skorzystania z zaliczek uproszczonych uprawnieni będą również podatnicy, których działalność jest opodatkowana więcej niż jedną stawką podatku (np. 19% i 5%) - pod warunkiem wykazania podatku należnego w zeznaniu, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT.

W ocenie Spółki, podatnikami uprawnionymi do skorzystania z zaliczek uproszczonych będą zatem podmioty, które w zeznaniu, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT wykazały:

a)podatek należny obliczony w oparciu o stawkę wynikającą z art. 19 ustawy o CIT - tj. 19% albo 9%,

b)podatek należny obliczony w oparciu o stawkę wynikającą z art. 24d ustawy o CIT - tj. 5%,

c)podatek należny skalkulowany jako sumę podatku obliczonego zgodnie ze stawką (i) 19% albo 9% oraz (ii) 5% -

d)przynajmniej jedna z podstaw opodatkowania (po uwzględnieniu ewentualnych odliczeń i ulg) musi być wyższa niż 0).

W przeciwnym wypadku, należałoby uznać, że podatnicy, którzy osiągają jedynie dochody opodatkowane stawką 5% CIT nie mają prawa do skorzystania z zaliczek uproszczonych. W ocenie Spółki byłoby to sprzeczne z treścią przepisów ustawy o CIT.

W szczególności, należy zwrócić uwagę, że podatnicy, którzy osiągają dochody opodatkowane stawką 5% CIT nie mają możliwości wpłacania zaliczek zwykłych (kalkulowanych na bieżąco) na CIT przy zastosowaniu 5% stawki CIT. W szczególności, podatnicy są obowiązani kalkulować zwykłe zaliczki od tej części dochodu, która jest kwalifikowana w ramach reżimu IP Box, w oparciu o podstawową stawkę podatkową. Wynika to z samej konstrukcji preferencji uzyskiwanej w związku z korzystaniem z reżimu IP Box, która jest rozliczana po zakończeniu roku podatkowego, w zeznaniu rocznym.

Precyzyjne obliczenie podatku w oparciu o przepisy o IP Box wymaga bowiem w szczególności wiedzy o wysokości:

  • kwalifikowanych dochodów z praw własności intelektualnych (a zatem przychodów i kosztów podatkowych) w podziale na poszczególne kwalifikowane prawa własności intelektualnej,
  • wskaźnika nexus (stosownie do art. 24d ust. 4 ustawy o CIT), którego poprawne obliczenie wymaga z kolei dokładnej alokacji kosztów bezpośrednio związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej.

Dokładne określenie ww. parametrów w trakcie roku podatkowego i rozliczanie ulgi IP Box poprzez zaliczki kalkulowane na bieżąco mogłoby być znacząco utrudnione, a nawet niemożliwe.

Znajduje to potwierdzenie w pkt 201 Objaśnień podatkowych z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej - IP Box: „Podatnicy nie mają zatem możliwości skorzystania z tej preferencji w trakcie roku podatkowego, poprzez pomniejszanie zaliczek na podatek dochodowy. Podatnik osiągający dochody z kwalifikowanego IP w ciągu roku podatkowego (...) jest zobowiązany do zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od takich dochodów na zasadach ogólnych, tj. według stawki podstawowej (...) 19% ustawy o CIT (...)”.

Niemniej, bazując na koncepcji racjonalnego ustawodawcy, która jest elementem wykładni celowościowej należy uznać, że gdyby wolą legislatora było ograniczenie możliwości stosowania zaliczek uproszczonych przez podatników korzystających z opodatkowania stosownie do przepisów o IP Box, zostałoby to wprost wyrażone w przepisach podatkowych. Przykładowo, treść art. 25 ust. 6 ustawy o CIT mogłaby zawierać stwierdzenie „z zastrzeżeniem art. 24d ustawy o CIT”.

W ocenie Spółki, skoro przepisy ustawy o CIT w zakresie wszystkich dochodów (w tym dochodów opodatkowanych na podstawie przepisów o IP Box) przewidują obowiązek stosowania zaliczek zwykłych z uwzględnieniem stawki CIT wynikającej z art. 19 ustawy o CIT (zasadniczo 19%), to wysokość zaliczek uproszczonych również powinna być ustalana w oparciu o kwotę podatku należnego, wykazanego w zeznaniu podatkowym za dany (zakończony) rok podatkowy, skalkulowanego z tytułu działalności opodatkowanej odpowiednio zgodnie ze stawką 19% oraz 5%.

Co więcej, w przeciwieństwie do kalkulowanych na bieżąco zaliczek zwykłych (ustalanych zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o CIT), zaliczki uproszczone obliczane są w oparciu o wartość podatku należnego (do zapłaty) z określonego, zakończonego roku podatkowego. Kwota zaliczek uproszczonych uzależniona jest zatem od ostatecznej wysokości podatku za dany rok podatkowy. Z zastrzeżeniem sytuacji, w których konieczne jest dokonanie korekty rozliczeń podatkowych, kwota podatku należnego za dany (zakończony) rok podatkowy nie powinna zatem ulec zmianie. Wobec tego, w przeciwieństwie do zaliczek zwykłych, podatnicy korzystający z IP Box mają możliwość dokładnego określenia wysokości bieżącej kwoty zobowiązania podatkowego. W ocenie Spółki, jest to dodatkowy argument przemawiający za tym, że podatnicy korzystający z opodatkowania na podstawie przepisów o IP Box powinni być uprawnieni do stosowania zaliczek uproszczonych.

Spółka uważa, że przytoczone powyżej argumenty potwierdzają możliwość skorzystania z zaliczek uproszczonych w przypadku korzystania z przepisów o IP Box.

  1. Sposób ustalenia podstawy do obliczenia zaliczek uproszczonych

Należy nadmienić, że ustawodawca w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT posługuje się pojęciem „podatku należnego”. Ustawa o CIT nie zawiera definicji tego pojęcia. W związku z tym, mając na względzie dyrektywy wykładni językowej, w ocenie Wnioskodawcy na potrzeby interpretacji ww. przepisu należy zatem odwołać się do potocznego rozumienia przedmiotowego pojęcia. Zdaniem Spółki, przez „podatek należny”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT należy zatem rozumieć kwotę podatku (należną) do zapłaty na rzecz organu podatkowego.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że ustawa o CIT nie rozróżnia podatku obliczonego na zasadach ogólnych od podatku obliczonego na podstawie przepisów o IP Box. Z zastrzeżeniem kwestii wprost wskazanych w ustawie o CIT, do obu podatków zastosowanie znajdują te same przepisy ustawy o CIT czy elementy konstrukcyjne podatku - w szczególności zasady ogólne dotyczące rozpoznawania przychodów i potrącania kosztów podatkowych.

Zgodnie z paremią lege non distinguente nec nostrum est distinguere - tam, gdzie rozróżnień nie wprowadza sam prawodawca, tam nie wolno ich wprowadzać interpretatorowi. W konsekwencji, zdaniem Spółki przez „podatek należny”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT należy rozumieć zarówno podatek ustalony w oparciu o zasady ogólne, jak i przepisy o IP Box. W konsekwencji, na potrzeby art. 25 ust. 6 należy zsumować podatek do zapłaty z zastosowaniem stawki wynikającej z art. 19 ustawy - zasadniczo 19% oraz art. 24d ustawy o CIT - tj. 5%.

Tytułem przykładu, jeżeli podatnik w danym roku podatkowym: (i) poniósł stratę z tytułu działalności opodatkowanej 19% stawką CIT w wysokości 1000 zł i jednocześnie (ii) osiągnął kwalifikowany dochód w wysokości 1200 zł z działalności opodatkowanej 5% stawką CIT z tytułu korzystania z ulgi IP Box, wówczas na potrzeby art. 25 ust. 6 ustawy o CIT, „podatkiem należnym” będzie suma: (i) podatku obliczonego według stawki 19% (0 zł) oraz (ii) podatku obliczonego według 5% stawki z tytułu IP Box (60 zł). W zaprezentowanym przykładzie „podatek należny” będzie zatem wynosił 60 zł. Kwota ta będzie mogła stanowić podstawę do obliczenia zaliczek uproszczonych w kolejnych latach podatkowych (zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o CIT).

Z kolei w sytuacji, w której podatnik w danym roku podatkowym: (i) osiągnął dochód z tytułu działalności opodatkowanej 19% stawką CIT w wysokości 1000 zł i jednocześnie (ii) osiągnął kwalifikowany dochód w wysokości 1200 zł z działalności opodatkowanej 5% stawką CIT z tytułu korzystania z ulgi IP Box, wówczas na potrzeby art. 25 ust. 6 ustawy o CIT, „podatkiem należnym” będzie suma: (i) podatku obliczonego według stawki 19% (190 zł) oraz (ii) podatku obliczonego według 5% stawki z tytułu IP Box (60 zł). W zaprezentowanym przykładzie „podatek należny” będzie zatem wynosił 250 zł i uwzględni oba komponenty ogólnej kwoty podatku należnego do zapłaty wykazanego w zeznaniu rocznym (tj. podatku od dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych oraz podatku od dochodu korzystającego z IP box). Kwota ta będzie mogła stanowić podstawę do obliczenia zaliczek uproszczonych w kolejnych latach podatkowych (zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o CIT).

W ocenie Wnioskodawcy, z wykładni literalnej i celowościowej art. 25 ust. 6 ustawy o CIT wynika zatem to, że na potrzeby obliczenia „podatku należnego wykazanego w zeznaniu”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT, należy zsumować: (i) podatek należny obliczony wg stawki 19% CIT oraz (ii) podatek należny obliczony wg stawki 5% CIT (zgodnie z przepisami o IP Box).

  1. Konstrukcja zeznania podatkowego CIT-8

Spółka pragnie dodatkowo wskazać, że za przedstawioną argumentacją przemawia również konstrukcja zeznania podatkowego CIT-8 za 2021 r. w wersji numer 31 składanego przez podatników w 2022 r. oraz w wersji numer 32 za 2022 r. składanego przez podatników w 2023 r.

Zeznanie podatkowe CIT-8 sumuje wartości wykazane w części F pozycja 143 (podatek należny według stawki 19%) oraz wartości wykazane w części I pozycja 254 (podatek wykazany w załączniku CIT/IP tj. obliczony przy zastosowaniu 5% stawki CIT). Następnie tak ustalona wartość podlega porównaniu z wartością rzeczywiście wpłaconych przez podatnika w trakcie roku zaliczek na CIT i w konsekwencji stanowi podstawę do ustalenia kwoty podatku do zapłaty (dopłaty) przez podatnika do urzędu skarbowego bądź ubiegania się przez podatnika o zwrot nadpłaty z urzędu skarbowego. Innymi słowy, jest to ostateczna kwota należnego CIT za dany rok podatkowy. W ocenie Spółki, jest to jednocześnie kwota, która stanowi podstawę do obliczenia zaliczek uproszczonych w kolejnych latach podatkowych (zgodnie z regułami opisanymi w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT).

W ocenie Spółki, przyjęcie odmiennego stanowiska, zgodnie z którym podatnik wyłącznie dla potrzeb obliczania uproszczonych zaliczek na podatek CIT miałby przyjmować „hipotetyczną” wartość podatku należnego jaka wynikałaby z zeznania podatkowego CIT-8 przy założeniu opodatkowania wyłącznie wg podstawowej stawki 19% CIT (a więc bez uwzględnienia faktu zastosowania ulgi IP Box i opodatkowania części dochodu przy zastosowaniu 5% stawki podatku CIT) nie spełniałoby warunku, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT. Taka „hipotetyczna” wartość nie byłaby bowiem kwotą rzeczywiście wynikającą ze złożonego zeznania podatkowego CIT-8. Co więcej, taka „hipotetyczna” wartość nie odpowiadałaby realnemu obciążeniu podatkowemu danego podatnika. Zdaniem Spółki, byłoby to niezgodne z literalnym brzmieniem ww. przepisu oraz skutkowałaby tym, że wartość uproszczonych zaliczek na CIT nie korespondowałaby z wartością podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym CIT-8 za poprzedni rok.

  1. Praktyka interpretacyjna organów podatkowych

Powyższy pogląd jest również prezentowany w indywidualnych interpretacjach podatkowych, np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 2 marca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.590.2020.2.BM, w której organ uznał, że ustalając podstawę kalkulacji takich uproszczonych zaliczek na CIT podatnik nie powinien przyjmować żadnych „hipotetycznych” kwot podatku, a jedynie wartości rzeczywiście wynikające ze złożonego przez niego zeznania podatkowego CIT-8: „(...) kwotę miesięcznej zaliczki na podatek CIT, w wysokości uproszczonej, o której mowa w art. 25 ust. 6 u.p.d.o.p., ustala się wyłącznie na podstawie (...) podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. (...) stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy kwota miesięcznej zaliczki na podatek CIT w wysokości uproszczonej, o której mowa w art. 25 ust. 6 u.p.d.o.p., ustala się na podstawie podatku należnego z działalności opodatkowanej podatkiem CIT, bez uwzględniania hipotetycznego podatku z działalności zwolnionej od podatku dochodowego, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., należy uznać za prawidłowe” [podkreślenie Wnioskodawcy].

Zacytowana interpretacja dotyczyła wykładni art. 25 ust. 6 ustawy o CIT w kontekście zwolnienia z opodatkowania dochodów osiąganych na terenie Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Jednakże, w ocenie Spółki tezy zaprezentowane w tym rozstrzygnięciu potwierdzają to, że ustalając podstawę kalkulacji uproszczonych zaliczek na CIT podatnik nie powinien przyjmować żadnych „hipotetycznych” kwot podatku, a jedynie wartości rzeczywiście wynikające ze złożonego przez niego zeznania podatkowego CIT-8.

Z kolei wyrażone w niniejszym wniosku stanowisko Spółki dotyczące wykładni pojęcia „podatek należny wykazany w zeznaniu”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT i sposobu kalkulacji podstawy do obliczenia wysokości zaliczek uproszczonych, znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 18 marca 2022 r., Znak: 0111-KDWB.4010.44.2021.1.KK, w której to organ stwierdził, że: „(...) zgodzić się należy, że podstawą obliczania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, będzie suma:

1)podatku należnego obliczonego wg stawki 19% CIT oraz

2)podatku należnego obliczonego wg stawki 5% CIT w ramach preferencji IP Box

- obliczonych po uwzględnieniu przysługujących Spółce ulg i odliczeń (...) i wykazanych w zeznaniu podatkowym CIT-8 złożonym w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki uproszczone mają być stosowane” [podkreślenie Wnioskodawcy].

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że w wydanym przez siebie rozstrzygnięciu organ podatkowy nie uzależnił możliwości skorzystania z zaliczek uproszczonych od osiągnięcia dochodu zarówno z działalności opodatkowanej stawką 19%, jak i 5%. Zaprezentowany mechanizm kalkulacji zaliczek uproszczonych powinien mieć zatem również zastosowanie w sytuacji, w której podatnik osiągnął przynajmniej jeden dochód (i z tego tytułu wykazał podatek należny w zeznaniu podatkowym CIT-8) opodatkowany stawką 19% lub 5%.

Podsumowując, w ocenie Spółki, celem obliczania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych Spółka jako „podatek należny wykazany w zeznaniu”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT powinna przyjąć sumę podatku obliczonego wg stawki 19% CIT oraz wg stawki 5% CIT po uwzględnieniu wszystkich przysługujących jej odliczeń i ulg, wynikającą z zeznania podatkowego CIT-8 złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki uproszczone mają być stosowane. Zdaniem Wnioskodawcy znajduje to potwierdzenie w:

  • wykładni literalnej i celowościowej przepisów ustawy o CIT,
  • konstrukcji zeznania podatkowego CIT-8,
  • stanowisku organów podatkowych prezentowanych w interpretacjach indywidualnych wydanych na rzecz innych podatników.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

W myśl art. 25 ust. 1a updop:

Zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni miesiąc, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.

Warunki i zasady dotyczące możliwości stosowania przez podatników uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych regulują przepisy art. 25 ust. 6-10 updop.

Stosownie do art. 25 ust. 6 updop:

Podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Na podstawie art. 25 ust. 7 updop:

Podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6-6b, są obowiązani:

1) (uchylony);

2) stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym;

3) wpłacać zaliczki w terminach określonych w ust. 1a i 2a, uwzględniając zasady wyrażone w tych przepisach;

4) (uchylony);

5) dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 27.

Zgodnie z art. 25 ust. 7a updop:

O wyborze formy wpłacania zaliczek według zasad, o których mowa w ust. 6-6b, podatnicy informują w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy, w którym wpłacali zaliczki w uproszczonej formie.

Art. 27 ust. 1 updop stanowi, że:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy celem obliczania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych Spółka jako „podatek należny wykazany w zeznaniu”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT powinna przyjąć sumę podatku obliczonego wg stawki 19% CIT oraz wg stawki 5% CIT (stosownie do przepisów o IP Box) po uwzględnieniu wszystkich przysługujących jej odliczeń i ulg, wynikającą z zeznania podatkowego CIT-8 złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki uproszczone mają być stosowane.

Wyjaśnić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych pobierany jest zaliczkowo, co oznacza, że w trakcie roku podatkowego podatnik w każdym miesiącu obowiązany jest do zapłaty zaliczek na podatek. Ostateczne rozliczenie podatku następuje po zakończeniu roku podatkowego przy jednoczesnym zaliczeniu uiszczonych zaliczek na poczet zobowiązania podatkowego.

Alternatywą dla zaliczek rzeczywistych (tj. obliczanych na podstawie dochodu do opodatkowania faktycznie uzyskanego od początku danego roku podatkowego), opłacanych kwartalnie lub miesięcznie, są zaliczki w formie uproszczonej.

Zgodnie z zasadami wynikającymi z zacytowanych powyżej przepisów prawa podatkowego, podstawę wyliczenia uproszczonej zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy stanowi podatek należny wykazany w zeznaniu o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym CIT-8, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy, a jeżeli w tym zeznaniu podatnik nie wykazał podatku należnego, podatek należny wykazany w zeznaniu poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.

Z uproszczonej formy wpłacania zaliczek nie mogą skorzystać więc podatnicy, którzy:

-nie wykazali podatku należnego w żadnym z zeznań złożonych w ciągu 2 lat podatkowych, poprzedzających dany rok podatkowy, albo

-rozpoczęli działalność w danym lub poprzednim roku podatkowym.

Jednocześnie wskazać należy, że cytowane przepisy dotyczące zaliczek uproszczonych nie warunkują możliwości ich opłacania od rodzajów (struktury) dochodów podlegających opodatkowaniu, uzyskanych w roku podatkowym, za który są one uiszczone.

Odnosząc powyżej cytowane przepisy do przedstawionego we wniosku pytania, należy zwrócić uwagę na treść art. 25 ust. 6 updop. Jak wynika z tego artykułu: podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu.

Z powyższego wynika, że określenie „podatek należny” zawarte w art. 25 ust. 6 ustawy oznacza podatek, który zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinien być uiszczony za dany rok podatkowy. Tym samym powyższe określenie obejmuje podatek, o którym mowa w art. 19 ustawy, a także podatek od osiągniętego przez podatnika kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, o którym mowa w art. 24d updop (wynoszący 5% podstawy opodatkowania), pomniejszony o przewidziane przepisami odliczenia.

Dodatkowo wskazać należy, że skoro ustawodawca nie zawarł w słowniczku ustawowym wyjaśnienia pojęcia „podatek należny” trzeba się posiłkować słownikowym znaczeniem zwrotu „należny”, który według Słownika języka polskiego PWN oznacza „przysługujący komuś lub czemuś”. Zatem z samej interpretacji językowej zwrotu „podatek należny” wynika, że jest nim podatek przysługujący budżetowi państwa od dochodu osiągniętego przez podatnika w danym roku podatkowym. A zatem obejmujący podatek zapłacony według podstawowej stawki podatku dochodowego oraz preferencyjnej stawki podatku wynikającej z tzw. ulgi IP BOX, po uwzględnieniu odliczeń z których korzysta podatnik.

Zatem, zgodzić się należy, że celem obliczania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych Spółka jako „podatek należny wykazany w zeznaniu”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT powinna przyjąć sumę podatku obliczonego wg stawki 19% CIT oraz wg stawki 5% CIT (stosownie do przepisów o IP Box) po uwzględnieniu wszystkich przysługujących jej odliczeń i ulg, wynikającą z zeznania podatkowego CIT-8 złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki uproszczone mają być stosowane. W sytuacji gdy podatnik poniósł stratę na działalności ogólnej, ale osiągnął dochód z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, to „podatkiem należnym wykazanym w zeznaniu” będzie wyłącznie podatek obliczony od dochodu z kwalifikowanego IP.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zauważyć należy, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do wartości kwotowych zawartych we wniosku przez Wnioskodawcę, bowiem Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie dokonuje oceny wyliczeń w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00