Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.111.2023.2.PC

Czy przychodem Związku z tytułu realizacji Projektu będą wyłącznie wpłaty dokonane przez Partnerów tytułem Zwrotu Kosztów (przychód Związku nie będą obejmowały wpłaty na Fundusz Nagród przeznaczonych dla Laureatów Konkursu)?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lutego 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia,czy przychodem Związku z tytułu realizacji Projektu będą wyłącznie wpłaty dokonane przez Partnerów tytułem Zwrotu Kosztów (przychód Związku nie będą obejmowały wpłaty na Fundusz Nagród przeznaczonych dla Laureatów Konkursu).

Wniosek został uzupełniony pismem z 24 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej jako: „Związek”) jest organizacją pracodawców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców. Jednym z podstawowych celów Związku zapisanym w statucie jest prowadzenie działań na rzecz gospodarczego rozwoju regionu, rynku pracy i przeciwdziałania bezrobociu.

Zgodnie ze statutem, cele i zadania Związku są realizowane m.in. przez:

-prezentowanie opinii w sprawach związanych z gospodarką;

-inspirowanie inicjatyw gospodarczych i prowadzenie doradztwa organizacyjnego, prawnego, ekonomicznego i technicznego;

-prowadzenie badań, popularyzację wiedzy ekonomicznej, prawniczej i organizacyjnej;

-organizowanie seminariów, konferencji, szkoleń i innych form wymiany poglądów i doświadczeń;

-organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych.

Zadania te Związek realizuje w szczególności przez następujące sposoby i formy działania:

-prowadzenie na rzecz członków doradztwa prawnego i organizacyjnego;

-prowadzenie studiów i badań, gromadzenie i przekazywanie informacji z zakresu prawa, ekonomii i organizacji;

-prowadzenie działalności wydawniczej i popularnonaukowej;

-prowadzenie doradztwa i szkoleń jako instytucja szkoleniowa i doradcza;

-prowadzenie agencji doradztwa personalnego i pośrednictwa w zatrudnieniu;

-kształtowanie jednolitego stanowiska członków w sprawach związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą;

-tworzenie agencji zatrudnienia;

-współpracę z publicznymi służbami zatrudnienia, OHP i innymi instytucjami rynku pracy;

-współpracę ze szkołami wyższymi, szkołami zawodowymi i innymi instytucjami szkoleniowymi w zakresie dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.

Spółka Y sp. z o.o. z siedzibą w … (dalej jako: „Spółka”) jest członkiem Związku. Spółka została założona w 1991 roku. Wraz z rozwojem i rosnącymi potrzebami rynku, zarząd firmy zdecydował się skupić swoje działania na wdrożeniach systemów informatycznych klasy ERP. W 1997 roku, jako (...) na polskim rynku, Spółka zapoczątkowała wdrożenia systemu (...), dzisiaj znanego pod nazwą (...). Za sukces Spółki odpowiadają ludzie. Cały zespół tworzy około (...) osób - specjalistów w swoich dziedzinach, którzy budują relacje z klientami oraz kontrahentami bazując na wiedzy, indywidualnym podejściu, zaufaniu i współpracy. Powyższe powoduje, że Spółka zatrudnia dużą liczbę programistów i specjalistów w zakresie IT, a jej zapotrzebowanie w tym zakresie stale wzrasta.

Spółka jako członek Związku zainicjowała zorganizowanie wspólnego przedsięwzięcia (dalej jako: „Projekt”), z uwagi na fakt, że lokalny (…) rynek pracy wykazuje głęboki i wciąż narastający deficyt specjalistów kształconych na kierunkach informatycznych uczelni wyższych, odnośnie do których można by podejmować efektywne starania zmierzające do nawiązania stosunku zatrudnienia, z korzyścią dla pracodawców, działających na lokalnym rynku pracy.

Celem Projektu jest rozwijanie kształcenia specjalistów dla lokalnego rynku IT - w założeniu przyszłych współpracowników, poprzez wsparcie młodych nauczycieli akademickich na kierunkach informatycznych prowadzonych przez szkoły wyższe działające na terenie (…).

W ramach Projektu ma zostać zorganizowany i przeprowadzony konkurs zmierzający do wyłonienia określonej liczby czynnych nauczycieli akademickich, nauczających na kierunkach informatycznych, a pozostających w stosunku zatrudnienia ze szkołami wyższymi mającymi siedzibę w (…), i przyznania tym nauczycielom nagród pieniężnych w ustalonej wysokości, wypłacanych przez okres jednego roku akademickiego (dalej jako: „Konkurs”). Nie jest wykluczone, że Konkurs będzie powtarzany w kolejnych latach, w zależności od stopnia realizacji celów Projektu i możliwości podmiotów biorących udział w Projekcie.

Zakłada się przy tym, że realizacja Projektu spowoduje zintensyfikowanie procesu kształcenia - w ramach szkolnictwa wyższego realizowanego przez wybrane uczelnie wyższe działające w (…) - wykwalifikowanych specjalistów z zakresu informatyki, mogących stać się adresatami propozycji zatrudnienia ze strony pracodawców działających na (…) rynku pracy.

Związek - jako organizacja pracodawców - będzie pełnił rolę koordynatora odpowiedzialnego m.in. za organizację, reklamę, marketing, nadzór, administrację i obsługę techniczną Projektu.

Z kolei Spółka byłaby jednym z głównych partnerów Projektu (dalej jako: „Partner”), jako finansujący nagrody dla laureatów (zwycięzców) Konkursu (dalej jako: „Laureaci”).

Do Projektu w roli Partnera zapraszane będą również inne firmy z branży IT.

W ramach Projektu zawarta zostanie umowa wspólnego przedsięwzięcia pomiędzy Związkiem a Partnerami (dalej jako: „Umowa”). Nie jest wykluczone, że Partnerzy, w zależności od wielkości, sytuacji finansowej i zadeklarowanych możliwości będą przekazywali różne kwoty pieniężne, które łącznie będą tworzyły fundusz, z którego będą pokrywane nagrody dla Laureatów Konkursu (dalej jako: „Fundusz Nagród”).

Wpłaty będą dokonywane na wyodrębniony rachunek bankowy lub subkonto Związku, z którego następnie Związek będzie dokonywał ich technicznej wypłaty na rzecz Laureatów. Jednocześnie Umowa przewiduje, że w ściśle określonych sytuacjach (np. braku wyłonienia chociażby jednego Laureata lub rozwiązania Umowy) Związek będzie zobowiązany do rozliczenia Funduszu Nagród, poprzez zwrot niewykorzystanych środków na rzecz Partnerów proporcjonalnie do ich wpłat.

Oprócz wpłat na Fundusz Nagród każdy z Partnerów dokona również wpłaty określonej ryczałtowo kwoty na rzecz Związku tytułem zwrotu bieżących kosztów związanych z obsługą Projektu (dalej jako: „Zwrot kosztów”), (np. obsługę księgową, działania reklamowe i marketingowe - ogłoszenia na temat Projektu, Partnerów i Konkursu, plakaty, ulotki, koszty administracyjne i biurowe - związane z zawarciem umów, zapewnieniem miejsca na posiedzenia Sądu Konkursowego itp.).

Umowa wspólnego przedsięwzięcia będzie szczegółowo regulowała prawa i obowiązki stron, w tym m.in. zasady prowadzenia przez Związek promocji i reklamy Konkursu, w tym Partnerów przekazujących środki finansowe: zasady finansowania nagród i wypłacania ich Laureatom itp. Projekt ma zachęcić młodych naukowców do pozostawania na uczelni i kształcenia na wysokim poziomie specjalistów w branży IT, których chętnie zatrudnią Partnerzy. Jednocześnie w ramach Projektu Partnerzy będą reklamowani i prezentowani jako pracodawcy, biorący udział w różnych inicjatywach lokalnych, w tym w szczególności jako finansujący nagrody w Konkursie. Ich logo będzie pojawiać się na ogłoszeniach, plakatach, ulotkach związanych z Konkursem.

Konkurs jest skierowany do osób kształcących (nauczycieli akademickich) na kierunkach informatycznych, zatem informacje te będą przekazywane wśród osób związanych z branżą IT, zainteresowanych najnowszymi rozwiązaniami, różnymi wdrożeniami, które potencjalnie mogą również korzystać z różnych produktów informatycznych lub polecać różne inne rozwiązania informatyczne potencjalnym klientom. Partnerzy samodzielnie we własnym zakresie (np. na swoich stronach internetowych czy w mediach społecznych) będą mogli również informować o Konkursie i go promować, w tym wskazywać swój udział w organizacji Konkursu i finansowaniu Nagród.

Szczegółowe zasady Konkursu zostaną opisane w regulaminie (dalej jako: „Regulamin”). Będzie on określał wszystkie istotne elementy takie jak: przedmiot Konkursu, czas trwania, wskazanie podmiotu pełniącego funkcję organizatora, krąg adresatów (uczestników/kandydatów), nagrody oraz sposób wyłonienia Laureatów, skład i rolę Sądu Konkursowego. Sąd Konkursowy będzie odpowiedzialny za wyłonienie Laureatów, którymi będą najlepsi młodzi wykładowcy z poszczególnych poznańskich uczelni, kształcący przyszłe kadry informatyczne i programistyczne.

Zakłada się, że wyłonienie Laureatów nastąpi w oparciu o ocenę przez Sąd Konkursowy złożonych przez kandydatów planów zajęć dydaktycznych, pod względem atrakcyjności podejmowanej tematyki dla potrzeb rynku pracy oraz różnorodności form i metod ich realizacji. W skład Sądu Konkursowego wchodzić będą przedstawiciele Związku, Partnerów finansujących nagrody oraz władz uczelni, których kandydaci będą zgłaszani do udziału w Konkursie. Laureaci otrzymają nagrody w postaci świadczenia pieniężnego w wysokości określonej w Regulaminie, które zostanie podzielone na równe części i będzie wypłacane miesięcznie przez okres 9 miesięcy (począwszy od października do czerwca danego roku akademickiego). Związek będący koordynatorem Projektu będzie podmiotem organizującym Konkurs oraz przyrzekającym nagrodę, który będzie również dokonywał technicznej czynności wypłacania nagród Laureatom.

Poprzez Regulamin Konkursu realnie ograniczona zostanie liczba Laureatów (zwycięzców), którym będą przysługiwały nagrody w stosunku do liczby osób, których kandydatury zostaną zgłoszone. Tym samym, liczba Laureatów (zwycięzców) nie będzie tożsama z liczbą uczestników biorących udział w Konkursie. Laureatami zostaną osoby, których złożone prace (programy zajęć dydaktycznych) zostaną najwyżej ocenione przez Sąd Konkursowy.

W piśmie z 24 kwietnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że:

1.Konkurs jest wspólnym przedsięwzięciem Partnerów oraz Związku. Związek nie jest zatem odbiorcą zlecenia organizacji Konkursu, ale jednym z jego inicjatorów, który ze względu na własne cele statutowe oraz ze względów praktycznych przyjmuje na siebie w ramach wskazanego przedsięwzięcia rolę podmiotu organizującego Konkurs i przyrzekającego nagrodę.

2.Konkurs będzie adresowany do nauczycieli akademickich kształcących na kierunkach informatycznych poznańskich uczelni wyższych.

3.Uczestnikami Konkursu będą nauczyciele akademiccy - osoby, z którymi Związek nie będzie łączył żaden stosunek prawny.

4.W okresie będącym przedmiotem zapytania Związek będzie jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników Konkursu do jego przeprowadzenia (zorganizowania) i wypłaty Nagród. W tym zakresie Związek będzie działał we własnym imieniu. Natomiast uprawnionym do wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania Nagród będzie Sąd Konkursowy.

5.Związek nie będzie ponosił ekonomicznego (finansowego) ciężaru związanego z Nagrodami. Nagrody będą finansowane wyłącznie z wpłat dokonywanych przez Partnerów.

6.W Regulaminie dotyczącym Konkursu zostanie podana jego nazwa.

7.Planuje się, aby Konkurs był ogłaszany na stronach internetowych Związku. Partnerów oraz określonych uczelni wyższych w (…). Konkurs można uznać za konkurs z dziedziny nauki, biorąc pod uwagę jego adresatów (młodzi nauczyciele akademiccy, zatrudnieni na kierunkach informatycznych poznańskich szkół wyższych) i przedmiot (przygotowanie – i jego przedstawienie w postaci pisemnego opracowania - oryginalnego, autorskiego planu wykładów lub planu ćwiczeń ze studentami, przewidzianych do przeprowadzenia przez uczestnika Konkursu w ramach własnych zajęć dydaktycznych).

8. Jednorazowa wartość Nagród przekroczy kwotę 2 000 zł (wypłacaną w częściach w okresach miesięcznych).

Pytania

1)Czy przychodem Związku z tytułu realizacji Projektu będą wyłącznie wpłaty dokonane przez Partnerów tytułem Zwrotu Kosztów (przychód Związku nie będą obejmowały wpłaty na Fundusz Nagród przeznaczonych dla Laureatów Konkursu)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

2)W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1: czy przychód Związku w ramach realizacji Projektu będzie mógł być pomniejszony o wypłacone nagrody w Konkursie, a zatem czy wypłacane nagrody Laureatom Konkursu będą stanowiły dla Związku koszty uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy:

1)Przychodem Związku z tytułu realizacji Projektu będą wyłącznie wpłaty dokonane przez Partnerów tytułem Zwrotu Kosztów (przychód Związku nie będą obejmowały wpłaty na Fundusz Nagród przeznaczonych dla Laureatów Konkursu).

2)W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1: przychód Związku w ramach realizacji Projektu będzie mógł być pomniejszony o wypłacone nagrody w Konkursie, a zatem wypłacane nagrody Laureatom Konkursu będą stanowiły dla Związku koszty uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE:

Ad. 1

Na wstępie zauważyć należy, że przepisy updop nie zawierają legalnej definicji przychodu. W art. 12 updop wymienione zostały jednakże rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak również enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów. Jako zasadę ustawodawca przyjął, że stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W doktrynie oraz praktyce organów podatkowych przyjmuje się, że do przychodów podatkowych zalicza się wyłącznie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji należy uznać, iż do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przy chody, które są mu należne. Nie mogą być to więc jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenia majątkowe. Zasadą jest więc fakt, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia oznaczający, że w sposób faktyczny i ostateczny powiększa on aktywa podatnika, bądź też pomniejsza jego pasywa.

Dla przykładu przywołać można następujące interpretacje, które potwierdzają powyższe stanowisko:

-interpretację DKIS z 23.09.2022 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.506.2022.2.EJ;

-interpretację DKIS z 28.04.2021 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.114.2021.2.KS;

-interpretację DKIS z 25.06.2019 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4O10.184.2019.2.AW.

W analizowanej sprawie wskazać należy, że środki pieniężne od Partnerów przeznaczone na nagrody dla Laureatów (tworzące Fundusz Nagród) wpłyną na wydzielony rachunek bankowy lub subkonto Związku, ale Związek nie będzie mógł nimi swobodnie rozporządzać. Są to bowiem środki o ściśle określonym przeznaczeniu, a Umowa przewiduje konkretne zobowiązania Związku wobec tych wpłat. Związek nie może wykorzystać zebranych na Funduszu Nagród środków pieniężnych na dowolny cel w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Środki te nie wchodzą na stałe w skład jego majątku, nie powiększają jego aktywów. W konsekwencji należy uznać, że otrzymane przez Związek środki na Fundusz Nagród nie stanowią jego przychodu, ponieważ są przekazywane na ściśle określony cel i nie stanowią dla Związku przysporzenia o charakterze definitywnym. W odniesieniu do tych środków Związek pełni jedynie funkcje koordynacyjne i organizacyjne. Tym samym, przychodem Związku z tytułu realizacji Projektu będą wyłącznie wpłaty dokonane przez Partnerów tytułem Zwrotu Kosztów.

Ad. 2

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, bezprzedmiotowe są rozważania w przedmiocie zasadności uznania za koszt uzyskania przychodów Związku środków przekazywanych Laureatom z Funduszu Nagród. Nagrody przekazywane Laureatom powinny być jednak uznane za koszt uzyskania przychodów, jeśli stanowisko Wnioskodawców w odniesieniu do pytania nr 1 zostanie uznane za nieprawidłowe (środki przekazywane przez Partnerów na Fundusz Nagród zostaną uznane za przychód Związku).

W tym zakresie należy mieć na względzie, że zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dla kwalifikacji prawnej danego wydatku jako kosztu podatkowego istotny jest więc cel, w jakim został on poniesiony. Z kolei cel ten zostaje osiągnięty, jeżeli istnieje związek pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu (lub realną szansą powstania przychodu, bądź też związek pomiędzy poniesieniem kosztu a zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów). Dokonując kwalifikacji podatkowej danego wydatku należy także przeanalizować, czy na podstawie art. 16 updop, ustawodawca wyłączył możliwość zaliczenia wydatku do kosztu podatkowego.

Mając na uwadze powyższe należy także wskazać, iż ustawodawca nie ustalił zamkniętej listy wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. Zamiast katalogu kosztów podatkowych, ustawodawca wskazuje cechy, jakim muszą odpowiadać wydatki podatnika, aby można je uznać za koszt uzyskania przychodu.

W interpretacjach organów podatkowych wskazuje się, iż wydatek podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli:

-został poniesiony przez podatnika,

-celem poniesienia kosztu było osiągnięcie przychodów, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

-koszt nie został wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

-przy czym, wymienione cechy muszą zostać spełnione łącznie.

W niniejszym przypadku gdyby wpłaty dokonane przez Partnerów na Fundusz Nagród miały zostać zakwalifikowane przez Związek jako przychód to jednocześnie wypłaty z tego Funduszu stanowiące nagrody dla Laureatów Konkursu powinny stanowić koszt uzyskania tego przychodu. Będą bowiem spełnione wszystkie wskazane wyżej przesłanki (wypłacone Nagrody będą ponoszone przez Związek, w związku z uzyskanym przychodem, a katalog art. 16 ust. 1 updop nie zawiera przepisu, który zabraniałby zaliczenia wydatków na Nagrody do kosztów podatkowych). Należy przy tym podkreślić, że wypłaty te mają bezpośredni związek z uzyskanym przychodem, gdyby bowiem nie wystąpiła konieczność ich poniesienia, Związek w ogóle nie uzyskałby przychodu z tego tytułu (nie uzyskałby wpłat od Partnerów).

Zatem, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznania przez organ podatkowy, że przychodem Związku powinny być również wpłaty dokonane przez Partnerów na Fundusz Nagród, wówczas wypłacane nagrody Laureatom Konkursu będą stanowiły dla Związku koszty uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawa o CIT:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Powołana ustawa nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawa o CIT:

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W konsekwencji należy uznać, iż do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie mogą być to więc jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Zasadą jest więc fakt, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia oznaczający, że w sposób faktyczny i ostateczny powiększa on aktywa podatnika, bądź też pomniejsza jego pasywa.

Od tejże zasady (kwalifikacji przychodów jako podatkowe) ustawodawca wprowadził wyjątki w ściśle określonych przypadkach. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych zawarty w art. 12 ust. 4 ustawa o CIT, jest katalogiem zamkniętym. Wskazać należy również, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), a jako jakiekolwiek trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wskazać należy, że środki pieniężne od Partnerów przeznaczone na nagrody dla Laureatów (tworzące Fundusz Nagród) wpłyną na wydzielony rachunek bankowy lub subkonto Związku, ale Związek nie będzie mógł nimi swobodnie rozporządzać. Są to bowiem środki o ściśle określonym przeznaczeniu, a Umowa przewiduje konkretne zobowiązania Związku wobec tych wpłat. Związek nie może wykorzystać zebranych na Funduszu Nagród środków pieniężnych na dowolny cel w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Środki te nie wchodzą na stałe w skład jego majątku, nie powiększają jego aktywów.

W konsekwencji należy uznać, że otrzymane przez Związek środki na Fundusz Nagród nie stanowią jego przychodu, ponieważ są przekazywane na ściśle określony cel i nie stanowią dla Związku przysporzenia o charakterze definitywnym. W odniesieniu do tych środków Związek pełni jedynie funkcje koordynacyjne i organizacyjne. Tym samym, przychodem Związku z tytułu realizacji Projektu będą wyłącznie wpłaty dokonane przez Partnerów tytułem Zwrotu Kosztów.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy przychodem Związku z tytułu realizacji Projektu będą wyłącznie wpłaty dokonane przez Partnerów tytułem Zwrotu Kosztów (przychód Związku nie będą obejmowały wpłaty na Fundusz Nagród przeznaczonych dla Laureatów Konkursu), należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

- Dodatkowo wskazać należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00