Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.138.2023.2.EW

Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 marca 2023 r. (data wpływu 3 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych, główny kod PKD to 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, pozostałe kody pomocnicze to 62.02.Z, 45.11.Z oraz 74.20.Z.

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.

Swoje usługi świadczy Pan na podstawie umów zawieranych z innymi przedsiębiorcami - dalej każdy z osobna jako „Zleceniodawca” lub łącznie „Zleceniodawcy”.

Zgodnie z treścią aktualnie zawartych umów (w tym umów ramowych i wykonawczych) świadczy Pan w praktyce usługi informatyczne (jedna z umów doprecyzowuje, że chodzi o usługi na stanowisku „tester").

Zakres usług świadczonych dla danego Zleceniodawcy w praktyce związany jest z przeprowadzeniem manualnych testów aplikacji webowych, aplikacji desktopowych, mobilnych, baz danych i API (testowanie oprogramowania) i obejmuje on (zgodnie z zawartymi umowami) czynności takie jak przeprowadzanie testów manualnych:

nowych funkcjonalności,

zmian wprowadzanych w aplikacjach czy systemach,

opracowywanie scenariuszy i przypadków testowych manualnych oraz przygotowywanie zbiorów danych testowych,

przeprowadzenie manualnych testów akceptacyjnych, zgodnie z przygotowanymi skryptami testowymi,

planowanie testów, dokumentowanie ich przebiegu i wyników, zgłaszanie wykrytych błędów,

odtwarzanie błędów w środowisku testowym w celu zidentyfikowania problemu,

tworzenie dokumentacji testowej; analiza specyfikacji i procesów biznesowych.

Ujmując to bardziej praktycznie i konkretnie wyjaśniając te czynności - główną rolą Pana, jako testera manualnego jest sprawdzanie nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wytycznymi klientów, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne.

Aby poprawnie przeprowadzić test manualny analizuje Pan dokumentację, specyfikację i wymagania klientów, żeby wiedzieć jaki jest oczekiwany wynik oprogramowania/funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji (aplikacji webowych, aplikacji desktopowych, mobilnych, baz danych czy API).

W trakcie przeprowadzania testów manualnych dokonuje Pan porównania, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klientów.

Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, przekazuje Pan je do finalnej akceptacji lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów). Dodatkowo dokonuje Pan sprawdzenia funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu przez klienta zewnętrznego.

Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Sposób przeprowadzenia takich testów jest tożsamy do standardowych procedur opisanych powyżej.

Wśród czynności wykonywanych przez Pana w ramach świadczonych usług jest również sprawdzenie czy testy przeprowadzane przez Pana w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji).

Do Pan obowiązków nie należą tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji); programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania.

Stoi Pan na stanowisku, iż opisane powyżej usługi należy zakwalifikować do kodu 62.02.30.0 tj. „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 2008 / PKWiU 2015). Klasyfikacja taka została potwierdzona w pismach otrzymanych przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w których stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zakresem niniejszego Wniosku objęte są usługi świadczone przez Pana w 2022 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma i współprace będą kontynuowane), dlatego też uprzejmie wnosi Pan o wydanie interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

W 2021 roku nie korzystał Pan z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone w styczniu 2022 r.).

Zaznacza Pan, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie jest Pan świadomy, iż aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym jego przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) - ten warunek jest spełniony.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

a)Zgodnie z wpisem do CEIDG, działalność prowadzi Pan od 25 maja 2015 r.

b)Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego.

c)Może Pan otrzymywać inne dochody podlegające opodatkowaniu np. z zysków kapitałowych, ale te dochody nie są i nie będą rozliczane w ramach działalności gospodarczej i nie mają żadnego wpływu na obowiązki rozliczeniowe w zryczałtowanym podatku dochodowym (nie wykluczają Pana z opodatkowania ryczałtem, jeśli Organ o to pyta). Na ten moment nie planuje Pan uzyskiwania innych dochodów podlegających opodatkowaniu (choć nie może Pan tego wykluczyć w przyszłości), ale nawet gdyby Pan takowe uzyskał, będzie to bez związku z zadanym we wniosku pytaniem, które dotyczy konkretnego rodzaju przychodów rozliczanych w ramach działalności gospodarczej. Uzyskiwane przez Pana dochody poza działalnością nie mają w tym kontekście żadnego znaczenia.

d)Nie, opisywane we Wniosku usługi nie kwalifikują się do wskazanej kategorii. Tak jak pisał Pan we Wniosku, zostało to potwierdzone w pismach otrzymanych przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w których stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

e)Pana zdaniem, opisywane we Wniosku usługi nie kwalifikują się do wskazanych kategorii. Tak jak pisał Pan we Wniosku, świadczy Pan w praktyce usługi informatyczne (jedna z umów doprecyzowuje, że chodzi o usługi na stanowisku „tester”). Zakres usług świadczonych dla danego Zleceniodawcy w praktyce związany jest z przeprowadzeniem manualnych testów aplikacji webowych, aplikacji desktopowych, mobilnych, baz danych i API (testowanie oprogramowania) i obejmuje on (zgodnie z zawartymi umowami) czynności takie jak przeprowadzanie testów manualnych: nowych funkcjonalności, zmian wprowadzanych w aplikacjach czy systemach, opracowywanie scenariuszy i przypadków testowych manualnych oraz przygotowywanie zbiorów danych testowych, przeprowadzenie manualnych testów akceptacyjnych, zgodnie z przygotowanymi skryptami testowymi, planowanie testów, dokumentowanie ich przebiegu i wyników, zgłaszanie wykrytych błędów, odtwarzanie błędów w środowisku testowym w celu zidentyfikowania problemu, tworzenie dokumentacji testowej: analiza specyfikacji i procesów biznesowych. Usługi te należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 62.02.30.0, co zostało to potwierdzone w pismach otrzymanych przeze Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w których stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Stąd należy wykluczyć praktycznie wszystkie z wskazanych w pytaniu kategorii. Co więcej opisywane powyżej czynności, Pana zdaniem, nie mogą być uznane za doradztwo w zakresie oprogramowania. Tak jak pisał Pan we Wniosku, do Pana obowiązków nie należą tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji); programowanie (kodowanie); nie dokonuje też Pan tzw. testów automatycznych (wymagających napisania nowego oprogramowania w postaci skryptów do testowania). Wykonuję tylko i wyłącznie testy manualne („ręczne”) opisane we Wniosku, zatem Pana zdaniem usług tych nie należy kwalifikować do ww. kategorii. Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in. z dnia 17 marca 2022 r. o sygn. 0114 KDIP2-2.4011.37.2022.2.AP z 23 września 2021 r., o sygn. 0115-KDIT.4011.496.2021.1.MN z 12 lutego 2021 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.730.2020.3.MJ z 23 września 2019 r., o sygn. 0115-KDIT3.4011.314.2019.1.AK z 28 listopada 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.490.2018.2.IF, czy wcześniejsze wydane m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 lutego 2017 r., o sygn. akt 1462-IPPB1.4511.1172.2016.2.MM.

f)Opisywane we Wniosku usługi nie kwalifikują się do wskazanych kategorii. Tak jak pisał Pan we Wniosku, zostało to potwierdzone w pismach otrzymanych przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w których stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30 0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

g)Pana działalność jest to działalność usługowa w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Co jednoznacznie wskazywał Pan we Wniosku oraz co zostało jednoznacznie potwierdzone ww. pismami z GUS, który te usługi zakwalifikuje odpowiednio zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) do konkretnych grupowań dotyczących usług, a nie działalności wytwórczej.

h)Pana działalność nie mieści się w definicji wolnego zawodu - nie jest pozarolniczą działalnością gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny (oczywiście z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniana na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu).

Pytanie

Czy przychody z tytułu świadczonych przez Pana usług wskazanych we Wniosku podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Stoi Pan na stanowisku, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług związanych opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 2021 poz. 1993 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 zdanie 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWIU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWIU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWIU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWIU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWIU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego świadczone przez Pana usługi kwalifikuje Pan do kodu 62.02.30.0 tj. „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 2008 / PKWiU 2015).

Zakres tych usług jest związany bezpośrednio z przeprowadzeniem manualnych testów aplikacji webowych, aplikacji desktopowych, mobilnych, baz danych czy API (testowanie oprogramowania). Klasyfikacja taka została potwierdzona w pismach otrzymanych przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w których stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Podsumowując, Pana zdaniem, usługi opisane we wniosku w wykonywanej działalności, nie są związane z oprogramowaniem, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 wynosić powinna 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.

Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in. z 12 lutego 2021 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.730.2020.3.MJ, z 23 września 2019 r., o sygn. 0115-KDIT3.4011.314.20191.AK; z 28 listopada 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.490.2018.2.IF czy wcześniejsze wydane m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 lutego 2017 r., o sygn. akt 1462-IPPB1.4511.1172.2016.2.MM.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zmiany w ww. ustawie, wchodzące w życie w 2022 oraz 2023 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% - stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

prowadzenia aptek,

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) i b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

2b) 12% przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

– pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

– pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

– pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

– oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. 12 ust. 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu –o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W opisie sprawy wskazał Pan, że:

1.zakresem niniejszego Wniosku objęte są usługi świadczone przez Pana w 2022 r. oraz w latach kolejnych;

2.działalność prowadzi Pan od 25 maja 2015 r.;

3.świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;

4.w 2021 roku nie korzystał Pan z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone w styczniu 2022 r.);

5.do wykonywanej przez Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

6.zakres usług świadczonych przez Pana dla danego Zleceniodawcy w praktyce związany jest z przeprowadzeniem manualnych testów aplikacji webowych, aplikacji desktopowych, mobilnych, baz danych i API (testowanie oprogramowania) i obejmuje on (zgodnie z zawartymi umowami) czynności takie jak przeprowadzanie testów manualnych:

nowych funkcjonalności,

zmian wprowadzanych w aplikacjach czy systemach,

opracowywanie scenariuszy i przypadków testowych manualnych oraz przygotowywanie zbiorów danych testowych,

przeprowadzenie manualnych testów akceptacyjnych, zgodnie z przygotowanymi skryptami testowymi,

planowanie testów, dokumentowanie ich przebiegu i wyników, zgłaszanie wykrytych błędów,

odtwarzanie błędów w środowisku testowym w celu zidentyfikowania problemu,

tworzenie dokumentacji testowej; analiza specyfikacji i procesów biznesowych.

7.świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWIU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWIU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” PKWIU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWIU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWIU 62.03.1;

8.nie uzyskuje/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie i uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pana stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 e zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pan sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r.

Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00