Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.184.2023.2.MG

Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 kwietnia 2023 r. (wpływ 21 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie (…) (stowarzyszenie rejestrowe – organizacja pozarządowa) rozpoczyna realizację projektu pn. „(…)” operacja w ramach poddziałania (…) „(…)” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem (…). Przedmiotem zadania jest zwiększenie oferty dostępu dla mieszkańców, do niekomercyjnych obiektów ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej oraz zwiększenie atrakcyjności turystycznej i zaspokojenie potrzeb społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych mieszkańców miejscowości poprzez zagospodarowanie terenu (…) w miejscowości (…) (…). Zakres operacji został zaplanowany tak aby miejsce realizacji zostało wzbogacone nowymi elementami nawiązującymi do nazwy oraz nowymi atrakcyjnymi elementami do rekreacji, turystyki i wypoczynku. Zaprojektowano tam: ławeczkę (…) - ławka ogrodowa metalowa z oparciem, bokami i podłokietnikami, z dekoracyjnych elementów stalowych zdobiona motywem (…) oraz napisem nad tylnym oparciem „(…)”, z siedziskiem z drewna naturalnego wraz z towarzyszącymi jej dwoma latarniami solarnymi z prawej i lewej strony oraz bocznymi krawężnikami z naturalnego granitu. Dwie ławeczki bez oparcia z drewnianym siedziskiem, służące do spoczynku przebywających na terenie opiekunom dzieci, ludziom starszym i zatrzymującym się aktywnym ruchowo przejezdnym, stojaki na rowery, grill wiszący ogniskowy na trójnogu z elementów stalowych z dennicą paleniska wykonaną z grubej stali osadzony w istniejącym kręgu ogniskowym z kamienia granitowego, będący ciekawym urozmaiceniem w turystycznej i kulinarnej przygodzie podczas spotkań oraz wielofunkcyjne duże urządzenie zabawowe tworzące zestaw różnorodnych funkcji ruchowych wraz ze strefą bezpieczeństwa z piasku, obłożoną krawężnikami z podbudową z piasku. Całość uzupełnią alejki spacerowe wykonane z naturalnego grysu szarego, które nie stwarzają barier i ograniczeń architektonicznych w poruszaniu się osób niepełnosprawnych. Zaprojektowane obiekty będą nową atrakcją, zwiększają i umożliwiają dostępności, integrację i wypoczynek oraz nadają nowych walorów użytkowych. Teren wraz z urządzeniami udostępniany będzie bezpłatnie dla turystów i lokalnej społeczności.

W ten sposób realizacja zadania wpływa na lepsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców obszaru (…) i przyczynia się do rozwoju nowych potencjalnie niedostępnych dla tej grupy społecznej, form aktywności społecznej i turystycznej. Spowoduje to zaangażowanie grup mało aktywnych społecznie w życie kulturowe i wzmocni współpracę pomiędzy organizacjami wykorzystującymi powstałe obiekty. Przestrzeń zabezpieczy możliwość aktywnego spędzania wolnego czasu, przełoży się na rozwój czynnika społecznego i integrującego oraz będzie stanowić ważny element w kształtowaniu wizerunku dobrze zagospodarowanego obszaru (…).

W (…) r. podpisana zostanie umowa pomiędzy Województwem (…) a Stowarzyszeniem (…). Wartość zadania to (…) zł. Poziom dofinansowania kosztów kwalifikowanych operacji: do (…) % łącznej wartości brutto do kwoty max. (…) zł. zakresu rzeczowego i kosztów ogólnych operacji, w tym: (…)% z (…) na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz (…) % w ramach wkładu krajowego - publiczne środki krajowe wypłacane przez (…), pozostała różnica pochodzi z środków własnych Stowarzyszenia. Planowany termin zakończenia zadania do (…) r. Stowarzyszenie (…) powstało w (…) roku. Celem stowarzyszenia jest: wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej wśród mieszkańców całego kraju, a zwłaszcza dzieci i młodzieży, osób niepełnosprawnych oraz osób w wieku emerytalnym poprzez stwarzanie właściwych warunków do uprawniania sportów i aktywności fizycznej, zwłaszcza nordic walking oraz specjalistycznego szkolenia w tej dziedzinie; rozwój turystyki i krajoznawstwa; działalność na rzecz osób niepełnosprawnych; działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym; organizacja zajęć edukacyjnych oraz rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży, w szczególności z rodzin wieloproblemowych; działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – zwolnienie podmiotowe. Dz.U.2022.0.931. Nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku. Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. W wyniku realizacji ww. działań Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Jego działalność nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Za utrzymanie celów, trwałości projektu odpowiedzialne będzie Stowarzyszenie.

Zakupione w ramach realizacji operacji mienie będzie stanowiło środek trwały Stowarzyszenia.

Zakupy towarów i usług , o których mowa we wniosku, zostaną potwierdzone fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie. Stowarzyszenie będzie figurowało jako nabywca towarów na fakturach VAT. Operacja - zakupione w/w mienie, po jej zrealizowaniu nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy, nie będzie świadczenia usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Wnioskodawca (Stowarzyszenie (…), organizacja pozarządowa) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej operacji?

Państwa stanowisko w sprawie (przeformułowane w piśmie z 17 kwietnia 2023 r.)

Państwa zdaniem – Stowarzyszenie (…) (Organizacja Pozarządowa) powołując się na treść przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z dnia 29.04.2022 r., ze zm.), w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary z uwagi na brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Stwierdzają Państwo, że nie są zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym (art. 113 ww. ustawy), wobec czego nie mają Państwo prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Zgodnie z tym przepisem,

w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt. 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ww. ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261),

stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy,

stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach,

stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że rozpoczynają Państwo realizację projektu pn. „(…)”. Przedmiotem zadania jest zwiększenie oferty dostępu dla mieszkańców, do niekomercyjnych obiektów ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej oraz zwiększenie atrakcyjności turystycznej i zaspokajanie potrzeb społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych mieszkańców. Miejsce realizacji zostanie wzbogacone nowymi elementami nawiązującymi do nazwy oraz nowymi elementami do rekreacji, turystyki i wypoczynku. Zaprojektowano m.in. ławeczkę (…) z dwoma latarniami solarnymi, dwie ławeczki, stojak na rowery, grill wiszący ogniskowy na trójnogu, wielofunkcyjne duże urządzenie zabawowe, alejki spacerowe. Teren wraz z urządzeniami udostępniony będzie bezpłatnie dla turystów i lokalnej społeczności. W (…) r. zostanie podpisana pomiędzy Państwem, a Województwem (…) umowa o dofinansowanie. Państwa Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku. W wyniku realizacji ww. działań nie osiągną Państwo żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zakupy towarów i usług, o których mowa we wniosku, zostaną potwierdzone fakturami VAT wystawionymi na Państwa. Operacja - zakupione w/w mienie, po jej zrealizowaniu nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy, nie będzie świadczenia usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych bowiem – jak wskazali Państwo we wniosku – efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Teren wraz z urządzeniami udostępniony będzie bezpłatnie dla turystów i lokalnej społeczności.

W konsekwencji nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…).

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zaznacza się, że interpretacja rozstrzyga w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej operacji. Inne kwestie przedstawione przez Państwa we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie są przedmiotem interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00