Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.60.2023.2.MC

Prawa do stosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT w odniesieniu do Usług, które: - są i będą świadczone na rzecz Klientów posiadających siedzibę w Polsce w 2022 r. i w kolejnych latach, - będą świadczone na rzecz Klientów zagranicznych w 2022 r. i w latach kolejnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa Spółki do stosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT w odniesieniu do Usług, które:

są i będą świadczone na rzecz Klientów posiadających siedzibę w Polsce w 2022 r. i w kolejnych latach,

będą świadczone na rzecz Klientów zagranicznych w 2022 r. i w latach kolejnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka prowadzi działalność gospodarczą obejmującą przede wszystkim świadczenie usług na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących przewozy zarówno w transporcie krajowym, jak i w transporcie międzynarodowym. Przede wszystkim jednak usługi świadczone są na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach zawieranych z przewoźnikami umów Spółka wykonuje czynności w zakresie obsługi pasażerów i samolotów. Przewoźnik zazwyczaj nabywa standardowo usługę związaną z opłatą za lądowanie/start (wyłączone z niej są loty o statusie np. humanitarnym lub szkoleniowym) oraz podstawową obsługę handlingową.

Każda dodatkowa usługa związana z konkretnym lotem zamawiana przez przewoźnika posiada jego akredytację. Dodatkowe usługi typu: nocleg, transport pasażerów, catering są zamawiane przez przewoźników w różny sposób: poprzez korespondencję email, poprzez system informatyczny konkretnego przewoźnika, bądź kapitan statku po wylądowaniu składa zapotrzebowanie na konkretne usługi według cennika. Spółka prowadzi dokumentację dotyczącą świadczonych usług.

W sytuacji opóźnień lub odwołania lotów Spółka zobowiązana jest w imieniu przewoźnika do zapewnienia opieki nad pasażerami. Polega to na wydawaniu pasażerom posiłków i napojów (usługi gastronomiczne lub cateringowe), zapewnieniu usług noclegowych i transporcie pasażerów z lotniska do hoteli.

Usługi zakwalifikowane są zgodnie z następującymi symbolami PKWiU:

usługi gastronomiczne 55.3,

usługi cateringowe 55.5,

usługi noclegowe (hotelowe) 55.1,

transport lądowy pozostały w zakresie przewozów taksówką oraz wynajmu samochodu z kierowcą 60.22,

transport lądowy pasażerski pozostały 60.23.

Z uwagi na specyfikę prowadzonej przez przewoźników działalności, w związku z warunkami wynikającymi z konwencji międzynarodowych i unijnych rozporządzeń lotniczych oraz innych stosownych przepisów, przewoźnicy muszą zapewnić wybranym pracownikom (załogom lotów obsługiwanych przez Przewoźnika) oraz pasażerom lotów wykonywanych przez Przewoźnika określone świadczenia, często realizowane dopiero w przypadku wystąpienia pewnych szczególnych okoliczności.

Przykładowo, jeżeli dana załoga obsługuje lot do X. z lądowaniem w godzinach wieczornych, a następnie ta sama załoga obsługuje lot z X. w godzinach porannych, to Przewoźnik musi zapewnić, aby załoga ta była w pełni wypoczęta i zdolna do obsługi kolejnego lotu (stąd zapewniają zakwaterowanie, wyżywienie). Podobnie, jeśli loty obsługiwane przez Przewoźników nie mogą być uruchomione (ze względu np. na warunki atmosferyczne czy awarię samolotu) wtedy Klienci muszą zapewnić swoim pasażerom zakwaterowanie i wyżywienie do momentu wylotu lub transport do innego portu lotniczego, gdzie dalsza podróż będzie mogła być zrealizowana.

W związku z tym, Przewoźnicy nabywali i będą nabywać również w latach kolejnych od Spółki m.in. wymienione poniżej usługi (dalej: Usługi):

  • usługi zakwaterowania oraz wyżywienia pasażerów w sytuacjach zakłóceń w ruchu lotniczym tj. usługi związane z obsługą tzw. „rejsów zakłóconych” (np. w przypadku awarii bądź trudnych warunków atmosferycznych itp.),
  • usługi zakwaterowania (wraz ze śniadaniem) oraz
  • usługi transportu z lotniska do hotelu i z hotelu na lotnisko wraz z bagażem członków załóg lotniczych, a także inne usługi dodatkowe świadczone na rzecz członków tych załóg.

Za wykonane usługi Wnioskodawca wystawia na rzecz przewoźnika faktury.

Na fakturze VAT dokumentującej usługi świadczone dla przewoźnika każda czynność jest wyodrębniona i ustalona dla niej podstawa opodatkowania oraz stawka VAT. Przewoźnik zazwyczaj nabywa standardowo usługę związaną z opłatą za lądowanie/start (wyłączone z niej są loty o statusie np. humanitarnym lub szkoleniowym) oraz podstawową obsługę handlingową. Dodatkowe usługi związane z obsługą konkretnego rejsu stanowią kolejne pozycje faktury, są to np.: transport, catering, nocleg według cennika. Wszystkie te dodatkowe usługi świadczone są na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym są zakupione od firm „trzecich”, które te usługi świadczą i kolejno są fakturowane z marżą według cennika. Spółka nie stosuje „czystej refaktury”.

Klienci Spółki posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W stosunku do Klientów zagranicznych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju Spółka jest w posiadaniu (lub uzyska) dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Z tytułu świadczenia opisanych powyżej Usług Spółka planuje wystawiać faktury z 0% stawką VAT. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, 0% stawkę VAT stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przepisy ustawy o VAT nie precyzują jednak, co należy rozumieć pod pojęciem usług „innych o podobnym charakterze”.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano:

1)Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2)Siedziba działalności gospodarczej Spółki znajduje się na terytorium Polski.

3)Spółka świadczy usługi na rzecz:

a)przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub

wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

b)przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

1)przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2)zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3)liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

4)Spółka prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że świadczone usługi objęte wnioskiem zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisach art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytania

1.Czy w odniesieniu do opisanych Usług, które są i będą świadczone na rzecz Klientów posiadających siedzibę w Polsce w 2022 r. i w kolejnych latach, Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności biorąc pod uwagę:

  • fakt znajdowania się krajowych Klientów Spółki na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej świadczonych usług,
  • świadczone są usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków, bądź usługi o podobnym charakterze, tj.: usługi gastronomiczne 55.3, usługi cateringowe 55.5, usługi noclegowe (hotelowe) 55.1, transport lądowy pozostały w zakresie przewozów taksówką oraz wynajmu samochodu z kierowcą 60.22, transport lądowy pasażerski pozostały 60.23?

2.Czy w odniesieniu do opisanych Usług, które będą świadczone na rzecz Klientów zagranicznych w 2022 r. i w latach kolejnych, Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności biorąc pod uwagę:

  • otrzymanie od zagranicznych Klientów Spółki dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy o VAT),
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej świadczonych usług,
  • świadczone są usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków, bądź usługi o podobnym charakterze, tj.: usługi gastronomiczne 55.3, usługi cateringowe 55.5, usługi noclegowe (hotelowe) 55.1, transport lądowy pozostały w zakresie przewozów taksówką oraz wynajmu samochodu z kierowcą 60.22, transport lądowy pasażerski pozostały 60.23?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, za tego typu usługi uznać należy wszystkie świadczenia, które mają charakter podobny do usług związanych z obsługą samolotów, pasażerów i ładunków, a więc są niezbędnedla prowadzenia działalności w zakresie transportu lotniczego wykonywanej przez przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Dlatego też, zdaniem Spółki, za usługi wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, a więc niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie międzynarodowego transportu lotniczego, należy również uznać Usługi będące przedmiotem wniosku. Wszystkie bowiem Usługi są potrzebne Klientom Spółki dla zrealizowania obowiązków nałożonych na nich w konwencjach międzynarodowych, unijnych rozporządzeniach lotniczych oraz przepisach prawa polskiego.

Zdaniem Spółki, ze względu na obowiązujące przepisy rozporządzenia 261/2004/WE w zakresie przestrzegania praw pasażerów lotniczych oraz ustawy Prawo lotnicze, które zobowiązują przewoźnika (pod groźbą kary pieniężnej) do zapewnienia opieki i obsługi pasażerów przebywających na terenie portu lotniczego w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu, Spółka świadcząc usługi na rzecz przewoźników świadczących przewozy głównie w transporcie międzynarodowym podlega tym samym obowiązkom.

Art. 176 ustawy Prawo lotnicze ogranicza terytorialnie świadczenie usług naziemnych do terenu portu lotniczego, jednak ustawa o podatku od towarów i usług takiego ograniczenia nie zawiera.

W sytuacji obowiązku wynikającego z art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 261/2004/ WE ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu, zgodnie z którym przewoźnik ma obowiązek opieki nad pasażerem, należy przyjąć, iż przedmiotowe usługi są usługami „innymi o podobnym charakterze”, świadczonymi na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług i powinny korzystać z preferencyjnej stawki 0%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na mocy art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Przy czym stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Jednocześnie stosownie do art. 83 ust. 1a ustawy:

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

1)przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2)zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3)liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1b ustawy:

W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy.

Natomiast w myśl art. 83 ust. 1c ustawy:

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Przy czym, stosownie do art. 83 ust. 1d ustawy:

Przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego.

Zaś na podstawie art. 83 ust. 1e ustawy:

Na wniosek przewoźnika rozpoczynającego działalność w trakcie danego roku podatkowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uwzględnia tego przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1a, na podstawie prognozowanych danych uzyskanych od tego przewoźnika. Wpis na listę jest dokonywany na okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego.

Natomiast na podstawie art. 83 ust. 1f ustawy:

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

1)uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub

2)wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia „oraz innych o podobnym charakterze”. Warunkiem jednak jest aby odbiorcą przedmiotowych usług był przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika – niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku – dokumentacji, o której mowa w ust. 2 art. 83 ustawy.

Z przepisów art. 83 ust. 1a do 1f ustawy wynika, że przewoźnicy lotniczy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju mogą być uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jeżeli udział przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem, udział zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem oraz udział liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%. Przy czym na podstawie danych otrzymanych od przewoźników Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza w drodze obwieszczenia listę przewoźników lotniczych, którzy spełniają powyższe kryteria.

Z kolei przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, rozumie się przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa ich siedziby, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Zatem przewoźnicy lotniczy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym są uprawnieni do korzystania ze stawki 0% w stosunku do usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Zaś aby przewoźnicy zagraniczni nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju mogli skorzystać ze stawki 0% względem nabywanych w Polsce usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, zobowiązani są do przedstawienia swoim kontrahentom dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dokumentem tym może być wskazanie analogicznej, jak obowiązującej w Polsce listy przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na której dany przewoźnik jest umieszczony bądź dokumentem tym może być np. koncesja lub odpowiedni akt właściwego organu państwa siedziby przewoźnika uprawniający do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych.

Jak wynika z opisu sprawy jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Państwa siedziba działalności gospodarczej znajduje się na terytorium Polski. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą obejmującą przede wszystkim świadczenie usług na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących przewozy zarówno w transporcie krajowym, jak i w transporcie międzynarodowym. Ww. usługi świadczone są przez Państwa na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach zawieranych z przewoźnikami umów wykonujecie Państwo czynności w zakresie obsługi pasażerów i samolotów.

Przewoźnik zazwyczaj nabywa standardowo usługę związaną z opłatą za lądowanie/start (wyłączone z niej są loty o statusie np. humanitarnym lub szkoleniowym) oraz podstawową obsługę handlingową. Każda dodatkowa usługa związana z konkretnym lotem zamawiana przez przewoźnika posiada jego akredytację. Dodatkowe usługi typu: nocleg, transport pasażerów, catering są zamawiane przez przewoźników w różny sposób: poprzez korespondencję email, poprzez system informatyczny konkretnego przewoźnika, bądź kapitan statku po wylądowaniu składa zapotrzebowanie na konkretne usługi według cennika. Spółka prowadzi dokumentację dotyczącą świadczonych usług. W sytuacji opóźnień lub odwołania lotów Spółka zobowiązana jest w imieniu przewoźnika do zapewnienia opieki nad pasażerami. Polega to na wydawaniu pasażerom posiłków i napojów (usługi gastronomiczne lub cateringowe), zapewnieniu usług noclegowych i transporcie pasażerów z lotniska do hoteli. Usługi zakwalifikowane są zgodnie z następującymi symbolami PKWiU:

usługi gastronomiczne 55.3,

usługi cateringowe 55.5,

usługi noclegowe (hotelowe) 55.1,

transport lądowy pozostały w zakresie przewozów taksówką oraz wynajmu samochodu z kierowcą 60.22,

transport lądowy pasażerski pozostały 60.23.

Z uwagi na specyfikę prowadzonej przez przewoźników działalności, w związku z warunkami wynikającymi z konwencji międzynarodowych i unijnych rozporządzeń lotniczych oraz innych stosownych przepisów, przewoźnicy muszą zapewnić wybranym pracownikom (załogom lotów obsługiwanych przez Przewoźnika) oraz pasażerom lotów wykonywanych przez Przewoźnika określone świadczenia, często realizowane dopiero w przypadku wystąpienia pewnych szczególnych okoliczności. Przykładowo, jeżeli dana załoga obsługuje lot do X. z lądowaniem w godzinach wieczornych, a następnie ta sama załoga obsługuje lot z X. w godzinach porannych, to Przewoźnik musi zapewnić, aby załoga ta była w pełni wypoczęta i zdolna do obsługi kolejnego lotu (stąd zapewniają zakwaterowanie, wyżywienie). Podobnie, jeśli loty obsługiwane przez Przewoźników nie mogą być uruchomione (ze względu np. na warunki atmosferyczne czy awarię samolotu) wtedy Klienci muszą zapewnić swoim pasażerom zakwaterowanie i wyżywienie do momentu wylotu lub transport do innego portu lotniczego, gdzie dalsza podróż będzie mogła być zrealizowana. W związku z tym, Przewoźnicy nabywali i będą nabywać również w latach kolejnych od Państwa m.in. wymienione poniżej usługi (dalej: Usługi):

  • usługi zakwaterowania oraz wyżywienia pasażerów w sytuacjach zakłóceń w ruchu lotniczym tj. usługi związane z obsługą tzw. „rejsów zakłóconych” (np. w przypadku awarii bądź trudnych warunków atmosferycznych itp.),
  • usługi zakwaterowania (wraz ze śniadaniem) oraz
  • usługi transportu z lotniska do hotelu i z hotelu na lotnisko wraz z bagażem członków załóg lotniczych, a także inne usługi dodatkowe świadczone na rzecz członków tych załóg.

Za wykonane usługi wystawiacie Państwo na rzecz przewoźnika faktury. Na fakturze VAT dokumentującej usługi świadczone dla przewoźnika każda czynność jest wyodrębniona i ustalona dla niej podstawa opodatkowania oraz stawka VAT. Przewoźnik zazwyczaj nabywa standardowo usługę związaną z opłatą za lądowanie/start (wyłączone z niej są loty o statusie np. humanitarnym lub szkoleniowym) oraz podstawową obsługę handlingową. Dodatkowe usługi związane z obsługą konkretnego rejsu stanowią kolejne pozycje faktury, są to np.: transport, catering, nocleg według cennika. Wszystkie te dodatkowe usługi świadczone są na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym są zakupione od firm „trzecich”, które te usługi świadczą i kolejno są fakturowane z marżą według cennika. Spółka nie stosuje „czystej refaktury”.

Klienci Spółki posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W stosunku do Klientów zagranicznych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju jesteście Państwo w posiadaniu (lub uzyskacie) dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Ponadto - jak Państwo podali w uzupełnieniu wniosku - świadczą Państwo usługi na rzecz:

1)przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

  • uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub
  • wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

2)przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

1)przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2)zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3)liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Prowadzą Państwo dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że świadczone usługi objęte wnioskiem zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisach art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi objęte pytaniem nr 1 wniosku, świadczone przez Państwa w 2022 r. i w kolejnych latach, na rzecz Klientów posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, są/będą usługami związanymi z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innymi o podobnym charakterze usług świadczonymi na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy z transporcie międzynarodowym w myśl art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Jednocześnie - jak wynika z opisu sprawy - prowadzą/będą prowadzili Państwo dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że ww. usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisach art. 83 ustawy.

Zatem w odniesieniu do usług objętych pytaniem nr 1 wniosku, świadczonych przez Państwa w 2022 r. i w kolejnych latach, na rzecz Klientów posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, ma/będzie mieć zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 83 ust. 1a i ust. 1c ustawy.

Odnosząc się do usług objętych pytaniem nr 2 wniosku, świadczonych przez Państwa w 2022 r. i w latach kolejnych, na rzecz Klientów zagranicznych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej w Polsce, wskazać należy, że usługi te również są/będą usługami związanymi z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innymi o podobnym charakterze usług świadczonymi na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy z transporcie międzynarodowym zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Ponadto - jak wynika z opisu sprawy - prowadzą / będą prowadzili Państwo dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że ww. usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisach art. 83 ustawy.

Tym samym w odniesieniu do usług objętych pytaniem nr 2 wniosku, świadczonych przez Państwa w 2022 r. i w latach kolejnych, na rzecz Klientów zagranicznych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej w Polsce, ma /będzie mieć zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 83 ust. 1f ustawy.

Wobec powyższego Państwa stanowisko uznające świadczone przez Państwa Usługi objęte wnioskiem, za usługi wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, do których zgodnie z ww. przepisem art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, ma/będzie mieć zastosowanie stawka podatku w wysokości 0% VAT, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00