Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.85.2023.2.KF

Obowiązki płatnika w związku z organizacją Programu Motywacyjnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z organizacją Programu Motywacyjnego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 marca 2023 r. (wpływ 23 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych

X S.A. z siedzibą w (…) („Spółka”, „Wnioskodawca”) jest domem maklerskim i spółką kapitałową (spółką akcyjną), podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu

W ramach prowadzonej działalności Spółka zatrudnia lub współpracuje także z osobami, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Spółki, która jako dom maklerski jest objęta zasadami wynagradzania zgodnie z „Polityką wynagradzania osób zajmujących stanowiska mające istotny wpływ na profil ryzyka w X S.A.”, która została sporządzona w celu realizacji postanowień art. 110v ust. 1-3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1500 z późn. zm.; „ustawa o Obrocie Instrumentami Finansowymi”) oraz regulacji rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie kapitału wewnętrznego, systemu zarządzania ryzykiem, programu oceny nadzorczej oraz badania i oceny nadzorczej, a także polityki wynagrodzeń w domu maklerskim (Dz. U. poz. 856), a obecnie także rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 grudnia 2021 r. w sprawie szacowania kapitału wewnętrznego i aktywów płynnych, systemu zarządzania ryzykiem, badania i oceny nadzorczej, a także polityki wynagrodzeń w domu maklerskim oraz małym domu maklerskim (Dz. U. poz. 2267).

Zgodnie z tymi regulacjami, wynagrodzenie poszczególnych osób zatrudnionych lub współpracujących ze Spółką podlega szczególnym restrykcjom i jednym z takich wymogów jest podział wynagrodzenia na dwie części, tj. na:

(i)stałe składniki wynagrodzenia oraz

(ii)zmienne składniki wynagrodzenia zależne od zrównoważonych i dostosowanych do ryzyka wyników lub innych czynników określonych w polityce wynagrodzeń.

Z tego powodu Spółka wdrożyła system wynagradzania, którego dotyczy przedmiotowy wniosek („Program Motywacyjny”).

Program Motywacyjny

Spółka realizuje wymogi związane z wprowadzeniem zmiennych elementów wynagrodzenia poprzez objęcie niektórych osób Programem Motywacyjnym, który został utworzony odpowiednio na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 28 stycznia 2020 r. lub na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 31 marca 2021 r. Spółka jest organizatorem i administratorem Programu Motywacyjnego. Celem ustanowienia Programu Motywacyjnego było m.in. doprowadzenie do stabilizacji kadrowej, stworzenie nowych, efektywnych instrumentów motywacyjnych dla osób, które są odpowiedzialne za rozwój Spółki, a tym samym zwiększania wartości Spółki dla dobra wszystkich akcjonariuszy.

Do uczestniczenia w Programie Motywacyjnym uprawnieni są pracownicy i stali współpracownicy Spółki, współpracujący np. na podstawie umów zlecenia zawartych nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, kontrakcie menadżerskim lub na podstawie innego tytułu generującego przychód określony w art. 13 ustawy o PIT, a także członkowie zarządu, w tym w szczególności osoby mające istotny wypływ na profil ryzyka Spółki. W ramach Programu Motywacyjnego, uczestnicy programu są uprawnieni do objęcia imiennych papierów wartościowych w rozumieniu art. 453 § 2 ksh, które uprawniają do objęcia odpowiednich serii akcji Spółki (odpowiednio „Warranty” i „Akcje”). Programem Motywacyjnym mogą być objęte co prawda także inne osoby, np. współpracujące ze Spółką na podstawie umowy zawartej w ramach prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej. Przy czym aspekty opodatkowania tych uczestników nie są związane z przedmiotowym zapytaniem, dlatego Wnioskodawca nie odnosi się do nich we wniosku.

Realizacja Programu Motywacyjnego, polegająca na przyznaniu prawa do objęcia Warrantów danej emisji, uzależniona jest od spełnienia:

-w przypadku członków zarządu – kryteriów ustalonych przez radę nadzorcą zgodnie z polityką wynagradzania Spółki;

-w przypadku osób mających istotny wpływ na profil ryzyka Spółki niebędących członkami zarządu – kryteriów ustalonych w polityce wynagradzania Spółki;

-w przypadku pozostałych uczestników – kryteriów ustalonych przez zarząd, w postaci zrealizowania celów wyznaczonych danemu uczestnikowi na rok obrotowy, w odniesieniu do którego następować będzie weryfikacja spełnienia kryteriów.

Potwierdzenie spełnienia kryteriów uprawniających od objęcia Warrantów oraz określenie liczby Warrantów danej emisji przeznaczonych do objęcia przez poszczególnych uczestników, którzy nie są członkami zarządu należy do kompetencji zarządu. Decyzja jest podejmowana po zakończeniu roku obrotowego, w odniesieniu do którego następuje weryfikacja spełnienia kryteriów, po ustaleniu wyników finansowych Spółki za dany rok obrotowy.

Z kolei w przypadku członków zarządu, potwierdzenie spełnienia kryteriów uprawniających do objęcia Warrantów oraz określenie Warrantów danej emisji przeznaczonych do objęcia przez danego członka zarządu, należy do kompetencji rady nadzorczej, która podejmuje decyzję po zakończeniu roku obrotowego, w odniesieniu do którego następuje weryfikacja spełnienia kryteriów, po ustaleniu wyników finansowych Spółki za dany rok obrotowy.

W przypadku spełnienia przez uczestnika kryteriów do objęcia Warrantów i określenia liczby Warrantów podlegających objęciu, Spółka każdorazowo zawiera dodatkowo z uczestnikami umowy („Umowy Uczestnictwa”). Umowy Uczestnictwa regulują m.in. ograniczenia rozporządzenia przez uczestnika Warrantami, zasady wygaśnięcia praw z Warrantów oraz kwestie możliwości objęcia Akcji wyłączenie z 1/4 Warrantów będących przedmiotem danej Umowy Uczestnictwa w dacie wykonania praw z Warrantów. Regulacje Umowy Uczestnictwa stanowią potwierdzenie i uzupełnienie warunków Programu Motywacyjnego, który został przyjęty uchwałą Walnego Zgromadzenia Spółki.

Warranty i Akcje

Warranty przyznają prawo do objęcia Akcji z wyłączeniem pierwszeństwa akcjonariuszy Spółki. Warranty są emitowane nieodpłatnie, jako imienne papiery wartościowe, w seriach od A do F i uprawniają do objęcia odpowiednio Akcji serii od G do L, z wyłączeniem prawa poboru pozostałych akcjonariuszy Spółki.

Zasady objęcia Warrantów przez uczestników są szczegółowo regulowane w Umowach Uczestnictwa. Przy czym jeden Warrant uprawnia do objęcia jednej Akcji danej serii, po cenie emisyjnej oznaczonej w odpowiedniej uchwale Walnego Zgromadzenia podjętej w sprawie warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki albo w uchwale Zarządu lub Rady Nadzorczej podjętej na podstawie upoważnienia udzielonego przez Walne Zgromadzenie.

Objęcie Akcji następuje po ich pokryciu przez uczestnika uprawnionego z Warrantu wkładem poprzez potrącenie wierzytelności Spółki o wniesienie wkładu na pokrycie Akcji z wierzytelnością uczestnika uprawnionego z Warrantu o spełnienie świadczenia w postaci zmiennego składnika wynagrodzenia.

Termin wykonania prawa do objęcia Akcji danej serii jest równy terminowy wykonania prawa z Warrantu i wynosi 4 lata od roku następującego po roku zawarcia danej Umowy Uczestnictwa. Z zastrzeżeniem, że prawo do objęcia Akcji może być wykonane tylko w określonym okresie obowiązywania terminu na wykonanie praw z Warrantów danej emisji. W przypadku nieskorzystania przez uczestnika z praw z Warrantów w danym roku obowiązywania terminu do ich wykonania w ramach danej emisji, uczestnikowi przysługuje możliwość skorzystania z tych praw w kolejnym roku, do momentu upływu czteroletniego okresu na wykonanie praw z Warrantów danej emisji.

Prawa z Warrantów wygasają każdorazowo z dniem rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku łączącego uczestnika ze Spółką, o ile taki skutek nie zostanie wyłączony przez porozumienie zmieniające Umowę Uczestnictwa. Wygaśnięcie praw z Warrantów jest potwierdzane uchwałą Zarządu lub Rady Nadzorczej. Z dniem podjęcia takiej uchwały, Spółka jest uprawniona do umorzenia Warrantów, z których prawa do objęcia Akcji wygasły.

Warranty są objęte umownym zakazem ich rozporządzenia w całym okresie obowiązywania terminu na wykonanie praw z nich przysługujących z zastrzeżeniem możliwości ich umorzenia. Warranty nie podlegają również dziedziczeniu.

Zasady objęcia akcji każdorazowo są doprecyzowywane poprzez zawarcie stosownej umowy.

Warranty obejmowane w ramach Programu Motywacyjnego stanowią papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi, a w konsekwencji są także papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi. Warranty nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowali Państwo opis sprawy wskazując, że uczestnicy Programu Motywacyjnego, którzy obejmą Akcję będą otrzymywali od Spółki dywidendę.

Wypłata dywidendy uczestnikom Programu Motywacyjnego z tytułu posiadanych przez nich Akcji objętych w związku z wykonaniem praw z posiadanych Warrantów będzie odbywać się każdorazowo na zasadach wynikających z uchwał emisyjnych, tj. jednakowych dla wszystkich akcji wyemitowanych przez X, opisanych poniżej.

Akcje wydane najpóźniej w dniu dywidendy uczestniczą w dywidendzie za poprzedni rok obrotowy, natomiast Akcje wydane po dniu dywidendy uczestniczą w dywidendzie począwszy od roku obrotowego, w którym zostały wydane.

Pytania

1.Czy Warranty stanowią „inne prawa majątkowe”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT?

2. Czy wartość Warrantów, a później Akcji przyznanych uczestnikom Programu Motywacyjnego, wartość dywidend lub środki uzyskane przez uczestników Programu Motywacyjnego ze zbycia Akcji będą stanowiły dla nich przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o PIT lub przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 ustawy o PIT?

3.Czy w konsekwencji odpowiedzi na pytanie nr 1 [powinno być: „pytanie nr 2” – przyp. Organu], Spółka nie będzie płatnikiem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu przychodów uczestników Programu Motywacyjnego uzyskanych w wyniku przyznania Warrantów, Akcji, dywidend lub środków uzyskanych przez uczestników Programu Motywacyjne ze zbycia Akcji?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem:

1.Warranty stanowią „inne prawa majątkowe”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

2. Wartość Warrantów, Akcji, dywidend lub środki uzyskane przez uczestników Programu Motywacyjnego ze zbycia Akcji nie będą stanowiły dla nich przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o PIT, ani generować przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 ustawy o PIT.

3.Na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy w odniesieniu do przychodów uzyskanych przez uczestników Programu Motywacyjnego w wyniku przyznania Warrantów, objęcia Akcji lub środków uzyskanych ze zbycia Akcji. Natomiast w zakresie dywidendy, Spółka będzie płatnikiem zryczałtowanego podatkowego dochodowego zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 4 ustawy o PIT. (stanowisko do pytania nr 3 wynika z uzupełnienia wniosku)

Uzasadnienie stanowiska do pierwszego pytania

Ustawa o PIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, definiuje system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez m.in. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia m.in. akcji spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT (art. 24 ust. 11b ustawy o PIT).

Jak wskazał Dyrektor KIS, użyta w przepisie art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, alternatywa łączna powoduje, że należy rozumieć ten przepis jako wyprowadzenie możliwości ustanowienia programu motywacyjnego na jednej z trzech instytucji prawnych albo na trzech tych instytucjach jednocześnie. Z tego powodu nie ma potrzeby, by prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji, było równocześnie papierem wartościowym, o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o PIT, albo pochodnym instrumentem finansowym. Dla uznania, że dany program stanowi program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, wystarczające jest spełnienie jednego z tych kryteriów. Warranty będące warrantami subskrypcyjnymi w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, są papierami wartościowymi wymienionymi w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi, i z tego powodu nie mogą być jednocześnie papierami wartościowymi wymienionymi w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi oraz pochodnymi instrumentami finansowymi. Jednak w żaden sposób zakwalifikowanie warrantu subskrypcyjnego do art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi nie wpływa na możliwość zakwalifikowania warrantu subskrypcyjnego do katalogu „innych praw majątkowych”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT (por. interpretacja indywidualna z 26 października 2018 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.490.2018.1.JG1).

Powyższe rozumienie art. 24 ust. 11b ustawy o PIT wynika z tego, że regulacja ta ustanawia trzy odrębne zbiory instrumentów, o które mogą być oparte programy motywacyjne dające prawo do preferencyjnych warunków opodatkowania. Wspólnym mianownikiem tych zbiorów jest to, by realizacja praw wynikających z instrumentów należących do każdego z nich skutkowała nabyciem lub objęciem akcji. Dwa ze zbiorów odnoszą się wprost do instrumentów nazwanych i ujętych w przepisach ustawy o PIT (papiery wartościowe wymienione w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe), podczas gdy trzeci z nich dopełnia zbiór instrumentów, w oparciu o które mogą być tworzone programy motywacyjne, o inne niż zawarte w tych dwóch zbiorach prawa majątkowe, które inkorporują w sobie prawo do nabycia lub objęcia akcji. Podkreślenia wymaga, że użycie kwantyfikatora „inne”, prowadzi do wniosku, że po pierwsze ustawodawca zalicza papiery wartościowe wymienione w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe do praw majątkowych, a po drugie wskazuje, że każde prawo majątkowe niebędące papierem wartościowym wymienionym w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi i pochodnym instrumentem finansowym może służyć do konstrukcji programów motywacyjnych dających prawo do preferencyjnego opodatkowania, o ile realizacja wynikających z nich praw skutkuje nabyciem lub objęciem akcji spółki (przy założeniu, że spełnione są pozostałe warunki zastosowania preferencyjnych zasad opodatkowania). W tym stanie rzeczy rozstrzygnięcie, czy dany instrument niebędący papierem wartościowym wymienionym w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi i pochodnym instrumentem finansowym może służyć do realizacji programu motywacyjnego wymaga przeprowadzenia następującej analizy:

-ustalenia, czy jest on prawem majątkowym,

-ustalenia, czy w wyniku realizacji tego prawa osoby uprawnione nabywają prawo do objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w tym przepisie (por. interpretacja indywidualna z 26 października 2018 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.490.2018.1.JG1).

Mając, na uwadze, że Warranty przyznawane uczestnikom w ramach Programu Motywacyjnego są prawami majątkowymi, a także, że w wyniku ich realizacji osoby uprawnione (uczestnicy) nabywają prawo do objęcia/nabycia akcji Spółki, to Warranty są „innymi prawami majątkowymi”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska do drugiego pytania

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez m.in. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT, podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje spółki, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji (art. 24 ust. 11 ustawy o PIT).

Dochodem z odpłatnego zbycia takich akcji jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT (art. 24 ust. 11a ustawy o PIT).

Jak już wskazano we wniosku, przez program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez m.in. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT,

w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia m.in. akcji spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT.

Powyższe przepisy mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (art. 24 ust. 12a ustawy o PIT).

Jednocześnie, w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry określona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z treści powyższego przepisu wynika, że wszelkie świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń uważa się za przychody ze stosunku służbowego. Przez przychód ze stosunku pracy należy zatem rozumieć wszelkiego rodzaju wynagrodzenia, w szczególności określone w umowie o pracę, a także należne pracownikowi na podstawie regulaminów pracy, płacy lub nagradzania pracowników.

Jednocześnie, zgodnie z utrwalaną linia orzeczniczą sądów administracyjnych, za przychód ze stosunku pracy nie może zostać uznane przysporzenie uzyskiwane przez pracownika, ale wyłącznie przy okazji stosunku pracy, nie pozostające w związku faktycznym z wykonywaniem pracy:

-w wyroku z dnia z 21 maja 2014 r., sygn. akt II FSK 1428/12, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że:

„przywołany przepis stanowi [...] o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. (...)”.

Podobne stanowisko zostało wskazane przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 730/13, w wyroku z dnia 21 maja 2014 r., sygn. akt II FSK 1428/12, a także w wyroku z dnia 17 grudnia 2013 r., sygn. akt II FSK 2888/11.

-w wyroku z dnia 13 marca 2013 r., sygn. akt II FSK 1433/11, w którym Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że:

„(...) Musi istnieć zatem na tyle ścisły związek pomiędzy zatrudnieniem a oferowanym świadczeniem (przychodem), który uzasadnia uznanie go za pochodzące ze stosunku pracy. (...) Należy zwrócić uwagę, iż z treści tego przepisu wynika, że stanowi on o przychodach z określonych (w nim) stosunków prawnych, w tym istotnego w niniejszej sprawie – stosunku pracy. Zatem ustawodawca nie użył w nim sformułowań w rodzaju „przychody związane ze stosunkiem pracy, towarzyszące stosunkowi pracy, osiągnięte przy okazji stosunku pracy”.

-w wyroku z dnia 13 lutego 2014 r. (sygn. akt II FSK 665/12), w którym skład orzekający wskazał na konieczność otrzymania świadczenia będącego przychodem pracowniczym bezpośrednio od pracodawcy:

„Istotne dla uznania, że dany przychód pochodzi ze źródła, jakim jest stosunek pracy, jest jednak uzyskanie go przez pracownika od pracodawcy (pogląd taki wyrażono także w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1410/10, CBOSA). Prawidłowość tej wykładni potwierdza treść art. 31 u.p.d.o.f, określającego obowiązki płatników – zakładów pracy i nakazujący im pobieranie w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy. Także i ten przepis wiąże przychody ze stosunku pracy z przychodami pochodzącymi od pracodawcy”.

Z kolei w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się (m.in.):

(i)przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,

(ii)przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,

(iii)przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

W analizowanym stanie faktycznym, w ramach Programu Motywacyjnego określeni pracownicy, osoby wykonujące zlecenie na podstawie umowy zlecenia jak również członkowie zarządu i rady nadzorczej mogą po spełnieniu określonych warunków otrzymać Warranty, których realizacja pozwala na objęcie Akcji Spółki.

Ponadto:

-Program Motywacyjny jest systemem wynagradzania, który został utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 28 stycznia 2020 r. i na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 31 marca 2021 r.;

-Spółka jest spółka akcyjną, od której Wnioskodawca [powinno być: „uczestnik programu” – przyp. Organu] uzyskuje świadczenia na podstawie zawartej umowy o pracę, czyli z tytułu określonego w art. 12 ustawy o PIT lub w zamian za pełnienie funkcji członka zarządu, członka rady nadzorczej albo świadcząc usługi na podstawie umowy zlecenia, czyli z tytułów, o których mowa w art. 13 ustawy o PIT;

-w wyniku Programu Motywacyjnego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania w wyniku realizacji innych praw majątkowych nabywają prawo do faktycznego objęcia Akcji;

-Spółka jest spółką akcyjną, której zarówno siedziba jak i zarząd znajdują się w Polsce.

Oznacza to, że Program Motywacyjny spełnia szczególne zasady opodatkowania dla dochodu z objęcia (nabycia) akcji wskazanych w przepisie art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT.

Uczestnicy Programu Motywacyjnego co prawda nabędą Akcje w wyniku realizacji Warrantów. Warranty nie są jednak pochodnymi instrumentami finansowych lub prawami z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi, ale są innymi prawami majątkowymi, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, których realizacja prowadzi do nabycia/objęcia akcji.

Takie podejście potwierdzają interpretacje organów podatkowych odnoszące się do nabycia akcji poprzedzonych realizacją praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, przykładowo:

-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2022 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.328.2022.1.LS, gdzie Dyrektor stwierdził, że:

„Ponadto warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warto zaznaczyć, że sama okoliczność objęcia akcji w następstwie realizacji warrantów nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy. Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu motywacyjnego”;

-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2020 r., nr 0112-KDWL.4011.18.2020.1.DK, gdzie Dyrektor stwierdził, że:

„warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objecie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw. Warto zaznaczyć, że sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy”.

Wnioskodawca wskazuje także, że takie podejście Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził w odniesieniu do jednego z uczestników Programu Motywacyjnego, który uzyskał pozytywną interpretację z 17 listopada 2022 r. znak: 0115-KDIT1.4011.498.2022.2.MT, w której Organ potwierdził, że przychód z tytułu udziału w Programie Motywacyjnym powstanie w momencie odpłatnego zbycia Akcji objętych (nabytych) w wyniku realizacji praw z Warrantów, a także że dochód z tytułu odpłatnego zbycia Akcji będzie podlegać opodatkowaniu według 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych jako dochód/przychód ze źródła kapitały pieniężne.

Warto wskazać, że pomimo tego, że Program Motywacyjny jest formalnie organizowany przez Spółkę czyli podmiot, który odpowiednio zatrudnia uczestników Programu Motywacyjnego, lub w którym uczestnicy Programu Motywacyjnego pełnią funkcję w zarządzie lub radzie nadzorczej, albo które współpracują ze Spółka na podstawie umowy zlecenia, to prawo do objęcia Warrantów, a później także Akcji nie stanowi formy wynagrodzenia Wnioskodawcy z tych tytułów. Uczestnicy Programu Motywacyjnego otrzymują wynagrodzenia za wykonywanie pracy czy pełnienie funkcji w Spółce. I odpowiednio:

(i)osoby zatrudnione w Spółce otrzymują od Spółki wynagrodzenie w ustalonej wysokości na podstawie umowy o pracę,

(ii)osoby, z którymi Spółka zawarła umowy zlecenia otrzymują na tej podstawie od Spółki wynagrodzenie,

(iii)osoby pełniące funkcję w Spółce na podstawie uchwały korporacyjnej na tej podstawie otrzymują od Spółki wynagrodzenie w ustalonej wysokości.

Program Motywacyjny nie tylko z prawnego, ale i ekonomicznego punktu widzenia nie stanowi elementu podstawowego wynagrodzenia jego uczestników. Niezależnie od tego, czy dany uczestnik bierze udział w Programie Motywacyjnym czy nie, jego zarobki z umowy o pracę, umowy zlecenia czy uchwały korporacyjnej, pozostają na tym samym poziomie. Uczestnikom Programu Motywacyjnego nie zostają zatem przyznane żadne instrumenty finansowe zastępujące część jego wynagrodzenia, a jedynie dodatkowa możliwość uczestniczenia w Programie Motywacyjnym. W tym zakresie Program Motywacyjny nie tylko nie powoduje możliwości uniknięcia jakiegokolwiek opodatkowania, lecz wręcz przeciwnie pozwala na powstanie dodatkowego przychodu do opodatkowania w Polsce po stronie uczestników.

Program Motywacyjny stanowi dodatkowy system wynagradzania określonych osób w Spółce, którego celem nie jest wynagrodzenie uczestników za wykonywanie bieżących obowiązków na rzecz Spółki (ponieważ jak wskazano w tym zakresie są wynagradzani odpowiednio np. na podstawie umowy o pracę czy uchwały korporacyjnej). Program Motywacyjny jest dodatkowym, niezależnym elementem wynagradzania, który z jednej strony ma ułatwić budowanie długoletniej współpracy pomiędzy uczestnikiem a Spółką z uwagi na zawartą w nim kilkuletnią perspektywą uzyskania korzyści, a także z powodu powiązania faktycznego przysporzenia po stronie uczestników z wynikiem Spółki – gwarantować realizację bezpiecznej strategii biznesowej i długoterminowych interesów Spółki oraz zapewnienie jej stabilności, co jest szczególnie istotne z uwagi na to, że Spółka prowadzi działalność regulowaną. Przy czym fakt, że Program Motywacyjny jest szczególną formą systemu wynagradzania, nie wpływa na konkluzje przedstawione we wniosku. Warto zwrócić uwagę, że nawet sam ustawodawca definiuje w Ustawie o PIT programy motywacyjne, do których znajdują zastosowanie szczególne zasady ustalania dochodu jako systemy wynagradzania (art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT).

Z tego powodu, ani Program Motywacyjny, ani niniejszy wniosek nie wpisują się w schemat opisany w Informacji Szefa KAS o stosowaniu przepisów dotyczących przeciwdziałania unikaniu opodatkowania w kontekście tzw. Programów Motywacyjnych z 1 sierpnia 2017 r. Program Motywacyjny natomiast, co zostaje wykazane powyżej, wpisuje się w regulację wynikającą z przepisów art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT.

Reasumując, wartość Warrantów, wartość Akcji, otrzymanych dywidend lub środki uzyskane przez uczestników Programu Motywacyjnego ze zbycia Akcji nie będą stanowiły dla pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o PIT, a dla pozostałych uczestników Programu Motywacyjnego przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy o PIT. Będą one opodatkowane w ramach przychodów uczestników z kapitałów pieniężnych (kwestia ta pozostaje poza interesem prawnym Spółki).

Uzasadnienie stanowiska do trzeciego pytania

Jak wykazano w uzasadnieniu stanowiska Spółki dot. pytania nr 1 [powinno być: „pytania nr 2” – przyp. Organu], wartość Warrantów, wartość Akcji objętych w wyniku realizacji praw z Warrantów, lub środków uzyskanych przez uczestników Programu Motywacyjnego ze zbycia Akcji, nie będą stanowiły dla uczestników Programu Motywacyjnego przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o PIT, ani przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy o PIT.

W konsekwencji, po stronie Spółki nie powstaną obowiązki płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w szczególności w art. 31 i art. 41 ustawy o PIT.

Jednocześnie, Spółka nie będzie też w praktyce miała możliwości dowiedzieć się, czy i kiedy pracownicy uzyskają przychód z tytułu ww. zdarzeń. W szczególności, Spółka nie będzie miała wpływu na moment zbycia Akcji przez uczestników Programu Motywacyjnego.

Tym bardziej na Spółce nie mogą zatem ciążyć obowiązki płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów, w uzyskaniu których nie uczestniczy i o których nie będzie miała nawet wiedzy, czy i kiedy one powstały. Przyjęcie odmiennego wniosku prowadziłoby do całkowitej nieracjonalności ustawodawcy nakładającego na Spółkę obowiązki, których nie jest ona w stanie spełnić.

Ponadto, doprecyzowując własne stanowisko w powyższym zakresie, wskazali Państwo, że na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy w odniesieniu do przychodów uzyskanych przez uczestników Programu Motywacyjnego w wyniku przyznania Warrantów, objęcia Akcji lub środków uzyskanych ze zbycia Akcji. Natomiast w zakresie dywidendy, Spółka będzie płatnikiem zryczałtowanego podatkowego dochodowego zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Państwa stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń oraz

-zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Powołane przez Państwa we wniosku interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00