Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.121.2023.2.MR

W zakresie możliwości korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozbojową.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy opisana w stanie faktycznym Państwa działalność w zakresie prac realizowanych przez:

Dział A. spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26 uCIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 uCIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 uCIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności,

Dział B. spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26 u CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 uCIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 uCIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności,

Dział C. spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26 u CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 uCIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 uCIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 marca 2023 r. (data wpływu 23 marca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

OPIS FIRMY

Wnioskodawca (dalej również jako: Spółka) jest jedną ze spółek grupy podmiotów powiązanych, należącą do liderów dostawców systemowych rozwiązań intra-logistycznych, zajmującą się projektowaniem i tworzeniem rozwiązań z zakresu transportu i dostawy produktów oraz systemów dla przepływu materiałów wewnątrz firmy. Spółka zajmuje się projektowaniem i dostarczaniem automatycznych systemów magazynowania, w tym systemów optymalizacji przepływów materiałów przy jednoczesnej redukcji błędów, co pozwala na wydajne korzystanie z zasobów. W procesie twórczym Wnioskodawca stale wprowadza nowe rozwiązania, nabywa nową wiedzę i doświadczenie.

Grupa podmiotów powiązanych, do której należy Spółka, posiada (…). W sposób stały, systematyczny i twórczy Spółka prowadzi prace nad nowymi rozwiązaniami intra-logistycznymi takimi jak tworzenie infrastruktury magazynowania, programowanie systemów sterujących procesem składowania, zapewnienie niezawodności systemu oraz adaptacja infrastruktury do nowych parametrów i indywidualnych wymagań klientów poprzez wprowadzenie odpowiednich modyfikacji, dzięki czemu Wnioskodawca nabywa nowa wiedzę i doświadczenie, którą wykorzystuje dalej przy kolejnych projektach.

Stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi prace w zakresie nowych metod magazynowania, dostosowania technologii do indywidualnych potrzeb klientów oraz wprowadzania nowych rozwiązań infrastruktury składowania poprzez tworzenie projektu centrum dystrybucyjnego (rozumianego jako system regałów i przenośników, systemy automatyki oraz urządzenia peryferyjne), w tym opracowanie schematów elektrycznych dostosowanych do indywidualnych wymagań klientów, programowanie przenośników użytych przy danej inwestycji, wykonywanie testów walidacyjnych. Realizowaną przez Wnioskodawcę działalność można zaklasyfikować jako wprowadzanie nowych technologii i udoskonalanie obecnie istniejących usług w przedsiębiorstwie Spółki dotyczących infrastruktury składowania.

Projekty wykonywane przez Spółkę realizowane są przez trzy działy:

1.Dział A.

Pracownicy działu A. zajmują się (…). Stworzone rozwiązania są pomysłami autorskimi, które wymagają takich prac jak implementacja pomysłu na produkt oraz tworzenie symulacji pozwalającej na przybliżone odtworzenie realnych warunków pracy, co następnie prowadzi do testowania zaprogramowanego rozwiązania poprzez tzw. „(…). Wdrożenie przygotowanego dla Klienta systemu w docelowej realizacji następuje w czasie rzeczywistym, a ewentualne nieprawidłowości są na bieżąco weryfikowane i modyfikowane przez pracowników działu A. - programistów, którzy wcześniej stworzyli wdrażany system. Modyfikacje indywidualnie zaprojektowanego systemu wymagają także zmian kodu systemu.

Przykładowym projektem, realizowanym przez pracowników działu A., jest tworzenie systemu (…).

Jako kolejny przykład można wskazać niedawno ukończony projekt dotyczący systemu (…).

W odniesieniu do obydwu wymienionych wyżej projektów prace programistycznie obejmowały: stworzenie oprogramowania do sterowania (…) przez Spółkę przeprowadzenie testów w zakresie współpracy oprogramowania sterującego (…) z innymi systemami przez Spółkę.

Kolejną fazą jest wdrożenie oprogramowania u odbiorcy systemu, obejmujące jego regulację, testowanie wydajności, dokonywanie korekt i dostrajania, jak również opracowanie optymalizacji pracy systemu, modyfikacje oprogramowania sterowników (…), które mają za zadanie zapewnić odpowiednie działanie elementów i oczekiwane wydajności, jak również testowanie pracy transporterów pod kontrolą nadrzędnego systemu.

2.Dział B.

Pracownicy działu aplikacji odpowiedzialni są za stworzenie projektu dopasowanego do indywidualnych potrzeb klienta. Podczas takich prac wykonywana jest (…). Projektowane systemy oparto na komponentach, które są optymalizowane i dostosowywane pod określone wymagania. Dział aplikacji pracuje nad optymalizacją komponentów i ich dostosowaniem poprzez:

‒ (…),

‒ (…).

Dział aplikacji zajmuje się także pracą koncepcyjną, która obejmuje:

‒ (…),

‒ (…),

‒ (…).

Wykonane przez inżynierów Działu B. rysunki, schematy i modele stanowią podstawę kalkulacji sporządzenia oferty przedstawianej klientowi, której dokonuje generalny wykonawca projektu. Generalnym wykonawcą jest najczęściej podmiot z Grupy (…) posiadający największe doświadczenie w realizacji projektów danego rodzaju lub wolne zasoby umożliwiające terminową realizację. Jego rolą jest przede wszystkim koordynacja prac wszystkich współpracujących ze sobą przy danej instalacji podmiotów oraz ponoszenie odpowiedzialności za całokształt projektu — zarówno jakość, terminowość, jak i realizację założonego budżetu.

W odniesieniu do projektów, dla których generalnym wykonawcą jest podmiot z Grupy (…) inżynierowie Działu B. zatrudnieni w Spółce wspomagają generalnego wykonawcę w negocjacjach z klientem w zakresie technicznych aspektów projektu w tym bieżącym wprowadzaniu uwag, odpowiadaniu na pytania.

Po stronie generalnego wykonawcy projektu (najczęściej podmiotu z Grupy (…)) pozostaje również tzw. (…).

Wykonanie komponentów realizowane jest w ramach grupy podmiotów powiązanych Spółki, jak również przez firmy zewnętrzne.

3.Dział C.

Dział C. skoncentrowany jest na dokonywaniu testów, przesyłaniu ewentualnych uwag równocześnie do procesu wdrażania, wykonywania projektu, w tym rozwiązywaniu pojawiających się problemów technicznych, zgłaszanych w trakcie wdrażania projektu, czym również zajmuje się Dział B.. Podczas wdrażania danego projektu Spółka otrzymuje rozmaite parametry: (…). Tak zebrane dane, poddawane są weryfikacji i walidacji w Spółce przez pracowników Działu. Działania Wnioskodawcy obejmują dokonywanie każdorazowej weryfikacji uprawnionych pracowników w zakresie otrzymania zakładanych na etapie projektu paramentów technicznych/ użytkowych. Jednak ze względu na fakt, iż projekt realizowany jest przez generalnego wykonawcę, tylko część prac merytorycznych nadzorowanych jest przez pracowników Wnioskodawcy. Pozostała część jest realizowana przez inne podmioty zaangażowane w projekt (generalny wykonawca, inne podmioty z grupy, podmioty zewnętrzne/ podwykonawcy). Ostateczne zatwierdzenie następuje po uruchomieniu systemu magazynowania w siedzibie bądź w miejscu wyznaczonym przez klienta i osiągnięciu pełnego rozruchu, który ze względów ekonomicznych nie jest możliwy do wykonania we wcześniejszych fazach projektu.

W sposób systematyczny prowadzone są badania i obserwacje, aby wyeliminować ewentualne problemy techniczne. Ewaluacja odbywa się w czasie rzeczywistym, podczas której następuje weryfikacja obłożenia systemów magazynowania ponad normę i która stanowi sytuację określaną jako „krytyczna”, niemożliwą do zasymulowania, np. poprzez ponadnormatywne obłożenie linii magazynującej podczas tzw. (…), których parametry nie mogły zostać wcześniej przewidziane, określone, uwzględnione we wcześniejszych pracach projektowych. Na tym etapie Wnioskodawca wprowadza stosowne modyfikacje, takie jak zwiększenie przepływu (…) stworzenie oprogramowania procesów sterujących uwzględniających wprowadzane zmiany, co służy dostosowaniu systemu magazynowania tak, by był zdolny do pracy przy danych parametrach w sytuacji określanej jako „krytyczna". Po wprowadzeniu modyfikacji indywidualnych dla danego projektu j systemu następuje ostateczna akceptacja, kończąca się odbiorem produktu lub usługi.

Jak przedstawiono powyżej, z projektami stworzonymi przez Wnioskodawcę związane są sprecyzowane cele, projekty te określają możliwe ryzyka, a realizacja przebiega według ustalonego przez Wnioskodawcę harmonogramu. Podczas prowadzonych prac sporządzana jest dokumentacja pozwalająca w sposób systematyczny zbierać, magazynować oraz dystrybuować nowo zdobytą wiedzę. Na zakończenie prowadzonych przez Spółkę prac opracowywana jest dokumentacja powykonawcza oraz wewnętrzna dokumentacja techniczno-użytkowa z zakresu intra-logistyki zawierająca nową dla przedsiębiorstwa wiedzę, wykorzystywaną i poszerzaną w kolejnych projektach.

Wnioskodawca wskazuje, iż wykonywane prace — w ramach ich zakresu zaprezentowanego w punktach 1-3 powyżej — nie są drobnymi, okresowymi zmianami wprowadzanymi do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług czy innych operacji w toku. Prace te nie mają także charakteru rutynowego. Praca Wnioskodawcy dotyczy bowiem projektowania i dopasowywania do indywidualnych potrzeb Klientów systemów magazynowania. Każdorazowo bowiem Wnioskodawca musi (…).

Projektowanie systemu magazynowania pod indywidualne zamówienie zasadza się bowiem na dwóch etapach. Teoretycznym, gdzie w oparciu o pozyskanie informacje i parametry techniczne Dział B. projektuje indywidualny system magazynowania oraz praktycznym. Ten etap projektowania systemu, który realizuje Dział C., wymaga bowiem zbudowania w konkretnym magazynie Klienta, systemu magazynowego, wcześniej zaprojektowanego w Dziale B., a następnie przetestowania i dopracowania tego systemu w warunkach rzeczywistych, tak aby wyeliminować błędy i usprawnić funkcjonowanie systemu uwzględniając warunki rzeczywiste, które nie mogły zostać uwzględnione na etapie projektowania Działu B. czy też Działu A., zajmującego się stworzeniem indywidualnie dedykowanego oprogramowania.

Ponadto, Wnioskodawca zaznacza, że:

w latach 2018 — 2022 Spółka, ani jej Wspólnicy, nie prowadzili działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, ani w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, tj. Spółka nie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: uCIT”);

Spółka każdorazowo dokonuje oceny prac prowadzonych w ramach danego projektu pod kątem spełnienia wymogów ustawowych określonych w art. 4 a pkt 26 uCIT;

Spółka ponosi koszty wyżej opisanych prac, które rodzajowo kwalifikowałyby się do kosztów wymienionych w art. 18d ust. 2 Ustawy o CIT, pod warunkiem potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy co do oceny tych prac jako badawczo-rozwojowe;

w ramach prowadzonej przez Spółkę dokumentacji księgowej i pomocniczej, Spółka będzie w stanie wyodrębniać koszty prowadzonych, wyżej opisanych prac, w sposób umożliwiający określenie wysokości ewentualnie przysługującej ulgi B+R, przede wszystkim przez przypisanie kosztów do poszczególnych projektów.

Wnioskodawca prowadzi dokumentację pracowniczą w taki sposób, aby możliwe było wskazanie jaka część wynagrodzenia pracowników Spółki dotyczy odpowiednio pracy w Dziale A. oraz pracy w Dziale B. i C. w oparciu o prowadzoną analizę zaangażowania czasowego pracowników w te działania. W latach 2018 — 2022 Spółka nie otrzymała zwrotu w jakiejkolwiek formie kosztów poniesionych na wynagrodzenia Pracowników, materiałów, surowców i narzędzi oraz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych do realizacji opisywanej działalności. Jeżeli w przyszłości koszty tej działalności byłyby Spółce zwracane lub odliczane od podstawy opodatkowania w ramach przepisów innych niż dotyczące ulgi na działalność badawczo — rozwojową (np. w ramach dotacji), to nie będą one w tej części podlegały odliczeniu zgodnie z art. 18d ust. 1 uCIT.

Spółka nie posiadała w latach 2018 — 2022 statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 Ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 706 z późn. zm.). Co do zasady Spółka uzyskuje przychody z innych niż zyski kapitałowe źródeł, o których mowa w art. 7b uCIT. Wydatki dotyczące projektów Działu A. oraz Działu B. i C. odpowiednio są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu Spółki, zgodnie z ogólnymi zasadami wynikającymi z przepisów uCIT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.Wnioskodawca wskazał, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Przedmiot zadanych we wniosku pytań dotyczy lat 2018-2022.

3.Wnioskodawca uzyskuje i będzie uzyskiwać również przychody z zysków kapitałowych, jednakże w stosunku do tych przychodów od podstawy opodatkowania nie będzie odliczać kosztów w ramach tzw. ulgi na działalność badawczo-rozwojową, stosownie do art. 18d ust. 1 uCIT.

4.Wnioskodawca wskazał, że zamierza dokonać odliczenia z tytułu ulgi badawczo-rozwojowej zgodnie z limitami wskazanymi w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli będzie się stosował do obowiązujących przepisów ustawy.

5.Prowadzona przez Wnioskodawcę dokumentacja księgowa i pomocnicza, umożliwiająca wyodrębnienie kosztów prac prowadzonych we wniosku, w celu skorzystania z odliczenia B+R spełnia warunki ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

6.Wnioskodawca wskazał, że wydatki odpisuje/planuje odpisać od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zeznaniach za poszczególne lata podatkowe, w których te wydatki stały się kosztem uzyskania przychodu na zasadach ogólnych.

7.Przedmiotem zapytania są wyłącznie prace B+R realizowane przez Wnioskodawcę. Przyjęta koncepcja biznesowa obowiązująca na poziomie wszystkich europejskich spółek z grupy (…) zakłada realizacje projektów zazwyczaj przez kilka podmiotów. W ramach realizacji projektów Wnioskodawca może, ale nie musi współpracować zarówno z firmami w ramach grupy kapitałowej jak również z firmami spoza grupy. Jednak przedmiotem zapytania Wnioskodawcy są tylko i wyłącznie działania/projekty realizowane przez Wnioskodawcę w ramach większych projektów/działań.

8.Wnioskodawca wskazał, że inne podmioty zaangażowane w projekt (generalny wykonawca, inne podmioty z grupy, podmioty zewnętrzne/podwykonawcy) nie wykonują prac badawczo-rozwojowych na rzecz Wnioskodawcy, a Spóła nie jest odpowiedzialna tylko za koordynowanie, administrowanie i nadzorowanie nad realizacją ww. prac, które to prace Wnioskodawca nabywa od podmiotów, które je realizują w ramach prowadzonych przez nich działalności gospodarczych.

Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest konkretny projekt, który prowadzony jest przez Spółkę samodzielnie. Zdarza się że Spółka kupuje materiały lub/i usługi od Spółek powiązanych lub niepowiązanych, ale charakter zakupionych usług jest uzupełniający/pomocniczy.

9.Zgodnie z odpowiedzią do pytania nr 8 Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową we własnym zakresie, tj. „własnymi siłami”, tzn. pracownicy Spółki będą realizować prace badawczo-rozwojowe, które polegają na rozwijaniu/modyfikacji i ulepszaniu wyników prac, które Wnioskodawca otrzymuje/nabywa od innych osób/podmiotów, prowadzących własną działalność gospodarczą. Jednak w realizacji niektórych projektów Wnioskodawca nie korzysta z usług i/lub materiałów pochodzących od zewnętrznych podmiotów i wszystkie prace prowadzone są samodzielnie przez Spółkę.

10.Wnioskodawca nie prowadzi działalności badawczo-rozwojowej, która była/jest/będzie badaniami naukowymi, tj. badaniami podstawowymi i/lub badaniami aplikacyjnymi o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.).

11.Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową, w ramach której podejmuje czynności które były/są/będą pracami rozwojowymi w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Projekty polegają na prowadzeniu działalności obejmującej nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Z działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawca wyłączył działalności obejmujące rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

12.Prace realizowane przez Dział A., Dział B. oraz Dział C., będące przedmiotem zadanych we wniosku pytań zawsze są efektem prac rozwojowych Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 10 Spółka nie prowadzi badań naukowych.

13.Wnioskodawca wskazał, że nie prowadził i nie będzie prowadzić odrębnych prac rozwojowych niż opisane we wniosku. Wnioskodawca nie prowadził i nie zamierza prowadzić badań naukowych.

14.Podejmowany przez Wnioskodawcę charakter prac w zakresie działalności badawczo-rozwojowej realizowany przez osoby zatrudnione w Dziale A., Dziale B. oraz Dziale C., stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze (wyraz własnej twórczości intelektualnej). Oprócz prac o charakterze działalności badawczo-rozwojowej pracownicy powyższych działów realizują również inne zadania i prace, których Wnioskodawca nie kwalifikuje jako prac B+R, a wtedy ich rezultat może nie stanowi przejawu działalności twórczej o indywidualnym charakterze (wyrazu własnej twórczości intelektualnej).

15.Wszystkie wymienione we wniosku czynności, w zakresie wszystkich prac realizowanych przez Dział A., Dział B. oraz Dział C., wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy w ramach prac, które Spółka uznaje za prace badawczo-rozwojowe, były/są/będą działalnością twórczą obejmującą prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Charakter realizowanych prac nie stanowiły/nie stanowią/nie będą stanowić:

a)rutynowych i okresowych zmian tj. projektów dotyczących standardowych prac produkcyjnych, a także utrzymania i obsługi już wdrożonych rozwiązań i produktów np. wprowadzenie okresowych, drobnych zmian i ulepszeń w uprzednio opracowanych rozwiązaniach produktowych

b)czynności wdrożeniowych w zakresie opracowywanych już produktów i usług,

c)produkcji seryjnej,

d)bieżącej operacyjnej działalności gospodarczej,

e)działalności wspomagającej/pomocniczej, wykraczającej poza zakres prac B+R,

f)innych prac spoza prac B+R, czyli prac dokonywanych już po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych,

g)czynności serwisowych,

h)promowania ulepszeń dokonywanych już w Państwa działalności,

i)innych prac spoza prac B+R.

Żaden z etapów zaliczanych przez Spółkę do działalności badawczo-rozwojowej nie dotyczy działalności produkcyjnej. W celu potwierdzenia prawidłowości wyników prac walidacja efektów projektów jest prowadzona w obciążeniach produkcyjnych lub zbliżonych do produkcyjnych jednak nie jest to rozpoczęcie produkcji przez Klienta.

16.Projekty wykonywane przez Wnioskodawcę, realizowane przez Dział A., Dział B., Dział C. w zakresie:

„(...) wdrożenia oprogramowania u odbiorcy systemu,

„(...) wdrożenia przygotowanego dla Klienta systemu w docelowej realizacji (...)",

„(...) przesyłaniu ewentualnych uwag równocześnie do procesu wdrażania (...)",

„(... rozwiązywaniu pojawiających się problemów technicznych, zgłaszanych w trakcie wdrażania projektu (...)",

nie stanowią czynności wdrożeniowych w zakresie opracowywanych już produktów i usług, działalności wspomagającej/pomocniczej, wykraczającej poza zakres prac badawczo-rozwojowych. Wyżej wymienioną działalność Spółka uznaje za prace noszące znamiona prac badawczo-rozwojowych, ponieważ prace nie mają charakteru prac odtwórczych czy rutynowych. Opracowany system posiada podstawowe funkcjonalności i elementy, które po zaimplementowaniu do docelowego rozwiązania podlegają twórczemu rozwinięciu - prowadzone są prace o charakterze programistycznym i/lub dostosowania sprzętu do oprogramowania lub/i oprogramowania do sprzętu. Ponadto nie istnieje możliwość osiągnięcia zakładanego na początku realizacji projektu celu bez ostatecznego zaimplementowania w warunkach rzeczywistych (prowadzona w warunkach symulowanych walidacja nigdy nie daje ostatecznej wiedzy czy cel został osiągnięty, a tylko wskazuje z pewnym prawdopodobieństwem, iż przyjęta koncepcja rozwiązania jest prawidłowa).

W konsekwencji, wyżej wskazane, dokonywane przez Wnioskodawcę zmiany każdorazowo dotyczą indywidualnego przypadku. Na początku dobierane jest rozwiązanie dostosowane do indywidualnych potrzeb i wymagań, w oparciu o przekazywane przez Klienta dane i parametry. Już na tym etapie dokonywane są konkretne modyfikacje, które na etapie „końcowym”, ostatecznej instalacji w warunkach rzeczywistych wymagają kolejnych prac, które każdorazowo charakteryzują się indywidualnością i dostosowaniem do konkretnych wymagań Klienta. Przykładowo wskazać można na twórcze modyfikacje kodu źródłowego programu komputerowego, wykonywanie prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, które na żadnym etapie ww. czynności nie stanowią rutynowej, okresowej aktywności Wnioskodawcy, albowiem Spółka za każdym razem musi liczyć się z nieprzywidywalnymi zmianami w środowisku w ramach którego podejmuje działania i na bieżąco w oparciu o wiedzę i doświadczenie musi poszukiwać rozwiązań dostosowanych do konkretnych potrzeb i problemów.

17.W przypadku tworzenia każdego z projektów realizowanych przez Dział A., Dział B., Dział C., uznanych przez Spółkę za działalność badawczo-rozwojową wykonywane prace opisane we wniosku mają/będą miały charakter innowacyjny, twórczy, a ich celem również może być zwiększenie zasobów wiedzy lub wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Każdy z realizowanych projektów ma charakter oryginalny i niepowtarzalny zarówno w zakresie funkcjonalności i/lub zastosowań lub/i zakładanych parametrów technicznych. W każdym z projektów powstaje unikatowa wiedza dotycząca zastosowania opracowanych rozwiązań w danej branży. Powstała wiedza stanowi największą wartość projektu, gdyż buduje przewagę konkurencyjną na rynku.

18.W ramach prac, które Wnioskodawca uznaje za prace badawczo-rozwojowe, opisane we wniosku każdorazowo ulepszane były/ są/ będą produkty, procesy, usługi które są na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już w Spółce funkcjonujących. Każdy z realizowanych projektów dotyczy nowych funkcjonalności i/lub zastosowań lub/i zakładanych parametrów technicznych.

19.Wnioskodawca wskazał, że działalność będąca przedmiotem wniosku jest prowadzona w sposób systematyczny, tj. metodyczny, zaplanowany i ciągły.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny.

Mając na względzie powyższe, działalność Wnioskodawcy prowadzona jest w sposób uporządkowany, według systemu, parametrów. W konsekwencji, działalność Wnioskodawcy prowadzona jest w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany (tak również Ministerstwo Finansów: https://www.podatki.gov.pl/media/5137[objaśnienia-podatkowe-z-15-Iipca-2019-r-wsprawie-ip-box.pdf).

20.Wnioskodawca wskazał, że: projekty wykonywane przez Spółkę, realizowane przez pracowników - Dział A., Dział B., Dział C., będące przedmiotem wniosku, których Spółka jest i będzie „twórcą":

a)zawsze odznaczają się i będą odznaczać, w okresie którego dotyczy wniosek, rzeczywiście oryginalnym, twórczym charakterem;

b)zawsze są i będą kreacją nowej, nieistniejącej wcześniej usługi, produktu;

c)nie są i nie będą efektem pracy, która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny;

d)nie są/nie będą jedynie „techniczną", a są/będą „twórczą", realizacją szczegółowych projektów zlecanych przez zleceniodawcę.

21.Wnioskodawca w ramach opisanych we wniosku projektów realizowanych przez Dział A., Dział B., Dział C., będzie ponosić koszty kwalifikowane w ramach prowadzonej działalności noszącej znamiona działalności badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto wskazał, iż wszystkie wymienione powyżej koszty zostały poniesione w związku z realizacją prac noszących znamiona działalności badawczo-rozwojowej. W stosunku do wymienionych powyżej kosztów Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki z art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w celu zastosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Pytania:

1.Czy opisana wyżej w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy w zakresie prac realizowanych przez Dział A. spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26 uCIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 uCIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 uCIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności?

2.Czy opisana wyżej w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy w zakresie prac realizowanych przez Dział B. spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26 u CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 uCIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 uCIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności?

3.Czy opisana wyżej w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy w zakresie prac realizowanych przez Dział C. spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26 u CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 uCIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 uCIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności?

Państwa stanowisko w sprawie:

Uzasadnienie prawne pytań nr 1, 2 i 3

W ocenie Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy polegająca na realizacji projektów o opisanych cechach, realizowanych według wskazanych etapów, w ramach których powstaje projekt techniczny z zakresu intralogistyki zawierający nową dla przedsiębiorstwa wiedzę, wykorzystywaną i poszerzaną w kolejnych projektach, spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, a konkretnie stanowi prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 28 uCIT. Wnioskodawca nie zalicza do działalności badawczo- rozwojowej jedynie wykonania modyfikacji komponentów przez zewnętrznych ekspertów, co jest wyodrębnione jako osobny etap prac w odpowiedniej dokumentacji, jednakże każdorazowo opracowuje i przekazuje zewnętrznym ekspertom swoją wiedzę oraz standardy techniczne, co Wnioskodawca również traktuje jako element prowadzonych przez niego prac badawczo- rozwojowych. Kolejne etapy prac stanowią natomiast w całości działalność badawczo-rozwojową Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT działalność badawczo-rozwojowa definiowana jest jako działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Definicja pojęcia „prac rozwojowych” została uregulowana w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz.574, z późn. zm., dalej zwana: „u.p.s.w.n"). Zgodnie z art. 4a pkt 28 uCIT w zw. z art. 4 ust. 3 u.p.s.w.n. prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Z legalnej definicji „działalności badawczo-rozwojowej” określonej w art. 4a pkt 26 uCIT wynika, że aby dana działalność stanowiła działalność badawczo-rozwojową muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

a)musi to być działalność twórcza;

b)działalność taka podejmowana jest w sposób systematyczny;

c)działalność podejmowana jest w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Należy wskazać, że działalność prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia powyższe cechy.

Ad (a). Jak wskazano w stanie faktycznym, w ramach projektów opracowywane są nowe rozwiązania techniczne lub technologiczne, nowe lub ulepszone procesy, by osiągnąć zakładane parametry techniczne (jak np. szybkość przepływu palet, co wymaga odpowiedniego zaprogramowania poszczególnych elementów systemu), a także czas wykonania projektu oraz określony limit kosztów (optymalizacja czasu i kosztów wykonania). W związku z powyższym Wnioskodawca uzyskuje nową wiedzę, którą może wykorzystać do tworzenia nowych lub ulepszonych produktów i usług.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji legalnej zwrotu „działalność twórcza”. Natomiast definicja pojęcia „działalność twórcza" znalazła się w indywidualnych interpretacjach podatkowych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m. in. w interpretacji z dnia 12 października 2018 r„ sygn. 0115-KDIT2-1.4011.263.2018.2.MN:

„Zgodnie z definicją Słownika języka polskiego PWN (wydanie internetowe) działalność:

1.zespół działań podejmowanych w jakimś celu

2.funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś.

Semantyczna interpretacja wyrazu twórczość prowadzi zaś do wniosku, że może on wyrażać zarówno proces tworzenia, jak też jego wyniki, zgodnie bowiem z definicją Słownika języka polskiego PWN (wydanie internetowe): twórczy oznacza

1.mający na celu tworzenie; też: będący wynikiem tworzenia

2.dotyczący twórców.

Na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do której pośrednio odnosi się analizowany przepis, „działalność twórcza oznacza, że ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia” (za Poźniak-Niedzielska, Niewęgłowski, Prawo autorskie. System prawa prywatnego, tom 13, pod redakcją prof. dr hab. Janusza Barty, wyd. 3, Warszawa 2013, str. 9).”

Definicja pojęcia „działalność twórcza” została także zamieszczona w Objaśnieniach podatkowych z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX: „działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia." Ponadto zgodnie z ww. Objaśnieniami „twórczy charakter prac to między innymi opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidacje nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony. Twórczym charakterem prac może być w szczególności także, opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku, gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna." W ww. Objaśnieniach wskazano także: „(...) twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika”.

Działalność Wnioskodawcy opisana w stanie faktycznym ma zatem charakter twórczy, gdyż wymaga opracowania/wymyślenia nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, a także opracowania nowych lub ulepszonych procesów, nieznanych wcześniej Wnioskodawcy, oraz ich walidacji.

Ad (b). W Objaśnieniach podatkowych z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej — IP BOX zostało wskazane, iż: „systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny.” W dalszej części ww. Objaśnień wskazano, iż: „W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną [działalność] w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności", czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej."

Działalność Wnioskodawcy opisana w stanie faktycznym, jest zatem prowadzona w sposób systematyczny — projekty prowadzone są w sposób zorganizowany, wedle poszczególnych etapów opisanych w stanie faktycznym, określane są problemy, jakie należy rozwiązać w projekcie oraz ryzyka jakie mogą wystąpić. Stawiane są określone cele, które mają zostać osiągnięte w ramach projektu. Do każdego projektu zostają przypisane określone zasoby osobowe i materiałowe, określany jest harmonogram prac. Wnioskodawca zbiera i gromadzi wiedzę powstałą w każdym z projektów rozwojowych tak, by można było ją wykorzystać do kolejnych projektów. Projekty są zatem prowadzone w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Systematyczny sposób prowadzenia prac rozwojowych potwierdza także metodyka prac Wnioskodawcy, prowadzona dokumentacja projektowa wskazująca na cel prowadzonych prac, ich zakres, występujące ryzyka i problemy badawcze oraz wnioski z wykonywanych działań. Prowadzona przez Wnioskodawcę dokumentacja pozwala też w sposób systematyczny zbierać oraz dystrybuować do innych projektów nowo opracowaną wiedzę, zdobytą podczas prowadzenia poszczególnych projektów.

Projekty tego typu nie są projektami jednorazowymi, lecz wpisują się w charakterystykę działalności Wnioskodawcy, który stawia sobie za cel, aby opracowane rozwiązania w jak największym stopniu sprostały indywidualnym potrzebom klienta, stale podnosi jakość swoich produktów i usług pod względem rozwiązań technicznych i technologicznych. Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca realizuje wiele projektów związanych rozwiązaniami intra-logistycznymi.

Ad (c). Projekty opisane w stanie faktycznym są prowadzone w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań — jak bowiem wskazano, w ramach projektów opracowywane są nowe rozwiązania techniczne oraz technologiczne, tak by osiągnąć zakładane parametry techniczne, optymalizować czas realizacji oraz koszty. Wnioskodawca nie posiadał wiedzy niezbędnej do realizacji projektu, musiał zatem tę wiedzę wypracować we własnym zakresie (uzyskanie nowej wiedzy), a następnie zastosować w celu wdrożenia nowych rozwiązań, które opracował, w tym celu wykonywana jest też walidacja w warunkach rzeczywistych, aby zweryfikować prawidłowość funkcjonowania opracowanych rozwiązań. Wobec powyższego opisana działalność Wnioskodawcy ma na celu zwiększenia zasobów wiedzy Wnioskodawcy oraz w celu tworzenia nowych zastosowań.

Odnosząc się do kryterium zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania jej do tworzenia nowych zastosowań w Objaśnieniach podatkowych z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej — IP BOX wskazano: „45. W związku z tym, że ustawodawca dla potrzeb preferencji IP Box, czy też ulgi B+R, też ulgi B+R, nie zdefiniował sformułowania «zwiększenia zasobów wiedzy», nie jest jasne czy zasoby wiedzy odnoszą się do wiedzy ogólnej, wiedzy pracowników, wiedzy w przedsiębiorstwie, czy też wiedzy w danej dziedzinie przemysłowej lub naukowej. Nie ma zatem przeszkód, aby przyjąć, że sformułowanie «zwiększanie zasobów wiedzy» odnosi się wyłącznie do wiedzy danego przedsiębiorstwa, gdyż ustawodawca nie przewidział minimalnego progu skalowalności zwiększenia zasobów wiedzy. Istotny jest element celowościowy w postaci zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystywania jej do tworzenia nowych zastosowań, niezależnie od tego czy zastosowania te obejmują wyłącznie jedno przedsiębiorstwo czy też całe państwo, kontynent lub świat."

Opisana w stanie faktycznym działalność, w ocenie Wnioskodawcy, stanowi prace rozwojowe, zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 28 uCIT w zw. z art. 4 ust. 3 u.p.s.w.n. (to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.).

Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca opracowuje w ramach projektów nowe rozwiązania techniczne lub technologiczne (w ramach czego powstaje nowa wiedza), a w tym celu wykorzystuje i łączy wiedzę oraz umiejętności osób realizujących projekt z różnych dziedzin, przede wszystkim z zakresu techniki, informatyki, logistyki, tak by projektowane rozwiązanie osiągnęło zakładane na początku projektu parametry techniczne. Ponadto brany jest pod uwagę czas realizacji oraz koszt wykonania rozwiązania — Wnioskodawca dąży do ich optymalizacji przy zachowaniu jakości oraz spełnieniu zakładanych parametrów technicznych. Ostatecznie tworzony jest zatem nowy lub znacząco ulepszony produkt (np. automatyczny system magazynowania), a w celu jego wykonania także ulepszone lub nowe procesy (optymalizacja przepływu palet, redukcja błędów systemu magazynowania).

Na nie rutynowy charakter prowadzonych projektów rozwojowych wskazuje fakt, iż prace związane z ich realizacją wykonywane są w następstwie przyjęcia założeń, których spełnienie nie jest możliwe przy wykorzystaniu dotychczasowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę rozwiązań i produktów, lecz konieczne jest opracowanie nowych rozwiązań technicznych lub technologicznych oraz przeprowadzenie ich walidacji, również w warunkach rzeczywistych. Ponadto, opracowywane rozwiązania są rozwiązaniami innowacyjnymi, tj. nowymi lub znacząco udoskonalonymi, co najmniej na skalę przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Powyższe potwierdza także okoliczność, iż w opisanym stanie faktycznym po raz pierwszy opracowano rozwiązania umożliwiające Wnioskodawcy stworzenie automatycznego systemu magazynowania gwarantującego bezpieczeństwo i wydajność w oparciu o nowe ograniczenia powierzchniowe, wymiary palet, czy też wymaganą koordynację obsługi systemu informatycznego. Wcześniej Wnioskodawca realizował systemy magazynowania charakteryzujące się innymi parametrami technicznymi i wymogami. Tym bardziej zatem konieczne było opracowanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych oraz odpowiednich procesów takich jak optymalizacja sposobu przepływu palet, redukcja błędów systemu magazynowania.

Również na końcowym etapie projektu, podczas bieżącego testowania, przekazywania ewentualnych uwag, rozwiązywaniu pojawiających się problemów technicznych równocześnie z procesem jego wdrażania, rozwiązywaniu pojawiających się problemów technicznych Wnioskodawca w dalszym ciągu wprowadza dalsze modyfikacje i wymagane usprawnienia, których nie można było przewidzieć na etapie początkowym projektu. Od samego początku projekt jest dostosowywany do indywidualnych potrzeb i parametrów sprecyzowanych przez Klienta. Każdy zatem projekt stanowi nowe, absolutnie nierutynowe przedsięwzięcie Wnioskodawcy, wymagając za każdym razem od Wnioskodawcy poszukiwania nowych rozwiązań i projektowania nowych modeli i schematów. Projekt ten po konfrontacji z ponadnormatywnymi wymaganiami „w czasie rzeczywistym” — również wymaga dalszych modyfikacji i zmian, optymalizacji. Zatem od samego początku projektowania, jak również do końcowego momentu — wdrożenia indywidualnego projektu — Wnioskodawca opracowuje i modyfikuje nowe rozwiązania, nabywa nową wiedzę, którą później modyfikuje i wykorzystuje przy kolejnych projektach. Kolejno, każdy projekt powstaje pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby, które każdorazowo wymagają zastosowania odrębnych rozwiązań przez Wnioskodawcę.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy w związku z prowadzoną działalnością opisaną w stanie faktycznym, Wnioskodawca może korzystać z ulgi na działalność badawczo-rozwojową i odliczać od podstawy opodatkowania koszty kwalifikowane wskazane w art. 18d ust. 2-3 uCIT, które zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „updop”),

działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Definicje badań naukowych i prac rozwojowych zostały zawarte w art. 4a pkt 27 i 28 powoływanej ustawy.

Treść tych przepisów w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r. była następująca.

Jak stanowił art. 4a pkt 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych − oznacza to:

a)badania podstawowe − oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

b)badania stosowane − prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,

c)badania przemysłowe − badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Natomiast zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych − oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

a)opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,

b)opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Z dniem 1 października 2018 r. − na mocy art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę − Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1669, z późn. zm.) − powołane przepisy art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymały nowe brzmienie.

I tak, w myśl art. 4a pkt 27 updop,

ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a.badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Z kolei w myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

a.badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b.badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Z kolei w definicji prac rozwojowych zawartej w art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazano, że:

ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Natomiast, stosownie do treści art. 18d ust. 1 updop,

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu od 2018 r. do chwili obecnej:

Za koszty kwalifikowane uznaje się:

1) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;

1a) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;

2) nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;

2a) nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;

3) ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r.) / przez podmiot, o którym mowa w art. 7 system szkolnictwa wyższego i nauki ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo ­ rozwojowej (w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r.);

4) odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. / w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.);

4a) nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. / w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.);

5) koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:

a) przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,

b) prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,

c) odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,

d) opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.

Stosownie do art. 18d ust. 3 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. do chwili obecnej:

Za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, opisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.

Art. 18d ust. 5 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. stanowi:

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Natomiast zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.,

podatnikowi, który w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia.

Stosownie do art. 18d ust. 6 updop (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.):,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 18d ust. 7 updop w brzmieniu obowiązującym do 29 kwietnia 2018 r., kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1.w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej – 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2.w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a – 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3.w przypadku pozostałych podatników – 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.

Stosownie do art. 18d ust. 7 updop w brzmieniu obowiązującym od 30 kwietnia 2018 r. do 31 grudnia 2021 r., kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1.w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców – 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2.w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a – 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3.w przypadku pozostałych podatników – 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.

Z art. 18d ust. 7 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., wynika, że kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1.w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2.w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3.w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

W myśl art. 18d ust. 8 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r.,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 18d ust. 8 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Należy także zwrócić uwagę na brzmienie przepisu art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym

podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Odnosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że aby Państwa działalność spełniała przesłanki działalności badawczo-rozwojowej, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano), przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności – badania naukowe i prace rozwojowe zdefiniowane w art. 4a pkt 27-28 updop, tj. w stanie do 30 września 2018 r.: (i) badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz (ii) prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj. w stanie obowiązującym od 1 października 2018 r.

Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie w art. 4a pkt 28 updop, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących procesów lub usług z uwagi na brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.

Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podatnika, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Co oznacza, że aktywność podatnika winna być nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym (które nie mają odtwórczego charakteru), związane z postępem naukowym, czy technologicznym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

1.podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,

2.koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu updop,

3.koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2 - 3 updop,

4.ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu updop, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,

5.jeżeli w roku podatkowym podatnik prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,

6.w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b updop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,

7.podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,

8.kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w updop,

9.koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że z opisu sprawy wynika, że:

należą Państwo do liderów dostawców systemowych rozwiązań intra-logistycznych,

projekty wykonywane przez Państwa realizowane są przez trzy działy: Dział A. (zajmujący się programowaniem sterowników logicznych), Dział B. (odpowiedzialny za stworzenie projektu dopasowanego do indywidualnych potrzeb klienta), Dział C. (skoncentrowany m.in. na dokonywaniu testów, wykonaniu projektu, w tym rozwiązywaniu pojawiających się problemów technicznych),

projektowanie systemu magazynowania pod indywidualne zamówienie zasadza się na dwóch etapach. Teoretycznym, gdzie w oparciu o pozyskanie informacje i parametry techniczne Dział B. projektuje indywidualny system magazynowania oraz praktycznym. Ten etap projektowania systemu, który realizuje Dział C., wymaga zbudowania w konkretnym magazynie Klienta, systemu magazynowego, wcześniej zaprojektowanego w Dziale B., a następnie przetestowania i dopracowania tego systemu w warunkach rzeczywistych, tak aby wyeliminować błędy i usprawnić funkcjonowanie systemu uwzględniając warunki rzeczywiste, które nie mogły zostać uwzględnione na etapie projektowania Działu B. czy też Działu A., zajmującego się stworzeniem indywidualnie dedykowanego oprogramowania,

projekty w ramach prowadzonej przez Państwa działalności opisanej we wniosku polegają na prowadzeniu działalności obejmującej nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Z działalności badawczo-rozwojowej wyłączyli Państwo działalności obejmujące rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń,

podejmowany przez Państwa charakter prac w zakresie działalności badawczo-rozwojowej realizowany przez osoby zatrudnione w Dziale A., Dziale B. oraz Dziale C., stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze (wyraz własnej twórczości intelektualnej),

wszystkie wymienione we wniosku czynności, w zakresie wszystkich prac realizowanych przez Dział A., Dział B. oraz Dział C., wykonywane przez Państwa pracowników były/są/będą działalnością twórczą obejmującą prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań,

Projekty wykonywane przez Państwa, realizowane przez Dział A., Dział B., Dział C. nie stanowią czynności wdrożeniowych w zakresie opracowywanych już produktów i usług, działalności wspomagającej/pomocniczej, wykraczającej poza zakres prac badawczo-rozwojowych,

w przypadku tworzenia każdego z projektów realizowanych przez Dział A., Dział B., Dział C., wykonywane prace opisane we wniosku mają/będą miały charakter innowacyjny, twórczy, a ich celem również może być zwiększenie zasobów wiedzy lub wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań,

w ramach prac opisanych we wniosku każdorazowo ulepszane były/są/ będą produkty, procesy, usługi które są na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już u Państwa funkcjonujących,

działalność będąca przedmiotem wniosku jest prowadzona w sposób systematyczny, tj. metodyczny, zaplanowany i ciągły,

w ramach opisanych we wniosku projektów realizowanych przez Dział A., Dział B., Dział C., będą Państwo ponosić koszty kwalifikowane w ramach prowadzonej działalności noszącej znamiona działalności badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W stosunku do wszystkich kosztów spełniają Państwo wszystkie warunki z art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w celu zastosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy opisana w stanie faktycznym Państwa działalność w zakresie prac realizowanych przez:

Dział A. spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26 uCIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 uCIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 uCIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności - jest prawidłowe,

Dział B. spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26 u CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 uCIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 uCIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności – jest prawidłowe,

Dział C. spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26 u CIT, a tym samym Spółka na podstawie art. 18d ust. 1 uCIT jest uprawniona do odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 uCIT, ponoszonych z tytułu realizacji niniejszej działalności – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Pytania postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i Państwa własnego stanowiska w sprawie, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Nadmienić przy tym należy, że odnosząc się do Państwa argumentacji opartej na treści wskazanych w uzasadnieniu własnego stanowiska interpretacji indywidualnych, powołane przez Państwa interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się odnoszącym, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00