Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.203.2023.1.MG

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zwartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług z realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług z realizacji projektu pod nazwą „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do zakresu działania gminy, w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40), należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządnie gminnym zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy edukacji.

Gmina (…) jest organem prowadzącym szkoły podstawowe zlokalizowane na jej terenie. Szkoła Podstawowa w (…) jest jednostką organizacyjną (budżetową) Gminy (…) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. 2021 r., poz. 1082).

Gmina (…) w 2023 roku aplikuje o udzielenie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) na realizację projektu pod nazwą „(…)”.

Szkoła mieści się w piętrowym budynku rozbudowanym w roku (…). Na parterze znajdują się (...) oddziały przedszkolne i (...) sale lekcyjne klasy (…) i (…), a na piętrze sale kl. (…) – (…) oraz klasy (…). Mają Państwo do dyspozycji (...) sal lekcyjnych. W jednej z nich chcieliby Państwo utworzyć ekopracownię. Okna sali wychodzą na południowo-zachodnią stronę, w związku z tym porą letnią w sali jest bardzo gorąca. Sala ma wymiary: (…) m x (…) m. W sali zgromadzone są z wszelkie pomoce dydaktyczne z zakresu przyrody, biologii, fizyki, chemii oraz historii. W tej sali odbywają się również często zajęcia świetlicy oraz innych przedmiotów. Możliwość utworzenia w pomieszczeniu prawdziwej pracowni dostępnej dla wszystkich klas Państwa szkoły jest bardzo istotna. Pomieszczenie jest duże i jasne, podłoga jest w dobrym stanie z paneli. Obecnie sala, w której planują Państwo utworzyć ekopracownię wyposażona jest w ławki i krzesła dla uczniów klasy (…), biurko nauczycielskie, projektor i ekran, dygestorium, szafę chemiczną oraz szafy do przechowywania pomocy. Meble nie są dostosowane do potrzeb klas starszych (w tym (…) i (…)), mają mało miejsca do przechowywania pomocy dydaktycznych. Skromne warunki lokalowe szkoły w bardzo dużym stopniu uniemożliwiają organizowanie na zajęciach eksperymentów i doświadczeń. W założeniu chcą Państwo stworzyć wieloprzedmiotową pracownię, z której będą korzystać Państwa uczniowie, by realizować założenia podstawy programowej z przyrody, biologii, geografii, fizyki, chemii oraz wykonywać eksperymenty i doświadczenia z koła biologicznego i ekologicznego.

Państwa marzeniem jest stworzyć pracownię na miarę XXI wieku. Chcą Państwo ją wyposażyć w nowoczesny sprzęt i różnorodne środki dydaktyczne, aby proces lekcyjny był ciekawszy i zwiększyła się aktywność uczniów, stanowiąca niezbędny warunek gwarantujący pełne poznanie wiedzy, zrozumienie i przyswojenie jej oraz umiejętne wykorzystanie w życiu codziennym.

Nowoczesna ekopracownia wyposażona będzie w nowe meble, sprzęt komputerowy, monitor interaktywny oraz w różnorodne pomoce dydaktyczne, które umożliwią uczniom w małej wiejskiej szkole lepsze zrozumienie świata przyrody, a także pozwoli na wyrównanie szans edukacyjnych. Projektowana pracownia przyczyni się do kształtowania wśród uczniów świadomości ekologicznej i postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska, uatrakcyjni zajęcia dydaktyczne i uaktywni młodzież do podejmowania działań proekologicznych oraz pozwoli na organizację ciekawych zajęć w grupach. Rozmieszczenie, wysokość i zróżnicowanie wielkości stolików umożliwi tworzenie różnorodnych kombinacji zespołowej pracy uczniów.

Pracownia, którą pragną Państwo stworzyć w szkole, ma mieć charakter laboratoryjno-ekologiczny. Uczniowie pracować w niej będą metodą projektów, badań i doświadczeń. Duży nacisk będzie również kładziony na pracę w grupach. Chcąc spełnić te marzenia muszą Państwo dostosować ławki i krzesła uczniowskie. Chcieliby Państwo również wymienić biurko i krzesło nauczycielskie. Biurko będzie przystosowane do doświadczeń, aby było łatwiej wspólnie z uczniami przeprowadzać doświadczenia. Mając na uwadze charakter laboratoryjny pracowni chcą Państwo w niej stworzyć miejsce, w którym uczniowie mogą poczuć się jak prawdziwi laboranci.

Zestaw szafek posłuży do prezentacji i przechowywania pomocy dydaktycznych, książek i atlasów. Na tylnej ścianie klasy utworzą Państwo miejsce do pracy z mikroskopami. Po lewej stronie wejścia do pracowni, za dygestorium, chcą Państwo wygospodarować miejsce na urządzenie dydaktycznego żywego ogródka, wypełnionego roślinami, które wzbogacą Państwa programy mające na celu realizację edukacji zdrowotnej uczniów. Podniesie to na pewno walory estetyczne samej pracowni, jak i pozwoli uczniom na poznanie i obserwację rozwoju roślin oraz gleby przez cały rok. Z prawej strony wejścia będzie fototapeta geograficzna oraz kosze do segregacji. Uczniowie poprzez praktyczne działania będą nabierali nawyków dbania o przyrodę. Ponadto chcą Państwo utworzyć kąciki tematyczne dotyczące prowadzonych obserwacji i doświadczeń (kącik biologiczny, geograficzny, chemiczno-fizyczny). Monitor interaktywny z pewnością zwiększy motywację uczniów, spowoduje skupienie uwagi i pozwoli wykorzystać multimedialne programy. Również pozwoli uczestnikom zajęć na prezentowanie swoich pomysłów i dokonań całej klasie, co rozwija cenne umiejętności i znacznie zwiększa atrakcyjność prezentacji. Dodatkowym zakupem z multimedialnych pomocy byłby laptop, dzięki któremu mogliby Państwo urozmaicić zajęcia poprzez użycie multibooków, programy edukacyjne. Mają Państwo nadzieję, że tak wyposażona pracownia będzie sprzyjać samodzielnemu i kreatywnemu rozwojowi.

Bardzo ważnym elementem w realizacji Państwa projektu jest aspekt społeczny. Polega on na włączeniu rodziców, dziadków, opiekunów, dzieci z przedszkola i innych osób w zaplanowane przez Państwa działania. Poprzez Państwa projekt chcą Państwo zwiększyć stan świadomości społecznej, aby edukacja ekologiczna oraz jej efekty były postrzegane jako niezbędny warunek rozwoju społecznego. Zależy Państwu na promowaniu stylu życia sprzyjającego zdrowiu jednostek i rodzin, oraz zachowaniu zasobów środowiska. Bardzo ważne jest przygotowanie społeczeństwa do realizacji zadań z zakresu ochrony środowiska.

Wstęp na teren nowo powstałej ekopracowni mieszczącej się w Szkole Podstawowej w (…) będzie nieodpłatny i ogólnodostępny dla uczniów oraz nauczycieli szkoły.

Gmina (…) nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych, nie będzie wykorzystywać nowo powstałej ekopracowni do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W przypadku realizacji opisanego projektu pod nazwą „(…)” wybrany przez Gminę (…) dostawca towarów i usług wystawi na Gminę faktury, w których zawarty będzie podatek od towarów i usług. Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionych towarów i usług dla celów wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary i usługi zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług z realizacji projektu pod nazwą „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi między innymi suma kwot podatku wynikających przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w przypadku, gdy dokonane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, a brak takiego związku eliminuje to uprawnienie.

Wobec powyższego, z uwagi na okoliczność, że nabywane w związku z planowanym projektem towary i usługi nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, Gminie (…) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „(…)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W przepisie tym wskazano, że

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym,

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów. Aplikują Państwo o udzielenie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) na realizację projektu pn. „(…)”. Chcą Państwo stworzyć wieloprzedmiotową pracownię, wyposażoną w nowoczesny sprzęt i różnorodne środki dydaktyczne. Projektowana pracownia przyczyni się do kształtowania świadomości ekologicznej oraz uatrakcyjni zajęcia dydaktyczne. Wybrany przez Państwa dostawca towarów i usług wystawi na Państwa Gminę faktury zawierające podatek od towarów i usług. Nie będą Państwo wykorzystywać zakupionych towarów i usług dla celów wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary i usługi zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług z realizacji przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione. Jak wynika z Państwa wniosku nabyte towary i usługi zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będą Państwo wykorzystywać nowo powstałej pracowni do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Wstęp na teren ekopracowni będzienieodpłatny i ogólnodostępny dla uczniów oraz nauczycieli szkoły.

W związku z powyższym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „(…)”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00