Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.48.2023.1.RH

Dotyczy ustalenia, czy w związku z zawarciem i wykonaniem Umów dotyczących przedstawionej w zdarzeniu przyszłym struktury Systemu Cash Poolingu, w przypadku zapłaty przez Spółkę Odsetek, wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV oraz/lub APS BE, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w związku z zawarciem i wykonaniem Umów dotyczących przedstawionej w zdarzeniu przyszłym struktury Systemu Cash Poolingu, w przypadku zapłaty przez Spółkę Odsetek, wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV oraz/lub APS BE, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (…) S.A. (dalej: „Spółka”) jest spółką mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”), podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest również zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”).

Jedynym wspólnikiem Spółki, posiadającym całość akcji Spółki, jest (…) N.V z siedzibą w Belgii, będący rezydentem podatkowym w Belgii (dalej: „APS NV”).

Spółka wraz z dwoma podmiotami z Grupy przystąpiła do systemu kompleksowego zarządzania płynnością finansową typu cash pooling (dalej: „System Cash Pooling” lub „System”). Przystąpienie do Systemu ma na celu zapewnienie optymalnego korzystania ze środków finansowych przez uczestniczące podmioty, a także wspieranie optymalnego zarządzania potrzebami finansowymi, jak i nadwyżką środków pieniężnych.

W ramach Grupy, do Systemu Cash Poolingu przystąpiły Wnioskodawca oraz następujące dwie spółki powiązane z Grupy:

- APS NV - jedyny akcjonariusz Spółki z siedzibą w Belgii oraz

- APSB NV także z siedzibą w Belgii i posiadający rezydencję podatkową w Belgii (dalej: „APS BE”).

Właścicielem całości akcji APS BE jest również APS NV, będący jedynym akcjonariuszem Spółki.

W ramach Systemu, Wnioskodawca, APS BE oraz APS NV pełnią rolę uczestników Systemu (dalej łącznie jako: „Uczestnicy”), natomiast APS NV pełni ponadto funkcję Cash Pool Leadera (dalej: „Pool Leader”). APS NV jest zatem zarówno Pool Leaderem, jak i jednym z Uczestników Systemu.

Zgodnie z art. 14b § 3a Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), ze względu na fakt, iż wniosek obejmuje transakcje z udziałem podmiotów nieposiadających siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Wnioskodawca wskazuje dane identyfikujące zarówno APS NV, jak i APS BE (część H wniosku).

Zasady funkcjonowania Systemu

Usługa automatycznej centralizacji środków pieniężnych w ramach Systemu (usługa cash pooling) będzie obsługiwana przez bank (…) NV/SA z siedzibą w Belgii (dalej: „Bank Główny”) prowadzący rachunki dla APS NV i APS BE oraz (…) Bank Polska S.A. z siedzibą w Polsce (dalej: „Bank PL”), który prowadzi rachunki rozliczeniowe Wnioskodawcy.

Zasady działania Systemu w ramach Grupy zostały uregulowane w umowie o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową zawartej przez Uczestników (dalej: „Umowa grupowa”). Natomiast podstawą świadczenia usług cash poolingu przez Bank Główny oraz Bank PL (dalej łącznie jako: „Banki”) jest umowa zawarta między APS NV oraz Bankiem Głównym wraz z stanowiącymi załączniki do tej umowy formularzami uczestnictwa, zawartymi przez APS NV, pozostałych Uczestników (w tym Spółkę) oraz Banki (dalej: „Umowa Cash Poolingu”). Umowa grupowa oraz Umowa Cash Poolingu w dalszej części niniejszego Wniosku są określane łącznie jako „Umowy”.

Na podstawie Umowy Cash Poolingu, Banki są odpowiedzialne za techniczną stronę Systemu, związaną z prowadzeniem rachunków jego Uczestników i dokonywaniem operacji związanych z poszczególnymi rachunkami biorącymi udział w Systemie. Czynności te będą polegały w szczególności na utrzymywaniu i zarządzaniu rachunkami uczestników Systemu, udostępnieniu platformy rozliczeniowej dla uczestników Systemu, dokonywaniu zautomatyzowanych transferów pieniężnych itp.

Powyżej wspomniany System stanowi zero-balancing cash pooling, czyli tzw. Cash pooling rzeczywisty polegający na realnym przepływie środków pieniężnych między rachunkami Uczestników (dalej: „Rachunki Powiązane”), a specjalnym rachunkiem prowadzonym na rzecz Pool Leader o charakterze tzw. rachunku centralnego (dalej: „Rachunek Centralny”). Celem tych operacji jest, aby saldo wykazywane na Rachunkach Powiązanych Uczestników wynosiło na koniec dnia zero, natomiast saldo na Rachunku Centralnym odpowiadało rzeczywistej wysokości środków posiadanych przez Uczestników w Systemie Cash Pooling (przy czym może to być zarówno saldo dodatnie, jak i ujemne). Dodatkowo, Pool Leader jest upoważniony do działania w imieniu Uczestników oraz reprezentowania poszczególnych Uczestników w stosunkach z Bankami.

Wnioskodawca pragnie w tym miejscu podkreślić, że z perspektywy Spółki oraz pozostałych podmiotów z Grupy, uczestniczących w Systemie, zasadniczym elementem Systemu i zawartych Umów jest wdrożenie procesu zarządzania posiadanymi na rachunkach bankowych środkami pieniężnymi oraz zadłużeniem Uczestników, poprzez poprawę bieżących przepływów pieniężnych. Wyłącznie w tym celu następuje koncentracja środków Uczestników na jednym rachunku rozliczeniowym (tj. Rachunku Centralnym).

W celu realizacji założeń Systemu, Pool Leader, przy pomocy Banków, będzie realizował transfery środków pieniężnych (nadwyżek/wpływów) z Rachunku Centralnego na Rachunki Powiązane i odwrotnie, wynikające z automatycznej centralizacji środków pieniężnych. W związku z powyższym, Pool Leader, przy pomocy Banków, będzie mógł dokonywać codziennie, na lub z Rachunku Centralnego, transferów środków pieniężnych i/lub rozliczeń Rachunków Powiązanych należących do Uczestników, realizując, stosownie do potrzeb i przy zachowaniu parametrów okresowości ustalonych przez Uczestników:

 a) przelewy lub efektywne kompensaty pieniężne na Rachunek Centralny, z nadwyżki środków pieniężnych na Rachunkach Powiązanych, powodujące powstanie pozycji wierzyciela Rachunku Centralnego – depozyty,

 b) przelewy lub efektywne kompensaty pieniężne na Rachunki Powiązane, z nadwyżki środków pieniężnych na Rachunku Centralnym, powodujące powstanie pozycji dłużnika Rachunku Centralnego - zaliczki.

W rezultacie powyższego, środki Uczestników, w tym Spółki, będą gromadzone na Rachunku Centralnym, z którego udostępniane będą następnie innym Uczestnikom Systemu, wykazującym w jej ramach niedobory i odwrotnie. W przypadku pojawienia się na Rachunku Powiązanym Spółki jakichkolwiek kwot niedoborów lub konieczności dokonania wypłaty środków finansowych z tego rachunku nastąpi jego uprzednie zasilenie z Rachunku Centralnego Pool Leadera kwotą niedoboru/zleconej wypłaty. W rezultacie, Spółka będzie wówczas korzystała ze środków, jakie zostały zgromadzone na Rachunku Głównym od Uczestników Systemu wykazujących w jego ramach nadwyżki.

W konsekwencji, jakiekolwiek wpłaty dokonywane na Rachunek Powiązany Spółki będą faktycznie zwiększały saldo środków pieniężnych na Rachunku Centralnym. Jednocześnie każdorazowe wypłaty z Rachunku Powiązanego dokonywane przez Spółkę będą zmniejszały saldo środków pieniężnych na Rachunku Centralnym.

Rozliczenia w ramach Systemu będą odbywać się w polskich złotych, w oparciu o rachunki prowadzone w PLN, jak również w euro oraz dolarach amerykańskich, w oparciu o rachunki prowadzone w EUR oraz USD dla każdego z Uczestników.

W związku z udziałem w Systemie, w konsekwencji powstających nadwyżek bądź niedoborów na Rachunkach Powiązanych Spółki, Uczestnikowi przysługiwać będą odsetki jeżeli saldo na jego Rachunku Powiązanym jest dodatnie, bądź też dany Uczestnik może być zobowiązany do zapłaty odsetek od środków pozyskanych w ramach Systemu jeżeli saldo na jego Rachunku Powiązanym jest ujemne (dalej: „Odsetki”).

Kalkulacja odsetek w ramach Systemu

W zakresie kalkulacji i rozdziału Odsetek powstających w Systemie, proces ten przebiegał będzie według następujących zasad:

- Jeżeli za dany dzień na Rachunku Powiązanym Uczestnika wystąpi saldo dodatnie. Uczestnikowi przysługiwać będą Odsetki, z kolei jeżeli na Rachunku Powiązanym Uczestnika wystąpi saldo ujemne. Uczestnik będzie obciążany z tego tytułu Odsetkami;

- Banki w ostatnim dniu kwartału przystępują do rozliczenia Odsetek naliczonych od depozytów i zaliczek za dany okres. Saldo netto Odsetek z takiego rozliczenia będzie wypłacane lub płatne na każdym Rachunku Powiązanym w ciągu np. 30 dni od momentu naliczenia Odsetek.

Za informacje (w tym kalkulacje) w zakresie Odsetek należnych danemu Uczestnikowi oraz Odsetek wymagalnych od danego Uczestnika odpowiedzialny będzie Pool Leader, realizujący przy pomocy Banków, transfery środków pieniężnych w ramach Systemu. Uczestnicy ustalili oprocentowanie zgodnie z zasadami dla cen transferowych dla podmiotów powiązanych. Wysokość oprocentowania dla wszystkich Uczestników jest taka sama.

Odsetki stanowią w praktyce koszt za korzystanie przez Uczestnika z przekazanych my środków (zaliczek). Źródłem otrzymanych zaliczek są natomiast każdorazowo środki, jakie zostały zgromadzone na Rachunku Centralnym od Uczestników Systemu wykazujących w jego ramach nadwyżki. W zależności zatem od sald wykazywanych w danym okresie rozliczeniowym, przez poszczególnych Uczestników, każdorazowo Odsetki zapłacone przez Spółkę mogą zatem dotyczyć środków pochodzących z depozytów pobranych od APS NV i/lub APS BE. Analogicznie, depozyty wpłacone przez Spółkę mogą w praktyce służyć pokryciu zaliczek wypłaconych w danym okresie na rzecz APS NV bądź/lub APS BE.

Odsetki pobierane od Uczestnika u którego wystąpiło ujemne saldo, podobnie jak środki z nadwyżek (depozytów) w ramach Systemu, będą przekazywane na Rachunek Centralny należący do Pool Leadera. Pool Leader będzie podejmował decyzję o wykorzystaniu tych środków, w tym o potencjalnym przekazaniu ich innemu uczestnikowi Systemu.

Spółka zwraca uwagę, że Umowa Cash Pooling, zakłada, że każdy z Uczestników może w dowolnym czasie:

- zwrócić się do Banku Głównego o otrzymywanie alertów bilansowych w odniesieniu do odpowiednich Rachunków Powiązanych,

- zwrócić się do Banku Głównego o dostarczenie określonych raportów dotyczących wewnątrzgrupowych pozycji depozytów/zaliczek wynikających z transferów środków pieniężnych i rozliczeń Rachunków Powiązanych i/lub zestawień odsetek wewnątrzgrupowych w celu ułatwienia zarządzania wewnątrzgrupowymi pozycjami depozytów/zaliczek danego Rachunku Powiązanego, oraz

- zwrócić się do odpowiedniego Banku o rozliczenie kwot odsetek wewnątrzgrupowych. W rezultacie, Spółka ma możliwość weryfikacji do którego Uczestnika oraz w jakiej wysokości trafiły Odsetki zapłacone przez Spółkę, czy też od którego z Uczestników pochodziły środki przekazane z Rachunku Centralnego na Rachunek Powiązany Spółki, od których naliczone i pobrane zostały Odsetki od Spółki.

Odsetki jako należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT

W związku z uczestnictwem w Systemie, w przypadku, gdy saldo na Rachunku Powiązanym Spółki będzie ujemne, co skutkować będzie koniecznością zapłaty Odsetek przez Spółkę, Wnioskodawca może być obowiązany pełnić funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „podatek u źródła”), z tytułu wypłaty Odsetek jako należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT na rzecz podmiotów powiązanych.

Dla ww. płatności Odsetek, Wnioskodawca zamierza stosować zwolnienie z podatku u źródła przewidziane w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.

Jak podkreślono powyżej, Uczestnikami systemu, poza Spółką, są dwa podmioty - APS NV i APS BE, a zatem wyłącznie od tych podmiotów każdorazowo pochodzić mogą środki przekazane Spółce, od których należne są Odsetki. Wnioskodawca wskazuje, że warunki zwolnienia wskazane w ww. przepisie art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT są spełnione zarówno w odniesieniu do APS NV, jak i APS BE.

Spółka podkreśla, że APS NV oraz APS BE, podmioty powiązane ze Spółką w rozumieniu ustawy o CIT. Zarówno APS NV, jak i APS BE prowadzą działalność w formie spółki akcyjnej, posiadają siedzibę w Belgii i są rezydentami podatkowymi w Belgii. Na moment złożenia niniejszego wniosku, APS NV jest wyłącznym wspólnikiem (akcjonariuszem) Spółki posiadającym 100% akcji Spółki. APS NV jest również właścicielem całości akcji APS BE. Spółka oraz APS BE są zatem tzw. bezpośrednimi spółkami-siostrami, tj. są ze sobą powiązane w ten sposób, że ten sam podmiot (APS NV) posiada 100% akcji zarówno w kapitale Spółki, jak i w kapitale APS BE. Zarówno zatem, w przypadku APS NV, jak i APS BE, spełniony jest warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 3-3a ustawy o CIT.

Na moment wypłaty odsetek, APS NV może posiadać akcje w odpowiednio Spółce oraz APS BE przez okres krótszy niż dwa lata. APS NV zamierza jednakże posiadać akcje zarówno w Spółce, jak i APS BE w sposób nieprzerwany także po dniu wypłaty Odsetek przez Spółkę przez okres dłuższy aniżeli dwa lata. Innymi słowy, okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania akcji może upłynąć już po wypłacie Odsetek (po uzyskaniu przychodu przez APS NV i/lub APS BE).

W tym miejscu, Wnioskodawca ponadto podkreśla, że zarówno APS BE, jak i APS NV, nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

APS NV i APS BE, jako Uczestnicy Systemu, będący rezydentami Belgii, spełnią warunki rzeczywistego właściciela należności z tytułu otrzymanych Odsetek przysługujących im w związku z uczestnictwem w Systemie określone w art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, tj. zarówno APS NV, jak i APS BE:

 1) otrzymuje należność z tytułu Odsetek dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

 2) nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,

 3) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby (Belgii), uwzględniając zwłaszcza charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymywanych należności z tytułu Odsetek.

Spółka pragnie zaznaczyć, że dokonuje i będzie dokonywać bieżącej weryfikacji ww. przestanek dla każdego z Uczestników. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że ocena spełnienia powyższych warunków nie jest przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku.

Wnioskodawca wskazuje, że celem dochowania należytej staranności, posiada i będzie posiadać niezbędne dokumenty oświadczenia potwierdzające spełnienie opisanych powyżej warunków, które uprawniają do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT wobec należności z tytułu Odsetek należnych APS NV oraz APS BE w ramach Systemu, w tym zwłaszcza aktualne na moment wypłaty Odsetek certyfikaty rezydencji APS NV i APS BE (zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o CIT) oraz dokumenty i oświadczenia o których mowa oraz art. 26 ust. 1f ustawy o CIT.

Końcowo, Spółka wskazuje, iż zakłada, że łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT przez Spółkę nie przekroczy łącznie w roku podatkowym na rzecz tego samego Uczestnika Systemu kwoty o której mowa w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, tj. 2 000 000,00 zł. Niemniej, w przypadku przekroczenia limitu kwotowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT Spółka złoży stosowne oświadczenie o którym mowa w art. 26 ust. 7a-7j ustawy o CIT lub dokona pobrania podatku na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT. Ponadto, Wnioskodawca nie wyklucza występowania w przyszłości do właściwego organu podatkowego z wnioskami o wydanie opinii o stosowaniu preferencji dla Odsetek wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV oraz APS BE.

Jednocześnie, przedmiotem niniejszego wniosku nie jest kwestia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o CIT oraz tzw. mechanizmu pay and refund w poborze podatku u źródła od Odsetek, a uprawnienie Spółki do korzystania ze zwolnienia do Odsetek momencie (w momencie wypłaty tej należności lub następczo).

Pytanie

Czy w związku z zawarciem i wykonaniem Umów dotyczących przedstawionej w zdarzeniu przyszłym struktury Systemu Cash Poolingu, w przypadku zapłaty przez Spółkę Odsetek, wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV oraz/lub APS BE, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT? 

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zapłaty przez Spółkę Odsetek, wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV oraz/lub APS BE, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, ustala się w wysokości 20% przychodów. Przepis art. 22a ust. 1 ustawy o CIT stanowi przy tym, że przepis art. 21 ust. 2 ustawy o CIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jednocześnie, na gruncie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wypłacającym należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

 a) spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

 b) położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zagraniczny zakład należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej;

 2) uzyskującym przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

 3) spółka:

 a) której mowa w pkt 1, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2, lub

 b) której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4) rzeczywistym właścicielem należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

 a) spółka, o której mowa w pkt 2, albo

 b) zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Z kolei, w art. 21 ust. 3b ustawy o CIT wskazano, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się, jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 3 pkt 3 oraz ust. 3a, wynika z tytułu własności.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 3c ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się, jeżeli spółka, o której mowa w ust. 3 pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Z kolei w art. 21 ust. 4 ustawy o CIT wskazano, że przepis ust. 3 ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółki, o których mowa w ust. 3 pkt 3, posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Dodatkowo, w art. 21 ust. 6. ustawy o CIT wskazano, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, nie ma zastosowania do przychodów, które zgodnie z odrębnymi przepisami zostaną uznane za:

 1) przychody z podziału zysków lub spłaty kapitału spółki wypłacającej należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1;

 2) przychody z tytułu wierzytelności dającej prawo do udziału w zyskach dłużnika;

 3) przychody z tytułu wierzytelności uprawniającej wierzyciela do zamiany jego prawa do odsetek na prawo do udziału w zyskach dłużnika;

 4) przychody z tytułu wierzytelności, która nie powoduje obowiązku spłaty kwoty głównej tej wierzytelności lub gdy spłata jest należna po upływie co najmniej 50 lat od powstania wierzytelności.

Z kolei w art. 21 ust. 8 ustawy o CIT wskazano, że przepisy ust. 3-7 stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 9 ustawy o CIT zwolnienia, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się jeżeli wypłacającym należności jest spółka, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1.

Z kolei w art. 22b ustawy o CIT wskazano, że zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Ponadto, jak wskazano w art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

a) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

b) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

Natomiast w ust. 2 rzeczonego artykułu, wskazano, że na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Ponadto, przepis art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, wprowadzające zwolnienie dla należności wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT odwołuje się do pojęcia rzeczywistego właściciela należności.

Jak wynika z art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o rzeczywistym właścicielu - oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:

 a) otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

 b) nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,

 c) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności.

Obowiązki płatnika związane z wypłatą należności podlegających zryczałtowanemu podatkowi u źródła zostały uregulowane m.in. w art. 26 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Natomiast jak wskazano w art. 26 ust. 1c ustawy o CIT, jeżeli łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 wypłacona podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym nie przekracza kwoty, o której mowa w ust. 2e, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat z tych tytułów, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 albo w art. 22 ust. 4 pkt 2, mającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego:

 1) jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub

 2) istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Należy również podkreślić, że zgodnie z art. 26 ust. 1f w przypadku należności z tytułów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacanych na rzecz spółki, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 oraz art. 22 ust. 4 pkt 2, lub jej zagranicznego zakładu, jeżeli łączna kwota należności, wypłacona z tych tytułów temu podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym, nie przekracza kwoty, o której mowa w ust. 2e, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat tych należności, stosują zwolnienia wynikające z art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, z uwzględnieniem ust. 1c, pod warunkiem uzyskania od tej spółki lub jej zagranicznego zakładu sporządzonego na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3a i 3c lub art. 22 ust. 4 pkt 4. W przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, sporządzone na piśmie oświadczenie powinno wskazywać, że spółka albo zagraniczny zakład jest rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności.

Natomiast, w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT wskazano, że jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:

 a) z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;

 b) bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W tym miejscu, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zakłada, że łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT przez Spółkę nie przekroczy łącznie w roku podatkowym na rzecz tego samego Uczestnika Systemu kwoty o której mowa w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, tj. 2 000 000,00 zł. Jednocześnie, przedmiotem niniejszego wniosku nie jest kwestia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o CIT oraz tzw. mechanizmu pay and refund w poborze podatku u źródła od Odsetek, a uprawnienie Spółki do korzystania ze zwolnienia do Odsetek (w momencie wypłaty tej należności lub następczo).

Jak wynika z powyższych przepisów, co do zasady, w przypadku wypłaty należności z tytułu odsetek przez polskiego rezydenta podatkowego, na rzecz podmiotu niebędącego polskim rezydentem, podatkowym, podmiot wypłacający odsetki, pełniąc rolę płatnika, powinien dokonać potrącenia podatku WHT w wysokości 20% wypłacanych należności i wpłacić go na konto właściwego urzędu skarbowego.

Jednakże, w przypadku łącznego spełnienia przesłanek wskazanych w art. 21 ust. 3 ustawy o CIT i niespełnienia przesłanek wskazanych w art. 21 ust. 6 oraz 9 ustawy o CIT, przychód należny nierezydentowi z tytułu otrzymanych odsetek zwolniony będzie z opodatkowania podatkiem WHT, w związku z czym, na wypłacającym odsetki, nie będzie spoczywał obowiązek potrącenia podatku WHT i wpłacenia go na konto właściwego urzędu Skarbowego.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie dokonywać płatności Odsetek z tytułu udostępnienia Wnioskodawcy środków zgromadzonych na Rachunku Centralnym prowadzonym przez Pool Leadera. Pool Leader będzie odpowiedzialny za administrowanie strukturą cash poolingu, jak również za kalkulacje w zakresie Odsetek należnych danemu Uczestnikowi oraz Odsetek wymagalnych od danego Uczestnika. Natomiast, środki zgromadzone na Rachunku Centralnym, udostępniane Uczestnikowi wykazującemu saldo ujemne, będą pochodziły każdorazowo od Uczestników Systemu, nie natomiast wyłącznie od Pool Leadera w związku z pełnieniem funkcji w tym zakresie.

Odsetki są ściśle związane z kapitałem, którego dotyczą (z którym związane jest ich powstanie). W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, to poszczególni Uczestnicy będący właścicielami środków pieniężnych udostępnionych Spółce są ostatecznymi odbiorcami powstałych w związku z tymi kwotami odsetek. W tym miejscu, Spółka pragnie podkreślić, że zarówno APS NV, jak i APS BE, jako Uczestnicy Systemu, spełnią warunki rzeczywistego właściciela należności z tytułu otrzymanych Odsetek przysługujących im w związku z uczestnictwem w Systemie określone w art. 4a pkt 29 ustawy o CIT. Spółka wskazuje, że dokonuje odpowiedniej weryfikacji ww. przesłanek dla każdego z Uczestników. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że ocena spełnienia powyższych warunków nie jest przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku.

Powyższe jest zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, w którym podkreśla się, że pool leader w strukturach cash poolingu nie jest kwalifikowany jako rzeczywisty odbiorca. Na powyższe wskazał m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 kwietnia 2018 r., sygn. akt II FSK 1370/16, uznając, że:

„Kluczowym elementem pojęcia beneficial owner jest zakres uprawnień odbiorcy odsetek. Chodzi tu przede wszystkim o prawo do rozporzqdzania nimi, tj. o rzeczywiste dysponowanie według własnego uznania, a nie dysponowanie jedynie w znaczeniu formalnym. Ograniczony umową cash-poolingu zakres prawa do swobodnego dysponowania odsetkami przez lidera (wynikający ze związania odbiorcy zobowiązaniem do jego przekazania tylko konkretnym podmiotom i na ustalonych zasadach), eliminuje możliwość traktowania go jako rzeczywistego beneficjenta otrzymanych kwot (...)".

Powyższe stanowisko jest również prezentowane w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in. interpretacji indywidualnej z dnia 11 stycznia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.524.2021.1.BD, zgodnie z którą:

„Status osoby uprawnionej przysługuje ekonomicznemu właścicielowi udostępnionego kapitału (a nie ekonomicznemu dysponentowi samych odsetek). Uprawnionym właścicielem może być zatem podmiot posiadający prawo do kapitału, z tytułu którego udostępnienia należne będą odsetki, jak i prawo do zagospodarowania tych odsetek jako ich właściciel, a nie podmiot posiadający prawo tylko do ich otrzymania. Należy mieć na uwadze, że odsetki są ściśle związane z kapitałem, którego dotyczą (z którym związane jest ich powstanie), jeżeli zatem właścicielami środków pieniężnych są poszczególne spółki - uczestnicy cash poolingu, to oni są ostatecznymi odbiorcami powstałych w związku z tymi kwotami odsetek.“

Mając na uwadze powyższe, należy przyjąć, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, uprawnionym odbiorcą Odsetek będą Uczestnicy, którzy udostępnią za pośrednictwem Rachunku Centralnego, własne środki zgromadzone na Rachunkach Powiązanych należących do nich innym Uczestnikom Systemu od których to środków naliczone zostaną Odsetki.

Tym samym, tytuł prawny do Odsetek posiadają zatem poszczególni Uczestnicy Systemu, a zatem to Uczestnicy uzyskują przychód podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w postaci należnych im Odsetek (w przypadającej na nie części, która jest im wypłacana w ramach Systemu za pośrednictwem Pool Leadera).

Przepisy prawa podatkowego nie regulują w sposób szczególny kwestii traktowania dla celów podatku u źródła odsetek w ramach systemów typu cash pooling, zatem konsekwencje podatkowe należy oceniać z punktu widzenia ogólnych zasad opodatkowania obowiązujących w ustawie o CIT. W pierwszej kolejności istotnym jest zatem ustalenie, kto jest podatnikiem z tytułu otrzymanych odsetek. To bowiem osoba podatnika niebędącego rezydentem pozwala określić, czy w odniesieniu do wypłacanych odsetek znajdują zastosowanie preferencje przewidziane w ustawie o CIT bądź właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W odniesieniu do analizowanego zdarzenia przyszłego, to zatem status Uczestników przesądza o możliwości zastosowania zwolnienia o którym mowa w przywołanym art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.

Mając na uwadze przytoczone regulacje ustawy o CIT, przesłanki wskazane w wymienionych przepisach, wymagane do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT są następujące:

 1) Wypłacającym należności z tytułu odsetek jest spółka będąca polskim rezydentem podatkowym;

 2) Odbiorcą należności jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

 3) Spółka otrzymująca należności z tytułu odsetek posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale Spółki wypłacającej należności - posiadanie to, musi wynikać z tytułu własności i trwać przez okres minimum dwóch lat;

 4) Otrzymujący należności z tytułu odsetek jest ich rzeczywistym właścicielem;

 5) Otrzymujący należności nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

 6) Uzyskiwane przychody nie stanowią:

- przychodów z podziału zysków lub spłaty kapitału spółki wypłacającej należności, o których mowa wart. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

- przychodów z tytułu wierzytelności dającej prawo do udziału w zyskach dłużnika,

- przychodów z tytułu wierzytelności uprawniającej wierzyciela do zamiany jego prawa do odsetek na prawo do udziału w zyskach dłużnika,

- przychodów z tytułu wierzytelności, która nie powoduje obowiązku spłaty kwoty głównej tej wierzytelności lub gdy spłata jest należna po upływie co najmniej 50 lat od powstania wierzytelności;

 7) Wypłacającym należności z tytułu odsetek nie jest spółka komandytowa lub komandytowo-akcyjna;

 8) Istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym otrzymujący należności z tytułu odsetek ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany;

 9) Korzystanie z przedmiotowego zwolnienia nie jest:

- sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem przepisów ustawy o CIT,

- głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania nie jest sztuczny;

10)Płatnik posiada stosowną dokumentację uprawniającą go do zastosowania zwolnienia.

Należy podkreślić, że w opinii Wnioskodawcy, wszystkie wskazane powyżej przesłanki zostaną spełnione zarówno w odniesieniu do APS NV, jak i APS BE, co zostało szerzej przedstawione w zaprezentowanym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego. Co zwłaszcza:

 1) Wnioskodawca, jako wypłacający należności z tytułu Odsetek, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;

 2) Otrzymującym Odsetki będzie każdorazowo APS NV i/lub APS BE, a zatem spółka podlegającą obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terenie Belgii, a zatem w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

 3) Na moment wypłaty odsetek, APS NV może posiadać akcje w odpowiednio Spółce oraz APS BE przez okres krótszy niż dwa lata, niemniej APS NV zamierza jednakże posiadać akcje zarówno w Spółce, jak i APS BE w sposób nieprzerwany także po dniu wypłaty Odsetek przez Spółkę przez okres dłuższy aniżeli dwa lata. Innymi słowy, okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania akcji może upłynąć już po wypłacie Odsetek (po uzyskaniu przychodu przez APS NV i/lub APS BE);

 4) Zarówno APS NV, jak i APS BE, jako Uczestnicy Systemu, spełnią warunki rzeczywistego właściciela należności z tytułu otrzymanych Odsetek przysługujących im w związku z uczestnictwem w System e określone w art. 4a pkt 29 ustawy o CIT. Spółka wskazuje, że dokonuje odpowiedniej weryfikacji ww. przesłanek dla każdego z Uczestników. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że ocena spełnienia powyższych warunków nie jest przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku;

 5) Zarówno APS NV, jak i APS BE, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

 6) Przychody jakie będą uzyskiwane z Odsetek przez APS NV i APS BE nie stanowią:

- przychodów z podziału zysków lub spłaty kapitału spółki wypłacającej należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

- przychodów z tytułu wierzytelności dającej prawo do udziału w zyskach dłużnika,

- przychodów z tytułu wierzytelności uprawniającej wierzyciela do zamiany jego prawa do odsetek na prawo do udziału w zyskach dłużnika,

- przychodów z tytułu wierzytelności, która nie powoduje obowiązku spłaty kwoty głównej tej wierzytelności lub gdy spłata jest należna po upływie co najmniej 50 lat od powstania wierzytelności;

 7) Wnioskodawca nie jest spółką komandytową ani spółką komandytowo-akcyjną;

 8) Pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Belgią została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, stanowiąca podstawę prawną do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowej;

 9) Korzystanie z przedmiotowego zwolnienia nie jest:

- sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem przepisów ustawy o CIT,

- głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania nie jest sztuczny;

10)Wnioskodawca jest i będzie w posiadaniu niezbędnych dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnienie opisanych powyżej warunków, które uprawniają do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT wobec należności z tytułu Odsetek należnych APS NV oraz APS BE w ramach Systemu, w tym zwłaszcza aktualne na moment wypłaty Odsetek certyfikaty rezydencji APS NV i APS BE (zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o CIT) oraz dokumenty i oświadczenia o których mowa oraz art. 26 ust. 1f ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, zarówno w odniesieniu do Odsetek, wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV oraz/lub APS BE, spełnione są warunki do stosowania przez Spółkę zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT. Podstawą do zastosowania zwolnienia, w odniesieniu do obu Uczestników, tj. zarówno APS NV, jak i APS BE jest ta sama regulacja. Status zarówno APS NV, jak i APS BE umożliwia zastosowanie tego samego typu preferencji, tj. zwolnienia z opodatkowania przychodów osiąganych przez te podmiotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej z odsetek przewidzianego w ustawie o CIT.

Konsekwentnie, niezależnie od tego, czy odbiorcą konkretnej wartości wypłacanych odsetek będzie APS NV, czy APS BE, Spółka będzie uprawniona do zastosowania tego samego zwolnienia, tj. przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.

Tym samym, w okoliczności, gdy z uwagi na mechanizm kalkulacji i dystrybucji Odsetek w ramach Systemu Cash Poolingu, Spółka w momencie zapłaty Odsetek w ramach Systemu nie byłaby w stanie samodzielnie określić, które z kwoty Odsetek otrzymanych od Spółki i w jakiej wysokości trafiają do poszczególnych odbiorców (Uczestników)/od którego z Uczestników pochodziły środki przekazane z Rachunku Centralnego na Rachunek Powiązany Spółki, od których naliczone i pobrane zostały Odsetki od Spółki - ustalenie w tym zakresie nie będzie skutkować odmiennym opodatkowaniem Odsetek. Każdorazowo, odbiorcą rzeczywistym będzie bowiem jeden z dwóch Uczestników Systemu - APS NV lub APS BE - wobec których (obu) spełnione będą warunki do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT. Dokonując wypłaty Odsetek, Spółka ma zatem pewność, że ich odbiorcą jest podmiot, w odniesieniu, do którego zastosowanie znajduje ww. zwolnienie, przy czym Wnioskodawca dochowa należytej staranności przy weryfikacji, że warunki do stosowania zwolnienia określone w tym przepisie zostaną spełnione wobec obu Uczestników/możliwych odbiorców Odsetek wypłacanych przez Spółkę w ramach Systemu).

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, w przypadku zapłaty przez Spółkę Odsetek, wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV oraz/lub APS BE, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust 3-9 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy o CIT,

za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

2) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

3) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

4) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

5) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

6) niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

Zgodnie z art. 3 ust. 5 ustawy o CIT,

za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Katalog takich przychodów został określony w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) – ustala się w wysokości 20% przychodów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychody osiągane przez nierezydentów m.in. z odsetek są opodatkowane 20% stawką podatku u źródła, chyba że mająca zastosowanie w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, której Polska jest stroną, stanowi inaczej.

W myśl art. 21 ust. 2 ustawy o CIT, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 22b ustawy o CIT,

zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wypłacającym należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

a) spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

b) położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zagraniczny zakład należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej;

2) uzyskującym przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

3) spółka:

a) o której mowa w pkt 1, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2, lub

b) o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4) rzeczywistym właścicielem należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

a) spółka, o której mowa w pkt 2, albo

b) zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Dodatkowo, zgodnie z art. 21 ust. 3a ustawy o CIT,

warunek posiadania udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 3 pkt 3, uważa się także za spełniony, jeżeli zarówno w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 1, jak i w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 2, inna spółka podlegająca w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio - nie mniej niż 25% udziałów (akcji). Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 21 ust. 3b ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się, jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 3 pkt 3 oraz ust. 3a, wynika z tytułu własności.

Z kolei zaś art. 21 ust. 3c ustawy o CIT stanowi, że:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się, jeżeli spółka, o której mowa w ust. 3 pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie z art. 21 ust. 4 ustawy o CIT,

przepis ust. 3 ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółki, o których mowa w ust. 3 pkt 3, posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o CIT,

przepisy ust. 3 i 4 mają również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 3 pkt 3, upływa po dniu uzyskania przez spółkę, o której mowa w ust. 3 pkt 2, przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1. W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), o których mowa w ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, spółka, o której mowa w ust. 3 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od przychodów określonych w ust. 1 pkt 1 w wysokości 20% przychodów, z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 26 ust. 3.

Na podstawie art. 21 ust. 6 ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, nie ma zastosowania do przychodów, które zgodnie z odrębnymi przepisami zostaną uznane za:

1) przychody z podziału zysków lub spłaty kapitału spółki wypłacającej należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1;

2) przychody z tytułu wierzytelności dającej prawo do udziału w zyskach dłużnika;

3) przychody z tytułu wierzytelności uprawniającej wierzyciela do zamiany jego prawa do odsetek na prawo do udziału w zyskach dłużnika;

4) przychody z tytułu wierzytelności, która nie powoduje obowiązku spłaty kwoty głównej tej wierzytelności lub gdy spłata jest należna po upływie co najmniej 50 lat od powstania wierzytelności.

Zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy o CIT,

jeżeli w wyniku powiązań w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 między podmiotem wypłacającym i uzyskującym należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3, w wyniku czego kwota wypłaconych należności jest wyższa od tej, jakiej należałoby oczekiwać, gdyby powiązania te nie istniały, zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się tylko do kwoty należności określonej bez uwzględniania warunków wynikających z tych powiązań. Przepis art. 11d stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy o CIT, przepisy ust. 3-7 stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy.

W myśl art. 21 ust. 9 ustawy o CIT,

zwolnienia, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się jeżeli wypłacającym należności jest spółka, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1.

W konsekwencji w świetle przytoczonych przepisów, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych na gruncie art. 21 ust. 3 i nast. ustawy o CIT, płatności odsetkowe dokonywane przez polskich rezydentów na rzecz kwalifikowanych podmiotów powiązanych z siedzibą w krajach członkowskich UE/EOG, powinny, co do zasady, korzystać ze zwolnienia od podatku u źródła w Polsce.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2193), od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2019 r. w zakresie definicji rzeczywistego właściciela (tzw. beneficial owner) (art. 4a pkt 29 ustawy o CIT), a także w zakresie zadań płatnika (art. 26 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 4a pkt 29 ustawy o CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o rzeczywistym właścicielu – oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:

a) otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

b) nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,

c) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności.

Zmiany legislacyjne w tym zakresie Organ jedynie sygnalizuje, gdyż ustalenie „rzeczywistego właściciela” (art. 4a pkt 29 ustawy o CIT) nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej – stosownie do art. 14b § 2a pkt 2 lit. b Ordynacji.

Obowiązki płatnika, w przypadku gdy wypłaty należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, nie przekraczają w roku podatkowym na rzecz tego samego podatnika łącznie kwoty 2 000 000 zł uregulowane są w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, z kolei w przypadku przekroczenia kwoty 2 000 000 zł obowiązki płatnika regulowane są nowo wprowadzonym przepisem art. 26 ust. 2e ustawy o CIT.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o CIT,

osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Należy mieć także na uwadze postanowienia art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, który stanowi:

jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:

1) z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;

2) bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym, wskazać należy, że w art. 21 ustawy o CIT wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacane przez podmioty polskie podmiotom zagranicznym, w przypadku uzyskania których, podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 ustawy o CIT. Powyższe zasady stosuje się przy uwzględnieniu postanowień odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Należy także zwrócić uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.

Z Komentarza do Konwencji Modelowej OECD wynika, że postanowienia umów (konwencji) o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie dotyczącym odsetek mają zastosowanie jedynie w przypadku, gdy to podmiot uzyskujący odsetki posiada status rzeczywistego odbiorcy („beneficial owner”), czyli jest podmiotem, którego prawo do dysponowania otrzymaną płatnością nie ma wyłącznie formalnego charakteru. W związku z powyższym, w sytuacji, gdy płatność dokonywana jest na rzecz pośrednika będącego rezydentem określonego państwa, który następnie przekazuje tę płatność ostatecznemu odbiorcy, państwo w którym powstaje dana płatność nie jest zobowiązane do zastosowania wobec tego pośrednika postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Treść Komentarza do Konwencji Modelowej OECD podlegała pewnym modyfikacjom od momentu wprowadzenia do ust. 2 art. 11 Konwencji Modelowej OECD kryterium „osoby uprawnionej”. Jednak żadna z wersji Komentarza nie podważa powyższych reguł. Sam bowiem fakt bycia rezydentem określonego państwa i otrzymania płatności nie jest wystarczającym warunkiem do skorzystania z postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania w sytuacji, gdy prawo do dysponowania dochodem ma ograniczony charakter. Oznacza to, że postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania mają zastosowanie do podmiotów będących faktycznymi odbiorcami odsetek.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przystąpił do systemu kompleksowego zarządzania płynnością finansową typu cash pool, aby wspierać optymalne zarządzanie potrzebami finansowymi, jak i nadwyżką środków pieniężnych.

Analizując istnienie cash poolingu w Polsce, należy wskazać przede wszystkim na brak regulacji prawnych w tym zakresie. Prawo cywilne − w części zobowiązaniowej − nie zawiera przepisów odnoszących się do tego typu umowy, stąd umowa cash poolingu pozostaje na gruncie polskiego prawa umową nienazwaną.

Umowa cash poolingu jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej, lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Należy zaznaczyć, że sposób konstrukcji umowy cash poolingu jest jednocześnie wyborem odpowiedniego typu instrumentu.

Cash pooling w najszerzej stosowanym modelu (również w niniejszej sprawie) sprowadza się do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy (konto główne) i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Powyższy model może się różnić w kwestiach technicznych w zależności od preferencji uczestników wyrażonych w zawartej przez nich umowie.

Do niezmiennej istoty cash poolingu zalicza się możliwość kompensowania przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez niektóre z podmiotów, z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy przez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. W ramach porozumienia cash poolingu uczestnicy wskazują podmiot organizujący cash pooling i zarządzający systemem, którym może być jednostka z grupy.

Należy jednoznacznie podkreślić, że cechą charakterystyczną systemu cash pooling jest konsolidowanie środków finansowych wszystkich uczestników, a nie dokonywanie „darowizn” na rzecz Pool Leadera przez pozostałych uczestników. To uczestnicy biorący udział w tym systemie mogą rzeczywiście korzystać z przywilejów wynikających z prawa własności środków pieniężnych. Status osoby uprawnionej przysługuje ekonomicznemu właścicielowi udostępnionego kapitału (a nie ekonomicznemu dysponentowi samych odsetek). Uprawnionym właścicielem może być zatem podmiot posiadający prawo do kapitału, z tytułu którego udostępnienia należne będą odsetki, jak i prawo do zagospodarowania tych odsetek jako ich właściciel, a nie podmiot posiadający prawo tylko do ich otrzymania. Należy mieć na uwadze, że odsetki są ściśle związane z kapitałem, którego dotyczą (z którym związane jest ich powstanie), jeżeli zatem właścicielami środków pieniężnych są poszczególne spółki – uczestnicy cash poolingu, to oni są ostatecznymi odbiorcami powstałych w związku z tymi kwotami odsetek.

Tytuł prawny do odsetek posiadają zatem poszczególne spółki biorące udział w systemie cash poolingu, co oznacza, że to one uzyskują przychód podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w postaci należnych im odsetek (w przypadającej na nie części, która jest im wypłacana za pośrednictwem Pool Leadera).

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy w związku z zawarciem i wykonaniem Umów dotyczących przedstawionej w zdarzeniu przyszłym struktury Systemu Cash Poolingu, w przypadku zapłaty przez Spółkę Odsetek, wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV oraz/lub APS BE, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.

Jak wynika z opisu sprawy, Uczestnikami systemu, poza Spółką, są dwa podmioty - APS NV i APS BE, a zatem wyłącznie od tych podmiotów każdorazowo pochodzić mogą środki przekazane Spółce, od których należne są Odsetki. Wnioskodawca wskazuje, że warunki zwolnienia wskazane w ww. przepisie art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT są spełnione zarówno w odniesieniu do APS NV, jak i APS BE.

Spółka podkreśla, że APS NV oraz APS BE, podmioty powiązane ze Spółką w rozumieniu ustawy o CIT. Zarówno APS NV, jak i APS BE prowadzą działalność w formie spółki akcyjnej, posiadają siedzibę w Belgii i są rezydentami podatkowymi w Belgii. Na moment złożenia niniejszego wniosku, APS NV jest wyłącznym wspólnikiem (akcjonariuszem) Spółki posiadającym 100% akcji Spółki. APS NV jest również właścicielem całości akcji APS BE. Spółka oraz APS BE są zatem tzw. bezpośrednimi spółkami-siostrami, tj. są ze sobą powiązane w ten sposób, że ten sam podmiot (APS NV) posiada 100% akcji zarówno w kapitale Spółki, jak i w kapitale APS BE. Zarówno zatem, w przypadku APS NV, jak i APS BE, spełniony jest warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 3-3a ustawy o CIT.

Na moment wypłaty odsetek, APS NV może posiadać akcje w odpowiednio Spółce oraz APS BE przez okres krótszy niż dwa lata. APS NV zamierza jednakże posiadać akcje zarówno w Spółce, jak i APS BE w sposób nieprzerwany także po dniu wypłaty Odsetek przez Spółkę przez okres dłuższy aniżeli dwa lata. Innymi słowy, okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania akcji może upłynąć już po wypłacie Odsetek (po uzyskaniu przychodu przez APS NV i/lub APS BE).

W tym miejscu, Wnioskodawca ponadto podkreśla, że zarówno APS BE, jak i APS NV, nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

APS NV i APS BE, jako Uczestnicy Systemu, będący rezydentami Belgii, spełnią warunki rzeczywistego właściciela należności z tytułu otrzymanych Odsetek przysługujących im w związku z uczestnictwem w Systemie określone w art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, tj. zarówno APS NV, jak i APS BE:

 1) otrzymuje należność z tytułu Odsetek dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

 2) nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,

 3) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby (Belgii), uwzględniając zwłaszcza charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymywanych należności z tytułu Odsetek.

Spółka pragnie zaznaczyć, że dokonuje i będzie dokonywać bieżącej weryfikacji ww. przestanek dla każdego z Uczestników. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że ocena spełnienia powyższych warunków nie jest przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku.

Wnioskodawca wskazuje, że celem dochowania należytej staranności, posiada i będzie posiadać niezbędne dokumenty oświadczenia potwierdzające spełnienie opisanych powyżej warunków, które uprawniają do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT wobec należności z tytułu Odsetek należnych APS NV oraz APS BE w ramach Systemu, w tym zwłaszcza aktualne na moment wypłaty Odsetek certyfikaty rezydencji APS NV i APS BE (zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o CIT) oraz dokumenty i oświadczenia o których mowa oraz art. 26 ust. 1f ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.

W konsekwencji, w przypadku zapłaty przez Spółkę Odsetek, wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV oraz/lub APS BE, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.

Podsumowując, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena czy podmioty otrzymujące odsetki w ramach cash poolingu, spełniają definicję „rzeczywistego właściciela”, o której mowa w art. 4a pkt 29 ustawy o CIT oraz czy Spółka spełnia przesłanki dochowania należytej staranności uprawniające do zastosowania ww. zwolnienia z art. 21 ust. 3, w zw. z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT. Kwestie te zostały przyjęte jako niepodlegający ocenie element opisu stanu faktycznego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

 -w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00