Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.897.2022.2.ZK

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzone przez Spółkę Badania przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: „działalność B+R”), co uprawnia Wnioskodawcę do korzystania z ulgi B+R?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi badawczo-rozwojowej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 stycznia 2023 r. (data wpływu: 30 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

E (dalej: Wnioskodawca lub Spółka lubE) działa na rynku od 2006 r. i zajmuje się świadczeniem kompleksowych usług dla rynku medycznego, w tym w szczególności prowadzi, najczęściej na zlecenie podmiotów zewnętrznych, różnego rodzaju projekty badawcze:

-Badania kliniczne

-Badania typu PASS/PAES/DUS,

-Nieinterwencyjne badania obserwacyjne,

-Badania pharmacovigiliance.

Badania kliniczne - realizowane przez Spółkę od wielu lat badania bezpieczeństwa i skuteczności działania leków, przeprowadzane zgodnie z wymogami Dobrej Praktyki Klinicznej oraz restrykcyjnymi przepisami prawa obowiązującymi tym zakresie. Badania realizowane są w podziale na 4 fazy.

Badania I fazy:

Ich przedmiotem jest głównie ocena bezpieczeństwa leku. Są zwykle przeprowadzane na niewielkiej liczbie zdrowych ochotników (20 do 100 osób). Oceniają losy leku w organizmie ludzkim: wchłanianie, metabolizm, wydalanie. Trwają zwykle kilka miesięcy.

Badania II fazy:

Kolejnym etapem po wykazaniu bezpieczeństwa nowego leku jest badanie jego skuteczności. Badania tej fazy mogą trwać od kilku miesięcy do dwóch lat i bierze w nich udział do kilkuset pacjentów.

Badania III fazy:

W badaniach III fazy testuje się lek na kilkuset do kilku tysiącach pacjentów. Dzięki tak dużej skali badań można dokładniej poznać skuteczność leku, korzyści płynące z terapii i zakres możliwych reakcji niepożądanych. Pozytywne wyniki badania III fazy umożliwiają uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie leku do obrotu lub poszerzenie wskazań dla danego preparatu. Badania te zwykle trwają kilka lat.

Badania IV fazy/marketingowe:

W badaniach IV fazy analizowane są zagadnienia w zakresie porównania leku z innymi lekami obecnymi na rynku oraz monitorowanie długoterminowej skuteczności leku i jego wpływu na jakość życia pacjenta.

Badania PASS/PAES/DUS - E od kilkunastu lat wspiera działania firm (...) oraz pozyskiwaniu pełnych i wiarygodnych danych poprzez prowadzenie badań bezpieczeństwa (PASS - Post Autorisation Safety Study) i skuteczności (PAES - Post Autorization Efficacy Study) oraz tzw. wykorzystania leku (DUS-Drug Utilisation Study). Spółka posiada największe doświadczenie w (...).

Nieinterwencyjne Badania Obserwacyjne to badania, w których opisuje się lub analizuje określone zdarzenia, przy czym ekspozycja na dany czynnik lub interwencję nie zależy od protokołu badania. Do badań obserwacyjnych zalicza się badania analityczne (kohortowe, kliniczno-kontrolne i przekrojowe) oraz badania opisowe (opis przypadku lub serii przypadków). Badania nieinterwencyjne są badaniami obserwacyjnymi, obejmują zbieranie danych naukowych i mają na celu odpowiedź na istotne pytania badawcze.

Badania pharmacovigilance polegają na zbieraniu i analizie zgłoszonych przez podmioty uprawnione działań niepożądanych (NDL) leków. W tym celu Spółka, stworzyła elektroniczną platformę (…). Polska znajduje się na końcu listy w kategorii ilości zgłaszanych działań niepożądanych w Europie. Ambicją i celem prowadzonych przez Wnioskodawcę badań w tym zakresie jest (…).

Na podstawie wyników badań prowadzonych przez E powstały liczne raporty i prace naukowe opublikowane w indeksowanych czasopismach zagranicznych i polskich, dostępne m.in. na (…) i innych portalach naukowych.

W konsekwencji, w ramach prowadzonej działalności badawczej Wnioskodawca w ostatnich latach rozpoczął lub rozpocznie w najbliższym czasie realizację różnego rodzaju badań, zleconych przez podmioty zewnętrzne, opisanych szczegółowo poniżej (dalej łącznie: „Badania”).

L - Częstość występowania zaburzeń lękowych i depresyjnych oraz czynniki wpływające na występowanie zaburzeń lękowych i depresyjnych u pacjentów zgłaszających się do (…) - badanie obserwacyjne przeprowadzone w formie ankiety wypełnianej przez lekarza w trakcie wizyty pacjenta. Przedmiotem oraz głównym celem badania obserwacyjnego jest zdobycie wiedzy na temat:

-częstości występowania zaburzeń lękowych i depresyjnych oraz

-czynników wpływających na występowanie tych zaburzeń u pacjentów zgłaszających się do (…).

Dodatkowym celem badania jest poznanie decyzji diagnostycznych i terapeutycznych w zależności od występujących objawów (…). Efektem badania jest stworzenie raportu podsumowującego wyniki przeprowadzonego badania wraz ze wskazaniem wniosków.

A - Wpływ zwiększenia aktywności fizycznej i modyfikacji diety na samopoczucie, stan zdrowia i jakość życia pacjentów z (…) - głównym celem tego badania obserwacyjnego jest ocena wpływu interwencji w postaci zwiększenia aktywności fizycznej oraz modyfikacji diety na zmiany masy ciała chorych leczonych (…). Badanie obserwacyjne z elementami edukacyjnymi jest zrealizowane w formie (…). Dodatkowo jako element wsparcia procesu i rzetelności wyników osiąganych w badaniu, badacz wręczy pacjentom (…), celem zapisu w trakcie wizyt (…) w okresie pomiędzy kolejnymi wizytami wynikających z potrzeb klinicznych. Efektem badania jest stworzenie raportu podsumowującego wyniki przeprowadzonego badania wraz ze wskazaniem wniosków.

G - ocena zastosowania produktów leczniczych G® w leczeniu (…) w populacji polskich pacjentów - nieinterwencyjne badanie wykorzystania leku (Badanie (…)) do oceny charakterystyki leczonych pacjentów, skuteczności i tolerancji oraz zadowolenia pacjentów ze stosowania G2 w codziennej praktyce klinicznej. Efektem badania jest stworzenie raportu podsumowującego wyniki przeprowadzonego badania wraz ze wskazaniem wniosków.

D - badanie wpływu stosowania preparatu D na jakość (…) - badanie kliniczne fazy III przeprowadzone przed rejestracją produktu leczniczego. W badaniu bierze udział (…). Analiza obejmie ocenę wpływu stosowania D w dawce (…) lub placebo na jakość życia (…). Efektem końcowym badania jest przygotowanie raportu z badania klinicznego z wnioskami eksperta na podstawie danych uzyskanych w badaniu. Raport posłuży producentowi leku jako dokument do celów rejestracji produktu leczniczego.

D+M - badanie wpływu stosowania preparatu D i (…) na jakość (…) - badanie kliniczne fazy III przeprowadzone przed rejestracją produktu leczniczego. Analiza obejmie ocenę wpływu stosowania D (…) i (…) mg (…) lub placebo na jakość (…). Efektem końcowym badania jest przygotowanie raportu z badania klinicznego z wnioskami eksperta na podstawie danych uzyskanych w badaniu. Raport posłuży producentowi leku jako dokument do celów rejestracji produktu leczniczego.

A - badanie toksykologiczne produktu A - badanie przedkliniczne oceny toksyczności ostrej i powtarzanej produktu A, podawanej szczurom. Eksperyment medyczny wykonywany na zwierzętach celem zbadania toksyczności substancji. Efektem finalnym badania będzie raport o toksyczności produktu, który będzie wykorzystany przez producenta przy rejestracji produktu leczniczego/suplementu A.

Wnioskodawca wskazuje, że prowadzona przez niego działalność badawcza, w tym również w zakresie Badań scharakteryzowanych powyżej, jest działalnością systematyczną, o charakterze twórczym i nakierowaną na zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do nowych zastosowań.

Oznacza to w praktyce, że w celu przeprowadzenia każdego badania opracowywany jest jego plan, powoływany jest zespół pracowników/współpracowników posiadających specjalistyczną wiedzę oraz niezbędne doświadczenie, którego zadaniem jest realizacja danego badania. Badania są prowadzone w sposób systematyczny, według z góry określonej metodologii odpowiedniej dla poszczególnych rodzajów badań (badania kliniczne/przedkliniczne, badania PASS/PAES/DUS, nieinterwencyjne badania obserwacyjne, badania pharmacovigiliance) określanej przez dedykowanych specjalistów zaangażowanych w badanie, a także na podstawie wewnętrznej dokumentacji Spółki.

Ponadto, Badania prowadzone przez Wnioskodawcę mają charakter twórczy, gdyż każdorazowo dotyczą innego, nieanalizowanego wcześniej przez E problemu badawczego, a ich efektem jest powstanie nowych koncepcji zmaterializowanych w postaci raportów z Badań.

Co więcej, specjaliści realizujący prace badawcze Wnioskodawcy wykorzystują posiadaną przez siebie i dostępną wiedzę m.in.: z zakresu medycyny, farmakologii, toksykologii itp. oraz nabyte bogate doświadczenie dotyczące realizacji projektów badawczych. Efektem prac badawczych Wnioskodawcy jest zdobycie nowej wiedzy lub umiejętności w zakresie działania poszczególnych leków czy suplementów diety (również w połączeniu z innymi lekami/preparatami), w zakresie skuteczności określonych procedur medycznych/sposobów leczenia czy w zakresie toksyczności substancji lub jej wpływu na organizm człowieka. Nowa wiedza pozyskana w trakcie badań realizowanych przez E, może być w dalszej kolejności wykorzystana do wprowadzania nowych produktów na rynku medycznym czy też opracowania nowych procedur/sposobów postępowania przy leczeniu różnego rodzaju schorzeń w celu poprawy skuteczności i bezpieczeństwa stosowanej terapii. Należy także podkreślić, że działalność badawcza Wnioskodawcy w całym okresie trwania badań nie obejmuje działalności polegającej na wprowadzaniu rutynowych i okresowych zmian do produktów/usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

W odniesieniu do prowadzonej działalności badawczej Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2021 Nr. 1800 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT), tj. dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych (dalej: ulga B+R) poniesionych w latach 2020-2021 (poprzez korektę deklaracji CIT-8 za te okresy rozliczeniowe), poniesionych w 2022 r. (w rozliczeniu rocznym za 2022 r.) oraz w kolejnych latach podatkowych. W celu skorzystania z ulgi B+R Wnioskodawca wyodrębnia i będzie wyodrębniać w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT koszty działalności badawczej.

Wnioskodawca w szczególności zaznacza, że:

- w ewidencji rachunkowej wyodrębnia koszty kwalifikowane związane z realizacją działalności badawczej i są/zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których działalność badawcza była/jest realizowana;

- nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT, Wnioskodawca odliczy w ramach ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2, 2a i 3 ustawy o CIT;

- Wnioskodawca dokona odliczenia z tytułu ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT;

- Koszty kwalifikowane nie zostały/nie zostaną zwrócone Wnioskodawcy w jakiekolwiek formie;

- Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego.

W piśmie uzupełniającym z 26 stycznia 2023 r. (data wpływu: 30 stycznia 2023 r.), Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w następujący sposób:

- w zależności od określonego przedmiotu/zakresu danego Badania, prace prowadzone przez Wnioskodawcę mają na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne lub mają na celu zdobycie nowej wiedzy i umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń;

- prowadzone przez Spółkę prace będące przedmiotem zapytania we Wniosku o interpretację obejmują nabywanie, łączenie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych produktów na rynku medycznym (wprowadzania na rynku medycznym nowych leków/suplementów) czy też opracowania nowych procesów tj. sposobów postępowania przy leczeniu różnego rodzaju schorzeń w celu poprawy skuteczności i bezpieczeństwa stosowanej terapii. Ponadto Wnioskodawca potwierdza, na co wskazywał także w treści Wniosku o interpretację, że działalność Wnioskodawcy objęta przedmiotem Wniosku o interpretację nie obejmuje działalności polegającej na wprowadzaniu rutynowych i okresowych zmian do produktów/usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzone przez Spółkę Badania przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: „działalność B+R”), co uprawnia Wnioskodawcę do korzystania z ulgi B+R?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzone przez Wnioskodawcę Badania przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowią działalność B+R, co uprawnia Wnioskodawcę do korzystania z ulgi B+R.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Jak definiuje art. 4a pkt 27 ustawy o CIT badania naukowe oznaczają:

a) badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 201 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „Prawo o SWiN”) tj. prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b) badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 Prawo o SWiN tj. prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

W rozumieniu powyższych przepisów określona działalność spełnia definicję działalności badawczo- rozwojowej, jeżeli łącznie zachodzą następujące przesłanki:

-działalność ma charakter twórczy,

-działalność jest podejmowana w sposób systematyczny,

-działalność ma na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Wnioskodawca wskazuje, że kryteria te zostały wyróżnione oraz omówione przez Ministra Finansów w Objaśnieniach podatkowych z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej (dalej: Objaśnienia MF), które w części 3.2.1. poświęcone są pojęciu działalności badawczo-rozwojowej. Zgodnie z Objaśnieniami MF działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia. Z kolei w doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Ponadto, uznać należy, iż na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej, w stopniu minimalnym, wystarczające jest działanie twórcze na skalę przedsiębiorstwa, tzn. przedsiębiorca we własnym zakresie (w ramach prowadzonych prac badawczo-rozwojowych) opracowuje nowe lub ulepszone produkty, procesy, usługi, nawet jeżeli podobne rozwiązanie zostało już opracowane przez inny podmiot. Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Z kolei „systematyczność” oznacza prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. Co więcej, należy wskazać, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona, ani też od istnienia planu, co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalność w przyszłości. Zaplanowanie i przeprowadzenie nawet jednego projektu badawczo-rozwojowego, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby może być uznane za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Natomiast, cel działalności badawczo-rozwojowej polegający na zwiększeniu zasobów wiedzy do tworzenia nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług należy rozumieć jako zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, w tym badań naukowych (nakierowanych na nową wiedzę i umiejętności) oraz prac rozwojowych (nakierowanych na wykorzystanie dostępnej wiedzy i umiejętności). Definicja działalności badawczo-rozwojowej wymaga, aby działania jakie podejmuje podatnik poprzez badania naukowe zwiększały zasoby wiedzy, przy czym nie ma przeszkód, aby przyjąć, że sformułowanie „zwiększenie zasobów wiedzy” odnosi się wyłącznie do wiedzy danego przedsiębiorstwa, gdyż ustawodawca nie przewidział minimalnego progu skalowalności zwiększenia zasobów wiedzy. Istotny jest element celowościowy w postaci zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania jej do tworzenia nowych zastosowań, niezależnie od tego czy zastosowania te obejmują wyłącznie jedno przedsiębiorstwo czy też całe państwo, kontynent lub świat.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że działalność E w zakresie realizowanych Badań każdorazowo wymaga m. in. opracowania koncepcji prowadzenia poszczególnych badań, w tym analizy w zakresie doboru niezbędnych narzędzi i sprzętu oraz wyboru specjalistów posiadających odpowiednie kompetencje i wykształcenie/wiedzę w zależności od rodzaju problemu badawczego/przedmiotu badania. Tym samym prace w ramach Badań prowadzone są zgodnie z przyjętym planem, w sposób uporządkowany, przez intencjonalnie wybrane osoby, posiadające właściwe kompetencje i wykształcenie oraz przy wykorzystaniu sprzętu i narzędzi specjalnie dla tego celu dopasowanych. W konsekwencji prace w ramach Badań można uznać za działalność podejmowaną w sposób systematyczny.

Co więcej, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, prowadzone Badania są innowacyjne, bardzo często nie tylko na skalę działalności Wnioskodawcy, ale także na rynku usług medycznych w Polsce czy na świecie, ponieważ dotyczą za każdym razem innego problemu badawczego, w szczególności związanego z badaniem skuteczności poszczególnych leków/preparatów, ich toksyczności, działań niepożądanych czy korelacji działania kilku leków/procedur medycznych w leczeniu poszczególnych schorzeń. Tym samym należy uznać, że prowadzona w ramach Badań działalność ma w pełni twórczy charakter.

Co więcej, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego działalność badawcza Wnioskodawcy obejmuje wykorzystanie istniejącej wiedzy/umiejętności w celu pozyskanie nowej wiedzy na temat działania poszczególnych leków/preparatów (skuteczności, toksyczności, efektów niepożądanych, współdziałania leków/preparatów ze sobą, stosowania określonych procedur medycznych itp ). W konsekwencji należy uznać, że prace realizowane przez Wnioskodawcę w ramach Badań mają za cel zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, która może być wykorzystana do opracowywania nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń. Ponadto, działalność badawcza w ramach realizacji Badań nie polega na wprowadzeniu rutynowych i okresowych zmian do produktów/usług.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, charakter realizowanych przez E prac w ramach prowadzonych Badań wyczerpuje opisane w ustawie o CIT kryteria kwalifikacji działalności do obszaru B+R. Jak wynika bowiem z powyższego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, prowadzone przez Wnioskodawcę Badania:

- są prowadzone w sposób systematyczny, według określonego harmonogramu, przy wykorzystaniu odpowiednich zasobów osobowych i sprzętowych;

- mają charakter twórczy, gdyż zawsze dotyczą innego, nowego, nieanalizowanego wcześniej przez E problemu badawczego dotyczącego rynku medycznego (np. skuteczności leków/preparatów, toksyczności, współdziałania różnych preparatów w leczeniu poszczególnych schorzeń czy określonych sposobów leczenia/procedur medycznych);

- specjaliści zaangażowani w realizację Badań wykorzystują posiadaną dostępną wiedzę z zakresu m in. medycyny, farmakologii, toksykologii, statystyki w celu efektywnego przeprowadzenia Badań, w wyniku których pozyskana zostanie nowa wiedza (np. o skuteczności leków/preparatów, toksyczności, współdziałaniu różnych preparatów w leczeniu poszczególnych schorzeń itp.). Każdorazowo rezultatem Badań jest raport prezentujący ich wyniki (tj. pozyskaną nową wiedzę). Z kolei raporty z badań służą w dalszej kolejności producentom leków/preparatów to wprowadzenia na rynek nowych produktów, ulepszenia istniejących produktów, rozszerzenia zastosowań istniejących produktów czy zmiany sposobu świadczenia usług na rynku medycznym;

- nie mają charakteru rutynowych czy okresowych zmian wprowadzanych do produktów/usług.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że realizowana przez Spółkę działalność B+R w ramach prowadzonych Badań spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Wnioskodawcę do korzystania z ulgi B+R.

Wnioskodawca podkreśla, że powyższe znajduje potwierdzenie w linii interpretacyjnej organów skarbowych, które niejednokrotnie potwierdzały prawo do stosowania ulgi B+R przez podmioty realizujące prace badawcze. Przykładowo pismem z dnia 30 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.263.2019.1.MBD, potwierdził prawo do stosowania ulgi B+R przez podatnika prowadzącego działalność badawczo-rozwojową polegającą na przeprowadzania badań klinicznych leków. Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidulanej interpretacji z 31 maja 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.155.2019.1.JS, uznał za prawidłowe stanowisko podatnika (producenta leków, suplementów diety, dermokosmetyków oraz wyrobów medycznych) prowadzącego prace badawcze w zakresie powstawania nowych leków, potwierdzając prawo do stosowania ulgi badawczo-rozwojowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”, „uCIT”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Stosownie do art. 4a pkt 26 updop:

przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a) badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b) badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „Ustawa SWIN”), badania naukowe są działalnością obejmującą:

a. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop:

ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 Ustawy SWIN:

prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy podkreślić wyraźnie należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.

Badania naukowe stanowią badania podstawowe oraz badania aplikacyjne. Badania podstawowe to prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne. Z kolei badania aplikacyjne należy rozumieć jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Prace rozwojowe obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

W tym miejscu wskazać należy, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.).

Specjaliści realizujący prace badawcze Wnioskodawcy wykorzystują posiadaną przez siebie i dostępną wiedzę m.in.: z zakresu medycyny, farmakologii, toksykologii itp. oraz nabyte bogate doświadczenie dotyczące realizacji projektów badawczych. Efektem prac badawczych Wnioskodawcy jest zdobycie nowej wiedzy lub umiejętności w zakresie działania poszczególnych leków czy suplementów diety (również w połączeniu z innymi lekami/preparatami), w zakresie skuteczności określonych procedur medycznych/sposobów leczenia czy w zakresie toksyczności substancji lub jej wpływu na organizm człowieka. Nowa wiedza pozyskana w trakcie badań realizowanych przez E, może być w dalszej kolejności wykorzystana do wprowadzania nowych produktów na rynku medycznym czy też opracowania nowych procedur/sposobów postępowania przy leczeniu różnego rodzaju schorzeń w celu poprawy skuteczności i bezpieczeństwa stosowanej terapii. Należy także podkreślić, że działalność badawcza Wnioskodawcy w całym okresie trwania badań nie obejmuje działalności polegającej na wprowadzaniu rutynowych i okresowych zmian do produktów/usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zdaniem tut. Organu, prowadzone przez Spółkę Badania przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. Jak wynika bowiem z wniosku, Wnioskodawca prowadzi w ramach Badań zarówno badania naukowe, czyli badania podstawowe oraz aplikacyjne a także prace rozwojowe. Dlatego też, opisane we wniosku, działania spełniają przesłanki do uznania ich za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 26 updop.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie czy prowadzone przez Spółkę Badania przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Wnioskodawcę do korzystania z ulgi B+R, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00