Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.745.2022.2.MF

Dotyczy ustalenia, czy koszty, które Spółka ponosi w związku z zakwaterowaniem obywateli z Ukrainy we własnych lokalach takie jak: (catering, zużycie mediów, zakup wody do picia, środków czystości czy koszty poniesione w związku z adaptacją lokalu przed przybyciem uchodźców wojennych z Ukrainy) Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych a otrzymywane co miesiąc wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy zawartej ze Starostwem, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy koszty, które Spółka ponosi w związku z zakwaterowaniem obywateli z Ukrainy we własnych lokalach takie jak: (catering, zużycie mediów, zakup wody do picia, środków czystości czy koszty poniesione w związku z adaptacją lokalu przed przybyciem uchodźców wojennych z Ukrainy) Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych a otrzymywane co miesiąc wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy zawartej ze Starostwem, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem 9 stycznia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego  

N. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w B. jest właścicielem lokali mieszkalnych i użytkowych, które stanowią środki trwałe Spółki.

Właścicielem udziałów Spółki jest (…).

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest:

-(…)

Spółka jest spółką prawa handlowego, której działalność reguluje Kodeks Spółek Handlowych, w związku z powyższym podlega pod ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 1992 Nr 21 poz. 86). W roku podatkowym 2022 Spółka wpłaca zaliczki miesięczne na podatek dochodowy od osób prawnych metodą uproszczoną zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z agresją Rosji na Ukrainę, od marca 2022 r. do chwili obecnej Spółka na polecenie wojewody zapewnia w swoich lokalach mieszkalnych i użytkowych zakwaterowanie łącznie (…) uchodźcom wojennym z Ukrainy. Lokal użytkowy zajmowany obecnie przez obywateli Ukrainy - w ramach umowy najmu z poprzednim najemcą - przeznaczony był na działalność usługowo-handlową. W ramach tej działalności najemca zapewniał miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Od (…) 2022 r. do chwili obecnej w lokalu użytkowym przebywają uchodźcy z Ukrainy (na dzień 15 listopada 2022 r. to (…) osoby). Spółka jeszcze przed przyjazdem uchodźców poniosła znaczące koszty związane z przystosowaniem lokalu na potrzeby udostępnienia uchodźcom miejsc noclegowych w następujący sposób:

-zakup podgrzewaczy wody 80I w celu natychmiastowego dostępu do ciepłej wody użytkowej w każdym z pokoi w dowolnym czasie,

-zwiększenie mocy przyłączeniowej budynku,

-zapewnienie obywatelom Ukrainy dostępu do szybkiego internetu,

-zapewnienie fizycznej ochrony obywatelom Ukrainy gwarantowanej przez zewnętrzną firmę ochroniarską w ramach podpisanej przez Spółkę umowy,

-zatrudnienie na miejscu osób mówiących w języku ukraińskim, w celu ułatwienia komunikacji w konsultacjach medycznych, urzędach czy szybszego rozwiązywania bieżących problemów,

-montaż elektrozaczepów do głównych drzwi wejściowych, w celu uniemożliwienia wejścia do obiektu osobom nieuprawnionym,

-przygotowanie sali zabaw dla dzieci,

-zakup pralek do prania odzieży (usługi prania pościeli świadczy firma zewnętrzna).

Spółka udostępnia uchodźcom z Ukrainy dwa lokale mieszkalne i jeden lokal użytkowy (przystosowany na potrzeby udostępnienia miejsc noclegowych) w ramach prowadzonej działalności – (…)). Spółka w ramach umowy zawartej ze Starostwem Powiatowym w (…) gwarantuje uchodźcom z Ukrainy: miejsca noclegowe (na czas nieokreślony) w swoich dwóch lokalach mieszkalnych i jednym użytkowym, całodzienne wyżywienie w formie cateringu (trzy posiłki dziennie: śniadanie, obiad, kolacja), dostęp do napojów, sanitariatów oraz środków czystości i higieny osobistej. Spółka w ramach ww. umowy dostaje wynagrodzenie za realizowane usługi wg przyjętej przez starostwo stawki za osobodzień, która w zależności od okresu, w którym są świadczone usługi wynosiła od (…) zł brutto (marzec) do (…) zł brutto (kwiecień-październik). Wartość wypłacanego przez starostwo wynagrodzenia stanowi iloczyn: liczby osobodni, kosztu osobodnia i ilości osób aktualnie przebywających w lokalach. Warunkiem wypłaty wynagrodzenia przez starostwo jest złożenie przez osobę reprezentującą Spółkę oświadczenia wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do umowy (§ 4 pkt 4 umowy na realizację usług załączonej do niniejszego wniosku ORD-IN).

Przedmiotowa umowa na realizację usług zawarta jest ze Starostwem Powiatowym w (…) na podstawie: Porozumienia Nr (…) z dnia (…) 2022 r. zawartego pomiędzy Wojewodą (…) a Powiatem (…) z późniejszymi zmianami, zwanego dalej: „Porozumieniem”. Natomiast Porozumienie to zostało zawarte m.in. na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r., poz. 583, z późn. zm). Umowa jest przedłużana aneksem co miesiąc. Aneks do umowy wydłuża okres obowiązywania umowy, ale nie dłużej niż do odwołania Polecenia.

Spółka w dniu (…) 2022 r. złożyła wniosek do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS) na usługę (…) - zakwaterowanie uchodźców wojennych z Ukrainy wraz z całodziennym wyżywieniem w formie cateringu i dostępem do napojów, sanitariatów, środków czystości i higieny osobistej. W dniu (…) 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Spółki wiążącą informację stawkową - określił stawkę podatku od towarów i usług na świadczoną przez Spółkę usługę kompleksową na rzecz uchodźców z Ukrainy w wysokości 8%. W związku z powyższym Spółka raz w miesiącu wystawia fakturę VAT na Starostwo Powiatowe w (…) z 8% stawką podatku VAT.

W związku z zakwaterowaniem uchodźców we własnych lokalach, Spółka ponosi miesięczne koszty takie jak: usługi cateringowe (faktura wystawiana jest przez firmę zewnętrzną w ramach podpisanej ze Spółką umową), zużycie mediów (energia elektryczna, cieplna, zimna i ciepła woda, internet), zakup wody do picia, środków czystości itp. Koszty stałe, które Spółka ponosi w związku ze świadczeniem usług zakwaterowania to: koszt podatku od nieruchomości, opłaty z tyt. użytkowania wieczystego gruntu czy koszt comiesięcznej amortyzacji lokali. Koszty stałe związane ze świadczeniem usług oraz koszty zużytych mediów przez obywateli Ukrainy wkalkulowane są w stawkę za osobodzień określonej w załączniku nr 3 do umowy na realizację usług z Powiatem (…).

Wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych to podstawowa działalność Spółki, w związku z powyższym Spółka nie powinna generować straty na podstawowej działalności operacyjnej.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 4 stycznia 2023 r. wskazaliście Państwo, że Spółka nie złożyła wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 r., poz. 583 ze zm.)

Pytanie

Czy koszty, które Spółka ponosi w związku z zakwaterowaniem obywateli z Ukrainy we własnych lokalach takie jak: (catering, zużycie mediów, zakup wody do picia, środków czystości czy koszty poniesione w związku z adaptacją lokalu przed przybyciem uchodźców wojennych z Ukrainy) Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych, a otrzymywane co miesiąc wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy zawartej ze Starostwem, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 Nr 21 poz. 86) (winno być: „t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.”) przychodami są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z kolei art. 12 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 poz. 583) stanowi, że:

„W związku z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1, wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej działające na obszarze województwa, państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. O wydanych poleceniach wojewoda niezwłocznie informuje właściwego ministra”.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 11 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

„Polecenia, o których mowa w ust. 10, są wydawane w drodze decyzji administracyjnej i podlegają natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia i nie wymagają uzasadnienia”.

Ustawodawca odmiennie uregulował sytuację dotyczącą wypłaty środków pieniężnych na wniosek podmiotu udzielającego pomocy stanowiącego zwrot poniesionych kosztów (tj. na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) od sytuacji, w której podmiot zapewniający zakwaterowanie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę, na podstawie której będzie wykonywał określone świadczenia na rzecz uchodźców wojennych z Ukrainy (wsparcie udzielane jest na podstawie art. 12 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa).

Jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytanie dziennikarza z dnia 20 maja 2022 r. „świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583, z późn. zm.) nie stanowi wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców. Otrzymane świadczenie ma charakter wtórny do czynności realizowanych nieodpłatnie na rzecz obywateli Ukrainy. Nie występuje zatem zależność pomiędzy wykonanymi na rzecz uchodźców czynnościami a wysokością otrzymanej kwoty świadczenia. Wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę powinno stanowić rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy...” Ustawodawca w art. 38z ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 1992 Nr 21 poz. 86) zwolnił od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Natomiast w związku z zawarciem umów z jednostkami samorządu terytorialnego usługodawca (Spółka) wykonuje określone świadczenia związane z zakwaterowaniem, wyżywieniem, dostępem do środków czystości i higieny osobistej dla uchodźców z Ukrainy i w zamian za to otrzymuje ustalone zgodne z umową wynagrodzenie (wg przyjętej przez starostwo stawki za osobodzień). Wynagrodzenie to jest przyznawane konkretnemu podmiotowi w zamian za określoną czynność tj. zapewnienie zakwaterowania, wyżywienia, dostępu do wody pitnej, sanitariatów, środków czystości i higieny osobistej.

W piśmie z dnia 10 października 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Znak: 0114-KDIP4-1.4012.444.2022.2.APR możemy przeczytać, że „zasady opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją umów zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego pozostają jednak niezmienne”.

W związku z powyższym Spółka (Wnioskodawca) stoi na stanowisku, że wynagrodzenie wypłacane Spółce przez Starostwo Powiatowe w (…) na podstawie zawartej z nim umowy jest przychodem podatkowym Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a koszty poniesione przez Spółkę w związku z realizacją umowy ze starostwem są kosztami uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy. Ewentualna nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, będzie stanowić dochód ze źródła przychodów, który zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:

- przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT);

- przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy o CIT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W kontekście przedstawionych we wniosku informacji należy wyjaśnić, że z uwagi na wojnę toczącą się bezpośrednio za granicami Rzeczpospolitej Polskiej ustawodawca wprowadził do polskiego porządku prawnego ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 r. poz. 583 ze zm.).

Art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ta ustawa specjalna, obok stworzenia szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza także rozwiązania mające na celu uregulowanie kwestii pomocy udzielanej przez wojewodów, jednostki samorządu terytorialnego oraz przez inne podmioty obywatelom Ukrainy.

Odzwierciedleniem tego jest art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w myśl którego:

Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:

1)imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;

2)PESEL lub NIP składającego wniosek;

3)wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;

4)imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania oraz PESEL;

5)oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;

6)numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;

7)oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;

8)adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;

9)adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;

10)oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;

11)oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 13 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w drodze rozporządzenia określił wzór wniosku, zawierający wszystkie enumeratywnie określone przez prawodawcę elementy.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:

1)zakwaterowaniu;

2)zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;

3)zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;

4)finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;

5)zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;

6)organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;

7)zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 - w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;

8)podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.

Art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25).

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w ust. 6, podając:

1)nazwę i adres siedziby zamawiającego;

2)datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;

3)opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;

4)cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;

5)wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;

6)nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

Natomiast art. 12 ust. 10 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

W związku z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1, wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej działające na obszarze województwa, państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. O wydanych poleceniach wojewoda niezwłocznie informuje właściwego ministra.

Zgodnie z art. 12 ust. 11 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Polecenia, o których mowa w ust. 10, są wydawane w drodze decyzji administracyjnej i podlegają natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia i nie wymagają uzasadnienia.

Zestawienie powyższych przepisów wskazuje, że ustawodawca odmiennie uregulował sytuację dotyczącą wypłaty środków pieniężnych na wniosek podmiotu udzielającego pomocy stanowiącego zwrot poniesionych kosztów (tj. na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) od sytuacji, w której podmiot zapewniający zakwaterowanie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę, na podstawie której będzie wykonywał określone świadczenia na rzecz cudzoziemców z Ukrainy (wsparcie udzielane jest na podstawie art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż w związku z agresją Rosji na Ukrainę, od marca 2022 r. do chwili obecnej Spółka na polecenie wojewody zapewnia w swoich lokalach mieszkalnych i użytkowych zakwaterowanie łącznie (…) uchodźcom wojennym z Ukrainy. Lokal użytkowy zajmowany obecnie przez obywateli Ukrainy - w ramach umowy najmu z poprzednim najemcą - przeznaczony był na działalność usługowo-handlową. W ramach tej działalności najemca zapewniał miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Od (…) 2022 r. do chwili obecnej w lokalu użytkowym przebywają uchodźcy z Ukrainy (na dzień 15 listopada 2022 r. to (…) osoby). Spółka jeszcze przed przyjazdem uchodźców poniosła znaczące koszty związane z przystosowaniem lokalu na potrzeby udostępnienia uchodźcom miejsc noclegowych w następujący sposób:

-zakup podgrzewaczy wody 80I w celu natychmiastowego dostępu do ciepłej wody użytkowej w każdym z pokoi w dowolnym czasie,

-zwiększenie mocy przyłączeniowej budynku,

-zapewnienie obywatelom Ukrainy dostępu do szybkiego internetu,

-zapewnienie fizycznej ochrony obywatelom Ukrainy gwarantowanej przez zewnętrzną firmę ochroniarską w ramach podpisanej przez Spółkę umowy,

-zatrudnienie na miejscu osób mówiących w języku ukraińskim, w celu ułatwienia komunikacji w konsultacjach medycznych, urzędach czy szybszego rozwiązywania bieżących problemów,

-montaż elektrozaczepów do głównych drzwi wejściowych, w celu uniemożliwienia wejścia do obiektu osobom nieuprawnionym,

-przygotowanie sali zabaw dla dzieci,

-zakup pralek do prania odzieży (usługi prania pościeli świadczy firma zewnętrzna).

Spółka udostępnia uchodźcom z Ukrainy dwa lokale mieszkalne i jeden lokal użytkowy (przystosowany na potrzeby udostępnienia miejsc noclegowych) w ramach prowadzonej działalności – (…)). Spółka w ramach umowy zawartej ze Starostwem Powiatowym w (…) gwarantuje uchodźcom z Ukrainy: miejsca noclegowe (na czas nieokreślony) w swoich dwóch lokalach mieszkalnych i jednym użytkowym, całodzienne wyżywienie w formie cateringu (trzy posiłki dziennie: śniadanie, obiad, kolacja), dostęp do napojów, sanitariatów oraz środków czystości i higieny osobistej. Spółka w ramach ww. umowy dostaje wynagrodzenie za realizowane usługi wg przyjętej przez starostwo stawki za osobodzień, która w zależności od okresu, w którym są świadczone usługi wynosiła od (…) zł brutto (marzec) do (…) zł brutto (kwiecień-październik). Wartość wypłacanego przez starostwo wynagrodzenia stanowi iloczyn: liczby osobodni, kosztu osobodnia i ilości osób aktualnie przebywających w lokalach. Warunkiem wypłaty wynagrodzenia przez starostwo jest złożenie przez osobę reprezentującą Spółkę oświadczenia wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do umowy (§ 4 pkt 4 umowy na realizację usług załączonej do niniejszego wniosku ORD-IN). Przedmiotowa umowa na realizację usług zawarta jest ze Starostwem Powiatowym w (…) na podstawie: Porozumienia Nr (…) z dnia (…) 2022 r. zawartego pomiędzy Wojewodą (…) a Powiatem (…) z późniejszymi zmianami, zwanego dalej Porozumieniem. Natomiast Porozumienie to zostało zawarte m.in. na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r., poz. 583, z późn.zm). Umowa jest przedłużana aneksem co miesiąc. Aneks do umowy wydłuża okres obowiązywania umowy, ale nie dłużej niż do odwołania Polecenia. Spółka raz w miesiącu wystawia fakturę VAT na Starostwo Powiatowe w (…) z 8% stawką podatku VAT.

W związku z zakwaterowaniem uchodźców we własnych lokalach, Spółka ponosi miesięczne koszty takie jak: usługi cateringowe (faktura wystawiana jest przez firmę zewnętrzną w ramach podpisanej ze Spółką umową), zużycie mediów (energia elektryczna, cieplna, zimna i ciepła woda, internet), zakup wody do picia, środków czystości itp. Koszty stałe, które Spółka ponosi w związku ze świadczeniem usług zakwaterowania to: koszt podatku od nieruchomości, opłaty z tyt. użytkowania wieczystego gruntu czy koszt comiesięcznej amortyzacji lokali. Koszty stałe związane ze świadczeniem usług oraz koszty zużytych mediów przez obywateli Ukrainy wkalkulowane są w stawkę za osobodzień określonej w załączniku nr 3 do umowy na realizację usług z Powiatem (…).

Wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych to podstawowa działalność Spółki, w związku z powyższym Spółka nie powinna generować straty na podstawowej działalności operacyjnej.

Spółka nie złożyła wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 r., poz. 583 ze zm.)

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy otrzymywane co miesiąc wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy zawartej ze Starostwem, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe zgodzić się należy z Państwem, iż otrzymywane co miesiąc wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy zawartej ze Starostwem, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych.

Przechodząc do wyjaśnienia należy również odnieść się do art. 38z ustawy o CIT. Ustawą z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, wprowadzony został do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 38z.

W myśl art. 38z ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583).

Ww. świadczenie, jest świadczeniem pieniężnym przyznanym na wniosek podmiotu, w szczególności osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi w tamtym kraju oraz obywatelom Ukrainy posiadającym Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium RP. Świadczenie to może być przyznane na okres nie dłuższy niż 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium RP, zaś w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres wypłaty świadczenia może być przedłużony.

Zwolnienie określone w art. 38z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajduje zastosowania do przychodów wynikających z realizacji pomocy obywatelom Ukrainy, w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Na jego podstawie wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy polegającą m.in. na zakwaterowaniu czy zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego. W związku z realizacją tych zadań wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące, m.in. organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zadania nałożone w trybie wydanego polecenia są realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Jeżeli zatem podatnik uzyskuje przychody z tytułu świadczenia, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usług związanych z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, „za które wystawia faktury”, a usługi te są realizowane w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, na podstawie umowy zawartej z organem samorządu terytorialnego, to przychody te nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 38z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego nie zapewniają Państwo zakwaterowania i wyżywienia na własny koszt, gdyż z tego tytułu otrzymują Państwo środki finansowe od Starostwa, a więc nie korzystają one również ze zwolnienia, o którym mowa w art. 38z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując stwierdzić należy, że otrzymywane co miesiąc wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy zawartej ze Starostwem, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych.

Konsekwencją uznania, otrzymywanych co miesiąc wynagrodzeń z tytułu realizacji umowy zawartej ze Starostwem za przychód podatkowy jest możliwość rozpoznania kosztów uzyskania przychodów z tytułu ww. przychodu.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia czy, koszty związane z zakwaterowaniem obywateli z Ukrainy we własnych lokalach takie jak: (catering, zużycie mediów, zakup wody do picia, środków czystości czy koszty poniesione w związku z adaptacją lokalu przed przybyciem uchodźców wojennych z Ukrainy) Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych, wskazać należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, bądź zabezpieczenie istniejącego źródła. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki wydatek, który spełnia łącznie następujące warunki:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki, które zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie (rzeczowej, pieniężnej, usługowej, wygaszenia wzajemnych roszczeń),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Należy mieć również na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek spełnia przesłanki ogólne uznawania wydatków za taki koszt, określone w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy.

Dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim wydatek został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowo-skutkowy oraz czy poniesiony wydatek nie jest wydatkiem wymienionym w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt podatkowy.

Z uwagi na brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT przesłanka celowości poniesionego wydatku ma fundamentalne znaczenie dla konstrukcji podatkowych kosztów uzyskania przychodów. Skoro bowiem podstawą opodatkowania zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym, to tym samym pomiędzy podatkowym przychodem a podatkowym kosztem istnieje zależność tego rodzaju, iż poniesiony koszt musi w sposób bezpośredni albo pośredni wpływać na przychód podatkowy, jego osiągnięcie zachowanie albo zabezpieczenie.

Stwierdzenie braku takiej zależności powoduje, iż wydatek aczkolwiek poniesiony w sensie ekonomicznym i uwidoczniony w rachunku bilansowym, nie będzie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mógł zostać zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz opis stanu faktycznego zgodzić się należy z Państwem, że koszty związane z zakwaterowaniem obywateli z Ukrainy we własnych lokalach takie jak: (catering, zużycie mediów, zakup wody do picia, środków czystości czy koszty poniesione w związku z adaptacją lokalu przed przybyciem uchodźców wojennych z Ukrainy) Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Wymienione wyżej wydatki zostały poniesione przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz w związku z uzyskaniem wynagrodzenia za zrealizowanie usług na podstawie zawartej umowy ze Starostwem Powiatowym. Zatem wydatki te zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów i nie znajdują się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Zatem przedmiotowe wydatki spełniają kryterium celowości, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a w konsekwencji mogą one stanowić kosztów uzyskania przychodów w działalności Wnioskodawcy.

Z tego też względu, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy koszty, które Spółka ponosi w związku z zakwaterowaniem obywateli z Ukrainy we własnych lokalach takie jak: (catering, zużycie mediów, zakup wody do picia, środków czystości czy koszty poniesione w związku z adaptacją lokalu przed przybyciem uchodźców wojennych z Ukrainy) Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych, a otrzymywane co miesiąc wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy zawartej ze Starostwem, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00