Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.740.2022.2.ENB

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych wypłacanych przez fundację liderowi biznesowemu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika i zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja X („Fundacja”, „Wnioskodawca”) jest organizacją non-profit, której celem statutowym jest (...).

W ramach zaakceptowanego przez KE Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 („Program FENG”) finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Fundacja zamierza pozyskać środki na realizację projektu grantowego skierowanego do (...) oraz osób fizycznych („Projekt XYZ”).

Projekt XYZ będzie realizowany przez Fundację w partnerstwie z renomowaną organizacją z obszaru transferu wiedzy i technologii Y Ltd. z siedzibą na terytorium Wielkiej Brytanii.

Projekt XYZ jest (...). W ramach XYZ dokonuje się wybór (...).

Jako organizator Projektu XYZ Fundacja odpowiada za określenie założeń Projektu, jego przygotowanie i wdrożenie oraz zarządzanie (m.in. działania promocyjne, selekcję grantobiorców, współpracę z ekspertami, zawieranie umów o przyznanie grantu).

Fundacja złoży wniosek o sfinansowanie Projektu XYZ ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (w ramach programu FENG) do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. W związku z powyższym, Fundacja będzie beneficjentem Projektu XYZ w rozumieniu art. 41 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. 2022 poz. 1079, „Ustawa wdrożeniowa”).

Zgodnie z założeniami Projektu XYZ określonymi przez Fundację, Projekt XYZ będzie skierowany do (...) mających siedzibę w Polsce (oraz (...)) i osób fizycznych - działających w charakterze eksperta biznesowego, którzy zamierzają wspólnie zrealizować projekt związany z wykonaniem prac badawczych, weryfikacją rynkową oraz komercjalizacją ich wyników.

Projekt XYZ będzie projektem grantowym w rozumieniu art. 41 Ustawy wdrożeniowej, co oznacza, że Fundacja ze środków uzyskanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie udzielała grantów na wybrane projekty realizowane przez grantobiorców, tj. organizacje (...) i lidera biznesowego. Wybór projektów nastąpi w przyjętej procedurze ich selekcji oraz oceny. W celu wyłonienia grantobiorców w ramach Projektu XYZ, Fundacja przeprowadzi konkurs na zasadach przyjętych w dokumentacji konkursowej. Wniosek projektowy będzie składany przez organizację (...) oraz osobę fizyczną działającą w charakterze eksperta biznesowego („Lidera Biznesowego”) tworzących zespół. Jako przedstawiciel organizacji (...) będzie występował główny ekspert naukowy w zakresie wyników będących przedmiotem wniosku („Lider (...)”).

Autorami projektów grantobiorców wyłonionych przez Fundację będzie Lider (...), jako reprezentant organizacji.

Liderami Biznesowymi mogą być osoby fizyczne, które nie mogą w trakcie realizacji grantu w ramach Projektu XYZ prowadzić w tym samym zakresie działalności gospodarczej (albo nie prowadzą żadnej działalności gospodarczej).

Projekt XYZ będzie realizowany przez Fundację w 3 fazach (oraz w fazie przygotowawczej):

Faza 0 - obejmuje przeprowadzenie przez Fundację działań informacyjnych, szkoleniowych i naboru oraz będzie zakończona wyborem projektów grantobiorców w oparciu o ich potencjał naukowy oraz rynkowy.

Faza I - realizacja projektu przez grantobiorców: (...).

Faza II - w Fazie II pozostaną najlepsze wyselekcjonowane projekty grantobiorców (...).

Faza III - w Fazie III udzielana będzie pomoc publiczna dla wyselekcjonowanych spin-offów, które zostaną założone jako efekt realizacji projektu grantobiorców. Wsparcie przyjmuje formę pomocy de minimis i wykorzystane będzie na podniesienie gotowości do pierwszych transakcji lub inwestycji.

W Fazie I i II Projektu XYZ Fundacja, na zasadach określonych w Ustawie wdrożeniowej, będzie wypłacała środki pieniężne w postaci grantu grantobiorcom (tzn. organizacji (...) oraz Liderowi Biznesowemu) wspólnie realizującym projekty.

Po zakończeniu selekcji projektów grantobiorców zgłoszonych w ramach konkursu, Fundacja zawrze z organizacją (...) oraz Liderem Biznesowym umowę o powierzenie grantu, na podstawie której Fundacja będzie rozliczała granty wypłacone organizacji (...) i Liderowi Biznesowemu na podstawie sprawozdań obydwu grantobiorców składanych do Fundacji przez organizację (...), która występuje jako koordynator projektu. Fundacja będzie wypłacała granty osobno organizacji (...) oraz Liderowi Biznesowemu, którzy będą odrębnymi grantobiorcami.

W związku z powyższym, powstały wątpliwości odnośnie obowiązków Fundacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”), które mogą spoczywać na Fundacji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przesłanym uzupełnieniu podsumowując odpowiedź na pytanie „Czy Lider Biznesowy jest uczestnikiem projektu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych” wskazano, że „należy udzielić odpowiedzi twierdzącej”. Ponadto wyjaśniliście Państwo, że w opisie zdarzenia zaznaczono, że projekt będzie realizowany przez Fundację w ramach Programu FENG finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jak stanowi art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 7 ustawy wdrożeniowej, funduszami strukturalnymi są Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus, o których mowa w art. 1 rozporządzenia ogólnego.

W Państwa ocenie oznacza to, że projekt jest realizowany przez Fundację z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie – jak Państwo wskazujecie - Lidera Biznesowego należy uznać za uczestnika przedmiotowego projektu, gdyż będzie on uczestniczył w realizacji celów projektu, jeśli zostanie wybrany w procedurze konkursowej. Będzie on także w jego ramach otrzymywał środki finansowe w postaci grantu. Szczegółowe wyjaśnienie rozumowania Fundacji zostało przedstawione w uzasadnieniu złożonego Wniosku. Ponadto zgodnie z informacjami posiadanymi przez Państwa i założeniami projektu, Lider Biznesowy będzie jego finalnym beneficjentem (grantobiorcą w rozumieniu Ustawy wdrożeniowej). Całe wsparcie udzielone, w procedurze konkursowej, Liderowi Biznesowemu, jest przeznaczone na pokrycie niezbędnych kosztów udziału Lidera Biznesowego w projekcie. Szczegółowe wyjaśnienie argumentacji Fundacji w tym zakresie również zostało przedstawione w uzasadnieniu złożonego Wniosku.

Pytanie

Czy środki finansowe wypłacane przez Fundację Liderowi Biznesowemu w ramach grantu są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy PIT, a tym samym Fundacja nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na PIT od tych kwot oraz sporządzania i przesyłania do właściwego urzędu skarbowego i Lidera Biznesowego deklaracji rocznej o zaliczkach na podatek dochodowy i informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez osobę fizyczną?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, środki finansowe wypłacane przez Fundację Liderowi Biznesowemu w ramach grantu są zwolnione z opodatkowania PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy PIT, a tym samym Fundacja nie będzie zobowiązana do pobierana zaliczek na PIT od tych kwot oraz sporządzania i przesyłania do właściwego urzędu skarbowego i Lidera Biznesowego deklaracji rocznej o zaliczkach na podatek dochodowy i informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy PIT przychodami, z zastrzeżeniem przysporzeń wprost wskazanych w tym przepisie są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy PIT, źródłami przychodów są m.in. przychody z działalności gospodarczej, przychody z działalności wykonywanej osobiście oraz przychody z tzw. innych źródeł.

W Państwa ocenie, środki finansowe w postaci grantu otrzymywane przez Lidera Biznesowego nie powinny być klasyfikowane jako przychody ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy PIT, w szczególności przychody z działalności gospodarczej albo przychody z działalności wykonywanej osobiście, ale jako przychody z tzw. innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy PIT.

Jak stanowi bowiem art. 20 ust. 1 ustawy PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się, w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi Jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Wyrażenie „w szczególności” użyte przez ustawodawcę oznacza, że przychodami z innych źródeł mogą być również przychody niewymienione w tym przepisie.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Liderami Biznesowymi mogą być osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej albo które nie będą realizowały projektu w ramach Projektu XYZ w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W konsekwencji, przychód z tytułu otrzymania grantu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej.

W Państwa ocenie, nie można również przyjąć, że środki finansowe otrzymane przez Lidera Biznesowego będą stanowiły przychód z działalności wykonywanej osobiście. Należy wskazać, że w art. 13 ustawy PIT nie został wskazany przychód z tytułu otrzymania grantu. Z uwagi na charakter zadań wykonywanych przez Lidera Biznesowego, ww. przychodu nie można zaklasyfikować jako przychodu z „osobiście wykonywanej działalności naukowej”, zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy PIT. Uzyskiwany przychód nie będzie stanowił również innych przysporzeń wymienionych w tym przepisie (np. przychodu z tytułu wykonywania usług). W konsekwencji biorąc pod uwagę, że katalog przysporzeń wymienionych w art. 13 ustawy ma charakter zamknięty przychód uzyskiwany przez Lidera Biznesowego z tytułu grantu nie będzie stanowił przychodu z działalności wykonywanej osobiście. W związku z tym, że przychody osiągane przez Lidera Biznesowego nie będą stanowiły przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy PIT, a w szczególności przychodów z działalności gospodarczej i działalności wykonywanej osobiście, powinny być zakwalifikowane jako przychody z tzw. innych źródeł. W Państwa ocenie słuszność tego wniosku potwierdza fakt, że art. 20 ust. 1 ustawy PIT obejmuje różnego rodzaju przysporzenia, których charakter jest zbliżony do grantu (np. stypendia, dotacje i nagrody). Państwa zdaniem, niezależnie jednak od klasyfikacji środków finansowych wypłacanych przez Fundację w ramach grantu Liderowi Biznesowemu do źródła przychodów, otrzymanie ww. środków finansowych przez Lidera Biznesowego nie będzie wiązało się z koniecznością wykazania przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT przez Lidera Biznesowego ani pobrania zaliczki na PIT oraz sporządzenia i przesłania do właściwego urzędu skarbowego i Lidera Biznesowego rocznej informacji o zaliczkach na podatek dochodowy oraz informacji o wysokości przychodu przez Fundację, bowiem przychód z ww. tytułu może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy PIT. Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Mając na względzie powyższe, w celu skorzystania ze zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków: środki finansowe są otrzymane przez osobę fizyczną jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków pochodzących z UE (wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych); osoba fizyczna jest uczestnikiem projektu.

Przesłanka posiadania przez osobę fizyczną statusu uczestnika projektu

Ustawa PIT nie zawiera definicji uczestnika projektu, jednak w dotychczasowej praktyce stosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy PIT przez podatników i organy podatkowe wykształciło się stanowisko, zgodnie z którym przez uczestnika projektu należy rozumieć osobę fizyczną, do której pomoc w ramach programów realizowanych przy udziale środków z UE jest faktycznie kierowana (tj. beneficjenta programu, w ramach którego środki finansowe są przekazywane).

Przykładem interpretacji indywidualnych, w których organy podatkowe wskazywały na takie rozumienie pojęcia „uczestnik projektu” są m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej; z dnia 15 lutego 2022 r. o sygn. 0115-KDIT2.4011.774.2021.1.KC oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 marca 2019 r. o sygn. 0112-KDIL3-2.4011.69.2O19.1.DJ.

W kontekście wskazanej powyżej definicji nie macie Państwo wątpliwości, że Lider Biznesowy spełnia przesłanki do uznania za uczestnika projektu w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy PIT, ponieważ jako osoba fizyczna realizująca projekt w ramach Projektu XYZ będzie otrzymywał środki finansowe w postaci grantu. Tym samym będzie osobą, do której pomoc w ramach Programu FENG jest bezpośrednio kierowana (wsparcie jest kierowane do osób fizycznych i (...) zasadniczo w celu zwiększenia innowacyjności gospodarki).

Należy jednak wskazać, że ww. interpretacje indywidualne zostały wydane przez organy podatkowe przed wejściem w życie Ustawy wdrożeniowej, której celem jest dostosowanie polskich przepisów do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30 czerwca 2021, str. 159 oraz Dz. Urz. UE L 261 z 22 lipca 2021, str. 58, dalej „Rozporządzenie”).

Rozporządzenie wprowadziło jednolite zasady wdrażania funduszy unijnych (m.in. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w Unii Europejskiej, a tym samym projektów grantowych finansowanych z tych funduszy.

Rozporządzenie i Ustawa wdrożeniowa wprowadzają definicje związane z realizacją projektów z wykorzystaniem środków unijnych m.in. definicję uczestnika, beneficjenta i operacji.

W związku z tym, że w odniesieniu do środków finansowych przekazywanych Liderowi Biznesowemu w ramach Projektu XYZ zastosowanie znajdą przepisy Rozporządzenia i Ustawy wdrożeniowej, Państwa zdaniem w celu ustalenia zakresu pojęcia „uczestnik projektu” w ustawie PIT należy odnieść się również do definicji zawartych w Rozporządzeniu i Ustawie wdrożeniowej.

Jak stanowi art. 2 pkt 40 Rozporządzenia uczestnik oznacza osobę fizyczną, która odnosi bezpośrednio korzyści z danej operacji, przy czym nie jest odpowiedzialna ani za inicjowanie operacji ani jednocześnie za jej inicjowanie i wdrażanie, i która w kontekście EFMRA nie otrzymuje wsparcia finansowego.

W myśl art. 2 pkt 4 lit. a) Rozporządzenia operacja oznacza projekt, umowę, działanie lub grupę projektów wybrane w ramach danych programów.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 22 Ustawy wdrożeniowej, przez projekt rozumie się przedsięwzięcie zmierzające do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem realizacji, zgłoszone do objęcia albo objęte finansowaniem UE jednego z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności albo Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach programu.

Jednocześnie, jak stanowi art. 2 pkt 1 Ustawy wdrożeniowej w związku z art. 2 pkt 9 Rozporządzenia, przez beneficjenta należy rozumieć podmiot publiczny lub prywatny, podmiot mający osobowość prawną lub niemający osobowości prawnej lub osobę fizyczną odpowiedzialne za inicjowanie operacji lub inicjowanie i wdrażanie operacji.

W konsekwencji za uczestnika w rozumieniu Rozporządzenia należy uznać osobę fizyczną, która:

1)odnosi bezpośrednio korzyści z danej operacji,

2)nie jest odpowiedzialna za inicjowanie operacji lub inicjowanie i wdrażanie operacji,

3)nie otrzymuje wsparcia finansowego w kontekście EFMRA (Europejskiego Funduszu Morskiego Rybackiego i Akwakultury).

Jak wskazano powyżej, Lider Biznesowy będzie finalnym beneficjentem Projektu XYZ co oznacza, że odniesie bezpośrednio korzyści z tego projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnym źródłem przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy inne źródła.

Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Niemniej jednak, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w tym przepisie, obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków wymienionych w tym przepisie. Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Zwolnieniem objęte są zatem środki otrzymane przez ostatecznego odbiorcę świadczenia.

Środkami, o których mowa w ww. przepisach ustawy o finansach publicznych są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Szczegółowe kwestie związane realizacją zadań finansowanych m.in. z funduszy strukturalnych reguluje obecnie ustawa o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 z dnia 28 kwietnia 2022 r. (Dz. U. z 2022 r., poz. 1079).

Stosownie do art. 2 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenie:

„beneficjent” oznacza podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia ogólnego – pkt 1,

„fundusze strukturalne” oznaczają Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus, o których mowa w art. 1 rozporządzenia ogólnego – pkt 7,

„projekt” oznacza przedsięwzięcie zmierzające do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem realizacji, zgłoszone do objęcia albo objęte finansowaniem UE jednego z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności albo Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach programu – pkt 22,

„rozporządzenie ogólne” oznacza rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm. – pkt 28.

Zgodnie natomiast z art. 2 ww. rozporządzenia ogólnego:

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

,,beneficjent” oznacza:

a)podmiot publiczny lub prywatny, podmiot mający osobowość prawną lub niemający osobowości prawnej lub osobę fizyczną, odpowiedzialne za inicjowanie operacji lub inicjowanie i wdrażanie operacji;

b)w kontekście partnerstw publiczno-prywatnych (,,PPP'') – podmiot publiczny inicjujący operację PPP lub partnera prywatnego wybranego do jej wdrażania;

c)w kontekście programów pomocy państwa – przedsiębiorstwo, które otrzymuje pomoc;

d)w kontekście pomocy de minimis udzielanej zgodnie z rozporządzeniami Komisji (UE) nr 1407/2013 lub (UE) nr 717/2014 państwo członkowskie może zdecydować, że beneficjentem do celów niniejszego rozporządzenia jest podmiot udzielający pomocy, w przypadku gdy jest on odpowiedzialny za inicjowanie operacji lub za inicjowanie i wdrażanie operacji;

e)w kontekście instrumentów finansowych – podmiot, który wdraża fundusz powierniczy, lub, jeżeli nie istnieje struktura z funduszem powierniczym, podmiot wdrażający fundusz szczegółowy, lub, jeżeli instytucja zarządzająca zarządza instrumentem finansowym – instytucję zarządzającą – pkt 9;

„uczestnik” oznacza osobę fizyczną, która odnosi bezpośrednio korzyści z danej operacji, przy czym nie jest odpowiedzialna ani za inicjowanie operacji, ani jednocześnie za jej inicjowanie, i wdrażanie i która, w kontekście EFMRA, nie otrzymuje wsparcia finansowego – pkt 40.

Z przedstawionego przez Państwa opisu zdarzenia wynika, że w ramach zaakceptowanego przez KE Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 („Program FENG”) finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Fundacja zamierza pozyskać środki na realizację projektu grantowego skierowanego do (...) oraz osób fizycznych („Projekt XYZ”).

Jako organizator Projektu XYZ Fundacja odpowiada za określenie założeń Projektu, jego przygotowanie i wdrożenie oraz zarządzanie (m.in. działania promocyjne, selekcję grantobiorców, współpracę z ekspertami, zawieranie umów o przyznanie grantu).

Fundacja złoży wniosek o sfinansowanie Projektu XYZ ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (w ramach programu FENG) do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. W związku z powyższym, Fundacja będzie beneficjentem Projektu XYZ w rozumieniu art. 41 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. 2022 poz. 1079, „Ustawa wdrożeniowa”).

Zgodnie z założeniami Projektu XYZ określonymi przez Fundację, Projekt XYZ będzie skierowany do (...) mających siedzibę w Polsce (oraz (...)) i osób fizycznych - działających w charakterze eksperta biznesowego, którzy zamierzają wspólnie zrealizować projekt związany z wykonaniem prac badawczych, weryfikacją rynkową oraz komercjalizacją ich wyników.

Projekt XYZ będzie projektem grantowym w rozumieniu art. 41 Ustawy wdrożeniowej, co oznacza, że Fundacja ze środków uzyskanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie udzielała grantów na wybrane projekty realizowane przez grantobiorców, tj. organizacje (...) i lidera biznesowego. Wybór projektów nastąpi w przyjętej procedurze ich selekcji oraz oceny. W celu wyłonienia grantobiorców w ramach Projektu XYZ, Fundacja przeprowadzi konkurs na zasadach przyjętych w dokumentacji konkursowej. Wniosek projektowy będzie składany przez organizację (...) oraz osobę fizyczną działającą w charakterze eksperta biznesowego („Lidera Biznesowego”) tworzących zespół. Jako przedstawiciel organizacji (...) będzie występował główny ekspert naukowy w zakresie wyników będących przedmiotem wniosku („Lider (...)”).

Liderami Biznesowymi mogą być osoby fizyczne, które nie mogą w trakcie realizacji grantu w ramach Projektu XYZ prowadzić w tym samym zakresie działalności gospodarczej (albo nie prowadzą żadnej działalności gospodarczej).

Projekt XYZ będzie realizowany przez Fundację w 3 fazach (oraz w fazie przygotowawczej).

W Fazie I i II Projektu XYZ Fundacja, na zasadach określonych w Ustawie wdrożeniowej, będzie wypłacała środki pieniężne w postaci grantu grantobiorcom (tzn. organizacji (...) oraz Liderowi Biznesowemu) wspólnie realizującym projekty.

Po zakończeniu selekcji projektów grantobiorców zgłoszonych w ramach konkursu, Fundacja zawrze z organizacją (...) oraz Liderem Biznesowym umowę o powierzenie grantu, na podstawie której Fundacja będzie rozliczała granty wypłacone organizacji (...) i Liderowi Biznesowemu na podstawie sprawozdań obydwu grantobiorców składanych do Fundacji przez organizację (...), która występuje jako koordynator projektu. Fundacja będzie wypłacała granty osobno organizacji (...) oraz Liderowi Biznesowemu, którzy będą odrębnymi grantobiorcami.

Projekt jest realizowany przez Fundację z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy o finansach publicznych.

Lidera Biznesowego należy uznać za uczestnika przedmiotowego projektu, gdyż będzie on uczestniczył w realizacji celów projektu, jeśli zostanie wybrany w procedurze konkursowej. Będzie on także w jego ramach otrzymywał środki finansowe w postaci grantu. Szczegółowe wyjaśnienie rozumowania Fundacji zostało przedstawione w uzasadnieniu złożonego Wniosku. Ponadto zgodnie z informacjami posiadanymi przez Państwa i założeniami projektu, Lider Biznesowy będzie jego finalnym beneficjentem (grantobiorcą w rozumieniu Ustawy wdrożeniowej). Całe wsparcie udzielone, w procedurze konkursowej, Liderowi Biznesowemu, jest przeznaczone na pokrycie niezbędnych kosztów udziału Lidera Biznesowego w projekcie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że środki finansowe z tytułu grantu wypłacane Liderowi Biznesowemu, który będzie uczestnikiem projektu, tj. będzie uczestniczył w realizacji celów projektu i zgodnie z jego założeniami będzie finalnym beneficjentem tego projektu, jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego ze środków funduszu strukturalnego, tj. ze środków o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych – będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Fundacja w związku z wypłatą grantu na rzecz Lidera Biznesowego nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz nie będzie zobowiązana do sporządzania i przesyłania do właściwego urzędu skarbowego i Lidera Biznesowego deklaracji rocznej o zaliczkach na podatek dochodowy i informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez osobę fizyczną. Na Fundacji – w związku z wypłatą wskazanych we wniosku grantów na rzecz Lidera Biznesowego – nie będą zatem ciążyły obowiązki płatnika bądź obowiązki informacyjne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00