Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.140.2022.1.PB

W zakresie opodatkowania darowizny środków pieniężnych od matki – obywatelki Ukrainy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn;

-prawidłowe w części dotyczącej zastosowania wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 1 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania darowizny środków pieniężnych od matki – obywatelki Ukrainy. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, obywatelką Ukrainy.

Wnioskodawczyni posiada decyzję Wojewody (...) nr (...) z (...) stycznia 2021 r. o zezwoleniu na pobyt czasowy do (...) stycznia 2024 r., jest zameldowana na pobyt czasowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do (...) stycznia 2024 r. w W. Wnioskodawczyni posiada meldunek stały wyłącznie na terytorium Ukrainy. Wnioskodawczyni zamieszkuje w Polsce.

Matka Wnioskodawczyni – Darczyńca – jest obywatelką Ukrainy, zameldowaną na pobyt stały w Ukrainie, bez meldunku na terytorium Polski oraz nie posiada wydanej decyzji na pobyt czasowy lub stały w Polsce.

W dniu (...) lipca 2022 r. Darczyńca na terytorium Polski przekazała Wnioskodawczyni czyli swojej córce darowiznę środków pieniężnych w wysokości 235 300 zł. Środki zostały pobrane z bankomatu na terytorium Polski z konta z banku, który ma siedzibę w Ukrainie i nie ma oddziału w Polsce. Rachunek, z którego pochodziły środki założony został i jest prowadzony na terytorium Ukrainy.  Właścicielem konta jest matka Wnioskodawczyni (Darczyńca). Darczyńca i Obdarowana posiadają pisemną Umowę darowizny ww. środków.

Pytania

Czy otrzymane przez Wnioskodawczynię tytułem darowizny środki pieniężne od swojej matki objęte są podatkiem od spadków i darowizn w rozumieniu ustawy z dnia 28 lipca 1983 r.  o podatku od spadków? Czy też, na mocy art. 3 pkt 1 lub art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, wartość dokonanej darowizny nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, do zbadania są 2 stany prawne dot. ww. stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn: „Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.

Z racji faktu, iż Darczyńca (matka Wnioskodawczyni) przekazała Wnioskodawczyni swoje środki zdeponowane na koncie w banku mającym siedzibę w Ukrainie poprzez ich wypłatę  w bankomacie w Polsce, to należy wskazać, iż środki te nie pochodziły z Polski, lecz  z terytorium Ukrainy.

A także z uwagi na fakt, iż nabywca środków – Wnioskodawczyni nie jest obywatelem Polski, ani nie ma miejsca stałego pobytu w Polsce (a jedynie zgodę i meldunek na pobyt czasowy) przekazane jej środki nie są objęte podatkiem od spadków i darowizn w rozumieniu  ww. ustawy.

Art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn: „Podatkowi nie podlega:

nabycie własności rzeczy ruchomych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych podlegających wykonaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w dniu nabycia ani nabywca, ani też spadkodawca lub darczyńca nie byli obywatelami polskimi i nie mieli miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.”

Z uwagi na fakt, iż środki pieniężne przekazane zostały dla Wnioskodawczyni w Polsce, po ich wybraniu przez matkę Wnioskodawczyni z bankomatu na terytorium Polski (z konta prowadzonego w banku w Ukrainie), to mogą one być ewentualnie zakwalifikowane jako rzeczy znajdujące się na terytorium w Polsce.

Z uwagi na fakt, iż nabywca środków – Wnioskodawczyni, ani Darczyńca (matka Wnioskodawczyni) nie są obywatelami Polski, ani nie mają miejsca stałego pobytu w Polsce (Wnioskodawczyni ma jedynie zgodę i meldunek na pobyt czasowy w Polsce) przekazane środki nie są objęte podatkiem od spadków i darowizn w rozumieniu ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni miejsce stałego pobytu musi być definiowane w oparciu  o ustawę z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. 2016.1990 t.j.) oraz uregulowania dotyczące obowiązku meldunkowego cudzoziemców zawarte w ustawie o ewidencji ludności, w tym art. 43 ustawy o ewidencji ludności, w którym rozróżniono dokonanie przez cudzoziemca zameldowania na pobyt stały (art. 43 ust. 1 i 2) od zameldowania na pobyt czasowy (art. 43 ust. 3) – por. wyrok WSA w Opolu z 23 czerwca 2017 r. (sygn. akt I SA/Op 180/17 i interpretacja indywidualna z 30 maja 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn;

-prawidłowe w części dotyczącej zastosowania wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków  i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy.

W myśl art. 2 ww. ustawy:

Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 3 pkt 1 ww. ustawy:

Podatkowi nie podlega: nabycie własności rzeczy ruchomych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych podlegających wykonaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w dniu nabycia ani nabywca, ani też spadkodawca lub darczyńca nie byli obywatelami polskimi i nie mieli miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak z powyższych przepisów wynika, nabycie przez osobę fizyczną rzeczy i praw majątkowych tytułem darowizny podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeżeli:

-   nabywane rzeczy znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywane prawa majątkowe wykonywane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub

-   nabywane rzeczy znajdują się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane są za granicą; jednakże w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast nabycie przez osobę fizyczną rzeczy i praw majątkowych tytułem darowizny nie podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeżeli:

-   nabywane rzeczy znajdują się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane są za granicą, jednakże w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca nie jest obywatelem polskim lub nie ma miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub,

-   nabywane rzeczy ruchome znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywane prawa majątkowe wykonywane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale w dniu nabycia zarówno darczyńca jak i obdarowany nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, obywatelką Ukrainy, posiada decyzję Wojewody (...) z (...) stycznia 2021 r.  o zezwoleniu na pobyt czasowy do (...) stycznia 2024 r. Matka Wnioskodawczyni – Darczyńca – jest obywatelką Ukrainy, zameldowaną na pobyt stały w Ukrainie, bez meldunku na terytorium Polski oraz nie posiada wydanej decyzji na pobyt czasowy lub stały w Polsce.  W dniu (...) lipca 2022 r. Darczyńca na terytorium Polski przekazała Wnioskodawczyni czyli swojej córce darowiznę środków pieniężnych w wysokości 235 300 zł. Środki zostały pobrane z bankomatu na terytorium Polski z konta z banku, który ma siedzibę w Ukrainie i nie ma oddziału w Polsce. Rachunek, z którego pochodziły środki założony został i jest prowadzony na terytorium Ukrainy. Właścicielem konta jest matka Wnioskodawczyni (Darczyńca). Darczyńca i Obdarowana posiadają pisemną Umowę darowizny ww. środków.

Dokonując analizy przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przedmiot darowizny, który stanowiły środki pieniężne, w chwili dokonania darowizny znajdował się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z treści wniosku jasno wynika, iż  w dniu 25 lipca 2022 r. Darczyńca na terytorium Polski przekazała Wnioskodawczyni czyli swojej córce darowiznę środków pieniężnych w wysokości 235 300 zł. Środki zostały pobrane z bankomatu na terytorium Polski.

Równocześnie z wniosku wynika, że matka Wnioskodawczyni – Darczyńca – jest obywatelką Ukrainy, zameldowaną na pobyt stały w Ukrainie, bez meldunku na terytorium Polski oraz nie posiada wydanej decyzji na pobyt czasowy lub stały w Polsce. Wnioskodawczyni w chwili nabycia środków pieniężnych od matki tytułem darowizny nie była obywatelem polskim. Wnioskodawczyni posiada decyzję Wojewody (...) z (...) stycznia 2021 r. o zezwoleniu na pobyt czasowy do (...) stycznia 2024 r., jest zameldowana na pobyt czasowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do (...) stycznia 2024 r. w W. Wnioskodawczyni posiada meldunek stały wyłącznie na terytorium Ukrainy. Wnioskodawczyni zamieszkuje w Polsce.

Kwestie stałego pobytu cudzoziemców reguluje ustawa z 12 grudnia 2013 r.  o cudzoziemcach (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2354). Warunki udzielania zezwolenia na pobyt stały  zostały wymienione w art. 195 i nast. ustawy o cudzoziemcach.  Organ wskazuje, że problematyka dotycząca obowiązku meldunkowego cudzoziemców została uregulowana w art. 40-43 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1191).

Przenosząc powołane powyżej przepisy na grunt analizowanej sprawy należy zgodzić się  z Wnioskodawczynią, że nabycie przez nią środków pieniężnych od matki na podstawie umowy darowizny nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, z uwagi na treść art. 1 w zw. z art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W dniu dokonania darowizny ani darczyńca ani obdarowana nie były obywatelkami polskimi, ani nie posiadały miejsca stałego pobytu na terytorium Polski. Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Natomiast, odnosząc się do drugiego stanu prawnego poruszonego we wniosku, należy wskazać, że na mocy art. 2 ww. ustawy, przedmiotem ustawy o podatku od spadków  i darowizn objęte jest nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą. W związku z tym, że jak wynika ze stanu faktycznego, przedmiot darowizny znajdował się w chwili  dokonania darowizny na terytorium Polski w sprawie nie mógł mieć zastosowania art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wobec tego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie niepodlegania opodatkowaniu na podstawie tego przepisu należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.  

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00