Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.645.2022.1.JM

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w 2021 r. podlegała Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, że w Polsce podlegały opodatkowaniu tylko dochody osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem polsko – angielskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dochody uzyskane w 2021 r. na terytorium Wielkiej Brytanii nie podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 9 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku podatkowego oraz opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych w Wielkiej Brytanii.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W Polsce pracowała Pani do czerwca 2017 roku. Następnie wyjechała Pani do pracy w Anglii, gdzie pracowała do grudnia 2017 roku. Wróciła Pani wtedy do Polski i ponownie wyjechała Pani w marcu 2018 roku. Od tamtego czasu mieszka Pani na stałe w Anglii. Posiada Pani tutaj umowę o pracę, płaci podatki, wynajmuje mieszkanie. Tutaj znajduje się Pani centrum interesów osobistych i życiowych, są to powiązania towarzyskie, społeczne, czy kulturalne. Tutaj mieszka Pani nieprzerwanie, tutaj Pani żyje na co dzień. Jest Pani osobą samotną, bezdzietną. Do Polski jeździ Pani tylko, aby odwiedzić rodziców. W zeszłym roku na urlopie w Polsce była Pani tylko raz na okres 2 tygodni, drugi raz na pogrzeb osoby z rodziny. W związku z pandemią COVID-19 nawet odwiedziny rodziców nie odbywały się tak często jakby Pani chciała w związku z ograniczeniami w podróżowaniu. W 2020 roku dostała Pani informacje od Urzędu Skarbowego (…) o nieuwzględnieniu w zeznaniu podatkowym za 2017 rok dochodów z Anglii. Wynikało to z Pani niewiedzy, dlatego też była Pani w stałym kontakcie z ww. urzędem w celu poprawy złożonej wcześniej deklaracji. Była Pani otwarta na współpracę, co zakończyło się w pełni uzasadnioną zapłatą odsetek. Pracownikom urzędu już wielokrotnie wtedy przedstawiała Pani i opisywała swoją sytuację życiową, a mianowicie, że od marca 2018 roku mieszka Pani na stałe w Anglii. Powinna Pani zatem zostać poinformowana, aby wpisać w korekcie deklaracji podatkowej w rubryce "adres zamieszkania" – adres angielski. Błędnie sądziła Pani, że musi tam widnieć polski adres zameldowania. W tej kwestii również nie została Pani należycie poinformowana. Dlatego też konsekwentnie, a zarazem błędnie i niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego od tamtej pory co roku rozliczała się Pani z polskim urzędem skarbowym, będąc angielskim rezydentem podatkowym. Była Pani przekonana, że takie są przepisy prawa podatkowego, skoro po przedstawieniu pracownikom urzędu informacji na temat swojego miejsca zamieszkania, była Pani kierowana i informowana, że powinna rozliczać się z polskim urzędem skarbowym. W związku z zaufaniem do praworządności urzędów państwowych, nie kwestionowała Pani tego faktu. Do 2021 roku obowiązywała ulga abolicyjna, tak że należny podatek w Pani sytuacji wynosił 0, co tym bardziej powodowało z Pani strony zgodę na coroczne rozliczenia podatkowe. W kwietniu br. przyjechała Pani do Polski na Święta Wielkanocne odwiedzić rodziców. W tym czasie mijał też termin składania deklaracji podatkowych PIT. Z mylnym przekonaniem, ponownie przedstawiła Pani osiągnięte dochody z pracy w Anglii za rok 2021. Jakież było Pani zdziwienie, kiedy okazało się, że tym razem ma Pani do zapłaty 8.251 zł. A było to spowodowane tym, że od roku 2021 ulga jest limitowana i nie może przekroczyć kwoty 1.360 zł. W celu wyjaśnień natychmiast udała się Pani do Urzędu Skarbowego (…). Ponownie przedstawiła Pani swoją sytuację, gdyż nie rozumiała Pani dlaczego w tej sytuacji ma Pani płacić jakikolwiek podatek w Polsce. Dopiero wtedy dowiedziała się Pani, że istnieje taki dokument jak ZAP-3 jako zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem, z pomocą którego można zmienić dane adresu zamieszkania na właściwe, czyli na Pani adres zamieszkania w Anglii od marca 2018 roku. Tak też Pani chciała uczynić, a wtedy okazało się, że liczy się data wpłynięcia takiego zgłoszenia, czyli był to stan na 26 kwietnia br. Nadmienia Pani, że ww. dokument nie posiada żadnej rubryki gdzie można wpisać datę od kiedy adres zamieszkania uległ zmianie. Zgodnie z informacjami jakie wtedy Pani uzyskała, nadal miała Pani obowiązek rozliczyć się za rok 2021. W tamtym momencie była Pani bezsilna, nie wiedziała już co robi, jak wyjść z tej całej absurdalnej sytuacji, w której się Pani znalazła. Spędziła Pani dwa dni na rozmowach i wyjaśnieniach z wieloma różnymi pracownikami Urzędu Skarbowego (…), aby ponownie usłyszeć, że ma Pani obowiązek rozliczyć się i zapłacić należny podatek w Polsce. Ze strachu przed konsekwencjami, aby nie ponosić jeszcze dodatkowych kosztów jakimi są odsetki za zwłokę, rodzice pożyczyli Pani swoje pieniądze na uregulowanie podatku (jako że nie posiadała Pani takiej sumy). Ponieważ Pani urlop w Polsce dobiegał końca i 29 kwietnia br. musiała Pani już wrócić do pracy w Anglii, rodzice dosłownie w parę dni musieli zorganizować całą kwotę i dokończyć za Panią wszelkie formalności. Naraziło to ich również na dodatkowy i niepotrzebny stres. Wtedy też zaczęła Pani sama sprawdzać i czytać odpowiednie przepisy prawne odnośnie Pani rezydentury podatkowej, ponieważ została Pani wciągnięta w urzędniczą machinę, z której nie było wyjścia. Dowiedziała się Pani, że godnie z art. 5 ust. 2a ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zgłoszenia identyfikacyjnego nie dokonują podatnicy będący osobami fizycznymi objętym rejestrem PESEL. Ustawodawca nie nałożył na osoby fizyczne posługujące się numerem PESEL bezwzględnego i terminowego obowiązku dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego adresu zamieszkania. Taki podatnik nie musi informować urzędu o tym fakcie na bieżąco. Niezłożenie informacji ZAP-3 nie może wiązać się z sankcjami podatkowymi, czy też karami wynikającymi z Kodeksu karnego skarbowego, ponieważ ustawa nie wyznacza w tym przypadku żadnego terminu na dokonanie takiego zgłoszenia. W konsekwencji nie jest także możliwe przekroczenie ustawowego terminu z czym mogłaby się jakakolwiek sankcja wiązać. Nadmienia Pani, że ostatecznie dokument ZAP-3 z Pani właściwym adresem zamieszkania został złożony w maju br. Znalazła Pani również informację, zgodnie z którą według art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, podatnicy mają prawo złożyć deklarację korygującą w ciągu pięciu lat po przekazaniu urzędowi skarbowemu błędnie wypełnionej deklaracji podatkowej, dotyczącą miedzy innymi danych formalnych takich jak adres zamieszkania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00