Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 08-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 08-05-2024
Data publikacji: 2022-08-04

Jak rozliczać usługi realizowane w ramach świadczeń gwarancyjnych

Świadczenie gwarancyjne, jako forma zabezpieczenia interesów nabywcy, stanowi czynność nierozerwalnie związaną z transakcją sprzedaży. Z uwagi na swój z natury nieodpłatny charakter, nie podlega opodatkowaniu VAT. Przy świadczeniach gwarancyjnych należy jednak odróżniać wykonywanie obowiązków przez samego gwaranta od czynności realizowanych na jego rzecz przez podmiot trzeci.

Kwestię obowiązków gwaranta i uprawnień kupującego w przypadku, gdy sprzedana rzecz nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym, regulują postanowienia art. 577 § 1-4 Kodeksu cywilnego.

 

1. Jaki charakter ma świadczenie gwarancyjne

Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług. Przy udzieleniu gwarancji co do jakości rzeczy sprzedanej poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli strony transakcji nie poczynią odrębnego zastrzeżenia, termin gwarancji wynosi dwa lata, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Zobowiązania wynikające ze złożonego oświadczenia gwarancyjnego mają charakter z natury nieodpłatny i realizowane są bez żadnego wynagrodzenia. Świadczenie gwarancyjne, jako bezpośrednio związane z wykonaniem umowy sprzedaży, nie stanowi odrębnej czynności, która mogłaby być rozpatrywana w oderwaniu od tej umowy. Nie jest to bowiem dodatkowe świadczenie na rzecz nabywcy, lecz kontynuacja umowy sprzedaży, stanowiąca zabezpieczenie interesów nabywcy na wypadek ujawnienia się wad zakupionej rzeczy. Spełnienie świadczenia gwarancyjnego następuje bez żadnej dodatkowej opłaty, a koszty potencjalnych roszczeń gwarancyjnych zostały już uwzględnione w cenie sprzedaży. Należy tym samym przyjąć, że odpłatność za świadczenie gwarancyjne nastąpiła na etapie sprzedaży i wtedy również doszło do opodatkowania VAT czynności wynikających z zobowiązania gwarancyjnego. Świadczenie gwarancyjne nie może być zatem traktowane jako odrębna czynność w rozumieniu przepisów VAT. W konsekwencji jego spełnienie bez żadnego dodatkowego wynagrodzenia nie podlega oddzielnemu opodatkowaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00