Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.22.2021.2.JM

Opodatkowanie renty z Islandii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 12 stycznia 2021 r. (data wpływu 14 stycznia 2021 r.) uzupełnionego pismem z 30 marca 2021 r. (data nadania 30 marca 2021 r., data wpływu 31 marca 2021 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z 16 marca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.22.2021.1.JM (data nadania 17 marca 2021 r., data doręczenia 25 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty z Islandii – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania w Polsce renty otrzymanej w okresie od kwietnia do 4 czerwca 2018 r.;
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej obowiązku wpłaty zaliczek w przypadku pobierania podatku przez islandzki organ rentowy;
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty z Islandii.

Z uwagi na braki formalne, pismem z 16 marca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.22.2021.1.JM (data nadania 17 marca 2021 r., data doręczenia 25 marca 2021 r.) Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Pismem z 30 marca 2021 r. (data nadania 30 marca 2021 r., data wpływu 31 marca 2021 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 2007 roku Wnioskodawczyni mieszkała i pracowała w Islandii. W 2017 roku zachorowała na nieuleczalną chorobę (stwardnienie zanikowe boczne) i od kwietnia 2018 roku została rencistką. Wnioskodawczyni otrzymuje rentę z Islandii z dwóch źródeł: z instytucji będącej odpowiednikiem polskiego ZUS-u i funduszu emerytalnego. Od wypłacanej renty islandzkiej instytucje potrącają obowiązujący tam podatek a tamtejszy urząd skarbowy, podobnie jak w Polsce, dokonuje rocznego rozliczenia podatku. W dniu 5 czerwca 2018 r. Wnioskodawczyni wróciła na stałe do Polski. W Polsce nie ma żadnego źródła przychodów. Na początku roku 2019 zwróciła się z pytaniem do urzędu skarbowego odnośnie Jej obowiązków podatkowych w Polsce i otrzymała informację, że nie musi rozliczać dochodu z islandzkiej renty w Polsce. Na początku 2020 roku Wnioskodawczyni ponownie zwróciła się z pytaniem do urzędu skarbowego odnośnie swoich obowiązków podatkowych w Polsce, ale tym razem poprosiła o odpowiedź w formie pisemnej. To spowodowało głębszą analizę Jej przypadku i otrzymała odmienną od ustnej odpowiedź, że jednak powinna rozliczać swój dochód z islandzkiej renty także w Polsce. Wnioskodawczyni złożyła czynny żal dotyczący braku rozliczenia za rok 2018. Wnioskodawczyni zwróciła się do osoby specjalizującej się w rozliczeniach dochodów pochodzących z zagranicy i z jej pomocą złożyła zeznania podatkowe PIT-36 z załącznikami PIT/ZG za lata 2018 i 2019. Od zagranicznego dochodu wykazanego w PIT-36 po przeliczeniu na złote obliczony został podatek według skali podatkowej. Tak obliczony podatek pomniejszony o podatek zapłacony w Islandii został wpłacony do urzędu skarbowego. Otrzymując dwukrotnie odmienne informacje dotyczące obowiązku podatkowego w Polsce od organów skarbowych Wnioskodawczyni zaczęła sama zgłębiać wiedzę na temat sposobu, w jaki powinien być opodatkowany dochód z renty otrzymywanej z Islandii. Wnioskodawczyni skierowała nawet pytanie do rozliczającego Ją urzędu skarbowego w Islandii, „Czy skoro Wnioskodawczyni ma obowiązek rozliczyć swój dochód z renty także w Polsce, to czy organ wypłacający rentę może zaprzestać potrącania podatku” ale otrzymała odpowiedź odmowną (odpowiedź islandskiego urzędnika z organu skarbowego na przesłane zapytanie w tej sprawie brzmiała: „tak długo jak Wnioskodawczyni otrzymuje pieniądze z Islandii, ma się rozliczać i płacić podatek w Islandii”). Wnioskodawczyni ma coraz większe wątpliwości, czy Jej rozliczenia podatkowe zostały sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00