Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 14-05-2024
Porada aktualna na dzień 14-05-2024
Data publikacji: 2021-06-14

Czy przyjęcie odszkodowania wymaga wystawienia faktury

PYTANIE

Otrzymaliśmy informację, że sprzęt komputerowy, podczas transportu uległ uszkodzeniu. Firma transportowa zobowiązała się do zwrotu środków do wartości uszkodzonego sprzętu 5500 zł. Czy powinniśmy wystawić firmie transportowej jakiś dokument, na podstawie którego dokonają płatności czy wystarczy uznanie reklamacyjne, ewentualnie jakiś dokument reklamacyjny, który otrzymaliśmy od niej? Czy powinni nam zwrócić kwotę netto tego sprzętu, czy brutto?

ODPOWIEDŹ

Widziałbym tu zasadne wystawienie noty obciążeniowej dla tego przewoźnika, na wartość uszkodzonego sprzętu. Jeśli podatnik odliczył VAT związany z zakupem, to odszkodowanie powinno być w kwocie netto.

UZASADNIENIE

Przedmiotowa świadczenie nie będzie mieścić się w pojęciu świadczenia usług czy też dostawy towaru, gdyż można je uznać za odszkodowanie. Odszkodowania nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podatku od towarów i usług. Jeśli nie podlegają one opodatkowaniu VAT, to nie należy ich dokumentować fakturą, lecz innym dowodem, np. notą księgową. To jest rekompensata a nie świadczenie ekwiwalentne. 

Podstawa prawna:

Dariusz Surówka

radca prawny

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00