Porada
Czy przyjęcie odszkodowania wymaga wystawienia faktury
PYTANIE
Otrzymaliśmy informację, że sprzęt komputerowy, podczas transportu uległ uszkodzeniu. Firma transportowa zobowiązała się do zwrotu środków do wartości uszkodzonego sprzętu 5500 zł. Czy powinniśmy wystawić firmie transportowej jakiś dokument, na podstawie którego dokonają płatności czy wystarczy uznanie reklamacyjne, ewentualnie jakiś dokument reklamacyjny, który otrzymaliśmy od niej? Czy powinni nam zwrócić kwotę netto tego sprzętu, czy brutto?
ODPOWIEDŹ
Widziałbym tu zasadne wystawienie noty obciążeniowej dla tego przewoźnika, na wartość uszkodzonego sprzętu. Jeśli podatnik odliczył VAT związany z zakupem, to odszkodowanie powinno być w kwocie netto.
UZASADNIENIE
Przedmiotowa świadczenie nie będzie mieścić się w pojęciu świadczenia usług czy też dostawy towaru, gdyż można je uznać za odszkodowanie. Odszkodowania nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podatku od towarów i usług. Jeśli nie podlegają one opodatkowaniu VAT, to nie należy ich dokumentować fakturą, lecz innym dowodem, np. notą księgową. To jest rekompensata a nie świadczenie ekwiwalentne.
Podstawa prawna:
art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106)
Dariusz Surówka
radca prawny
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right