Porada
PIT-11 dla osoby, która otrzymała wynagrodzenie po zmarłym pracowniku
W miesiącu sierpniu zmarł nasz pracownik. Sporządziliśmy dla niego PIT-11 i przekazaliśmy do Urzędu Skarbowego. Czy mamy także obowiązek wysłania PIT-11 jego żonie - jeżeli tak to na jakiej podstawie? Czy ewentualnie powinniśmy czekać na wniosek małżonki?
W momencie śmierci pracownika stosunek pracy wygasa. Nie oznacza to jednak, że wygasają również zobowiązania pracodawcy przewidziane w prawie pracy oraz przepisach podatkowych np. związane z wystawieniem PIT-11 (informacja o wysokości uzyskanych dochodów i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy). Często jednak zdarza się, że pracodawca po śmierci pracownika powinien wystawić dwa PIT -11. Jeden na zmarłego pracownika, a drugi na członka najbliższej rodziny z tytułu wynagrodzenia otrzymanego po zmarłym. Z przepisów kodeksu cywilnego wynika, że z chwilą śmierci prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą na spadkobierców. Z reguły nabycie przez osoby fizyczne w drodze spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Niemniej jednak zgodnie art. 922 § 2 kodeksu cywilnego do spadku nie należą prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego czy są spadkobiercami.
Na podstawie art. 63 § 2 kodeksu pracy, prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right